Last news in Fakti

21 Юли, 2018 14:11 4 648 11

Битката “Горива на светло” е на последната права

  • горива-
  • бензин-
  • дизел-
  • закон

Каквото и да ни разправят „дребните търговци”, тук става дума за пари

Битката “Горива на светло” е на последната права - 1

Kогато става дума за съпротива срещу въвеждане на обща регулация, обикновено важи максимата: „Каквото и да ти разправят, знай, че става дума за пари!”

Такъв е случаят и с приетия преди броени дни от парламента закон за горивата. Въпреки организираните протести на стотина фирми от сектора, обявили се за дребни търговци, този път законодателят не отстъпи, противно на възприетата практика да „дава заден” пред всяка олелия под прозорците на властта. Макар че не мина и без политическо шоу в подкрепа на протестиращите фирми, все пак разумът надделя и интересите на хазната взеха връх над „страстите търговски”. Това коментира в. „Труд“.

В шума и заплахите с блокади и палежи някак потънаха истинските доводи за нуждата от този закон. А те са свързани с нещо много просто: половината от цената на всеки продаден литър гориво се прибира от държавата и отива за всичко, което очакваме от нея – здравеопазване, образование, сигурност, пенсии и прочие. И когато в рамките на един и същи бранш едни плащат тази половина на въпросната държава, а други не, тя е в пълното си право да направи всичко, за да си събере вересиите.

Ако точно този бранш не беше сред отраслите, превърнали далаверата и укриването на данъци в национален спорт, не би имало и нужда от такъв закон. Тук някой квалифициран хейтър би попитал – а защо няма контрол по съществуващите закони?! Отговорът е прост: няма как да контролираш обект, за чието съществуване не знаеш. Любопитен факт от регистрите на приходната агенция – при регистрирани над 8000 ведомствени, земеделски и всякакви други потребители на гориво „за собствени нужди”, само 899 са свързани със системата на НАП.

В доклад на ГДБОП до парламентарната комисията за борба с контрабандата от месец септември м. г. четем, че само в рамките на една година, при осъществен контрол на 405 обекта за съхранение и разпространение на течни горива, службите са установили нарушения в почти 55 процента от тях!

„Основният риск при контрабандата, незаконното производство и разпространение на енергийни продукти (горива) е свързан с пълното или частичното избягване на установяването и плащането на акциз и/или ДДС. Най-често наблюдаваните схеми при търговия с тези продукти е при вътреобщностното придобиване и последваща реализация на вътрешния пазар”, заявяват специалистите от ГДБОП и обясняват най-често прилаганите практики – липса на свързаност на измервателните уреди със системата на НАП; използване на подвижни цистерни, регистрирани като стационарни; избягване плащането на пълния размер на дължимия акциз чрез представяне на един вид гориво за друг; скрити резервоари, съхраняващи гориво без документи за произход; манипулиране на данни в софтуерите за връзка с митници и данъчни.

Една от най-разпространените схеми, потвърдена и от източници в НАП, е следната – вносител на горива от ЕС организира верига от фирми, регистрирани на подставени лица. Стоката се фактурира към тези фирми, от които през две-три нива на препродажби достига до реалния си получател. Съответно организаторите на схемата „препират” дължимия от тях ДДС, като го изравняват с фиктивни доставки, или направо изоставят фирмите с натрупаните данъчни задължения. А тъй като в горивния сектор тези задължения са, общо взето, равни на чистата цена на горивата без данъци, малки фирмички, регистрирани примерно на Иван Петров от Праматарци, се оказват длъжници с десетки милиони, които държавата няма от кого и от какво да си събере.

Описаните от службите и приходните агенции схеми изясняват защо нещо толкова логично, като регистрация на всички пазарни субекти с техните съоръжения, транспортни средства и обекти, както и въвеждането на изисквания за определен уставен капитал и обезпечения, предизвика такъв страх у част от бранша. Каквото и да ни разправят „дребните търговци”, тук става дума за пари – парите, които много голяма част от тях мразят да внасят по сметките на държавата. А вече ще им се наложи.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Хахо

    19 0 Отговор
    Богаташите не искат на светло, бе само народът ли трябва да плаща данъци в тази държава ?
  • 3 САП

    5 0 Отговор
    Наистина е добре да се урегулира пазара и да се изчистят измамите. Но наистина някой неща не са в ред в този закон. Размерите на банковите гаранции са наистина страшни и ще доведат до масови фалити на малки бензиностанции(особено в по-слабо населени райони) и ще останат само големите вериги.
  • 4 пейо

    12 5 Отговор
    Въпроса е че българина хем иска а живее европейски, но и иска да краде като източно европеец. Няма как и двете неща едновременно. Няма как малка бензиностанция да няма 20 000 лв капитал. Интерсно тогава как работи тази бензиностанция. Трябва да плати за горивото за ток, вода, персонал, други разходи. Само лаят и искат още повече да печелят

    Коментиран от #6

  • 5 хамбо

    7 3 Отговор
    Вие нагли болшевици не търсите регулиране на пазара нито изчистване на сивия сектор -спрете да ни баламосвате за вас-целта е една колкото може повече в личните сметки--защото малко ви остана -идва края-- СТЯГАЙТЕ РЕИРАНИТЕ КОСТЮМИ.....РАПОРТ ДАДЕН.
  • 6 Какви 20000?

    7 2 Отговор

    До коментар #4 от "пейо":

    Соросоиде, първо прочетете проекта за закон и тогава пишете! Десетки пъти по 20000 им гласят! Закона е за да останат само големите вериги.
  • 7 Жоро

    6 0 Отговор
    Малка фирма търгуваща с горива и общ годишен оборот от 600000 лева , трябва да представи банкова гаранция по голяма от годишния си оборот. Това е абсурдно. В момента горивата се регистрират в НАП от момента на натоварване в база до разтоварнане при получател. Контрабандата е на Митница BG. Никъде другаде. От митница парите отиват в партийната централа. При новия Закон 6 юридически лица ще плащат всеки месец такса в партийната централа. Тихо,кротко без никой да знае. Това се прави с новия закон.

    Коментиран от #10

  • 8 Жоро

    3 0 Отговор
    Малка фирма търгуваща с горива и общ годишен оборот от 600000 лева , трябва да представи банкова гаранция по голяма от годишния си оборот. Това е абсурдно. В момента горивата се регистрират в НАП от момента на натоварване в база до разтоварнане при получател. Контрабандата е на Митница BG. Никъде другаде. От митница парите отиват в партийната централа. При новия Закон 6 юридически лица ще плащат всеки месец такса в партийната централа. Тихо,кротко без никой да знае. Това се прави с новия закон.
  • 9 стоян

    1 0 Отговор
    На първо место сме по брой бензиностанции спрямо населението Ако е губещ този бизнес нямаше да са толкова много
  • 10 Реалист

    0 0 Отговор

    До коментар #7 от "Жоро":

    Не се опитвай да ни пращаш за зелен хайвер - самата банкова гаранция като финансов инструмент НЕ ИЗИСКВА ЦЯЛАТА СУМА ДА СЕ ЗАПОРИРА В БАНКОВА СМЕТКА. Банката издава гаранцията срещу минимален процент от цялата сума - зависи от банката, клиента, типа му на бизнес и т.н. Ако искат да продават горива, да спазват законите. Това което мен като потребител ме интересува е ДА МИ ПРОДАВАТ КАЧЕСТВЕНО ГОРИВО И ДА СИ ПЛАЩАТ ВСИЧКИ ДАНЪЦИ КЪМ ДЪРЖАВАТА. Всичко останало е подробности. На протестите бедните бензинаджийчета-милионери бяха докарали Асан и Айше с плакати. По добре да си бяха спестили парите за банкова гаранция.
  • 11 Гого

    1 0 Отговор
    Битката е големите вериги да държат монопола и да не им се разваля рахата и да диктуват правилата просто с две думи картела да върви.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове