4 110 26

И колите на трупчета трябва да са с "Гражданска отговорност"

Мария Атанасова

Застраховката "Гражданска отговорност" е задължителна за всеки автомобил, който не е със свалени табели и не е с прекратена регистрация, и няма значение дали е в движение, зазимен е в задния двор на къщата, или почива на трупчета в гаража. Това произтича от решение, взето от Съда на ЕС тази седмица. То е по повод на дело, заведено от Гаранционния фонд на Португалия срещу собственичка на катастрофирал незастрахован автомобил, пише novini.bg.

Решението на съда в Люксембург е задължително за всички съдилища на територията в ЕС, които гледат подобни дела.

Алина Жулиана спряла да кара колата си заради заболяване и с години я държала в задния двор, като решила, че щом автомобилът не е в движение, няма защо да плаща застраховка "Гражданска отговорност". Един ден синът й без нейно знание и разрешение взел колата, изхвърчал от пътя и загинал заедно с двамата си спътници. Тъй като колата не била застрахована, португалският Гаранционен фонд изплатил 473 345 евро обезщетения на семействата на жертвите. Но след това, както е по закон, поискал сумата от наследниците на шофьора, причинил смъртоносната катастрофа - неговата майка Алина Жулиана, собственичка на колата, и дъщеря му. Г-жа Жулиана отказала да плати, защото не е карала автомобила, и смята, че не носи отговорност за трагедията. Спорът й с Гаранционния фонд стигнал до Върховния съд на Португалия, който пък се затруднил с казуса и решил да поиска становището на Съда на ЕС в Люксембург, пише в. Сега.

Питането от Лисабон е задължителна ли е застраховката "Гражданска отговорност", ако собственикът на МПС не го използва и го държи непрекъснато в частен имот. И още - има ли право Гаранционният фонд да иска изплащането на обезщетения за пострадали от пътнотранспортно произшествие от собственика на незастрахования автомобил, ако колата е шофирана без знанието и съгласието на притежателя й.

Съдът в Люксембург е категоричен - г-жа Жулиана дължи сумата, предявена от Гаранционния фонд. Евромагистратите посочват, че всяко превозно средство, което не е свалено от регистрация, според правото на ЕС задължително трябва да има платена "Гражданска отговорност". Фактът, че автомобилът е бил паркиран на частен терен и дълго не е ползван, не освобождава собственика му от задължителната застраховка, гласи решението. Освен това Съдът на ЕС посочва, че според португалското законодателство собственикът на колата може да не е виновен за катастрофата, но щом не е застраховал МПС-то си, Гаранционният фонд, който на първо време обезщетява пострадалите, после има право да си поиска от него парите.

Има и по-общо тълкуване на евросъдиите: "Всяко национално законодателство може да предвиди, че когато собственик на превозно средство, участвало в произшествие, не е изпълнил задължението си да застрахова това превозно средство, посоченият орган за изплащане на обезщетения (Гаранционният фонд - бел. ред.) може да предяви иск освен срещу лицето или лицата, отговорни за застрахователното събитие, и срещу този собственик". С други думи всяка държава - членка на ЕС, може да промени своя закон така, че при катастрофа да се търси отговорност не само от виновния шофьор, но и от собственика на колата, причинила ПТП.

Според българското законодателство, ако автомобил без "Гражданска отговорност" причини произшествие, отговорност носи този, който е шофирал, коментира Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадалите при катастрофи. В тези случаи обезщетението се плаща от Гаранционния фонд, който после си търси парите от водача, не от собственика на автомобила. Ако пък виновният водач е загинал в пътнотранспортното произшествие, обезщетението се поема от неговите наследници. След решението на Съда на ЕС е възможно и у нас след съответна законова промяна да се търси отговорност и от собственика на автомобила.

През 2017 г. българският Гаранционен фонд е изплатил над 28 млн. лв. обезщетения за катастрофи, причинени от водачи без "Гражданска отговорност" или от неидентифицирани автомобили. Освен това през миналата година фондът е одобрил изплащането на 14.784 млн. лв. по 1800 обезщетения, повечето от които са за катастрофи, извършени в чужбина - 1135.

България


Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • onq s konq
    Отговор
    1 13:35  10.09.18
    Смятам че не само МПС-то "на трупчета" трябва да има ГО,но ЗАДЪЛЖИТЕЛНО И САМИТЕ ТРУПЧЕТА ТРЯБВА ДА ПРИТЕЖАВАТ ТАКАВА!

    Коментиран от #4, #17

  • стоян
    Отговор
    2 13:43  10.09.18
    Е ас нямам застраховка да дойдат да ме глобят като колата е в гаража

    Коментиран от #19, #21

  • 3 13:43  10.09.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Ахмак
    Отговор
    4 13:46  10.09.18

    До коментар #1 от "onq s konq":

    Евала кон, тоя път изби рибата! :-)))) Ама , да не вземат да те послушат ,че тогаваааа! Жив и здрав

  • Eee
    Отговор
    5 13:48  10.09.18
    Ако се кара колата да, но да стои в гаража не е необходимо.
  • Random
    Отговор
    6 13:58  10.09.18
    Иначе? Глоба?

    Коментиран от #15, #16

  • Гост
    Отговор
    7 14:01  10.09.18
    Т.е колата не е карана 2-3 години, сяда синчето , врътка ключа пали и газ като на американските филми? или колата редовно си я е карал, ама не са го хващали?
  • Русенец
    Отговор
    8 14:08  10.09.18
    А "Свирки" колите на трупчета трябва ли да правят ?
  • Анонимен
    Отговор
    9 14:35  10.09.18
    А за ония крадци Топлофикация не важи закона,а.Е..м ти държавата.
  • груйо
    Отговор
    10 15:09  10.09.18
    Даже да е в собственият ми гараж.хахаха
  • 11 15:10  10.09.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • El comandante
    Отговор
    12 15:16  10.09.18
    Може би обаче надали!!!
  • El comandante
    Отговор
    13 15:16  10.09.18
    Може би обаче надали!!!
  • гост
    Отговор
    14 15:18  10.09.18
    За какво ми е застраховка при условие че накрая застрахователите пак ще извъртят клиента да си плаща , тая жена дори да си беше платила застраховката щяха да извъртят че синът и е откраднал колата и затова застраховката отпада.И от къде на къде наследниците ще плащат?
  • аналитик
    Отговор
    15 15:58  10.09.18

    До коментар #6 от "Random":

    Разбира се, че рекет, глоба, ти да не очакваш свирка? Моше да не мами, лъже и шрецаква нема. Катл тяхната Змия-Бог са, онова животинско ангелче Сет. Значи ако искаш да караш нлрмално затрий ГРОБ, ЕС и застрахователите и си карай на воля. Гр. Отговорност е престъпление защото институциите лобират за частникомпании ощетявайки гражданите да плащат катл виновни за извършени от други лица ПТП. ЕК и местните администрации гласували задължителна ГО са за присъди от минимум 16 г. затвор! Не може ти да плащаш, задето някпй кара дрогиран и прави ПТП, това е противозаконно.
  • аналитик
    Отговор
    16 16:19  10.09.18

    До коментар #6 от "Random":

    Виновен е ЗК и Гаранционния фонд - те са платили за неплатила ГО водачка, ощетявайки другите. Застраховката е колективен риск и не е редно да е задължителна, за неща като шофирането, където много водачи карат като бесни и дрогирани. Трябвало е да не плаща ЗК и фонда, а водачката да се оправя сама. Крадеца е виновен, той е подкарал чуждо МПС и носи отговорност. Вината е персонална. Колата може да е на майката, но сина я взема без разрешение, той е крадец.
  • Гост
    Отговор
    17 16:46  10.09.18

    До коментар #1 от "onq s konq":

    Нагли НЕНАЯАЛИ СЕЕ ЗАСТРАХОВАТЕЛНИ МУТРИИ
  • 18 16:50  10.09.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • гост
    Отговор
    19 17:20  10.09.18

    До коментар #2 от "стоян":

    Еми няма нужда нито да гледат дали ти е в гаража , нито дали е в движение !!! Просто вземат от КАТ регистрираните , сравняват ги със застрахованите и които липсват , а честито , със срок на давност 5 ГОДИНИ НАЗАД !!!!!! Плюс съответната глобичка естествено и разходите по делото и за съдия изпълнителя !!!! Що ли си мисля , че скоро ще има "специализирани" в такива дела адвокати и съдия-изпълнители !!!! Щото сумичките ще са сериозни даже и без катастрофи !!!!

    Коментиран от #24

  • Бай хойДД
    Отговор
    20 17:21  10.09.18
    ОТ ТИЯ ПО ГОЛЕМИ ПРОСТОТИИ НЯМА ПАРТИЯ ГРОБ Е РЕШИЛА НА ВСЕКИ ТЕХЕН ДЕПУТАТ ЧАСТЕН ОСТРОВ КАКТО НА ВИНЕТУ ПАК ГЛАСУВАИТЕ ЗА НЕГО
  • гост
    Отговор
    21 17:30  10.09.18

    До коментар #2 от "стоян":

    В момента има обявени цени от 2-3 компании за 800-900 лева за коли около 2000 кубика !!!!! За тази година и от сериозни компании !!!! А следващите 1-2 ще ги последват и останалите !! Нали се сещаш какви сумички стават за 2-3 години неплащане с лихви и другите разходи ?? Парното ще ти се види пари за семки !!!
  • 22 17:47  10.09.18
    Този коментар е премахнат от модератор

  • Антонн
    Отговор
    23 21:22  10.09.18
    Застраховката "Гражданска отговорност" е задължителна за всеки автомобил, който не е със свалени табели и не е с прекратена регистрация. Тук значи сме ОК,нали КАТ за МПС без ГО прекратява автоматично регистрацията. След сключване на валидна застраховка,автоматично подновява регистрацията.
  • Който
    Отговор
    24 22:55  10.09.18

    До коментар #19 от "гост":

    Управлява МПС по улици и пътища носи административна отговорност. Тук се касае за регресивен иск, в Португалия. Колата не е граждански отговорна навсякъде по света, камо ли ако не се движи, само в България!
  • гощо
    Отговор
    25 08:46  12.09.18
    аЙ честитУ!
  • гнида
    Отговор
    26 14:40  12.09.18
    Това платена статия от застрахователите ли е ? В България редът е ЯСЕН - не си плащаш ГО , спират ти колата от движение ... Т.е. ако те хванат КАТ ще отнесеш глоба и взимане на номера ( колата всъщност по закон не е в движение) .... Ако не караш автомобила никой няма да ти свали номерата , а са длъжни по закон , за да те дерегистрират (КАТ не обикалят по къщите , а дебнат в трънките по пътищата!) ! 2 - Плащаш ГО , ЖЕЛАЕШ ДА КАРАШ ! От ГФ пращат инфо към КАТ , че автото е в движение , палиш , караш ....

Напиши коментар:


Публикувай