10 687 46

Държавата секва данъчната далавера "луксозна кола - фалшив камион"

Данъкът ще зависи от мощността и годината на производство

Снимката е илюстративна
Снимката е илюстративна
СЕГА

Държавата обмисля да вдигне данъка на лекотоварните автомобили до 3,5 тона рязко от догодина. У нас е масова практика луксозни леки автомобили да се регистрират като товарни, за да се пестят данъци, пише в. "Сега".

Финансовото министерство предлага сериозна промяна в определянето на налога им, който в момента е от 10 до 30 лв. за всеки започнат тон товароносимост. Вместо това се предвижда товарните автомобили, които притежават категория N1, да се облагат по същия начин както леките коли, т.е. данъкът да зависи от мощността и годината на производство.

По данни на МВР към средата на април 2018 г. са били регистрирани 308 260 товарни автомобила с маса до 3.5 т от 3550 марки и модели. От тях над 2000 модела имат аналог, регистриран и облаган като лек автомобил.

С новото си предложение финансовото министерство иска да пресече установената практика да се купуват "данъчни" автомобили. Това са леки коли, на които се признава категория N1. Това позволява да бъдат регистрирани у нас като товарни и да плащат значително по-нисък годишен данък. Разликата в облагането с техни аналози, регистрирани като обикновени леки коли, може да достигне до 100 пъти в зависимост от мощността на двигателя и годината на производство, аргументират се от финансовото министерство.

Примерите понякога са фрапиращи. Дължимият данък на автомобил с мощност 140 к.с. достига 400 лв., докато при регистрацията му като товарен налогът пада под 10 лв., тъй като товароносимостта е под 1 тон.

Още по-драстична е разликата при по-луксозните и по-мощни коли.

Модата на N1, с който се пестят данъци, се наложи след кризата от 2008 - 2009 г., когато продажбите на някои модели силно дръпнаха нагоре не само заради отстъпките, давани от търговците, но и заради данъчните облекчения, тъй като може да се ползват като средство за бизнес. Освен по-нисък местен данък фирмите можеха да ползват данъчен кредит, а поддръжката на колата се признава за разход. За да отговорят на специфичния пазар у нас, производителите един през друг започнаха да пускат леки коли със сертификат за товарни, които се продават у нас напълно законно. Така те са достъпни не само за фирми, а и за обикновените граждани.

Разви се и своеобразен бизнес, при който леки автомобили без сертификат от производителя биваха преоборудвани, като се премахваха или добавяха седалки или преграждения. Стигна се до абсурда да се сваля един от предпазните колани на задната седалка, за да се намалят местата с едно.

Финансовото министерство планира от догодина да промени формулата за изчисляване на данъка върху моторните превозни средства, като включи и екологичен коефициент. Той ще облекчава данъка за собствениците на коли с екостандарт Евро 4 и нагоре и ще го утежнява за тези с по-ниска екокатегория. Очаква се налогът за старите автомобили над 15 години значително да се повиши, а за новите, които отговорят на най-високите екостандарти, ще падне, независимо от мощността им.

Притежаването на Eвро 3 или катализатор вече няма да носи данъчна преференция нито за леките, нито за тежкотоварните автомобили и автобусите, гласят новите текстове в Закона за местните данъци и такси.

България


Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • балама
    Отговор
    1 08:28  11.09.18
    А, далаверата за стотици милиарди под прикритие на "приватизация", "фалит", "концесия", "гарантирана печалба", ВЕИ... кога!?
  • WarLord
    Отговор
    2 08:29  11.09.18
    И винетка като за камион да си купуват.....
  • bank
    Отговор
    3 08:30  11.09.18
    И сега ще трябва да махам Инфинитито ли...

    Коментиран от #15

  • Дри
    Отговор
    4 08:32  11.09.18
    Бате тия 2018 година откриха топлата вода....

    Коментиран от #33


  • Мислещ
    Отговор
    5 08:34  11.09.18
    И това трябва да ни радва, понеже? Не е като да компенсирате с по-високите данъци, така че нормалните хора с нормалните коли да не плащат хората. " Кефи се, народе. Може да ти е зле, ама важното е, че на Вуте-тариката също ще му е зле ". Само където няма и да му е зле, защото не е опрял до тези няколкостотин на година.
  • гост
    Отговор
    6 08:40  11.09.18
    То това да му беше. Да, далавера е, но е ясна на всеки и щом е вървежна досега, то тя е била с одобрението на всички по веригата. Реално има ли задни седалки значи е кола, а ако няма и е с товарен отсек, значи е за работа и тогава може да плаща като за товарен. Не разборам само защо един товарен автомобил, с който се изкарват пари, трябва да е 10 пъти по-евтин отколкото личен автомобил, с който не изкарваш пари.
  • вятърко
    Отговор
    7 08:45  11.09.18
    Прах в очите на хората .... милиарди могат да крадат.... ние ше събираме стотинки да отчитаме дейност
  • товарен Q7
    Отговор
    8 08:50  11.09.18
    Това беше далаверата на комунистите и техните фирмаджии.
  • Посетител
    Отговор
    9 08:52  11.09.18
    А това на снимката е "скрита" реклама или предпочитания на автора?
  • гост
    Отговор
    10 08:52  11.09.18
    Крайно време беше. Стига с тия селски тарикатлъци
  • ЗЕВС
    Отговор
    11 08:55  11.09.18
    Публикувано във Факти. Бг: “Финансовото министерство планира от догодина да промени формулата за изчисляване на данъка върху моторните превозни средства, като включи и екологичен коефициент. Той ще облекчава данъка за собствениците на коли с екостандарт Евро 4 и нагоре и ще го утежнява за тези с по-ниска екокатегория.” Ако се приеме закона българския данъкоплатец, ще плаща два- пъти за екологията. При първоначалната регистрация на автомобила, заплаща екотакса, която варира: за коли до 5 г. от 125 лв. и стига до 310 лв. за коли над 10 г. , И всяка година данък МПС плюс, включения допълнително екологичен коефициент!
  • 12 08:58  11.09.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • 13 09:00  11.09.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • No Mercy
    Отговор
    14 09:19  11.09.18
    16.09.2018
  • Мъдурко
    Отговор
    15 09:25  11.09.18

    До коментар #3 от "bank":

    Не Инфинити - Рено се казва твоята кола. Платил си за премиум, дали са ти Рено! А честито!

    Коментиран от #30

  • 456789;0
    Отговор
    16 09:34  11.09.18
    ТРЯБВА С МНОГО ДА СЕ ДИГНЕ ДАНЪКА НА МЪРШИ НАД 15 ГОДИНИ И ОСОБЕНО НА МИРЕЗЛИВИТЕ ДИЗЕЛИ. ТРЯБВА ДЪРЖАВАТА ДА СПРЕ ДА ДАВА ВАУЧЕРИ НА БЕДНИТЕ ЗА КЮМЮР ВЪГЛИЩА И ДЪРВА А ДА ИМ ДАВА ЗА ТОК И ГАЗ.

    Коментиран от #46

  • ИКОП
    Отговор
    17 09:38  11.09.18
    Ми да ги таксуват подобаващо. Очевидно е дупка в закона. По-важният въпрос за мен е - кога ще има политици в затвора заради корупцията и нехайството около поддръжката и развитието на пътната мрежа?
  • Кабагайдаров
    Отговор
    18 09:47  11.09.18
    Честито Българи..............хванете се за палците и чакайте да бъдете обслужени анално.
  • Бате Цецо
    Отговор
    19 09:51  11.09.18
    Ако го направят това ще е спараведливо. Ще почакаме, ще видим.
  • Бай Благой
    Отговор
    20 10:39  11.09.18
    Анжък де!
  • Густо Майна
    Отговор
    21 10:48  11.09.18
    Я да видим сега за "далаверата", бизнеса и скапа.ата ни държавичка! Фирма с 20 буса, нови до 5 г. До сега шефа е плащал около 450 лв. общо данък за тях, плюс "фирмения" му личен автомобил, който даже не е премиум, а е най-високия сегмет от да речем френски бранд, около 200 к.с. Микробусите са да речем дукато със 160 к.с. Тези хора всеки месец плащат чинно осигуровки и ДДС. Плащат корпоративен данък, както и една торба други (незнайно защо) данъчета и такси. Плюс застраховки (вече удвоени) и пътни такси. Та сега, понеже шефската кола разбираш ли, "капацитетите не могат да определят" ('айде бе) аджеба какво е - танк, бтр, самолет ли, а може би ракета, тази фирма ще плаща 650 лв. за автомобила и близо 10 000 лв. (...) за микробусите!!! Аз съм много доволен от грижата на назначените от НАС отговорни лица за развитието на бизнеса и Родината! А Вие?

    Коментиран от #23

  • ДДРОнег
    Отговор
    22 10:55  11.09.18
    Инфантили!!! Значи ще увеличат разходите на фирмите, ползващи камиончета, вместо да ударят директно тези коли, така ли?!
  • БатП
    Отговор
    23 11:20  11.09.18

    До коментар #21 от "Густо Майна":

    Нещо такова се получава. И то само защото разни корумпирани чиновници с години вече пълнят джобовете като дават N1 на RS6 и подобни, които са по 250 000, ама са с данък 50 лева. Ако някой не е разбрал: това е ГРОБ за малкия и средния бизнес. Пък пак гласувайте за тях.
  • 24 11:32  11.09.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • цистит
    Отговор
    25 11:36  11.09.18
    и какво правят тия с камионите?
  • идеоти
    Отговор
    26 11:45  11.09.18
    Как така като товарен бе ? Нали виждат модела и марката, да определят те кой е товарен и кой не.... Аз утре ще си регистрирам АМГ-то като хибрид.
  • 27 12:05  11.09.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • ххх
    Отговор
    28 12:07  11.09.18
    Най - после! Напълни се с кисели гъзари и мутреси с Н1, който плащат по малък данък от моята малолитражка с 90 коня. Като искате Порше, Инфинити, Кю 7, плащайте си за тях мишкари, а не да давате 50 лева на полицайте да не ви проверяват има ли седалки отзад.
  • коко
    Отговор
    29 13:16  11.09.18
    Който е извадил кинти за скъп и мощен джип,трябва да има кинти и за данъците в таз държава.Това е практика по целия свят, само в България е тази практика да караш последен модел джип Мерцедес или Ауди примерно и да плащаш смешен данък като за Тойота Ярис 1.1
  • 004130
    Отговор
    30 13:43  11.09.18

    До коментар #15 от "Мъдурко":

    Аз за рено с 5.6 8-цилиндров двигател не знам...
  • Винетко
    Отговор
    31 13:59  11.09.18
    Управниците,като не могат да накарат сами себе си да плащат за "баничарките" си ,пак решиха да ограбят останалите,който нямат нищо общо с "правилата" за регистрация на МПС.Приказката за гарвана......
  • Винетко
    Отговор
    32 14:04  11.09.18
    Да прочетохте някъде, че искат да спрат тази далавера? Не ,те искат да накарат останалите да плащат вместо тях
  • ккк
    Отговор
    33 15:04  11.09.18

    До коментар #4 от "Дри":

    От години офиц. вносители на луксозни коли си рекламират тази далавера свободно. За има няма и 15 г се сетиха. В нормалните държави е възможна таз практика, но се отстраняват задните седалки, прозорци и т.н.

    Коментиран от #45

  • Ефтини сензации
    Отговор
    34 15:14  11.09.18
    Браво! Простолюдието трябва да се научи кое е за него и кое не! Да ви казвам ли колко плащам във Виена за 400кс кола?
  • просто е
    Отговор
    35 15:16  11.09.18
    по левче на к.с. до 163кс, по 1,50 до 204 кс и по 3 лева - на по-мощните. Това е за всички МПС с полезен товар до 1,5т. За тези над 1.5 тона - важат данъците според товароносимостта. Категорията - не се гледа. Тя остава само за "далаверката" с ДДС. Там не искат да барат....
  • Бущата
    Отговор
    36 15:49  11.09.18
    Истината е че идеята е да се дообере с каквото може още бизнеса. То не напразно чуждите фирми отдавна си обират крушите от България. Сега защото в България 1000 или да ги кажем 2000 души имали далавера/предтекста/ ще ударят стотици хиляди фирми с микробуси, баничарки и т.н. транспортни средства, които реално ги използват за бизнес, уж че удрят далавераджиите. Същото както стана с горивата, Ревизоро изкара една цифра от милиард от контрабантни горива, при положение че потреблението на държавата е 100 милиона литра месечно или 1 200 000млн литра годишно а при 1 лв. данък на литър излиза че всичките данъци от горивата у нас са милиард и двеста милиона лева е как тогава се пласират горива и се ограбва хазната с 1 милиард годишно?!?! Излиза така, че всички караме с контрабантно гориво. Ето така се прави, пускат някаква абсурдна цифра, хората хабер си нямат, след което БУМММ закон с който събарят 6000 фирми. Това е ГЕРБ, направо е чудо че още има бизнес в тази държава след ежедневния държавен тормоз над фирмите в България.
  • КОКА
    Отговор
    37 15:58  11.09.18
    А ТАКА БОКЛУЦИТЕ ДА СИ ПЛАЩАТ ЗА КОЛИ НЕ ЗА КАМИОНИ ОТРЕПКИ
  • знайко
    Отговор
    38 16:32  11.09.18
    Откриха топлата вода. Ми то от 6 години най-продавания камион в България е Порше , следван от Ауди и БМВ.
  • Гост
    Отговор
    39 16:41  11.09.18
    Най после да си размърдат малко мозъците. Всички знаехме за какъв абсурд става дума, ама си траеха, понеже депутатите и други чиновници се възползваха от скапаната нормативна уредба. Сега като станаха много маймуни на клона да го променим. Веднага ще измислят друга пробойна и ще продължат да смучат.
  • 765
    Отговор
    40 16:42  11.09.18
    Сега финансовия министър да плати масрафа. От 2008 г. да се сметне колко е изгубила държавата и да му ги удържат от джоба.
  • нфсб
    Отговор
    41 17:19  11.09.18
    кой управлява след 2009г.
  • Хасанчо
    Отговор
    42 18:23  11.09.18
    Публикувано във факти.бг: Да прочетохте някъде, че искат да спрат тази далавера? Не ,те искат да накарат останалите да плащат вместо тях= Не плащайте докато са на власт и не се промени системата.

  • Хасанчо
    Отговор
    43 18:27  11.09.18
    ИСтината си е . Публикувано във факти.бг: Ето така се прави, пускат някаква абсурдна цифра, хората хабер си нямат, след което БУМММ закон с който събарят 6000 фирми. Това е ГЕРБ, направо е чудо че още има бизнес в тази държава след ежедневния държавен тормоз над фирмите в България.
  • Хасанчо
    Отговор
    44 18:41  11.09.18
    Още когато се чу ,че външните инвестиции са се сринали и народа намаля с 2мил и половина вече ,а реално с переодично мигриращи са 4 мил. То трябва да ти стане ясно ,че нещо ти се готви и то сериодно. Забележете как всичко което трябва да ползваш и е задължително стана двойно по-скъпо срещу нищо ново или полезно от страна на държавата. Как гадно и принудително започнаха от Винетки,данъци ,глоби и целия живот ти го сведоха все едно и да дишаш си в нарушение на Закон за Движението. Държавниците си казаха простичко " Щом енергото може -можем и ние да скубим, щом ВиК може -можем и ние, Щом оня дето взима субсидии за да надраска земята с трактора може - Ще ги оберем и ние. Този малкото останал Народ е много корав за да е все още тук- значи може да плаща колкото му поискаме без да правим нищо. Питам аз и отговор не искам -Апартамента ли ми стана двойно по-голям като е правен 61 година и до сега сам съм го поддържал и плащал общите неща или те са ми го санирали "без пари" ? Колата ми от 6 години по-тежка или по-мръсна стана след като е с газово +катализатор -90к.с. На 8 години 80 лв данък .Точно взе да става към14 и си викам ,че ще стане по-евтина и те го премахнаха , а сега и на това още толкова. Няма да останат нормални пора тук. Ще останат шепа олигарси с лобито им от политици и ще се изживяват на "бели" в условията на Апартейд. Ама от циганин колкото от костенурка вълна.Само около задника може да има. Халалда Ви е ,но унищожихте народа си. Топък това и
  • Варна
    Отговор
    45 18:52  11.09.18

    До коментар #33 от "ккк":

    В нормалните страни, на всяка фирмена кола, независимо каква е и се приспадат разходите (не само 5/7-ми - другата простотия) + ДДС. Затова там не се опитват да правят финтове, защото държавата просто мисли реално за бизнеса, а не гледат да го смачкат.
  • Jason Button
    Отговор
    46 21:39  11.09.18

    До коментар #16 от "456789;0":

    А на теб трябва да ти вдигнат таксата за интернет и ток, така че да не можеш да драскаш небивалици по форумите.

Напиши коментар:


Публикувай