691 5

БГ компании могат да кандидатстват с космически проекти до 400 хил. евро

Светослава Ингилизова

Български компании и организации могат да кандидатстват с проекти на стойност до 400 хил. евро по Плана за европейските коопериращи държави. Заместник-министърът на икономиката Александър Манолев откри днес информационно събитие за предстоящата Четвърта сесия за набиране на проектни предложения от България, която Европейската космическа агенция организира. Предстои процедурата да стартира до дни, а проекти ще могат да се подават в 6 месечен период.

„Расте интересът към процедурите, които организира Европейската космическа агенция за нашата страна, като през изминалите сесии са подадени общо 69 проекта“, каза Александър Манолев. По думите му по първите две процедури са одобрени и в процес на изпълнение 14 проекта, а резултатите от третата сесия се очакват. „Към този момент академичните организации са по-активни, но се надяваме, че и бизнесът ще се включва още по-пълноценно“, допълни икономическият заместник-министър и цитира данни, според които от подадените до този момент проекти 20% са от представители на индустрията и 80% - на академични среди.

„Днес все повече и най-големите критици виждат ползата от инвестиране в дейности в космическия сектор“, каза още Александър Манолев. Според него те са не само в духа на съвременните Европейски тенденции за развитие на икономика на знанието и иновациите, базирана на мрежи от високо технологични малки и средни предприятия, но и допринасят за увеличаване на производството и създаването на високо-технологични компании в различните сектори, често нямащи пряка връзка с космическите дейности.

Общата цел на Плана за европейските коопериращи държави е да свърже България с програмите и дейностите на Европейската космическа агенция и да я подготви по най-ефективния начин за бъдещо присъединяване към Конвенцията на Европейската космическа агенция. Обхвата на Плана е в следните категории: технологии и оборудване; научни проекти и/или експерименти; използване на данни; подкрепа за малките и средните предприятия. В периода от 2015 до 2018 г. са проведени три сесии за набиране на проекти от България, а до дни ще стартира четвъртата. Тя ще бъде насочена към:

Дейности, свързани с летателният сегмент с потенциал за повторна употреба в мисиите на ЕКА;

Дейности за научноизследователска и развойна дейност (включително технологични демонстрации, разработване на промишлени процеси, квалификация / сертифициране на процеси), водещи до продукти или генерични технологии с потенциал за повторна употреба;

Космически приложения – продукти и услуги отнасящи се към съществуващата европейска космическа инфраструктура/ инфраструктурата на ЕКА;

Подготвителни дейности свързани с проучване на пазара, изисквания на потребителите и др., които да насърчават националната конкурентоспособност отнасяща се към програмите на ЕКА, или дейности към които България би могла да има интерес да се включи в бъдеще.

Дейности за осведомяване и образование, които да повишат осведомеността относно космическите технологии и практическото им приложение (включително демонстрационни дейности в институциите за средно образование и научните центрове); да се увеличи мотивацията на младите хора да изберат космическо образование и космическа индустрията като сфера на професионална реализация.

България

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Антъни Иванов
    1 22:34  30.10.18
    Аз искам да отворя планетариум и да показвам звездите на хората! Имам един парник на село и съм решил да кандидатствам. Смятам да го отварям само вечерно време, когато няма облаци и е хубаво времето. Очаквам си 400к.€ !!! Като знам, колко умни хора има в тая малка БЪлгария, направо се чудя как им насмогват брокерските фирми да им взимат парите...
  • Шайка-Герб
    2 22:49  30.10.18
    Щом има за гепене, там сме! Така ще ги ощавим еврогейовете, че ще им върнем космическите програми във времето на Галилей, да гледат звездите през бинокъл!
  • Усмивката
    3 00:19  31.10.18
    Да свърже България с програмите?!?....С Луната е свършено
  • Т.о.ш.и.б.и.я.н
    4 05:59  31.10.18
  • SAAB
    5 09:36  31.10.18
    Пожарникаро със сигурно участва ......проект : асФалт на Луната ! :) по възможност тази година.....защото е планувал ремонта за следващата ! А проектът Лунна дупка е тук У БГ - то !

Публикувай