2 906 27

133 000 са пътните терористи у нас

Над 80% от катастрофите се дължат на водача - разсейване или неговото недобро състояние

Венцислав Михайлов

Шофьорът е най-важният елемент. Това заяви заместник-министърът на транспорта Ангел Попов по време на представяне на индекса за пътна безопасност. Ангел Попов изтъкна колко е важна темата у нас.

Не трябва да си прехвърляме топката от една институция на друга, смята Попов.

Над 80% от катастрофите се дължат на водача - разсейване или неговото недобро състояние, отбелязва news.bg.

Българските шофьори имат висока оценка за себе си (национален SDIndex – 89.6/100) и тя често ги кара да действат самоуверено и да не забелязват реални опасности на пътя. Това показват актуалните данни и анализ от заключителния доклад от изследователския проект “Индекс за безопасно шофиране/ Save Drive Index”. Данните бяха представени на специално събитие в София Хотел Балкан в присъствието на Ангел Попов, заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията; Бойко Рановски, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“; Алекси Кесяков, секретар на „Държавно-обществената комисия по безопасност на движението“; Мария Ботева, Отдел “Пътна полиция”, ГДНП, Пламен Димитров, председател на Управителния съвет на Дружеството на психолозите в България; Лазар Георгиев, изпълнителен директор на SDI Group и Яна Спасова, управител на изследователска агенция „Експлика”.

Водачите с индекс за безопасно шофиране под 74 (133 хил. души, 6% от всички активни водачи) са с високорисково поведение и следователно – с най-голям риск да попаднат в тежко пътно-транспортно произшествие. Това се дължи на факта, че те допускат и трите основни грешки, характерни за българските шофьори – агресивно шофиране, ниска концентрация и пренебрегване на ограниченията за скорост. Агресивното шофиране, обаче е характеристиката, която се отнася за тях в най-голяма степен. Водачите в тази група са мъже и жени на различни възрасти, което позволява да се твърди, че рисковото поведение на пътя не зависи от демографските характеристики. Поведението зависи от спецификите на автомобила, стажа, годишния пробег на водачите, от психологическите им особености, от познатата културна среда. Тези водачи смятат, че рисковото шофиране е характерно за България и затова е необходимо да шофират по този начин.

В доклада са включени данни и от онлайн версията на изследването – SDIndex Quiz. За периода от стартирането на онлайн проучването – на 02.07.2018 г., до 30.09.2018 г., онлайн анкетата е попълнена от над 22 000 души, което прави SDIndex Quiz най-мащабното проучване за оценка на поведението на пътя, провеждано някога у нас. От всички попълнили анкетата 11 137 лица са отговорили на всички въпроси, вкл. са посочили и социално-демографска информация. Проучването е напълно анонимно и е осъществено при стриктно спазване на изискванията на Регламента за защитата на личните данни.

Нискорисковите водачи (над 1.4 млн. души, 60% от всички активни водачи) са с SDIndex над 90, т.е. над средния за страната. Според отговорите им в DBQ, те реагират по-скоро правилно и рядко попадат в рисковани ситуации. Лицата с SDIndex над средния за страната са с равни дялове сред мъжете и жените шофьори. Преобладават във възрастовите групи над 50 г., както и сред хората с основно и по-ниско образование, сред лицата с по-ниски доходи, живеещите в селата и шофиращите автомобили с по-ниска мощност.

Проектът е инициатива на SDI Застрахователен брокер и се осъществява в партньорство с Министерство на вътрешните работи, Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Министерство на образованието и науката, Дружеството на психолозите в България.

България


Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Само питам
    Отговор
    1 18:27  30.10.18
    133000 ли са служителите на КАТ?
  • Патриот
    Отговор
    2 18:32  30.10.18
    Искаме ги поименно.
  • Миризлив Пор
    Отговор
    3 18:37  30.10.18
    А хоората са го решили този проблем с високорисковите "шофери" - в зависимост от нарушенията и участието в катастрофи се вдига и застроховката. Като знаеш че вместо 200 трябва да даваш следващите 3 години 1000 за ГО след като се направиш на мъж и катастрофираш или 2000 като са те хванали с алкохол ще се замислиш. Тук обаче всички плащаме по равно на никой не му пука, чака да изтече давността на 120-тия акт да не го плати и така... Липсата на контрол от страна на КАТ по пътищата и от там чувството за безнаказаност в хората изобщо не го коментирам.
  • Eeee
    Отговор
    4 19:05  30.10.18
    Журналиста знае ли значението на думата терорист,за да я използва тука?

  • Аз съм
    Отговор
    5 19:05  30.10.18
    Напълно вярна статистика... Повечето градски мамини синчета и диви селяни работещи в чужбина и след няколко месечен гурбет изригват със БМВ стар модел или друг вид МПС си избиват комплексите по светофари,булевард или пред момиче което води до тежки последствия

    Коментиран от #7

  • гост
    Отговор
    6 19:19  30.10.18
    Те УМНИТЕ са го измислили отдавна. ВИДЕОРЕГИСТРАТОР във всеки автомобил !!!!! Всеки да се страхува от всеки да не бъде даден в съд заради заснето нарушение !!!!!

    Коментиран от #10, #14, #24

  • бай шиле
    Отговор
    7 19:46  30.10.18

    До коментар #5 от "Аз съм":

    И как разбра че статистиката е "напълно вярна"? Изригват само старите модели БМВ? Голям умник!
  • пилот джедай
    Отговор
    8 19:51  30.10.18
    Немска кола, блъсната в тъпанароустойчива мантинела, управлявана от българска кратуна=
  • Deathless91
    Отговор
    9 19:52  30.10.18
    Това с високата самооценка е изключително вярно, поне при мен... Като си купих мотор преди 3 години се мислех за много добър шофьор, но ми трябваха две падания от място, класическото изтърване на завой и миналата година и забранен обратен направиха пред мен, та сега като карам наистина си отварям очите за всичко и всеки.

    Коментиран от #22

  • Антон
    Отговор
    10 20:57  30.10.18

    До коментар #6 от "гост":

    Ако си мислиш че с китайския си видеорегистратор ще ме плашиш си в жестока заблуда. В най-лошия случай да ми напишат акт за неправилно изпреварване, който ще падне в съда. обаче чувството за малоценност в тебе ще остане.
  • 11 20:58  30.10.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • дебил
    Отговор
    12 21:09  30.10.18
    80% - това случАЕност ли е?
  • Живко циганина
    Отговор
    13 21:38  30.10.18
    господа депутати ,,нали взимате глупави закони да няма катастрофи , по добре забранете колите и да не караме в България
  • бай Коста
    Отговор
    14 21:45  30.10.18

    До коментар #6 от "гост":

    по добре ще е, да си сложим броячи регистратори ) на ,,,членовете си ,,

    Коментиран от #25

  • Цгх
    Отговор
    15 22:13  30.10.18
    Всички вагаджии са виновни
  • Онзи
    Отговор
    16 22:23  30.10.18
    Уважаеми нужно да се провежда проверовъчен изпит за правоуправление през 5-6 години. И събеседване със психиатър и не го ли вземеш 1 год ще си пеш. Та Печелим по малко: фалшиви книги; кухи персони на пътя: някой лев за мантинели и други подобни екстри за обща безопасност.
  • Колю
    Отговор
    17 23:38  30.10.18
    Видео и на у. ще сложите още малко. Чипове да имплантирате на децата от раждане дето да показват дали си е платило рекетите не искате ли ? Бе ши въ у Биг брадатите. Ти карай като говедо и задното огледало го ползвай само да се червосваш или да си оправиш гелосаната кратуна ,а не да дадеш път на някой или да видиш като правиш маневри ,пък си снимай после каквото искаш. Ми ако разбере човек кой е кинаджията. Неш ли колко още ще се стоплят на горяща видеокамера барабар с автомобил?
  • АНТИКОМУНИСТ
    Отговор
    18 00:13  31.10.18
    Много са бе,няма ли Контрол

    Коментиран от #21

  • Зайко Байко многознайко
    Отговор
    19 00:26  31.10.18
    Искате държавата ни да бъде превърната в " Биг Брадър" , ще стане много скоро не се пРтеснявайте! При тая корумпирана системанай-много да напълните джобовете на даяджиите и пътните милиционери, видя Тиквоций дебелия и постанови, ченгетата пак да се крият, като зайци из храстите. Тъй като Герберасткото е тоталитарно управление на мистър, дадох, отпуснах, наредих, намерих ,оправих нещата се върнаха в старото русло. Вижте пресен пример, тези от Агенцията за Българите в чужбина, като гледат ония от парламента и от правителството, как грабят и те се включили, но тъй, като не са си платили по веригата набързо ги прескрипаха!
  • ЕКСПЕРТА
    Отговор
    20 02:11  31.10.18
    ТЕЗИ СА 1ВО ПУШЕЩИТЕ ТРЕВОМАНИ,И РАЗНИ ЛЕКЕТА С БРЪМЧАЩИ БРИЧКИ,ТРОШКИ,БРАКМИ,ДА ГИ СПИРАТ ОТ ДВИЖЕНИЕ ЧЕ ДА МОЖИ ДА СПИМ СПОКОИНО ВЕЧЕ.
  • кат
    Отговор
    21 07:38  31.10.18

    До коментар #18 от "АНТИКОМУНИСТ":

    В храстите сме. Пълним си касичката-прасенце за нашата тиква.
  • гост
    Отговор
    22 08:28  31.10.18

    До коментар #9 от "Deathless91":

    Така е. Лошото е, че примера ни е лош и трябва да го разберем това по трудния начин. Когато хора, при които си се возил, карат неразумно и ти караш така докато не ти се случат рискови ситуации и не осъзнаеш, че това поведение е лошо и застрашаваш живота си и още по-зле този на другите. Много е глупаво на всяка права отсечка да се опитваш да вдигаш висока скорост, да не даяваш път на пешеходна и да правиш нарушения за спиране, паркиране и непредвидими маневри. Хора, карайте както е по закон и както са ви учили на курса, а не както карат другите. Пътищата са ни лоши, за да си позволяваме рискове.
  • Boxer
    Отговор
    23 10:33  31.10.18
    Или иначе казано, всички , които извършват нарушения или престъпления срещу тебе, могат да спят спокойно . Нали се сещаш и за "другата страна на монетата" ?

  • Boxer
    Отговор
    24 10:36  31.10.18

    До коментар #6 от "гост":

    Може би забелязваш, че на прасетата свинарника им харесва. Немойш туку той да ги извадиш от кочината...
  • гост
    Отговор
    25 18:04  31.10.18

    До коментар #14 от "бай Коста":

    По полезно ще е да сложиш брояч на задника си !!! Там ще ти е най полезен !!!!
  • Morgoth
    Отговор
    26 19:42  01.11.18
    Интересно, току-що го попълних и изкарах 89,8. Очаквах да ме порежат, защото карам сравнително бързо и защото колата ми е мощна, но уви тази анкета е доста по-разумна от нашите катаджии. Въпросите са основно дали се вкарваш в приключение поради некадърност - нещо което явно не правя.
  • бай шиле
    Отговор
    27 23:38  02.11.18
    А тези които поставят неадекватни забранителни и ограничителни знаци,какви са? Да не питам за тези,които поставят знаци по поръчка на частни лица.Нека се направи преглед в София и ще видите дали пиша глупости.

Напиши коментар:


Публикувай