11 409 48

Най-големите шофьорски грешки през зимата

Как не трябва да реагира водачът на снежен или заледен път

Снимка: БГНЕС
Снимка: БГНЕС
Мария Атанасова

Резки спирачки и пренавиване на волана - това са основни грешки, които водачите допускат на снежни и заледени пътища, заяви в интервю за "Дарик" инструкторът по безопасно и майсторско шофиране Васил Жеков. Той добави, че шофьорите трябва да са особено внимателни, когато след дъжд температурите се понижат и се образува т.нар. „черен лед“.

"Хората се раждат с грешни инстинкти за самосъхранение при управление на автомобил", каза Васил Жеков и добави, че в практиката си на инструктор по безопасно и майсторско шофиране всекидневно става свидетел на грешки, които са следствие на това.

„Имаше лед тези дни, колата поднася или не завива и ние винаги се опитваме с волана да я спасим. Това е грешно! Воланът не трябва да се пипа и да се завива повече, отколкото е нужно.Всеки шофьор се опитва да пренавие волана повече и тя продължава да не завива. Тя не завива от загуба на сцепление. А сцеплението се подсигурява с умение. Има си начини, по които можеш да си подсигуриш в ледена обстановка, в сняг, влизайки в завой по-бързо. Има си физика, която трябва да се изучи, за да могат хората да се справят с такива снежни или заледени случаи. Скачат на спирачките - това е един от най-често срещаните навици. Просто веднага хората се стряскат, ако има нещо, например преди завой или вътре в завоя, а това е строго забранено“, обясни той.

Често се допускат грешки и когато занесе задницата на автомобила, посочи Жеков:

„Тръгва задницата и шофьорът моментално контра завърта волана. А воланът не се пипа! Знаете ли, че при една такава ситуация трябва да се подаде газ. Вижте колко е противоположно на инстинктите и разбирането ни на автомобила“.

Едно от опасните явления на пътя е т.нар. „черен лед“, които се образува, когато след дъжд се понижат температурите. Ето как може да се разбере:

„Винаги когато хората потеглят с колата и направят 10-20 метра, засилват колата и веднага набиват спирачки, за да видят какъв е спирачният път и сцеплението. Също така, докато карат, по време на движението, може да се разбере от волана. Когато е хлъзгаво, има загуба на сцепление или има черен лед, воланът олеква“.

Васил Жеков добави обаче, че в първите снежни дни тази седмица е видял закъсали автомобили с летни гуми, а подходящите гуми са първото условие за безопасност на пътя.

„Тук вече и умение да имаш и всичко останало, ако ти не си сложил гумите за сезона, няма кой да ти помогне. Едно от първите неща, които ние трябва да си подсигурим е това. Гумата е първото нещо за безопасност“, каза той.

Васил Жеков допълни още, че взимането на шофьорска книжка не означава, че водачът е усвоил всички умения. Необходими са тренировки на полигони, които симулират лед, както и познаване на физичните закони, на които се подчинява автомобила ни в зависимост от това, дали е с предно, задно предаване или 4x4, добави инструкторът.

България


Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • WARRIOR
    Отговор
    1 09:54  01.12.18
    Най-големите грешки през зимата са "Летните" шофьори!

    Коментиран от #2, #47

  • нъц
    Отговор
    2 10:00  01.12.18

    До коментар #1 от "WARRIOR":

    Най-големите грешки през зимата се наричат "бе ен ве" !

    Коментиран от #9, #13, #43

  • Жорко
    Отговор
    3 10:17  01.12.18
    Нещо не ми е ясно тук, хлъзгаво е, давам газ и завивам, задницата поднася, разбирача Жеков казва да не пипам волана а да дам газ, е правил съм го този номер на празен паркинг, газ, задницата поднася още повече и ако не пипна волана се завъртам на 180 градуса. Ако коригирам с волана си дрифтя. Може ли някой по-опитен да обясни кое как е?

    Коментиран от #6

  • антрашпиц
    Отговор
    4 10:26  01.12.18
    Абе и аз така мисля като тебе,ама...де да знам...имам само около 200 000 зад гърба си..може и да не са достатъчни...

  • Бай Тошо
    Отговор
    5 10:31  01.12.18
    В завой спирачка също не се пипа през зимата
  • aaaaa
    Отговор
    6 10:32  01.12.18

    До коментар #3 от "Жорко":

    Майна , четеш между редовете. Май ти трябва преводач ,че нещо не схващаш.

    Коментиран от #10

  • Щурчо
    Отговор
    7 10:38  01.12.18
    Още щом прочетох "Знаете ли, че при една такава ситуация (занасяне на задницата) трябва да се подаде газ", без да уточни за какви автомобили става въпрос (което е много много важно), ми стана ясно какъв инструктор по безопасно шофиране е!
  • Такааа
    Отговор
    8 10:42  01.12.18
    При предно и задно задвижване има различни техники на шофиране.
  • nik
    Отговор
    9 10:44  01.12.18

    До коментар #2 от "нъц":

    а ако е Х драйв?

    Коментиран от #44

  • Жорко
    Отговор
    10 10:45  01.12.18

    До коментар #6 от "aaaaa":

    Иди да се освидетелстваш при проф. Иво Христов. Ето какво пише: Често се допускат грешки и когато занесе задницата на автомобила, посочи Жеков: „Тръгва задницата и шофьорът моментално контра завърта волана. А воланът не се пипа! Знаете ли, че при една такава ситуация трябва да се подаде газ. Вижте колко е противоположно на инстинктите и разбирането ни на автомобила“.
  • Иванов
    Отговор
    11 10:58  01.12.18
    При лошо време дръжте леката си кола в гаража и ползвайте обществен транспорт.

    Коментиран от #20, #39

  • 12 10:59  01.12.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • ПЪЦ
    Отговор
    13 11:10  01.12.18

    До коментар #2 от "нъц":

    КЪДЕ ГО ВИДЯ ТОВА N В BMW....? ИЛИ СИ И ТИ КАТО ОНЯ С КОНЯ...?
  • 14 12:00  01.12.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • ванката
    Отговор
    15 12:05  01.12.18
    най-големите грешки през зимата са летните гуми непочистеният сняг от автомобила и неопитните шофьори!!!

    Коментиран от #40

  • Гост
    Отговор
    16 12:06  01.12.18
    Човека го обяснява на база опита, който има. 95% от автомобилите са с предно предаване, и това се отнася за тях. Задното е друга бира. Имам 2 автомобила 4х4, единият е с предно, другият със задно (извън режим 4х4). Разликата е от София, до Варна.

    Коментиран от #42

  • пурко
    Отговор
    17 12:08  01.12.18
    44г съм зад волана само тирове съм карал още не се е родил тоя който може да кара на лед и мъгла

    Коментиран от #36

  • Цървули
    Отговор
    18 12:14  01.12.18
    “Разбирачи” като тоя бол
  • Дядо Поп
    Отговор
    19 12:29  01.12.18
    ми на лед какви зимни гуми беее........не се чистят пътищата и само прехвърлят винат на шофьорите....... даже и ТИР-овете да били със зимни гуми..........ама да не сме Скандинавия?................
  • Дан
    Отговор
    20 12:31  01.12.18

    До коментар #11 от "Иванов":

    Това което казваш е много нелепо, явно никога не си имал собствен автомобил, значи аз ще изсипя 15 хиляди лева за автомобил, ще дам още 1200лв. за хубави гуми, ще давам по още около 1000 на година, само под формата на данъци, застраховки, винетки и какво ли още не и зимата да се возя на автобуса викаш?
  • 21 12:35  01.12.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Обективен
    Отговор
    22 12:46  01.12.18
    Абе и тоя гумите че гумите.Айде да обясни тировете и автобусите кога слагат зимни гуми?Айде и някоя статистика колко от автомобилите през зимата участвали в птп-та са със зимни и колко с други гуми?Номер 14 е с много точен коментар.
  • Ventura
    Отговор
    23 13:03  01.12.18
    Иди и го обясни на тоя със стаж един месец или с купената книжка! Най-голямата грешка е САМОНАДЕЯНОСТТА , дори и с голям стаж зад волана. Поговорка гласи: срах лозе пази.
  • nike
    Отговор
    24 13:23  01.12.18

    До коментар #14 от "Кабинчо":

    Гледам си доста запознат с ладите и москвичите. Карали сме и преди соц. коли и сега караме. Разликата е че сега трафика е убийствен и нямаш право на грешка. А си поднесъл дори и половин метър на страни и си се размазал в някоя кола. Преди минаваше една кола на 10 минути, даже и да се завъртиш на 360 градуса вероятността да се удариш беше минимална. Сега трафика няма ама абсолютно нищо общо с преди 20г. Хубави зимни гуми са ме спасили многократно от ПТП. Аман от тарикати разбирачи.
  • 555
    Отговор
    25 13:31  01.12.18

    До коментар #14 от "Кабинчо":

    штот не си се качвал на дачия докер
  • отговор до
    Отговор
    26 13:39  01.12.18
    Тоза за зимните и летните гуми е в полза най-вече за производителите и за търговците на гуми. Ако има лед или караш по-бавно на ниска предавка или слагаш вериги.

    Коментиран от #27

  • асддса
    Отговор
    27 14:00  01.12.18

    До коментар #26 от "отговор до":

    Ти нормален ли си ? Като отивам до магазина проверявам дали има лед и слагам за бързо веригите ли ? Само идиот може да каже, че зимните гуми не помагат зимата ! Пълно е с тестове в youtube на коли със 4х4 и летни гуми срещу коли предно/задно и зимни гуми на лед и сняг, ходи гледай.
  • Емил
    Отговор
    28 14:11  01.12.18
    Става въпрос,че това е сайта на-слабоумните които постоянно трябва да се-излагат с просташките си мнения по всички въпроси
  • onq s konq
    Отговор
    29 14:49  01.12.18
    Преди няколко години ми се наложи да карам в ПОЛЕДИЦА със някакви всесезонни гуми/регион Плевен/.Асфалта-идеално изчистен ОТ СИЛНИЯ СТРАНИЧЕН ВЯТЪР,НО...1 ПРЪСТ ЛЕД/само за кънки/!Карам с 30 и усещам как колата от естествения наклон на пъта отива към канафката,като страничният вятър от ляво СПОМАГА ЗА ТОВА .оТИДОХ НА 20КМ/Ч-СЪЩО.Беше по обед и няма ГРАМ ДВИЖЕНИЕ по пъта.Накрая спрях и слязох са си помисля какво да правя,съзнавайки че вляза ли макар и малко в свега покрай пътя-няма излизане,няма и кой да помага.И изведнъж покрай мен весело и самодоволно "профуча" лек автомобил със Сф-номер СЪС 60-70КМ!Погледнах му дирите и видях следите от ШИПОВЕ.Затова и всякакви съвети на разни инструктори относно завиването на волана,оборудване със зимни гуми и грайфер 4 мм и т.н. са просто "приказки от шипковия храст"!Истината е,че нищо не може да се мери със шиповете и веригите.

    Коментиран от #30

  • сектант
    Отговор
    30 15:17  01.12.18

    До коментар #29 от "onq s konq":

    Най-голямата шофьорска грешка както през лятото така и през зимата е, че не карате Дачия Докер!

    Коментиран от #31

  • onq s konq
    Отговор
    31 15:22  01.12.18

    До коментар #30 от "сектант":

    Знам,АМА ТЪРПЯ:)
  • Driving pleasure
    Отговор
    32 16:19  01.12.18
    Подай газ на кола със задно като поднесе и вади неклолога от джоба! Сори Жеков ама акълит дето даваш са крайно глупави! Дори и на кола с предно ако е с малък мотор и да подаваш газ той на висока предавка няма как да те "издърпа". Най-сигурно е "контрирането" с волана, защото така спираш неконтулируемото пързаляне и може да си върнеш контрола. Даже и не пипайте спирачките е гупав съвет - връщайки плавно газта и плавно прилагайки спирачно усилие пренасяш тжест на предния мост и се увеличава сцеплението, което също ти помага да си върнеш контрола. Въобще толкова обобщени са тия съвети, че ако ги следваш си се пречукал одма - най-сигурния съвет за зимата си остава КАРАЙ БАВНО!!!
  • Driving pleasure
    Отговор
    33 16:45  01.12.18
    И един П.С. - на лед никва гума не държи!
  • Шансу Имамов
    Отговор
    34 17:27  01.12.18
    Зимните гуми са за комлексарите,аз карам със сезонни по четири години и никъдее не закъсвам ама трябва да могеш да караш,книшката колата не кара а човека.

    Коментиран от #45

  • Guest10
    Отговор
    35 18:19  01.12.18
    Вижте човека говори много обобщено. При едно от интервютата баща му Павел Жеков казва, че има автомобили с 3 вида задвижване - предно, задно и 4х4. Тези автомобили се управляват по различен начин. При попадане върху лед и загуба на сцеплението на всеки един от тях трябва да се правилната команда за съответното задвижване, защото ако в дадена ситуация изгубиш сцепление на автомобил с предно предаване и реагираш като на кола със задно не е ясно какви ще са последствията и дали изобщо ще овладееш колата. Публикувано във факти.бг: „Тръгва задницата и шофьорът моментално контра завърта волана. А воланът не се пипа! Знаете ли, че при една такава ситуация трябва да се подаде газ. Вижте колко е противоположно на инстинктите и разбирането ни на автомобила“. - Това което е казал важи за автомобил с предно предаване. Направиш ли същото при автомобил със задно предаване си се завъртял в кръг, което всички който карат кола със задно го знаят отлично. П.С Курсовете който организират той и баща му са 1000 лв. вече може и да са малко повече над 1000 за тридневен курс на обучение за автомобил с един вид предаване
  • ААА
    Отговор
    36 18:49  01.12.18

    До коментар #17 от "пурко":

    Зависи какъв е леда , зависи каква е мъглата , зависи какъв е автомобила и как е подготвен , зависи от опита , и рутината на водача. За пример ловният джип , 4Х4 , гуми с шипове за лед и утъпкан сняг .Иначе си върви нормално в около 40 сантиметра сняг -неутъпкан . Лед халогени монтирани в долната част на бронята (новите модели са убийствени) , и 30 годишният ми опит , в тежки зимни условия по пътища и балкани.
  • бат мишо
    Отговор
    37 21:07  01.12.18
    КАТО шофъор с 2 мил км УМИШЛЕНО дрефтирал зимата ЗАПИСВАЙТЕ ПРИ ПОДНАСЯНЕ ВОЛАНА ВЕДНАГА В ПОСОКА НА ПОДНАСЯНЕТО-БЪРЗО ВЕДНАГА ДОКРАЙ газ е допустима при задно БЕЗ ШПЕР от мн опитен водач ,защото изоставащото колело почва ВИНАГИ да се върти повече ,а това връща посоката -НЕ ВАЖИ ЗА ШПЕР И ПРЕДНО При въртене като пумпал-БЪРЗО В ПОСОКА НА ГЪЗА НА КОЛАТА ВОЛАНА- ляво дясно -към посоката от която гъза на колата се мъчи да ви изпревари -ЧАКАНЕТО Е СМЪРТ ВЕДНАГА РЯЗКО НЕЗАБАВНО волана в посоката на поднасяне С ПУСНАТИ СИЧКИ ПЕДАЛИ
  • Алфа Ромео
    Отговор
    38 22:01  01.12.18
    Подава се гаэ ако тръгне задницата се завърта малко волана по посока на занасянето това работи ако е със предно или 4х4, ако е на задно не знам дали ша проработи даването на газ, може би, зависи колко е хлъзгаво.
  • Алфа Ромео
    Отговор
    39 22:06  01.12.18

    До коментар #11 от "Иванов":

    Съгласен съм, така ние които обичаме да караме във сняг ша се радваме на малко по-празни пътища.
  • vasik atanasova
    Отговор
    40 22:09  01.12.18

    До коментар #15 от "ванката":

    ТИ НА КОЛКО ГОДИНИ СИ ? ОТ КОГА КАРАШ ЧЕ И АКЪЛ ДАВАШ ? Я ДА ПОПИТАМ ОТ КОЛКО ГОДИНИ ВЗЕХА ДА СЕ СЛАГАТ ЗИМНИ ГУМИ? КАК КАРАХМЕ ПРЕДИ ГОДИНИ ВСИЧКИ С ЛЕТНИ ГУМИ САМО ЧЕ СИ ТРЯБВА ОПИТ И ДА СИ ВНИМАТЕЛЕН! ПРЕДИ ГОДИНИ ХОРАТА СИ ПОМАГАХА ПРИ ЗИМНИ УСЛОВИЯ СЛЕЗНЕ И ТЕ БУТНИ А СЕГА ТИ СВИРЯТ СЕЛЯНИТЕ ВСЯКАШ КАТО ТИ СВИРИ И НЕЩО ЩЕ ПРОМЕНИ ДРУГО НЕЩО КОЙТО СЛАГА ЗИМНИ ГУМИ И СИ МИСЛИ ЧЕ Е МНОГО СИЛЕН И УДРИ УДРИ И АЙДЕ В КАНАФКАТА ТРЯБВА СИ УМЕНИЯ И ДА СИ ВНИМАТЕЛЕН
  • шофйор
    Отговор
    41 22:44  01.12.18
    Истината е торсен диф и зимни гуми тойота ландкрузер и дайхацу териос.
  • божко
    Отговор
    42 22:49  01.12.18

    До коментар #16 от "Гост":

    Да де ама тоя със задното откъде ще мине и колко ще издържи не говорим за градско сам ще се учудиш.
  • 43 00:22  02.12.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • 44 00:23  02.12.18
    Този коментар е премахнат от модератор

  • МЕХО
    Отговор
    45 01:08  02.12.18

    До коментар #34 от "Шансу Имамов":

    Как без зимни гуми бре ти добре ли си ? Те такива специялисти като тебе праат белите ти утре и без спирачки ше излезеш да караш и ше каеш че са за комплексари! За другото обаче си прав акъл трябва и то навреме

    Коментиран от #48

  • гощо
    Отговор
    46 08:21  02.12.18
    Василе много ясно,че при тръгнала задница въртиш противоположно бе.По твоята логика НЕ пипайки волана си се завъртам. Даването на газ е при определени ситуации е според предно или задно предаване е колата.Някой през годините ПОГРЕШНО подлъга хората,че предното е по надеждно и стабилно за колата.
  • hmhmhm
    Отговор
    47 10:36  02.12.18

    До коментар #1 от "WARRIOR":

    за съжаление такива като теб са в грешка но няма как да го разберат. Ще ти кажа че карам през зимата мотор. И няма да ти казвам повече защото ако си мислиш че зимната гума спасява от нещо си безнадежден случай.
  • Алфа Ромео
    Отговор
    48 11:33  02.12.18

    До коментар #45 от "МЕХО":

    Не е лошо да имаш зимни гуми, особено ако живееш или пътуваш в планински райони, но е добре и да ни си прекалено самоуверен щото зимните гуми чудеса не могат да правят.

Напиши коментар:


Публикувай