23 Януари, 2019 08:52 2 171 47

Над 416 000 софиянци са сами в колата на път за работа

  • мобилност-
  • градски транспорт-
  • коли

Метрото също е предпочитано, но трасетата все още не достигат до всички райони на града

Над 416 000 софиянци пътуват сами в колата на път за работа.

Това става ясно от проучване на инициативите „Визия за София“ и „Зелена София“ на Столичната община сред служители и работодатели в големи фирми. Повече от 60% от общо 694 800 работещи - по официални данни на НСИ, се придвижват с коли, като в някои компании делът им е значително по-голям. 90% от тях пък ползват собствения си автомобил, в който са сами, уточнява изследването. Анкетата има за цел да проучи предпочитаните начини за придвижване до работното място и как може да се постигне по-устойчива градска мобилност.

Два са мотивите на хората, които предпочитат автомобила пред градския транспорт - време и комфорт. Малко над една четвърт от интервюираните посочват, че това е най-бързият начин за придвижване. Липсата на удобен градски транспорт по съответния маршрут е вторият посочван фактор.

Дългото разстояние не е сред най-съществените фактори. Оказва се, че ако пътят до работното място е над 10 км се предпочита общественият транспорт. На първо място се подрежда автобусният превоз, но и трамваите се приемат добре, като бърз и екологичен транспорт, особено там, където мотрисите се движат с самостоятелни трасета. Тези, които ползват градския транспорт, уточняват, че са се насочили към този вид придвижване защото имат удобна директна линия или пътуват само с едно прекачване. Метрото също е предпочитано, но трасетата все още не достигат до всички райони на града.

Около една пета от участниците в анкетата пътуват между 7 и 10 км. За немалка част – 27%, разстоянието до работното място е между 10 и 20 км. Средното времетраене на пътуването е между половин и един час. Но за 10% пътуването е над час, пише в-к Монитор.

Младите хора се насочват по-често към споделено пътуване с автомобил, но то се осъществява предимно на връщане от работа. В най-честия случай то се осъществява от шофьор с личен автомобил и пътници, които нямат такъв. Според изводите на проучването обаче това не облекчава трафика, а по-скоро градския транспорт. За да се получи необходимият ефект, поне двама от пътуващите трябва да са шофьори, тоест така може да се спести една кола по улиците на града.

В анкетата са застъпени и нагласите за придвижване с велосипед. Участниците в проучването са посочили, че все още няма удобна система от велоалеи и пътуването на две колела е рисково на кръстовищата, както и по пътното платно и по тротоарите. Ключов фактор е и чистотата на въздуха в София.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 S74Lk3R

    48 7 Отговор
    Кво ся нова глоба ли мислят. Или двоен данък ако те хванат сам в колата?
  • 2 f16

    26 3 Отговор
    Ако са повече от двама ставаш копърка.
  • 3 на село

    18 4 Отговор
    A за колко % от т.нар. софиянци автомобилът е средство за ежедневна трудова дейност?
  • 4 Боцко

    23 14 Отговор
    Това не са софиянци а ДИВИТЕ СЕЛЯНИ !!!!!!!!!!!

    Коментиран от #9

  • 5 ИСТИНАТА

    41 5 Отговор
    Според European Association for Clean Air само 7% от замърсяването на въздуха в София идва от автомобилния транспорт - вижте на сайта им!!!!!!!!!!! преди да пишете глупости и да дезимформирате народа.
  • 6 Доде мога

    9 2 Отговор
    Се ще си джиткам с колата
  • 7 Vinetutkata

    23 2 Отговор
    Най-лесно е да се правят констатации и да се мисли за санкции. Но в нормалните държави се създават първо условия и тогава се мисли за санкции. С абсолютно неитегрирания столичен транспорт; с липсата на интегриран билет; с погазването на принципа изграждана не терминални станции по линията на метро и трамвай, от които да тръгват автобуси; с тоталното припокриване на много линии се стига до това хората да пътуват по-евтино и по-бързо с кола. Само един пример: Около Терминал 1 на летището изникна нов бизнес парк, но до там метро няма. Автобусите от Т1 до Т2 и обратно са на високосна година - пример за абсолютна липса на инженерна и логистична мисъл!
  • 8 Morgoth

    13 2 Отговор
    Сега като направиха бусленти къде ли не и съвсем притиснаха транспорта, да вземат да ги пуснат и за споделено пътуване. Ако сте 3 или повече хора в колата да имате правото да карате в тях. В САЩ дори на някои магистрали има бърза лента за коли с 2+ хора в тях.
  • 9 Рамбо

    19 9 Отговор

    До коментар #4 от "Боцко":

    На пълно си прав селяните да заминават на село и всичко ще се нормализира в София.

    Коментиран от #12

  • 10 ЗМN

    21 1 Отговор
    Некога София беше около 1 000 000 жители с около 200 - 250000 лични МПС, градският транспорт беше долу горе на ниво. Сега в София има само над 500 000 лични МПС , обществен и служебен транспорт, над 2 000 000 жители. Как да е чист въздуха на софиянци, още повече, че непрекъснато са строи и се изсичат гори.
  • 11 123

    7 17 Отговор
    Ово е стандард. Да се возиш сам в колата на цена 10 пъти над цената на градския транспорт си е лукс. Хората могат да си го позволят.
  • 12 Илиян

    2 7 Отговор

    До коментар #9 от "Рамбо":

    А дано,ама на дали!!!!!!!!!!!!!
  • 13 НекЪф Пич

    8 0 Отговор
    Публикувано във факти.бг: мотрисите се движат с самостоятелни трасета.


    Громотен съм малко аС ?
  • 14 Онзи

    13 2 Отговор
    Това са софиянци В ПОВЕЧЕ.
  • 15 гост

    13 17 Отговор
    Много е просто: правите 500лв данъка за коли под евро 3 и вижте дали няма да започнат да пътуват споделено. Да не мислите, че европейците не могат да си позволят някакъв барутник, ама я се поинтересувайте колко им струва да карат кола там. У нас всеки си мисли, че има задължение по закон да си купи кола, каквато и да е, без значение дали я позлва или не. Когато работех в Германия пътувахме по 4 човека в колата от града до завода, макар че повечето си имаха коли, но пътуваха с тях, понеже е глупаво да отиваш на едно и също място с 4 коли вместо с една. Умножи го това по 1000човека и се получава 250коли вместо 1000 коли. За жалост у нас са 1000 коли и то мръсни и канцерогенни, защото всеки гледа да си купи дизеляк да му гори 5л, вместо да се уговори с колегата и да пътуват заедно.
  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 гост

    11 3 Отговор
    Пуснете едни хунави велоалеи и гледайте как хората ще започнат да карат велосипеди. Моите приятели програмисти, интелигентни хора, минаха на велосипед не защото не могат да си позволят автомобил, а защото стигат за 20мин, а не за 1 час до работното си място в града, за Пловдив говоря. В същото време тези с коли висят по кръстовищата в километрични опашки и всяка от тези коли, без оглед на това колко пречистени са й газовете, чука на оборот и изразходва ресурс, който не се възобновява, ала на висящите в тях индивиди не им светва, че дори пеша биха стигнали по-бързо отколкото с кола и то в града. Съвсем друго е извън града, но може да видите дали в градовете в ЕС е толкова пълно с коли както е у нас.

    Коментиран от #24

  • 18 Бате Ачо

    14 8 Отговор
    Така е, всеки с дарак за 2000 лв се е качил на кола, защото си е лукс. Как в цяла Европа се ползва градски транспорт и велосипеди, а ние по бай Ганьовски се газареем. Имам колежки дето само ядове берат с колите (я катастрофи; я ремонтиране на неща, които майсторите решили че ще сменят за пари) - питам ги - "Защо не идваш с градския, 30 лв/мес ти е за всички линии", а отговора е "Абе нали за това изкарвам заплата, колата да ми е по 5 лв на ден, пак е по малък разход от кафето ми за деня".
    Еми живи и здрави - аз си ходя 15 мин пеша, поне се раздвижвам, но вече ходя с маска, заради пушаците и прахоляците на "баровките" с колите.

    Коментиран от #21

  • 19 Шляхтиц

    5 1 Отговор
    Средната заетост на леките автомобили в България е 1,3 човека в автомобил, лека кола.
  • 20 Julio

    13 3 Отговор
    Стъкмистика нагодена към удобното усвояване на пари по европрогами за уж "зелени" инициативи, с крайна цел изхранването на чиновници и измислени НПО-та. Най-големият ад за този град след некъдърниците на главоча, би било да го управляват зелени боклуци.
    И да не забравям - който иска чист въздух е свободен да си хване пътя към селото от което се е довлякъл в София. В града хората бачкат и пътуват и въздухът винаги е бил и ще бъде далеч от планинският. Това е нещо нормално и в никакъв случай не трябва да се допуска ограничаване на трафика заради "зелените" отрепки ,които се прехранват от данъците ни, за да ни тровят нервите с глупостите си.

    Коментиран от #30

  • 21 май френд

    14 8 Отговор

    До коментар #18 от "Бате Ачо":

    ако реша да чукам жена си на улицата всеки ще минава и ще дава акъл кое е хубаво и кое не След като съм си взел жена аз решавам кога как къде и прочие а ти и там ще ползваш обществени услуги

    Коментиран от #29

  • 22 Селянин

    17 4 Отговор
    То софиянци са най-големите селяни дошли от Костинброд, Божурище, Елин Пелин и т.н. С една дума потомствени чобани, ама надуването им е голямо и всеки прикрива родословното си дърво. Що е това стар дървен инструмент с три букви - шоп. Дишайте мръсния въздух и живейте в панелки така живеят истинските столичани. Всеки петък стават задръствания, защото софиянци отиват по родните си места в провинцията. Културата е едно, а да си столичанин е съвсем друго. Всички без изключение сме ганьовци, а в световен аспект сме си диво племе.

    Коментиран от #32

  • 23 Данчо педала

    4 3 Отговор
    вдигай данъците Бойко вдигай , тези хора са мързеливи , и затова са болни
  • 24 Julio

    12 1 Отговор

    До коментар #17 от "гост":

    Земи, бате, излез от селото си за да видиш наистина какъв е трафика в Европа. Лондон, Париж, Франкфурт, Цюрих, Барселона, (ако щеш зачуканият Фрайбург в Германия) са с трафик който е несравнимо по-голям спрямо всеки всеки възможен трафик в България. Тук всичко би се решило с хитра организация на трафика и с мисъл при даване за разрешителните за строеж - щото не може да разрешиш строежа на огромни бизнес сгради през 50 м. на Царигардско и да очакваш че няма да има трафик. Софийското поле е огромно но за 12 години тиквено управление не чух ни един проект за разширяване на града. Само строителство във вече силно урбанизирани зони.
  • 25 Фандъкова

    7 0 Отговор
    Този сайт защо никога досега не е писал за проблемите в населеното място където е базиран а винаги се занимава с проблемите на София и големите градове???
  • 26 filo

    2 7 Отговор
    Много бедни тия българи бе . Живи да ги ожалиш.
  • 27 ЪРП

    7 5 Отговор
    ХОРА, БЪДЕТЕ НОРМАЛНИ ХОРА И ПРОСТО СПИРАЙТЕ ПО СПИРКИТЕ И ВЗИМАЙТЕ ПО НЯКОЙ, КОЙТО ВИ Е НА ПЪТ !!
    КАКЪВ ВИ Е ПРОБЛЕМА ДА НАПРАВИТЕ ДОБРО И ДА СЪЗДАВАТЕ И НОВИ КОНТАКТИ ДОРИ ?!?!!!
    СПИРАШ НА СПИРКАТА, ПИТАШ, КОЙ Е КЪМ ЕДИСИ КЪДЕ И КАЧВАШ ПО НЯКОЙ С ТЕБЕ.........

    Коментиран от #46

  • 28 ЪРП

    6 3 Отговор
    ТРЯБВА ДА СЕ СЪЗДАДЕ ТАКОВА ДВИЖЕНИЕ "СПОДЕЛЕНО ПЪТУВАНЕ" ЗА ГРАДСКА СРЕДА!!!!!!.....ПРАВИШ ДОБРО, СЪЗДАВАШ НОВИ ПРИЯТЕЛСТВА....
  • 29 Бате Ачо

    5 1 Отговор

    До коментар #21 от "май френд":

    Хаха, на улицата викаш ще я челастриш - да не станете за обществено ползване и двамата тогава, че "градският" да ти се стори рай :D
  • 30 Зелени

    8 0 Отговор

    До коментар #20 от "Julio":

    В Германия обаче, за да влизаш в големите градове ти трябва ЗЕЛЕН стикер за вредни емисии. Всички бензинови/газови от 1993, а дизели след 2007 го получават. За транзитно преминаване по магистралите не се изисква. Едва ли са по-глупави от нас, за "забравен" стикер глобата почва от 150€ и зависи до колко навътре в града те хванат. У нас по големите градове ако се ударят старите дизели ще им се изчисти въздуха според мен. Дизеловите автобуси на градския транспорт от кога са на метан, не от вчера и за тях е задължително, а за Вуте софиянеца от с.Мало Курево си кара TDi-то макс 2005-2006г с изрязани катализатори, филтри за сажди и т.н. от генерацията и какъв е резултата?? Застанеш зад такъв голфаджия на светофар 1 минута и при теб не се диша от тежка смрад, чак ти залютява на очите. Ама при него като не смърди,той откъде да знае как трови въздуха и, че ако мине през пункт за прегледи в Германия може да му се стъжни??

    Коментиран от #35

  • 31 Ерика

    8 3 Отговор
    София е едно голямо голямо мръсно село с много махали.Придвижването от една махала до друга е трудно. Независимо дали отиваш на работа или на концерт губиш много време с градския транспорт. Затова който може да си позволи пътува сам.
  • 32 Иван

    8 0 Отговор

    До коментар #22 от "Селянин":

    В цивилизованата Прага, Чешка република, е абсолютно същото. Задава се уикенд и не можеш да отидеш на работа от автомобили. Всеки се разбързал я за родното място, я за вилата, я за някой излет и ти стоиш и чакаш с часове. Живееш в Прага - Изток, а работиш от страната на Прага - Запад, само че на 20 км извън града (чехите просто отдавна си изнесоха производствата извън градовете, за да не цапат толкова), а единственото шосе е изпълнено с автомобили и няма мърдане... В моя случай това е път, който се изминава за около 40 мин. при идеални условия, а при задръствания трябва да изляза 2-3 часа по-рано... И с автобус няма да стигнеш по-бързо, независимо, че има бусленти. Та и пражаците си отиват на село... Впрочем, аз въобще не смятам, че мръсният въздух над София се дължи предимно на автомобилите. Имаше там някакви наблюдения, че се горят автомобилни гуми, отпадъци, найлони от разни малцинствени групи, а за това нито дума. Съгласен съм да се разкарат по-старите дизели и да се шофират само по-нови автомобили на бензин или по-използвани на газ, но това може да го реши само Столична община и при това задължително с някакви стимули за гражданите. Примерно, газифицираш си старата бензинка в сериозен сервиз - получаваш намаление на данъците от поне 15%. Махнеш стария дизел - данъците 30% надолу и т.н.
  • 33 Чичо

    1 0 Отговор
    Ха. За оправдание на софиянци. Повечето ''не са сами'', но не го знаят. Това, че не са диспансеризирани, не променя нещата.
  • 34 котловина

    8 0 Отговор
    София е обградена от планини и дори 7% замърсяване от транспорта не може да се изчисти с дни и седмици, освен това е избълвано директно в лицата на пешеходците. Метрото е претъпкано в час пик, останалия градски транспорт е адски орязан - нарядко и се влачи заради раздути разписания.
  • 35 Julio

    8 0 Отговор

    До коментар #30 от "Зелени":

    Колкото и да избягвам да служам дивотиите на "зелените" за въздуха в София все до мен стига някакъв спам по въпроса. Последният ден в който въздуха в София беше "много замърсен" беше миналата Неделя (повтарям - НЕДЕЛЯ) - ден в който в София практически няма задръствания. Как зеленият стикер решава този въпрос?
  • 36 468

    4 2 Отговор
    Сиромах до сиромаха,майнольо.Сиромашия до шия.
  • 37 222

    7 0 Отговор
    Ово е стандарт-внос на стари гуми дрехи и обувки за огрев в Република софия.
  • 38 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 39 гощо

    5 0 Отговор
    В Америка има една лента казва се Карпул в нея се движат само коли с повече от един човек и мотори с двама,глобата ако си в нея сам в кола е 350$. Там няма задръстване и си караш а другите висят в трафика сами.Проблема е че в БГ няма контрол и в тази лента ще е навалица от джигити като в аварийната по магистралата когато стане тапа.
  • 40 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 41 333

    3 0 Отговор

    До коментар #38 от "Живка":

    Аз съм за-нема нужда от шопета, ама никак. И още нещо - стари гуми за огрев НЕКОЙ САКА ЛИ?
  • 42 Димов

    8 0 Отговор
    Докато автобусите минават през 40мин, и накрая, като успееш да се набуташ с лакти в единственият дошъл, 14 циганина ти преджобват чантата в гъча, щото се возят с инвалидни карти, ще е така.
  • 43 Балканец

    5 0 Отговор

    До коментар #38 от "Живка":

    Откак София е станала столица България е тръгнала на зле.
  • 44 65575

    6 1 Отговор
    Какво ни занимавате с проблемите на шопите? София не е България, (е ежедневно на ни заливате с проблемите на псевдо столичаните.
  • 45 Антонн

    4 0 Отговор
    Е те от селата пътуват към София по 5-6 човека,да си делнат нафтата .
    Нямам читав транспорт до работата,инече не горя от желание да си късам нервите по задръстването.
  • 46 гост

    5 0 Отговор

    До коментар #27 от "ЪРП":

    Ти нормален ли си само да те питам? Ще ми събираш случайни хора по спирките? Ако качиш някой наркоман или пиянде? Или някой с нервно разтройство? Ами ако ти си изперкал или не си добър шофьор? Аз като пешеходец да се качвам при всеки ??!!??..........................Ако имаш голям зор качвай случайни хора или се вози. .............................Относно обществения транспорт, когато се доближи до НАЙ ОСНОВНОТО като в нормалните градове: БЪРЗ, УДОБЕН И ЕВТИН, тогава хората ще го предпочитат пред личния автомобил. Останалата мръсотия и кал докато стигнеш до транспорта, да кажем че не е важна за сега...............................И това не само за София!!!
  • 47 дали

    0 0 Отговор
    416000 софиянци? Искате да кажете 20000 хил софиянци и останалото приходящи.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове