817 6

Правителството преговаря с превозвачите за тол системата

Обсъждат се обхвата на пътищата, както и размерите на таксите

Правителството преговаря с превозвачите за тол системата
Мария Атанасова

Започна срещата на премиера Бойко Борисов с представители на превозваческия бранш. На нея ще бъде обсъдена темата за обхвата на пътищата, за които ще се плаща тол такса, както и за размера на таксите.

Исканията на превозвачите на пътници, товари и горива, както и тези на спедиторските фирми са за по-ниски такси и поне 6 месеца тестов период на тол системата с цел доказване на ефективността ѝ.

От бранша прогнозират поскъпване на стоки и храни, ако се запазят предложените от регионалното министерство ставки за тол таксите. Те искат и тол таксата да се заплаща само за преминаване по първокласните пътища и по автомагистралите.

Вчера ресорният заместник-министър регионалното развитие и благоустройство Николай Нанков каза, че след поредица от срещи с транспортния бранш и на експертно ниво са доближени позициите по отношение на обхвата, на тарифите и други детайли.

Министерството на регионалното развитие и благоустройството започна от началото на април разговори с превозвачите за размера на таксите, които ще се начисляват за използване на републиканската пътна мрежа с въвеждането на тол системата за тежкотоварни автомобили над 3,5 тона от 16 август 2019 г.

На този етап предложението е да се таксуват около 50 на сто от републиканската пътна мрежа, т.е. около 10 000 км. Останалите 10 000 км и 20 000 км общинска пътна мрежа ще са безплатни за тежкотоварните автомобили над 3,5 т след въвеждането на тола.

Тарифите са изработени от експерти на Световната банка, която е консултант на Агенция "Пътна инфраструктура". Изискването на МРРБ беше да се предложат цени, по-ниски от средноевропейските, които обаче да отчитат географското ни положение. Приходите от тол таксите ще осигурят допълнителен ресурс за ремонт и изграждане на пътища.

При изработването на тарифите МРРБ се водеше и от политиката цените да са такива, че да не доведат до поскъпване на основните продукти от потребителската кошница. МРРБ ще предложи за най-масовият тежкотоварен транспорт между 3,5 т и 12 тона таксата да е около 10 ст. За по-тежките автомобили таксите ще са по-високи.

По неофициални данни предложените цени са обвързани с вида на автомобила и неговата екологичност, като най-ниската е близо 5 ст./км за автобусите EURO 6, а най-високата - близо 95 ст./км е за камиони над 12 тона с четири и повече оси EURO 1 и EURO 2.

Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) поиска отлагане на въвеждането на тол системата до началото на следващата година. КРИБ настоява в обхвата на платените трасета да останат само магистралите и първокласните пътища, които са част от европейската транспортна мрежа.

"По този начин системата за таксуване ще бъде насочена основно към транзитното движение и едновременно с това ще даде алтернатива на превозвачите, които работят на българския пазар", се казва в позицията на КРИБ.

Според организацията около 40 на сто от тежкия трафик по българските пътища е транзит. Според бизнеса никъде по света не се плаща за пътища трети клас и компаниите настояват те да бъдат извадени от обхвата на тол таксите.

България

Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • ТОлСистема
    Отговор
    1 10:23  16.05.19
    Тол система, която събира български налози за да захранва немски и австрийски компании ... това такса спокойствие ли е от тяхна страна. Такива системи трябва да се разработват и да се произвеждат тук - първо, защото ще е по-качествено, второ защото ще е по-работещо и трето, ще е и по-евтино. Който не е правил подобни проекти, той не знае как сложно, бавно и скъпо е да работиш с немци и австрийци. Получаваш малко с/у голяма сума. Но да, може отстъпките ги дават лесно и по правилна пътека.

    Коментиран от #5

  • пейо
    Отговор
    2 11:23  16.05.19
    Плачете, плачете. Като не ви се плаща си продайте 30 годишните барутници и си купете по нови камиони с по малки налози. А не като минеш покрай него и да си черен. Българският бизнесмен е клошар. Ако го въведат само за първокласна и магистрали ще обикалят из села и паланки само и само да не плащат. Ще разбият и тях пътища.
  • боцмана
    Отговор
    3 11:35  16.05.19
    От превозваческия бранш обещават увеличения , от производителите , също , заради поскъпването на електричеството за производствени нужди , Тайно и полека , без абсолютно никаква гласност почти всичко от първа необходимост се вдигана. Явно ГЕРБ се готвят полека-лека за абдикация от властта , с намерението да оставят такава ситуация в страната , че Господ да слезе да не може да се оправи , и накрая бистришкия полубог да се изтъпанчи на екрана и да каже , че по-добър от него и ГЕРБ няма.
  • Булшитс
    Отговор
    4 12:28  16.05.19
    И предизборното клякане на Боко е факт, да минат изборите па ще се гърчим пак аре наздраве
  • Све
    Отговор
    5 12:42  16.05.19

    До коментар #1 от "ТОлСистема":

    Капш е австрийска фирма, която имаше проблем да се очисти от корупционни скандали и в Чехия, при избора на система. Системата едоста по-скъпа и неефективна от GPS….. ПЕЧЕЛЯТ КАТО ПОДКУПВАТ… ...
  • гнида
    Отговор
    6 21:00  16.05.19
    Правителството пак се ос.а .....

Напиши коментар:


Публикувай