24 Юли, 2019 09:25 7 038 25

Остри реакции срещу предлаганите нови правила за регистрация на колите

  • регистрация-
  • автомобили-
  • кат

Има много административни регулации, а това води до корупция

Остри реакции срещу предлаганите нови правила за регистрация на колите - 1

Проектозаконът за пътните превозни средства, който предвижда първата регистрация на автомобила да не е в КАТ, предизвика остри реакции. Той е изготвен от новата Агенция за пътна безопасност и вече е публикуван в портала за обществени консултации на Министерския съвет.

Данните показват, че в България всяка година се регистрират около 300 хиляди автомобила. Не повече от 40 хиляди са новите. Именно затова в мотивите на законопроекта е записано, че контролът върху техническите проверки на старите коли трябва да се затегне. Очакванията са това да доведе до по-чист въздух и по-малко инциденти на пътя.

Според експертите обаче, в проекта има много административни регулации, а това води до корупция.

Промените предвиждат първоначалният технически преглед при регистрация на автомобил да се прави в специални частни пунктове, а не както досега само в КАТ. Това означава частни фирми да следят дали са пренабити номерата на рамата, двигателя, дали има изменения в конструкцията на автомобила и следи от манипулации на километража. След минаване през проверката собственикът на колата ще получава час, в който да отиде в КАТ, за да си получи само талоните и регистрационните номера на колата, без да се реди на опашки. Регистрите на Пътна полиция и пунктовете за проверка ще бъдат свързани.

Според шофьори обаче подобна мярка няма да спести време, напротив.

"Първоначалната идея беше новите автомобили, които влизат в страната да не чакат на опашка в КАТ, а да могат да се дадат на частни фирми. Те трябва да правят тези прегледи - първоначални и идентификация на автомобила. Обикновено те идват без регистрационни номера, а частните фирми няма да могат да издават пълната документация и да дават номер на автомобила. Така че се налага клиентът отново да отиде до КАТ", обясни автомобилния състезател Румен Дунев и собственик на сервиз по „Нова телевизия“.

Според него няма автомобил, който да не може да бъде регистриран в страната ни, дори да не е изряден.

От бранша смятат още, че новите изисквания ще затруднят сервизите и вероятно ще оскъпят услугата. Причината - ще трябва да се отварят допълнителни пунктове, които да се оборудват и да се наемат допълнително хора.

"Ако тези регистрации се раздадат между 50 пункта в страната, нормално там да има струпвания, да има изчаквания и съответно пазарът да диктува цените", посочи още Румен Дунев пред БНТ.

"Малко странно е да се приеме заключението на една частна фирма и въз основа на него да се издаде регистрация на този автомобил. При всички случаи, според мен, в пътната полиция, дори и неформално ще остане една допълнителна проверка затова да се убедят тези, които издават свидетелството за регистрация, че действително този автомобил е този автомобил", смята и експертът по пътна безопасност Алекси Стратиев.

"Според мен хората пак трябва да отсъстват поне от работа, което също е неприятно", смята и председателят на СБА инж. Емил Панчев.

Промените предвиждат и автомобилите да имат технически паспорти, а данните от тях да се записват в специален регистър, който ще се следи от автомобилната администрация. Там ще се съдържа информация за техническо състояние, претърпени катастрофи и преминати ремонти.

Предлага се още и специален регламент за продажбата на авточасти втора употреба - търговията ще се осъществява само от лицензирани лица, а контролът ще се прехвърли към кметовете на общини. Нерегламентираната търговия с части ще се наказва с глоба от 5000 лв.

"Всеки един сервиз трябва да прави регистър на частите втора употреба. Трябва да има един човек, който да се занимава само това нещо. Може да се получи парадокс, че част втора употреба може да се получи по-скъпа от чисто нова част", коментира Румен Дунев.

Промените предвиждат още собствениците на автомобили да могат сами да си монтират регистрационните номера на колите си.

"Преди при поставянето на регистрационните номера се слагаше и пломба. Сега не е така, поради което се обсъжда идеята и сам да можеш да си ги монтираш", обясниха експерти пред "Телеграф".

Проектозаконът предвижда и забрана за регистрация на автомобили с десен волан.

"Тези автомобили са доказано опасни. Те не са предназначени изцяло за ползване", категоричен е Румен Дунев.

Ако работи без нужното удостоверение, го очаква глоба от 1000 до 5000 лв. С хиляда лева ще трябва да се бръкнат сервизите за неиздаване на касова бележка или фактура. След ремонт ще трябва да дават гаранция от 6 месеца. Глоби се предвиждат и за граждани, които решат да ремонтират сами автомобилите си. Те ще трябва да платят санкция от 500 лева. Регистър на всички сервизи ще се съхранява в ДАИ.


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 7 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Хайнщайн

    31 3 Отговор
    То има ли нещо , което да е наред в тая държава , та и ....тва ?
  • 2 Петър

    44 3 Отговор
    Само в България регистрацията на МПС е ритуал по сложен от кръщене,граждански брак и съдебен процес.
  • 3 Потребител

    57 6 Отговор
    Единствено съм съгласен за забраната на автомобили с десен волан. Всичко друго е уникална простотия и наченки на корупция на всички нива, високи цени и яздене на обикновения човек.

    Коментиран от #11

  • 4 Boxer

    43 1 Отговор
    Понеже не могат да контролират техническото състояние на колите , решават да контролират всичко останало???!!!
  • 5 Гроб

    38 2 Отговор
    Нова хранилка за определени фирми ! А киломеража никой не го е еня дали е върнат ! Относно птптата , досега няма такова , което е поради техническа неизправност ! Държавата , в частност кат абдикира за пореден път от функциите си ! Закривай , за какво ни е като нежелае да функционира !
  • 6 Valio

    30 1 Отговор
    То номерата в КАТ пак сам си ги монтирах и без тая наредба.....
  • 7 Кой68

    18 1 Отговор
    Като се прави регистрацията досега само от КАТ данеби да няма МПС със пренабити номера на рама и двигател?Да не би да няма корупция и далаверки?Просто няма да е само една фирма която да лапка.....Няма какво да се умува за нещо което се прави отдавна в други държави като Италия......
  • 8 германец

    8 2 Отговор
    Аз имам файтон-каляска със девет коня, атове. Къде трябва да се регистрирам ? Какво разрешително трябва да имам ? Сега ще купувам дилижанс със дванайсет коня Ролс-Ройс . Най доброто.
  • 9 Julio

    14 5 Отговор
    Толкова много изприказвани глупости и изписан цял закон с глупости за да се избегне елементарното решение на въпроса с дръгелите - забрана на регистрация на коли над 15 години. Кой си е купил - купил, докато се разпадне си я кара. Останалите вече или купуват регистрирана кола или по-нова.

    Коментиран от #12

  • 10 Защо да плащаме данъци

    15 0 Отговор
    Т.нар. държава иска да избяга от всички свои задължения, иска всички дейности да прехвърли на частни фирми, НПО-та и т.н. Е ,защо да им плащаме данъци и да издържаме постоянно увеличаващата се администрация?
  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 Julio

    3 10 Отговор

    До коментар #12 от "Fuckyoutoo":

    Защото, смешко, бедността не е порок но само като се късае за нещо безобидно - купил си си плазма на кредит, телефонче... Колата обаче в ръцете на човек дето нема два кинта в джоба си е опасна за останалите (дали е опасна за теб не ми пука). Най-простият комплект нови гуми струва 300 кинта, елементарна профилактика на спирачки с подмяна на части в свестен сервиз е поне 100 кинта. Считам че ако можеш да си позволиш макс хиляда кинта за кола то е абсолютно невъзможно да се изръсиш за нови гуми и прилична поддръжка - тоест трябва да ти е законово ограничен достъпа до покупка на кола (обикновенно това са 15+ години автомобили).

    Коментиран от #20

  • 14 Хоп

    10 0 Отговор
    Всички нови правила са пълни глупости. Никъде не видях правило при внос на кола втора ръка да се проверява и описва техническото и състояние още на границата и ако е негодна за движение да става само за части. Също така защо няма и изисквания за колите втора ръка да се показва документ с основание защо е свалена от отчет в друга страна? Докога ще се правят пари от тотални щети?
  • 15 Бай

    11 0 Отговор
    Дунев за някакъв експерт ли се взима или за сина на баща си купил му сервиза с неясен произход на парите !!!не може да се изказва в качеството си на експерт защото му липсва въпросната квалификация !!!Стига с тъпи предложения а да видим как е в ""далечна"" Европа !!!Номерата на Собственика Не на автомобила и отпада Кат Рекета Нотариусите и скъпите застраховки който са на автомобила а трябва да са на водача Умници !!!
  • 16 АнтиЕС

    3 7 Отговор
    Ало умника ти наясно ли си как са настроени фаровете и че пречиш с тях на насрещните!!! Пълна забрана, даже и на тези които вече са регистрирани!

    Коментиран от #21

  • 17 9нк0

    7 0 Отговор
    В тази държава има хора на държавната хранилка от нашите данъци които по цел ден мислят само простотии.
  • 18 Казуар

    5 0 Отговор
    В слабо населените райони фирми които правят годишни прегледи слагат печати без да са видяли колата.
  • 19 С.С

    5 0 Отговор
    Всеки КАТ в големите градове да направи два пункта за регистрация на МПС-та - един само за автомобилите,бусовете и камионите нововнос,от документите,прегледа,до номерата.
    Втория пункт за вече регистрирани в BG автомобили,плюс дерегистрация и бракуване.
    И двата да работят отделно и независимо един от друг.
    Да се назначат повече млади хора и по-високи заплати,щото всеки шофьор,посетил в някой град КАТ вижда какви пенсионери работят там.
  • 20 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 МАК

    5 0 Отговор

    До коментар #21 от "Fuckyoutoo":

    Недей се хаби!! Такива като тоя Julio са много дървени философи без покритие той ше ми определя каква кола да карам!!само стари коли харесвам защото са коли а не новите боклуци еднодневки!!!
  • 24 Driving pleasure

    1 0 Отговор
    Пълен кретенизъм... значи няма да изчакам 2 часа в КАТ ами ще изчакам 2 часа в частен пунк след което ще чакам 3 дни да ми дойде вест от кат кога да ида да си взема документите и реално ще загубя повече време отколкото със старата система, която куца само в София щото има много паплач, но по другите градове горе долу се справяме и за няколко часа регистрираме кола...
  • 25 Не на левия волан Да на десния

    1 0 Отговор

    До коментар #11 от "Fuckyou":

    Аз харесвам движението в Англия навсякъде по света е грешно само в U. K.е правилно. Това е най великата държава в света. А не Бълхария че да дава акъл.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове