Въстанието избухва на 20 юли (2 август) 1903 г. в Битолски революционен окръг и на 6 август (17 август) 1903 г. в Одринско. В българската история, това е въстанието за освобождение на Македония и Одринска Тракия, останали след Освобождението на България съгласно Берлинския договор (1878 г.) в пределите на Османската империя. По своя характер и цели, то е продължение на българската националнодемократична революция от време на Възраждането.
В началото на ХХ в. обстановката на Балканите е изключително нестабилна, а това ескалира обществените настроения и нагласи. Неуспехът на Горноджумайското въстание от 1902 г., провокирано от дейци на Върховния македоно-одрински комитет, довежда до разгрома на голям брой революционни комитети и застрашават организацията от нови провали.
В началото на януари 1903 г. в Солун е свикан конгрес на ВМОРО.
В отсъствието на голяма част от представителите на революционните окръзи и на нейните най-видни водачи - Гоце Делчев, Даме Груев и др., които са противници на каквито и да било прибързани действия, конгресът взима решение за обявяване на общо въстание през пролетта на 1903 г. Макар и несъгласни с това решение, Гоце Делчев и неговите най-близки сподвижници се му подчиняват. Те полагат усилия само за неговото отлагане през лятото на същата година и за превръщането му от повсеместно в стратегическо, т. е. в действия предимно на въстанически чети в планинските и полупланинските райони, където действията на редовната турска армия не могат да бъдат ефективни. Всичко това е направено с цел да се защити населението от полските райони от репресиите на турските власти.
Въстанието избухва на 20 юли (Илинден), откъдето идва и неговото име.
Най-напред избухва в Битолския революционен окръг. Само за няколко дни, всички населени пунктове в планинските местности на Битолска, Леринска, Костурска, Охридска и Кичевска кази (околии) са обхванати от бунтове и се присъединяват към Битоля. Кулминационна точка на въстанието става превземането на гр. Крушово и прокламирането на Крушовската република.На 6 август (Преображение) избухва въстание и в Одринско. Много селища в района на Странджа планина и крайморските градове Василико и Ахтопол се присъединяват. Силата на бунтът, дори достига до обявяването на Странджанската република (просъществува 26 дни). Започват и обществено-политически действия - в освободените селища се установява нова власт по примера на Крушовската република. В Серски революционен окръг въстанието е определено за 14 септември (Кръстовден), но избухва преди тази дата.
Едни от най-ожесточените сражения са в Мелнишко.
Сблъсквания между въстаниците и турските войски има и в Серско, Драмско и Горноджумайско. В Солунски, Скопски и Струмишки революционен окръг действията на въстаниците се изразяват предимно в организиране и извършване на атентати, в резултат на които са разрушени важни стратегически пунктове. Против въстаналото население в Македония и Одринско османското правителство изпраща 300 000 добре въоръжени редовни войници, снабдени с модерно оръжие и артилерия. Изправен пред опасността, главният щаб на въстанието отправя бърза молба за помощ до българското правителство.
За размера на въоръжената борба и за жестокостите при потушаването на въстанието свидетелстват данните в Мемоара на ВМОРО. Според него в Македония и Одринско се водят 239 сражения, в които участват 26 408 въстаници срещу 350 000 редовни войници и башибозук. Опожарени са 205 села, съвършено разрушени 12 440 къщи, избити 4694 души, оставени без подслон 70 835 души, а други 30 000 са принудени да напуснат родните си места и да търсят спасение в България.
Причините за неуспеха на въстанието са много и от различно естество: на първо място за това допринесло преждевременното му избухване, както и недостатъчното въоръжение на въстаналото население. Следващата съществена причина била крайно неподходящата международна обстановка, при която то избухнало. За разлика от Априлското въстание 1876 този път Русия, ангажирана със свои планове за война в Далечния изток, предупредила ясно, че няма да се ангажира в никакви конфликти на Балканите.
Другите велики сили категорично заели страната на Османската империя, което позволило на
Високата порта да се разправи по особено жесток начин
с въстаналото население. Следваща причина била ненамесата на България. Въпреки своя неуспех въстанието изиграло огромно значение.
То показало на цялата европейска общественост, че поробеното население в Македония и Одринско не иска повече да търпи чуждестранното иго и че ще продължи и по-нататък своята борба до извоюването на националната си независимост.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 бббббб
07:40 02.08.2019
3 планинец
Любимата ви Европа, ни оставила да мрем!
07:41 02.08.2019
4 Некъв си
07:43 02.08.2019
5 СЛАВА И ЧЕСТ
Коментиран от #8
07:58 02.08.2019
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Не ви ли е срам
Коментиран от #13
08:10 02.08.2019
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Хасан
Коментиран от #18, #22, #52
08:42 02.08.2019
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Хасан
Коментиран от #36
08:44 02.08.2019
18 Абе Роме
До коментар #15 от "Хасан":
Много взе да разсъждаваш!Коментиран от #20
08:44 02.08.2019
19 ванката
08:47 02.08.2019
20 Хасан
До коментар #18 от "Абе Роме":
Пиши под един ник ..като хамелеон си ..що толкова те е страх ?!''само се лафиме тука .08:53 02.08.2019
21 Абе Роме
09:07 02.08.2019
22 Няма измислица
До коментар #15 от "Хасан":
Изводът е че свободата винаги си отвоюва правото, айде дано и Кюрдите се освободят и да настъпи мир! Да се заобиколи Турция от поробените и съседи и лека полека да бъде задушена и да загине!Коментиран от #25
09:24 02.08.2019
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 стоян георгиев
Коментиран от #27, #41
10:35 02.08.2019
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 стоян георгиев
До коментар #27 от "Хасан":
хасанчо казвам ти за 1000000 път няма как един овчар като теб да тълкува историята.трябва първо да четеш ,а след това да пишеш баико.княжеството заедно със сръбското и гръцкото такова са плод на дългогодишната руска политика на балканите и възникват по един и същи начин след руско-турски воини.няма никакви обири на банки при въстанието хасанчо.гемиджиите не са част от въстанието и не обират банки,а се самоубиват в тях.въстанието няма терористична деиност срещу гражданското население,а само срещу турската администрация армия и башибузук.навсякъде в освободените от въстанниците територии се създават местни съвети за самопуправление в които се включват всички етнически групи включително и турците.подкрепа няма щото е неподходящ момента.само десет години по-късно вече има подкрепа и османската империя е унищожена на балканите.що се отнася до гръцкия и сръбския казус.сърби и гърци когато са вдигали въстание срещу султана българите сме ги подкрепяли винаги ,а при български въстания сърби и гърци се включват на страна на османската армия.Коментиран от #29
11:27 02.08.2019
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 стоян георгиев
До коментар #29 от "Хасан":
хахахахаха я даи да ги видим тия списания.много искам да ми дадеш списания на четници с одрязани глави на мюсулмани!!!!вморо хасанчо не режат глави ние не сме турци или араби или гърци.та чакам да ми дадеш списание с мюсулмански глави и български четници лъжецо!11:44 02.08.2019
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 стоян георгиев
До коментар #31 от "Хасан":
я чети сега лъжецо.чети да видиш кои е клал!!!тва са статии точно в западната преса .https://trud.bg/%D0%BD%D0%B0%D0%B4-1700-%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B8%D0%B8-%D1%80%D0%B0%D0%B7%D0%BA%D1%80%D0%B8%D0%B2%D0%B0%D1%82-%D0%B7%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%BD%D0%B0-%D0%B1/11:56 02.08.2019
33 стоян георгиев
Коментиран от #34, #35
12:05 02.08.2019
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Ставрю
До коментар #17 от "Хасан":
А бре брате турчин какви кервани? С крадено от българския народ. Ваща турция няма да мине много и ще е разделена на три държави неможе вечно да избивате кюрдите и да ги карате да са турци иде и ващия ред не бой сеКоментиран от #37
12:31 02.08.2019
37 Хасан
До коментар #36 от "Ставрю":
Турчина си събира вересиите ..взема от Кипър ,ще си вземе и от Сирия..ти викаш кюрдите13:22 02.08.2019
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 стоян георгиев
Коментиран от #43
13:44 02.08.2019
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 стоян георгиев
До коментар #41 от "Сърбин":
аз съм напълно буден .сърбите сте винаги партия на турците на балканите срещу българите.при всяка българска воина с турция вие ни нападате в гръб.тва е исторически факт.а после се правите на голями християни.през илинденското въстание вместо да ни подкрепите вие нападате българските чети ,същото правите при съедниението,после през балканската воина пак така постъпихте.вие сте причината турците да победят на балканите като ги подкрепихте при битката при никопол ,заради която българия падна под турско.та е добре да се чете шумадиецо.не е достатъчно само с прически и хвалби!Коментиран от #44, #67
13:59 02.08.2019
43 Хасан
До коментар #39 от "стоян георгиев":
Не мога да разбера защо да не мога да имам друго мнение ..аз не съм политик,историк ,активист ....всяко историческо събитие си има различни гледни точки ...трябва да сме толерантни ...иначе виж какво стана в Сребреница ...славяни направиха етническа чистка на други славяни само защото са мюсюлмани или пък са католициКоментиран от #45, #47
14:42 02.08.2019
44 Хасан
До коментар #42 от "стоян георгиев":
Ти винаги почваш ”ако има война ...ако турците нападнат ,,ако сърбите влезат..”..защо е тая военна доктрина ?..Коментиран от #46
14:44 02.08.2019
45 стоян георгиев
До коментар #43 от "Хасан":
ти си хасанчо лъжец.правиш го умишлено затова е и дразнещо.ако си обикновен тъпак от село не би имало проблем,но ти си човек дето изпоачава фактите.пишеш лъжи умишлено след като съм ти обяснил аргументирано какви са историческите факти.да пишеш че българите са резали глави при точно обратната практика е мерзко ,а от саита да ми трият коментарите в които аргументирано показвам че си лъжец и то на връх илинден е .....!!!14:49 02.08.2019
46 стоян георгиев
До коментар #44 от "Хасан":
не говоря за воина ,а разказвам случили се истории.сърби и гърци вместо солидарно да застанат за едноверците българи ,влизат в сделки с поробителя многократно,което и основната причина османската империя да битува по нашите ширини.българите точно обратно при всяко сръбско или гръцко надигане срещу империята сме ги подкрепяли.тва са факти.заради битката при косво поле и отказа на българите да подкрепят турците нашите царе са убити ,а страната ни унищожена,после сърбите подпомагат турците за да спрат сборната европеиска християнска воиска.тия неща трябва да се знаят особено от нас българите и да се гордеем с историята си!Коментиран от #48, #49, #50
14:53 02.08.2019
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 Хасан
До коментар #46 от "стоян георгиев":
Пак ти го казвам ..зависи от гледната точка ..това е вечната война между Изтока и Запада ..какво лошо да от това да изтъкна лошите страни на западната или пък християнската култура ...15:51 02.08.2019
49 Хасан
До коментар #46 от "стоян георгиев":
Преди османците на Балканите нямаше силна власт ..малки държави и общности ..една вечна борба ,насилие,опожаряване на съседното село ,изнасилвания на жените на съседа ...и с турците дойде власт и контрол ...обикновените хорица си отдъхнахаКоментиран от #53
15:54 02.08.2019
50 Хасан
До коментар #46 от "стоян георгиев":
Абе човек ..говорим за 14_15 век ..тогава няма идеология или религия ...има наддаване с злато ..Султана праща една кола със злато и Видинския деспот събира дружина против сърбите ..Византия праща кораб с злато ,венецианци идват на помощ...джамията ти дава безплатна храна и ставаш мюсюлманин...попа ти отваря бъчва с вино и ставаш християнин...няма наши ,няма ваши ...само оцеляванеКоментиран от #51
16:04 02.08.2019
51 стоян георгиев
До коментар #50 от "Хасан":
хаснане,ти си лъжец.писа поне 20 лъжи днес.писа че през илинденското въстание българите рязали глави и обирали банки.тва е невярно ,а не друга гледна точка.турците са рязали глави и изнасилвали ,а не българите.не познаваш собствената си история ,а пишеш тъпотии тва не е гледна точка ,а пропаганда!!!разбираш ли разликата?дадох ти елементарен пример през средновековието към 1350 година българия е била водеща европеиска дърхжава ,а балканите мястото дето са се случвали всички напредничави неща в европа.150 години по-късно балканите под турско стават една лаиняна дупка и остават такива до падането на турската империя .тва са факти ,а не гледна точка.през османския период които е близо 500 години на баланите няма построено нищо.нали прочете нищо.направихте от една от световните перли къвто бе константинопол огромна циганска махала!тва са факти не гледна точка!и днес като ходи някои в тоя 25 милионен град няма кво да види сътворено от вас.карате туристите без да ви е срам в една поругана от вас византииска църква!тва са фактите.сравни двете съседни имерии австроунгарската и османската като постижения,наследство,култура!!!!има ли поле за сравняване ?там където е стигнала османската империя и днес е циганизация ,мръсотия,мизерия,мързел...тва е вашето османско културно наследство!тва пак казвам са факти не гледна точка!и те приканвам отново преди да пишеш вземи попрочети ,щото се излагаш като оФцепас!Коментиран от #58, #59
16:29 02.08.2019
52 Димов
До коментар #15 от "Хасан":
Наказателен кодекс на РБ: Проповядването на антидемократична идеология, която поставя под съмнение или се опитва да опровергае по какъвто и да е начин геноцида над българите в исторически обитаваните от тях земи по време на турското владичество, да бъде наказвано с лишаване от свобода от 1 до 5 години или с глоба от 5000 до 50 000 лева.Коментиран от #54
16:33 02.08.2019
53 Димов
До коментар #49 от "Хасан":
Я кажи, колко години се мъчиха османлийте да превземат балканите, щом не е имало силна власт? Май, сам не знаеш какви глупости дрънкотиш.16:34 02.08.2019
54 Хасан
До коментар #52 от "Димов":
Аз идеология не проповядвам ..просто си казвам мнение за историческите факти отпреди 120 г ...Коментиран от #57, #62
16:38 02.08.2019
55 Димов
До коментар #31 от "Хасан":
Петвековният ти "мир" още го помнят в Пещера, в Панагюрище и в Батак. Да ти се връща, че да видиш колко е хубав.16:39 02.08.2019
56 ВЕЧНА СЛАВА
СВОБОДА ИЛИ СМЪРТ!!
А СЕГА, ПРОДАЖНИК ДО ПРОДАЖНИКА!!
16:39 02.08.2019
57 Димов
До коментар #54 от "Хасан":
Лъжеш най-лицемерно. Ти поругаваш, подстрекаваш, дразниш и лобираш. Прозрачен си ми.16:39 02.08.2019
58 Хасан
До коментар #51 от "стоян георгиев":
Ами немската култура също даде много на човемеството с Бах, Гьоте,Бетховен ...но също и създаде Хитлер и нацизма ....просто се питам защо в източната култура не роди своя ”Хитлер”...?!..модерни инженери умуваха и създадоха концлагери и камери , атомни бомби ,химически оръжия ...16:43 02.08.2019
59 Хасан
До коментар #51 от "стоян георгиев":
Интересно ми е какво можеш да покажеш в София като история??''Коментиран от #60, #61, #63
16:45 02.08.2019
60 Гост
До коментар #59 от "Хасан":
За Сердика чувал ли си? А за Сексагинта Приста? А за Филипополис? А колко още има като тях в България, да не ти изброявам, че няма ми стигне поста.16:54 02.08.2019
61 Димов
До коментар #59 от "Хасан":
По-интересното е, каква история можеш да покажеш в Истанбул? История, останала от Константинопол и Цариград.Коментиран от #65
16:55 02.08.2019
62 стоян георгиев
До коментар #54 от "Хасан":
чакам да ми покажеш снимки на отрязани турски глави както и на обрани банки.дадох ти 1700 публикации само от американски вестници за вашите културни кланета!17:13 02.08.2019
63 стоян георгиев
До коментар #59 от "Хасан":
точно софия е показателна.турски град без нищо.всичко дето има софия е след турския или от преди турския и период.ето ти сам си зададе отговор.не е само софия така.така е и търново и варна и пловдив ....тва показва културните достижения на османската империя.Коментиран от #64, #66
17:15 02.08.2019
64 Хасан
До коментар #63 от "стоян георгиев":
Кажи ми една джамия,мост,конак от османския период реставриран ??няма ...а в Гърция ?също няма ...само в Скопие има турския квартал ,с чаршиите ,джамията ...докато в Турция има много реставрирани църкви,синаноги,манастири ...гръцки,грузински,арменски ..Коментиран от #69, #78
17:24 02.08.2019
65 Хасан
До коментар #61 от "Димов":
Ами в Истанбул има стотици джамии,конаци,мостове,гробници,чешми,бани и учреждения построени в тоя период ...Коментиран от #70
17:26 02.08.2019
66 Хасан
До коментар #63 от "стоян георгиев":
В София по нареждане на руската армия всички минарета ,джамии,конаци се разрушават ..заличават се следите на едно културно наследствоКоментиран от #68
17:28 02.08.2019
67 Този коментар е премахнат от модератор.
68 Гост
До коментар #66 от "Хасан":
Кочините не са културно наследство.18:50 02.08.2019
69 Гост
До коментар #64 от "Хасан":
Защото никой не ще да има и помен от варварите. Ако ставаше за нещо бита на османците, хората нямаше да им е толкова противно. Толкова ли не схващаш.18:53 02.08.2019
70 Димов
До коментар #65 от "Хасан":
Точно: само в тоя период. Назад всичкото е от Византия и от България.Коментиран от #71
18:58 02.08.2019
71 Хасан
До коментар #70 от "Димов":
С една дума унищожаваш всичко което е от друга култура ...!!..като талибаните или Даеш които унищожават паметници на езичниците ..Коментиран от #74, #75
19:27 02.08.2019
72 Хасан
До коментар #67 от "Сърбин":
Мяни го ..българин ..накъдето духа вятъра ..руснака го прецакаха два пъти ...руснака си остави костите на Шипка а те си докараха княз от ГерманияКоментиран от #73
19:30 02.08.2019
73 Димов
До коментар #72 от "Хасан":
Уви, тук си прав.20:19 02.08.2019
74 Димов
До коментар #71 от "Хасан":
Не! Грешно обобщаваш. Не всичко от друга култура, а конкретно от тази, която унищижи всичко от моята. И конкретно, само на моята територия. В анадола си културясвайте ислямските си ценности, колкото ви душа иска.20:21 02.08.2019
75 Димов
До коментар #71 от "Хасан":
Каквото повикало, такова се обадило, Асене.Коментиран от #76
20:22 02.08.2019
76 Хасан
До коментар #75 от "Димов":
Добре ..следващия път ще го имаме предвид...Коментиран от #77
20:34 02.08.2019
77 Димов
До коментар #76 от "Хасан":
Няма да има следващ път, Асене. Западът вече се грижи да отмият глупостите от главите ви. Почна се с бурките. Виж колко процента от младите мюсли са религиозно настроени. Колко от новото ви поколение са така стриктни традиционалисти, както бяха старите. Почна се, вече.10:10 03.08.2019
78 стоян георгиев
До коментар #64 от "Хасан":
няма щото няма нищо стоиностно бе хасане.няма щото за разлика то виена в истанбул няма уневерситет за архитекти.налага се разни самоуки гяури като кольо фичето да ви строят мостовете.знаеш ли че цялото мюсулманско население на османската империя е неграмотно към началото на 20 ти век?за жените ви няма да говоря даже.те са се насирали в дрехите си докарани до тъпоумие от манталитета ви да ги третирате като добитък.тва не е обида ,а факт.тва хигиена ,тва образование за вас мюсулманите е напълно непознато,а сте живели в европа сред европеици .искаш да има турски зони.имаме вароши много тва са квартали останали от турско,но в тях няма нищо значително.малки двуетажни кирпичени къщички с дърворезба и шарени килими.има ги във всеки град.но иди във виена да видиш 100 метрова сграда от камък строена през 16 ти век.мога да ти я пратя на снимка ако искаш.да видиш мостове над дунав ,правени от камък тогава ,не един при това!кво да въстановим тук като е нямало нищо?ето истанбул никога не е бил покоряван.кво има там освен два двореца и една поругана църква?а е 25 милионен град!!!за сравнение виена е 2 млн. и има 100000 повече неща построени в периода 1400-1900 година!13:27 03.08.2019
79 стоян георгиев
До коментар #67 от "Сърбин":
бяхме и в двете воини против вас.основно определихме нашата позиция само да бъдем против вас.нали прочете сърбино,против вас!няма как да е друго като ни се правихте на приятели ,а докато вадехме картофите от жаравата ни прецаквахте в съюз с гърците и руснаците.сега виждаш ли как боли като ти вземат половината територия?еи така бяхме и ние когато ни прецаквахте.през 1913 година българската армия бе 500000 човека и се биеше на фронта пред истанбул,докато вие с гърците палехте българските училища и църкви в македония.сега искаш разбиране?как да го получиш мен сърбино като помня бабите си и знам как сте постъпили с нашите села и градове?тормозихте после 70 години останалите там българи да се пишат сърби,македонци и незнам кви си.та споко сега ви чака същото и вас ,че и по зле!13:37 03.08.2019
80 Фатих Мехмед
Коментиран от #81
16:11 03.08.2019
81 Балканец
До коментар #80 от "Фатих Мехмед":
Гледаме размириците в ердоганьовата турция и нещо не виждаме да са много цъфнали та вързали там.22:04 03.08.2019