1 272 14

Одитът: Фрапиращи пропуски в сигурността на електронните системи на НАП

През годините приходната агенция е заложила на постоянното въвеждане на различни приложения, които улесняват обслужването на хората, но според одита създават риск за пробив като вече случилия се

Одитът: Фрапиращи пропуски в сигурността на електронните системи на НАП
Снимка: БГНЕС

В сигурността на електронните системи на НАП има редица пропуски, е установил одитът, възложен на "Информационно обслужване". Това съобщи председателят на Държавната агенция "Електронно управление" Атанас Темелков пред депутатите от временната анкетна комисия, създадена по повод източването на данни от приходната агенция.

Сървърите на НАП са стари, липсва допълнително електрическо захранване, климатизацията не е добра, дори помещенията, в които са разположени, не отговарят на изискванията. Това са част от проблемите, които е установил одитът на информационната система на приходната агенция.

"Имат пропуски в мрежовата архитектура, която навремето е съответствала на изискванията, но с течение на времето поради това, че е трябвало да бъдат правени различни надграждания, на практика е довело до това, че тази архитектура е силно разширена и има съответната опасност за възникване на инциденти", каза Атанас Темелков, председател на Държавна агенция „Електронно управление".

През годините приходната агенция е заложила на постоянното въвеждане на различни приложения, които улесняват обслужването на хората, но според одита създават риск за пробив като вече случилия се.

"Но най-така фрапиращото е това, че имат доста голям брой услуги - електронни услуги, които са надграждани във времето и в резултат на това надграждане, вероятно и в други приложения, освен това, в което се е случило, може да бъдат открити в последствие някакви слаби места", каза той.

Според Атанас Темелков критичните информационни системи в държавната администрация трябва да се изграждат и поддържат от една структура или фирма, а не каквато е практиката в момента - един изгражда, друг използва, а трети поддържа.

България
Поставете оценка:
Оценка 4.8 от 4 гласа.

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • 1 Гостилничаря

    13 0 Отговор
    Сървърите стари, архитектурата отживяла, а никой пак не говори за главния проблем - обслужването. Нали знаете поговорката, за толкова пари толкова, че и тук същото. Няма как да даваш смешни заплати на поддръжката и тя да си върши стриктно работата.....
  • 2 хонест

    8 3 Отговор
    Oтивaм и бaчкaм зa 50 лeвa. Шeфa мe ocигурявa нa 20 aмa бaл c*м му мaйкaтa, пoнe зимaм пoвeчe кeш, aпък и мe e бъзe дa нaпрaвя квoт и дa билo щoт тoй e чoвeкa c пaритe. Кaт му влeзнa в oфиca и cи гълтaм eзикa. Дeйбa и рaутaтa.... Пocлe пaля кoлaтa и кaрaм c 90 в грaдa нe eбaвaм никoй и нищo, в кoлaтa cъм цaр ! Живeя в Плoвдив и мe oбли чeпa, чe e нaй-мръcния грaд в БГ.
  • 3 Този коментар е премахнат от модератор

  • 4 666®

    21 0 Отговор
    Значи са ги хакнали, щот нямат ups-и, помещенията са с паяжини и са турнали два суича допълнително. И тоа одит пара зима.
  • 5 АНЕНЕРБЕ

    15 0 Отговор
    През Държавна агенция „Електронно управление" се извъртяха едни ДВА МИЛИАРДА КОИТО БЯХА ОКРАДЕНИ ДОСТОЙНО ОТ УПРАВЛЯВАЩИТЕ НИ БЕЗДЕЛНИЦИ И НЕГОДНИЦИ. РЕЗУЛТАТА ОТ ВЪВЕЖДАНЕТО НА ЕЛЕКТРОННО УПРАВЛЕНИЕ Е НУЛЕВ, НО ДВАТА МИЛИАРДА СА ИЗХАРЧЕНИ. Вместо да доведе до НАМАЛЯНЕ НА АДМИНИСТРАЦИЯТА , това електронно управление доведе до създаването на АПОКАЛИПТИЧНА ПО СВОИТЕ РАЗМЕРИ ПАРАЗИТСТВАЩА КЛАСА ОТ ДЪРЖАВНИ ХРАНТУТНИЦИ , НА КОИТО НЕ САМО ПЛАЩАМЕ ЗАПЛАТИТЕ , НО И ЗДРАВНИТЕ И ПЕНСИОННИ ОСИГУРОВКИ!! ТЕЗИ СА КАТО БИЧ БОЖИЙ С КОЙТО СЕ НАЛАГА ГЪРБА НА ДАНЪКОПЛАТЕЦА. КОЙ И КАК ЩЕ СЕ СПРАВИ С ТОВА НЕПОЗНАТО ЗА ДРУГИТЕ ДЪРЖАВИ БЕДСТВИЕ ???
  • 6 Наблюдател

    8 0 Отговор
    А бе хакери ли сте или не. Щом не сте им хак нали парите ,, и овшфорките,, за мен не сте специалисти...... А бе изразните им сметките бе...... Това значи че щом парите им не са бутнат и на тия,, значи хакери няма........ Управниците сами сриват регистри и разни системи......... Крият си далавери те .....

  • 7 а нашият чобанин

    5 0 Отговор
    оправи евро-смурията и сега е на нова позиция!.....
  • 8 Този коментар е премахнат от модератор

  • 9 Кой ще

    3 0 Отговор
    си тръгне?
  • 10 Bingo

    13 0 Отговор
    България сигурно е единствената държава в света в която в следствие на въвеждането на електронни услуги се разширява и държавната администрация. Поредните 2 милиарда изядени от ГЕРБерастката пасмина.
  • 11 Западните Балкани

    5 0 Отговор
    Пълно безхаберие и некомпететност, но виновни няма. Освен един - онзи, който е съградил всичко в БГ - Борисов. Но който е едновластник е причина и за хубавото и за лошото. Проблемът на Борисов е, че при него, въпреки изхарчените пари, лошото се множи, а това защото се краде, а се краде, т.к. той краде. Ако той не крадеше, щеше да внимава и другите да не крадат. И щом като не поиска оставката на Галка, сега да даде своята.
  • 12 нов

    3 0 Отговор
    Когато стана пробивът на НАП и това, което забелязах (без да съм профисионслист IT) в софтуера на банката, която ползвам, ми хрумна, че се фитишира вече тази IT професия. Напомня ми за строителните "майстори"; вземаш тесла, бичкия, мистрия и отвес и си готов. Няма как за това кратко време да имаме толкова много специалисти на добро ниво; да не говорим, че български не се доизпипват продуктите, вероятно почти не се тестват, а се чака да се обади клиента за проблеми. Какво ли още ще изгърми скоро?!

    Коментиран от #13

  • 13 в сферата

    0 0 Отговор

    До коментар #12 от "нов":

    Силно не съм съгласен. Както по-нагоре написаха, колкото платили, толкова получили. Имаме достатъчно кадърни и обучени кадри, просто работят в международни компании, където без да спорим заплащането е в пъти над това, което би предложила държавна институции. Веднага давам пример с изтичането на личните данни от големи компании, които държат на сигурност и пак някой намира пропуск в работата на другите, просто в нашия случай е било елементарно, заради евтина и изоставена поддръжка, отново поради същата причина - неплащане. Предния абсолютно еднакъв случай е 112, фирмата, която го обслужва и създава спира да се занимава, защото 2-3 години е работила на добра воля, сега пак са в хартиената епоха и разпитват за всички данни поради липса на свързаност с операторите и читав софтуер.
  • 14 ITспец

    0 0 Отговор
    Хайде сега услугите са им виновни. Ега ти изводите от одита, подготвят населението да се спрат услугите, уж в наш интерес.

Напиши коментар:


Публикувай
ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa или ca нaпиcaни изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки.