3 084 35

КФН с нов опит за рестарт на „бонус-малус“

И собственикът, и шофьорът на колата отговорни за „Гражданска отговорност“

Публикуваха предложения модел за системата "бонус-малус" на страницата на Комисията за финансов надзор (КФН) за обществено обсъждане, съобщиха от КФН.

Отговорни за проекта на системата "Бонус-малус" са три институции: Комисията за финансов надзор (КФН), Министерството на вътрешните работи (МВР) и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС). В подготовката участва и Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата".

От днес, 19 ноември 2019 г., в едномесечен срок, трите институции, ще приемат писмени предложения от всички заинтересовани страни в обществото.

Припомняме, че при представянето на предложението за системата "бонус-малус" през 2018 г., КФН обеща по-евтина Гражданска отговорност. И обещанието, и самото предложение обаче не бяха посрещнати с доверие от страна и на застрахователите.

За да се осигурят равнопоставени условия на всички участници в системата "Бонус-малус" се предлага да бъдат предвидени само нарушенията и престъпленията, извършени след 01 януари 2020 г.

Системата "Бонус-малус", съгласно предложения проект ще има два етапа. Първият етап е, когато влизат в сила разпоредбите за отчитанена извършените административните нарушения, заложени като фактори за определяне на "бонус-малус" класа на водача и собственика на колата от 01 януари 2020 г.

Вторият етап е влизане в сила на разпоредбите, които регулират определянето на "Бонус-малус" класа на водача и собственика на колата и коригирането със съответния коефициент на индивидуалната застрахователна полица от 01 януари 2021 г.

За да се избегне привилегировано третиране или дискриминация се предлага системата да е еднаква в случаите на моторни превозни средства, собственост на физически лица, юридически лица, държавата и общините.

Според предложения модел носители на "Бонус-малус" класа са на самостоятелно основание собственикът и шофьорът на автомобила.

Предлага се собственикът да бъде носител на класа за "бонус-малус" за всяка отделна кола. По такъв начин извършените нарушения с конкретния автомобил няма да натоварват други коли, притежавани от същия собственик и ще се избегне ефектът на разпростиране.

С придобиването на моторното превозно средство се предвижда новият собственик да се класифицира в базов "неутрален" клас за "бонус-малус", който е равен на базовата застрахователна премия на застрахователя, съгласно тарифата без корекции.

За да се избегне заобикаляне на системата, чрез фиктивно прехвърляне на автомобила и неговото повторно придобиване от същия собственик с цел изчистване на натрупани "малуси", се предлага, ако колата бъде закупена от същия собсвтеник, да се вземат предвид натрупаните "малуси" през предишните периоди на притежание при прилагане на правилата за преход. Целта е собственикът да се окаже в същия "бонус-малус" клас, който би имал, ако собствеността върху моторното превозно средство не е била прехвърляна.

Предложението е шофьорът също да е носител на клас "бонус-малус", защото поведението на водача е основният фактор за причиняване на катастрофи. Целта на предлаганата система е да противодейства на рисковото поведение на водачите на превозни средства при движението им по пътищата.

За да може да се отчита "бонус-малус" класът на водача се прави предложение за промени в законодателството. Предвижда се всички шофьори, включително и собственикът на колата, да се вписват в застрахователната полица "Гражданска отговорност".

Ако не бъдат вписани всички шофьори, се предвижда да има административно наказание, както за водача, така и за собственика на автомобила.

Изключения се правят за шофьорите на линейки, превозни средства със специален режим на движение, собственост на МВР и др. подобни, които имат право да ползват специален режим на движение. Изключението засяга и автомобил, собственост или е предоставено за ползване от лице, което е внедрило система за управление на пътната безопасност БДС ISO 39001, както и шофьорите на учебни автобуси или курсисти за шофиране.

Това, че не се вписват в полицата, не значи, че шофьорите на тези служебни автомобили се освобождават от системата "бонус-малус". Тяхната система бонус-малус ще се пренася от служебния, на личния им автомобил.

"Предлага се "бонус-малус" класът на водача да се определя към момента на вписване в застрахователната полица, като се отчитат административните нарушения и престъпления, установени с влезли в сила наказателни постановления, фишове, електронни фишове и присъди към момента на вписването в застрахователната полица", пишат авторите на системата.

Предложението е при първо вписване в застрахователна полица водач, за който няма информация за влезли в сила такива актове за налагане на наказания да се определя базов "неутрален" клас за "бонус-малус".

Поставете оценка:
Оценка 2.3 от 3 гласа.

Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • 1 СссереМ

    9 64 Отговор
    А дано стане, омръзна ми от селските джигити вече които все мрънкат.

    Коментиран от #18, #35

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор

  • 3 Емил

    75 2 Отговор
    Глупости!!! Направете застраховката на името на водача (вместо от всяко МПС да правите гражданин) и всичко се оправя от самосебеси! Всяка простотия води до по-голяма!

    Коментиран от #7

  • 4 Хахото

    40 0 Отговор
    И какво излиза? Купуваш си три коли, караш първата, влизаш в системата малус, минаваш на втората, тя е чиста и т.н. Те така ще се заобикаля поредната простотия.

    Коментиран от #6, #31

  • 5 Valio

    53 1 Отговор
    Демек бонуса е само за застрахователите.......
  • 6 ???

    20 0 Отговор

    До коментар #4 от "Хахото":

    Запалваш първата и си чакаш застраховката.

    Коментиран от #33


  • 7 Логика

    46 0 Отговор

    До коментар #3 от "Емил":

    Следвайки тяхната логика, ако се израдваш с лопата на някой от КФН, трябва да лежиш половината присъда, а лопатата останалото. Защото и тя носи отговорност.
  • 8 льолю

    30 0 Отговор
    нищо не разбрах от написоното бре уроди прости или пак се ебавате с народа
  • 9 Димов

    28 1 Отговор
    Първия път не влезе. Ся са го намазали с мас и пробват пак.
  • 10 факт

    23 1 Отговор
    мафия
  • 11 Ахахаха

    21 3 Отговор
    Герберунгелите си го търсят! Явно трябва да им бъдат начукани яко тъпите и кухи тикви! Дразнете ни...

    Коментиран от #16

  • 12 Погнусен

    24 1 Отговор
    Парата от ЕС свърши! Бибитко няма от къде да краде, за да плаща за избори!
  • 13 Бокос Фалос главанаци

    25 1 Отговор
    Преизбрахте ни бунаци сега пак, ще пробвам да ви го нахлузя ! Хау!
  • 14 Лично

    18 2 Отговор
    Ще подам един фалус и два малуса на мутропитека на държавата! Така ще му го напраскам, че ще му се въртят банкянските дзъркели като ротативка!
  • 15 Справедлив

    19 3 Отговор
    Само герберите да плащат. Не съм гинизбирал за да живея по техните мутренски правила! Я марш!
  • 16 СссереМ

    4 19 Отговор

    До коментар #11 от "Ахахаха":

    Единствените начукани ще сте ВИЕ-БАРАБИТЕ ,работи съвестно и кадърно,спазвай законите и всичко ще е ОК,ако се правиш на джигит и умуваш ЧСИ-то те дебне, а аз постоянно следя обявите на ЧСИ-тата.

    Коментиран от #28

  • 17 Революция

    15 2 Отговор
    Бонуси минуси за някои, няма спиране а норода спи ли та спи. Не народ а рая-мърша.
  • 18 9738

    13 0 Отговор

    До коментар #1 от "СссереМ":

    За съжаление тази мярка ми се струва доста популистка и по-скоро ми идва като законен начин за скъпа гражданска за всички, и мярка, която ще накара доста от така наречените "селски джигити" да карат без гражданска, но да видим!
  • 19 123

    17 0 Отговор
    Застрахователните компании са узаконени грабители вързани с власта. Не може този дето изминава 100км на месец да плаща като този дето изминава 5000 км. Цялата им система е сбъркана.
  • 20 аха

    4 0 Отговор
    защо , застрахователите не пояснят какво е ;рисково шофиране ; ? цялата миш маш система е да поевтинеят застраховките на служителите , и как по цял свят при определяне на застраховката влизат само застрахователни събития ? но у нас се прехвърля товара върху гражданите за да могат мутраците да си теглят от събраните пари . Пращайте мненията си на сайта на КФН защото ще ни измамят за пореден път

    Коментиран от #22

  • 21 Morgoth

    3 0 Отговор
    Значи вписваме в списъка с шофьори на колата 10 жени, които имат златен талон, защото след вземане на книжката никога не са сядали зад волана и понеже те няма и да седнат и за напред и няма да направят нарушение ще можем ние да караме както си искаме, знаейки, че ГО ще се увеличи с едва 10% от наказанието. Личните данни на такива жени ще поскъпнат :)
  • 22 Morgoth

    1 0 Отговор

    До коментар #20 от "аха":

    При предния опит застрахователите казаха какво е рисково шофиране на база техния опит с щетите, които са оправяли. Както може да се очаква тяхното определени доста се разминаваше с това на КАТ, за които скоростта е виновника за всички беди на този свят.
  • 23 5869

    5 0 Отговор
    И защо просто не направим застраховката към водча? Решава всички проблеми. Даже ще са на далавера застрахователите, в случай, че семейството има 1 кола, но 2а шофьора.. Който направи глупост си го отнася сам. Ако утре сестра ми ми даде колата си, понеже моята е счупена, първо в офис да ме запише ли трябва да иде?! КФН и застрахователите просто искат схемата "Бонуса за нас, маулса за Вас!".

    Коментиран от #24

  • 24 Morgoth

    2 0 Отговор

    До коментар #23 от "5869":

    Защото се опитват да минат метър, променяйки по-малко закони.
  • 25 Бай Шиле

    7 0 Отговор
    Фиш за "техническа неизправност" - изгоряла крушка.Колан,аптечка,детско столче.... ГО се завишава.След година-две ВСИЧКИТЕ ЩЕ СМЕ С 300-400 % ЗАВИШЕНИЕ.Да им е честито на застрахователите и техните депутати.Не ми пишете как е в Германия.Аз пиша какво ще е в България.
  • 26 Хмм

    4 0 Отговор
    Тия **** кога ще разберат, че колата е просто инструмент и нищо не зависи от нея? Всичко опира до шофьора и застраховката трябва да е върна с него, не с колата.
  • 27 Васил

    3 1 Отговор
    Пак лииииииии у нас нещата се точат с години по вероятно да построят АЕЦ Белене от колкото да заработи системата

  • 28 аве СерсеМ

    1 0 Отговор

    До коментар #16 от "СссереМ":

    Я научих нещо ново за теб и че си лешояд ! Следи, следи пък може някой прецакан от ЧСИ теб да те проследи после....нали се сещаш той няма вече, какво да губи ....!!!!
  • 29 Jeep

    1 0 Отговор
    Абе слагайте там първите три ПТП за сметка на застрахования и всичко е точно. 😂😂😂
  • 30 Димитър

    2 0 Отговор
    Застрахователите искат да ивземат функцията на КАТ,като превишиш скорост оскъпяване ГО и т.н.защо трябва свързват всички нарушения от ЗДВП ,КАТ като контролен орган си имат ценоразпис за всяко нарушение.ЕДИН ПЪТ КАТ ГЛОБЯВА А И ПОСЛЕ ЗАСТРАХОВАТЕЛИТЕ.Така ако си направил едно или повече ПТП в рамките на една година логично да ти е по скъпа ГО , застрахователите трябва да имат единствено по отношение на виновен и потърпевш от ПТП,А НЕ ДА НИ ГЛОБЯВАТ ТЕ.И КРАЙНО ВРЕМЕ ЗАСТРАХОВКАТА ДА Е НА ЛИЦЕТО КОЕТО УПРАВЛЯВА АВТОМОБИЛА НАЛИ Е ГРАЖДАНСКА ОТГОВОРНОСТ! И ЧОВЕК ТРЯБВА ДА ИМА ИЗБОР НЕ ДА ТЕ ЗАДЪЛЖАВАТ.ЗАЩО НЕ НАПРАВЯТ ПРОМЯНА ВЪЗМОЖНО И ДА НЯМАШ ГО ,НО ТОГАВА ПОСЛЕДСВИТЯТА ЩЕ ЗНАЕШ ЧЕ СА СИ Е**ЛИ МАЙКАТА.ЗА СЕГА НЕВИЖДАМ С ТАЯ ПРОМЯНА НА МЕН И НА ВСИЧКИ ОСТАНАЛИ ДА ИМ Е ПО-ЛЕСНО ОСВЕН ДА НИ Е ПО-СКЪПО.ТЕЗИ ПАРИ КОИТО СМЯТАТ ДА НИ ГИ ВЗЕМАТ КАТО МАЛОС ОСВЕН ЗАСТРАХОВАТЕЛИТЕ И ТЕХНИТЕ МЕНТОРИ ЩЕ СА И В ПОЛЗА. И КАКТО СЕ КАЗВАШЕ В ЕДНА ПРИКАЗКА ШИБАЙ ДЖЕКИ ТАА МАЧКА НЕ Е НАШТА.
  • 31 Николай

    1 0 Отговор

    До коментар #4 от "Хахото":

    Като си вземеш 3 коли ще направиш 3 застраховки гражданска, 3 каско, 3 общински данъка, 3 смени на масло, 6 пъти ще смениш летни - зимни гуми, да изброявам ли още. И накрая ще караш една кола щото не можеш да караш и трите едновременно. Разхода за 10 годишна кола от средния клас е около 2000 лв. на година без разхода за гориво.
  • 32 A*ус Ма*ус

    1 0 Отговор
    Вече 1 лв няма да платя на БГто за гражданска плащам си в U. K. таксите.
  • 33 Николай

    0 0 Отговор

    До коментар #6 от "???":

    За умишлен палеж не се изплаща застраховка.
  • 34 Наум

    4 0 Отговор
    Поредната простотия, която ще доведе до 1. Законно поскъпване на застраховките в интерес на застрахователните компании, а не до безопасност на пътя. 2. Ще се увеличи броя на шофиращите без застраховка. 3. Масово ще се бяга от ПТП-та и ще се увеличи работата на полицията. 4. Ще има и голям процент на коли с регистраци в съседна държава с по-ниски застраховки и данъци, защото от 2020 г. ще се вдигнат и данъците. 5. Поредната простотия на управника за да защити интересите на алчния бизнес. Вече няма активни хора в България , а Вие и на малкото останали искате да им вгорчите живота.
  • 35 Радостин Костов

    3 0 Отговор

    До коментар #1 от "СссереМ":

    А на мен ми омръзна от облъчени като теб, които не могат да се замислят и за жалост се множите. Да те попитам няколко въпроса, та да ти дам поне малко тема за размисъл, стига да можеш да се замислиш разбира се. Та какво общо има скоростта с гражданската отговорност? Ако погледнем, над 40% от ограниченията на скоростта са неправилно поставени, неправилно защото малоумниците на проблемно място, не правят анализ, а мислят, че с едно ограничение са решили проблема, без да се замислят. че създават нови проблеми. Именно на подобни места КАТ ООД го удря на печалбарство и допълва статистиката, за промити мозъци. Та да те попитам сега. Ако човек без нарушения, прави по 2-3 катастрофи годишно, а същевременно ползва 20% отстъпка, а такъв който плаща 300% отгоре, но няма над 10 години катастрофа, КОЙ АДЖЕБА е проблемния и дали така погледнато е правилна тази простотия? Защото съм убеден, че такива варианти, ще има много. На мен са ми странни подобни размишления като твоите, извинявам се, грешно се изразих, защото това не са размишления, а по скоро не размишления, защото дори не е нужно и да се замислиш за да видиш, че 30г. родната ни фирма КАТ ООД прави едно и също с един и същи резултат. Само това е достатъчно за да ти е ясно и без замисляне, че говорят глупости. Това което правят в момента е вдигане на гражданската отговорност в пъти, защото бъди убеден, че с малоумните ограничения, над 90%, ще се окажат с по скъпа гражданска, а ти продължавай да си мислиш простотии

Напиши коментар:


Публикувай
ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa или ca нaпиcaни изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки.