3 210 19

ДБ: Магистрала „Струма“ – скоростният път към провала на ГЕРБ

Правителствата на Бойко Борисов саботираха проекта за магистрала “Струма”, поставяйки интересите на строителното лоби над тези на българските граждани

ДБ: Магистрала „Струма“ – скоростният път към провала на ГЕРБ
Снимка: БГНЕС

Правителството на ГЕРБ и Обединени патриоти се отказа от европейските средства за строежа на магистрала “Струма” през Кресненския пролом, като оттегли формуляра за отпускане на €267 млн. от Кохезионния фонд на ЕС. Така България е заплашена да върне цялото безвъзмездно финансиране от 1,3 млрд. лв. за построените досега участъци заради недалновидната политика на управляващите, заявяват от "Демократична България".

Ето каква е тяхната позиция:

За участъка през Кресненския пролом има приет ОВОС за дълъг тунел или за пълен обход от изток още през 2008 г.

12 години по-късно в дефилето нищо не е построено.

През 2016 г. Агенция пътна инфраструктура (АПИ) промени становището си за тунелите и пълния обход, като реши че е по-добре едното платно с две ленти в посока София да се качи горе в платото на Пирин покрай селата Ощава и Стара Кресна, а другото да остане по сегашния път покрай река Струма в самия пролом.

Дефицитите на тази идея бяха забелязани както от обществеността – местните жители, бизнеса и природозащитниците, така и от самата Европейска комисия:

опитват се да ни пробутат скоростен път с две платна с по две ленти вместо магистрала;

създава се предпоставка за още повече катастрофи – оставането на едното платно в дефилето и пускане на еднопосочен трафик в него по двете ленти ще увеличи средната скорост и риска от инциденти в този вече опасен участък; агенция пътища не е провела за сегашния път през пролома нито една от задължителните процедури по европейските директиви за гарантиране на пътната безопасност;

преминаването на пътя през дефилето е свързано с опасност от свличане на скална маса върху преминаващите автомобили;

не са потърсени оптималната цена и ефикасност за обществото: качването на другото платно в платото на планината с множество тунели, като някои от тях дори се предвижда да бъдат дублирани, би струвало значително повече на километър инвестиция отколкото качването на двете платна;

затварянето на Кресна в „ключ“ между две еднопосочни високоскоростни пътни платна при оставане на магистралата в дефилето ще има негативни последствия за качеството на живот, здравето и мобилността на местните жители, ще нанесе щети и на традиционния поминък и земеделието. Лишаването от достъп до двупосочен локален път на Кресна ще доведе до удължени маршрути за аварийните МПС със специален режим на движение, включително ще затрудни достигането до болниците в Благоевград или Сандански, както и до местата с потенциални аварии, пожари и т.н,

оставането на едното платно в пролома ще направи невъзможен рафтинга и екологичния туризъм около реката, а затрудненият достъп до селата ще унищожи селския туризъм в района;

така изпълненият проект ще довърши съсипването на Кресненския пролом, събрал уникално богатство от видове в две Натура 2000 зони.

Предложението на АПИ за разделяне на платната така и не получи обосновка защо този вариант би бил по-добър от първоначално съгласувания при широк публичен консенсус дълъг тунел или от варианта за пълен източен обход, при който и двете посоки на движение се качат в източна посока на платовидния терен на Пирин.

Това поставя въпроса дали не сме свидетели на поредния натиск за забавяне и осакатяване на магистралата от изпълнители, които нямат капацитет за построяването на дългия тунел или не могат да реализират големите печалби от две платна нова магистрала, за разлика от апетитното едно платно и „изправянето“ на завоите в дефилето.

Многократно българското общество е било заплашвано от ресорните министри или самия министър-председател, че ако не довършим цялата магистрала “Струма”, ще изгубим Европейското финансиране за нея. От действията на правителството обаче изглежда, че то поставя интересите на строителното лоби над тези на българските граждани. Вместо да изпълни проекта по финансово ефективен, благотворен за региона и щадящ природата начин, България кандидатства за европейско финансиране за по-малко от половината от този нов проект, като в документацията присъстват дори повече мостове и тунели от предварително предвидените.

С поредното безумно решение на АПИ страната ни е поставена пред опасността да изгуби получените за вече построеното досега средства от 1,3 млрд. лв. от ЕС и да инвестира нови приблизително 1 млрд. лв. само за едно платно, които ще бъдат платени от българските данъкоплатци, а пък последните ще получат полу-магистрала.

Европейските средства за строителството са гарант за истински контрол и спазване на европейските правила и норми, защото в противен случай ще бъдем свидетели на нарушения като незаконното изгребване на материали от речното легло на река Вит при строителството на магистрала “Хемус”.

Демократична България заявява, че единственият разумен вариант за довършване на магистрала “Струма” е трафикът да се изнесе изцяло от Кресненския пролом и да се изградят или двете платна в ниската западна част на Пирин, или да се направи дългият тунел, предвиден в решението по ОВОС през 2008 г.

Поставете оценка:
Оценка 3.6 от 16 гласа.

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • 1 Българина

    45 10 Отговор
    Нали ТИКВАТА все говореше, че евроГЕЙския съюз е спирал парите при Орешарски !!!!!!!!!!!!!!!!! И с'а к'во? Казвай Боко, КАЗВАЙ ТИКВО.

    Коментиран от #16, #17

  • 2 Реалист

    33 7 Отговор
    Това е горчивата истина... много хора ще платят с живота си, ако не са емигрирали заради това малоумно решение
  • 3 Лекар БГ

    33 5 Отговор
    Мнооого дълго четиво. В кратце-ЕК реже парите за "Крупник-Кресна".АПИ се били"отказали"от тях и това било голям успех.Напълно в сферата на технократизма,ЕК не дават и 1 евро,защото.....близките до ПП ГЕРБ строителни фирми,които ще строят пътя,нямат грам техника и лицинзи за прокопаването на тунелите./до сега,винаги е било чрез подизпълнители/.ЕК НАЙ-НАКРАЯ се усетиха,как Булгарбаши и шайка,"усвоява"еврата по строителството на пътищата. Нищо де,път ще има.Някога.Ще си го платим ние.На петорна цена.Както до сега.А нЕкои хора,които имат телефона на Булгарбаши,ще повишат продажбите на Ролс-Ройс и Бугати в БГ.

    Коментиран от #4

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор

  • 5 СссереМ

    14 47 Отговор
    Колкото и да ревете остава ФАКТА ЧЕ БАЦЕ ПОСТРОИ ПОВЕЧЕ И ОТ БАЙ ВИ ТОШО ТЪПОТО.

    Коментиран от #6, #11, #12

  • 6 Хост

    25 4 Отговор

    До коментар #5 от "СссереМ":

    Бацето ти му беше пазвантин на бай Тошо и се учеше от него. Но, не може да го стигне. Дори селски хитрец като Тошо не може да стигне.

  • 7 Диамантената ръка

    13 3 Отговор
    Да бяха направили свестен път Дупница-Кюстендил-Скопие и оттам по магистралата Скопие-Солун, по-лесно,бързо и ефтино щеше да стане..
  • 8 Реалност

    12 2 Отговор
    Боко де скара с любовника си Златев и няма кой да му построи тунелите! Това е!
  • 9 Другия с коня

    12 1 Отговор
    За съжалене от ДБ са прави във всичко посочено.Лошото е,че има непреодолими инженерни проблеми във варианта тунел. .И целия този Батак някак трябва да се реши...Като не става с Пари,става с Много пари....
  • 10 Манол

    4 5 Отговор
    Това го казват хората, които нарочно работят от години, за да няма магистрала в дефилето.

    Коментиран от #13

  • 11 Хелиос

    5 1 Отговор

    До коментар #5 от "СссереМ":

    Ние анти комунистите не сме съгласни с вас комунистическите Марсоли,че бай тошо е по строил нещо или другия комунист Боко Тиката неговия ученик Ние българите построихме всичко с нашия труд и наще пари а вие Марсоли комунистически само крадяхте.Сега се обявявате за анти анти конти коконти.Болни мозъци, въобразили си,че са анти комунисти, Виж Марсолко,как сложиха на шейната твоят лидер.Ще гледа като учителя си Тато глупака и ще върти очички като розовата пантера Пинко извинявай за думата Марсол но Гербаджиите са Марсолите на БКП .А комунустите са Марсоли на човешкия род! И все пак извинявай,ти сам се определи,кой си!
  • 12 Да еаааа!

    12 1 Отговор

    До коментар #5 от "СссереМ":

    А бе дрисльо, къде отидоха 2000000 българи заради тези тъпотии на Кратуната? За другите 300000 възрастни хора, които умряха от глад, мизерия и болести, той пак ли не е виновен?
  • 13 А Ти....О!

    1 3 Отговор

    До коментар #10 от "Манол":

    Къде се е чуло и видяло магистрала през населени места Целият трафик от Средиземно море до Европа преминава от там,милиони автомобили ще замърсяват въздуха.Честито болести и всичко лошо
  • 14 кой го казва

    2 4 Отговор
    И ДБ се постарая за това, а Радан лично прокара петицията против магистралата за да угоди на зелените. И като бяхтна власт дърдорковци що не я построихте, - щото е лесно само да се дрънка. И по добре си гледайте кметовете в София, щото издънвт ли се довиждане ДБ, зсвинаги
  • 15 Градски

    0 2 Отговор
    Щом вярваш на тези които напрвиха идеална приватезация и нито един осъден ми си ясен за умствения ти багаж
  • 16 Бостан

    1 0 Отговор

    До коментар #1 от "Българина":

    Щом искаш виденова българия гласуваи за кауна
  • 17 Софиянец

    0 0 Отговор

    До коментар #1 от "Българина":

    Ние в софия сме добре нямаме зелени кауни да ни управляват
  • 18 Толев

    1 0 Отговор
    Не ставайте смешни. ДБ и Зелените от години саботират изграждането на автомагистрала Струма. Многократно внасяха петиции в ЕС, които в крайна сметка бяха отхвърлени.
  • 19 Танита

    0 0 Отговор
    Псевдо еколозите са единствената причина автомагистрала Струма все още да не е завършена. Пак мрънкат за екологични оценки, от които да изкарат лесни пари. Аман от мръсните им номера.

Напиши коментар:


Публикувай
ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa или ca нaпиcaни изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки.