2 318 25

ЕЦТП: България системно греши в разследването на катастрофите. Вземете мерки!

От Европейския център за транспортни политики с призив към министър-председателя, председателя на парламента и главния прокурор

ЕЦТП: България системно греши в разследването на катастрофите. Вземете мерки!
Снимка: БГНЕС

В България има системна грешка по отношение на установяването на причините за настъпване на даден инцидент. Съответно това води и до невъзможност да се установят и предотвратят причините за настъпването на инцидентите и затова впоследствие те се повтарят. Превенцията е от изключителна важност. Това пишат в свое писмо до министър-председателя Бойко Борисов, председателя на парламента Цвета Караянчева и главния прокурор Иван Гешев от Европейския център за транспортни политики.

При проучване от ЕЦТП се установили, например, че в над 90% от случаите не се взимат т. нар. цилиндри или ядки от асфалта, за да се провери състава му. До момента в България никога не е използвана и няма налична машина за измерване на сцеплението на асфалта, а това изважда на дневен ред въпроса как се преценява например, че пътната среда няма отношение към дадено ПТП.

Ето и цялото обръщение на ЕЦТП до властите:

До
Министър Председателя на Република България
Г-н Бойко Борисов
До
Председателя на Народното Събрание на Република България
Г-жа Цвета Караянчева
До
Главния прокурор на Република България
Г-н Иван Гешев

Уважаеми дами и господа,

Европейският център за транспортни политики следи внимателно всички предложения и усилията, които се правят по отношение намаляването на жертвите и ранените при пътнотранспортни произшествия. В действителност проблемът с пътнотранспортния травматизъм е в дневния ред и на всички институции на Европейския Съюз, като в общността се обръща особено внимание на усилията за намаляване на жертвите и свеждането им до нула в периода до 2050 година.

Последните предложени промени по отношение на наказанията за водачи, които са шофирали и причинили смърт вследствие на употреба на наркотични вещества, алкохол или са допуснали превишаване на скоростта с над 50 км/ч, са нещо, което считаме, че би оказало благоприятно влияние върху пътната безопасност. Не бива да забравяме, че България продължава да е на едно от челните места по брой на загинали и ранени вследствие на пътни инциденти.

В същото време обаче наред с промените трябва да се обърне сериозно внимание и на липсата на предложения и мерки по отношение на други елементи, които съпътстват процеса по установяване на причините за настъпване на инцидент.

Статистиката показва, че през 2019 г. 96,85% от ПТП са настъпили по вина на водачите на пътни превозни средства, а едва 0,24% са свързани с пътните условия. Отделно от това в статистиката на МВР за същата година се посочва, че ПТП поради „несъобразена скорост“ са 1781, а поради превишена скорост е само едно. Прави впечатление, че 39 ПТП са категоризирани като инцидент вследствие на несъобразена скорост спрямо пътните условия при “намалена видимост”. Вследствие на такива инциденти има 10 загинали и 51 ранени. Този вид произшествия в повечето случаи се дължат на влошени метеорологични условия. Причините за допускане на грешка от участниците в движението, при мъгла например, се дължат основно на липса на достатъчно информация за пътната обстановка, като поведението на водачите в този случай неправилно се категоризира като “несъобразена скорост” спрямо пътните условия, защото няма индикатори, които да указват каква следва да бъде правилната или съобразената скорост.

Този сериозен дисбаланс в статистика означава, че вината в над 90% от случаите се прехвърля на участниците в движението. За сравнение в ЕС статистиката показва, че съотношението е 60% вина на участниците и 40% влияние на инфраструктурата. Това би означавало, че в България пътната инфраструктура е съвършена до степен, в която не оказва влияние върху поведението на участниците в движението.

Всичко това показва ясно, че в България има системна грешка по отношение на установяването на причините за настъпване на даден инцидент. Съответно това води и до невъзможност да се установят и предотвратят причините за настъпването на инцидентите и затова впоследствие те се повтарят. В този смисъл смятаме, че превенцията е от изключителна важност.

Най-важната част от доказателствената съвкупност на делата за ПТП са автотехническите експертизи и заключенията на вещите лица, които са ги изготвили. На практика този вид дела се „решават“ въз основа на заключенията на вещите лица. Считаме обаче, че един от основните проблеми, които водят до неправилното отчитане на причините за пътните инциденти, е липсата на ясно разписани регламенти и критерии, по които да се води техническата и експертна част на разследването на пътен инцидент. Съществен проблем продължава да бъде липсата на изисквания за техническа обезпеченост на всички ангажирани с разследването на ПТП, най-вече на вещите лица-експерти, на които се възлага изготвянето на автотехническа експертиза (АТЕ). Няма конкретно поставени изисквания или утвърден държавен стандарт за употреба на лицензиран софтуер от вещите лица и експертите по АТЕ, назначени по дела за разследване на катастрофи, нито каквото и да било конкретно изискване за
употреба на специализирани технически средства, като например на рефрактометри (уреди за измерване на коефициента на обратно светло отражение на пътната маркировка). Често пъти дори липсва детайлно обследване на всички условия, които са довели до възникването на пътния инцидент.

При проучване на ЕЦТП се установи, че в над 90% от случаите например не се взимат т. нар. цилиндри или ядки от асфалта, за да се провери състава му. До момента в България никога не е използвана и няма налична машина за измерване на сцеплението на асфалта, а това изважда на дневен ред въпроса как се преценява например, че пътната среда няма отношение към дадено ПТП. Липсата на оборудване поставя под въпрос доколко са верни заключенията, направени по време на разследването на дадено ПТП или АТЕ, които се представят пред съда.

В НПК няма процесуална възможност за допускане на експертни становище на външни, неназначени от съответния орган по разследването, експерти в процеса на събиране на доказателства, които да гарантират равнопоставеността на страните в процеса по събирането на доказателствата. С други думи, при възражение от страна на пострадалия, частния обвинител, гражданския ищец или обвиняемия/подсъдимия по заключенията на АТЕ, страната няма процесуална възможност за ангажиране на външен оторизиран експерт по негов избор, чието заключение процесуално да се ползва от прокуратура, съд, разследващ орган.

Поради липсата на правила все още няма съдебна практика за това да се допускат независими експертизи, които могат да бъдат предоставяни от сертифицирани експерти или нотифицирани и лицензирани лаборатории. Това в значителна степен ограничава правата на страните, а и на държавното обвинение.

Във връзка с всичко изброено до момента ЕЦТП предлага сформирането на Междуведомствена работна група (МРГ), в чиито състав да бъдат включени освен представители на МВР, МРРБ, МТИТС, Министерство на правосъдието, ДА БДП, НСОРБ, също така и представители на съсловните организации на адвокатите, но и експерти по пътна безопасност от неправителствения сектор. Целта на тази работна група следва да бъде изработването на единна методика и правила за провеждане на техническото заснемане и измерване при огледа на местопроизшествието – ПТП, и изготвянето на АТЕ. МРГ следва да разработи и минимални национални критерии за наличие на специализирано техническо оборудване, което да се използва в хода на разследването от специалистите и от вещите лица-експерти, съобразена с директива (ЕС) 2009/1936 на Европейския парламент и на Съвета от 23 октомври 2019 г. относно управлението на безопастността на пътните инфраструктури. Считаме, че трябва да бъде разгледан в широк формат и въпросът за това дали е допустимо в процеса на досъдебното производство да участват ведно с поемните лица, експерти в съответната област на изследване, и при какви условия.

Всички тези мерки, които предлагаме към настоящия момент, са в подкрепа на правораздаването и ще допълнят предложението на Главния Прокурор на Република България г-н Иван Гешев. По този начин ще се гарантира правата и интересите на страните при настъпило ПТП, съобразено със европейските стандарти и изисквания. Ще спомогне за един по задълбочен и обективен анализ на съответното ПТП. Което ще стабилизира и съкрати сроковете по досъдебните производства и в значителна степен ще се улесни съдебният процес. Нещо повече, тези мерки ще могат до осигурят справедливост при правораздаването в Република България и ще бъдат сериозна основа за намаляването на пътнотранспортните произшествия.

Председател: Диана Русинова
Европейският център за транспортни политики

Поставете оценка:
Оценка 5 от 14 гласа.

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • 1 истина е

    41 6 Отговор
    Държава която се управлява от тиква , може ли да е нормална !!

    Коментиран от #16, #18

  • 2 Са милицията ше вдигне рекета още

    23 1 Отговор
    За да покаже пред европата че решава проблева с катастрофите😂😂😂😂😂
  • 3 бургазлия

    31 6 Отговор
    Всичко кадърни българи отдавна напуснаха кочина-та ,защото видяха ,че ги управляват само мафиоти , братовчеди и некадърници !! Ако някой ми каже и докаже ,че имаме един нормален министър ,веднага ще му пратя каза бургаска мускатова !
  • 4 истина е

    30 1 Отговор
    Министерства ,агенции ,комисии , всичко е пълен леш !! И един специалист няма -всичко е калинки и мухи , а като стане дума за съд ,и един некорумпиран съдия не се намира !
  • 5 123

    29 3 Отговор
    Тия от тоя европейски център си нямат никаква представа от тия работи тука Местан уби детето на един човек и човека излезе виновен затова че се е появил ненавреме на това място друг уби детето си с шейна и той невинен дрогаша дето уби Милен със сигурност ще мине метър
  • 6 Боко ТиквоМагистрален

    21 3 Отговор
    "Това би означавало, че в България пътната инфраструктура е съвършена до степен, в която не оказва влияние върху поведението на участниците в движението." "Всичко това показва ясно, че в България има системна грешка по отношение на установяването на причините за настъпване на даден инцидент. "

  • 7 глоги

    14 2 Отговор
    НЯМА ДЪРЖАВА,ЗАТОВА Е ТАКА. Гешевци,цацаратури,и т.н. и т.н.
  • 8 ДА ИЗМЕТЕМ крадливата пасмина ГЕРБ

    22 3 Отговор
    Сега Бай Ганьо от Банкя ще им каже, че нищо не разбират, че са платени руски агенти и само му свалят ВИСОКИЯ рейтинг...
  • 9 швейк

    26 0 Отговор
    това са стари мантри на милиционерите - несъобразена скорост .... как може в един момент да изискваш от шофьора да съобразява скоростта, а в следващия да го глобяваш, че е превишил разрешената?
  • 10 Шекспир

    32 0 Отговор
    Ядки от асфалта.Господа ние нямаме асфалт.Вие не знаете какво чудо е тук.Влизам в дупка и цепя гума.Куките ми казват че трябва да ми напишат акт за несъобразена с пътната обст.скорост.Ко не.
  • 11 И аз искам да емигрирам

    6 2 Отговор
    Ама немам виза за саш
  • 12 Джуган

    15 2 Отговор
    Не са нужни ядки и цилиндри, ще ви поразходя с кабриото, 450 к.с. задно предаване, нови Michelin Pilot Sport 4, има участъци където се чувствам не като на асфалт а като на лед. Викаме му “стъкления асфалт”.
  • 13 Северозапад

    21 1 Отговор
    Миналата година обжалвах дебел акт точно заради дупка в пътя - при скорост 60 (доказано е от експертиза, при ограничение 90) влязох в дупка на завой, колата се поднесе и ударих задницата на насрещния автомобил. Куките ми написаха акт с причина несъобразена скорост. Дотук - ясно. Но когато съдията попита представителя на КАТ да му даде определение за несъобразена скорост, майорът спука гума и не можа да отговори. Е, спечелих - но ядовете си бяха за моя сметка
  • 14 Северозапад

    12 1 Отговор
    Миналата година обжалвах дебел акт точно заради дупка в пътя - при скорост 60 (доказано е от експертиза, при ограничение 90) влязох в дупка на завой, колата се поднесе и ударих задницата на насрещния автомобил. Куките ми написаха акт с причина несъобразена скорост. Дотук - ясно. Но когато съдията попита представителя на КАТ да му даде определение за несъобразена скорост, майорът спука гума и не можа да отговори. Е, спечелих - но ядовете си бяха за моя сметка
  • 15 Борислав

    16 0 Отговор
    Ужасное, у нас всичко е измама, като почнем от ремонтите та даже незнам къде да се спра. Всичко е против човека.
  • 16 Задкормилните управление

    1 17 Отговор

    До коментар #1 от "истина е":

    Тиквеници от какво даде управляват?Като гледам асевлта на всички ви е проблема за това карате с превишена скорост.На всякъде ,където поставят нов асвалт,зачестяват катастрофите.Ако имаше повече дупки щяхте да сте внимателни за да не си потрошите таратайките,защото те са ви по скъпи от нечий живот.Четете!Катастрофи заради превишена скорост,научете,че дори и да не виждате движение мигачите не са за украса,както и пътните знаци!!!

    Коментиран от #20

  • 17 Верно ли бе

    13 0 Отговор
    При тези магистрали(основно за ремонт) и липсата на маркировки неспазване на разстояния на ленти(където има маркировка де) тези как видяха проблем? За стопяемия асфалт да бе говорим.

  • 18 Важното е

    9 1 Отговор

    До коментар #1 от "истина е":

    Сега Герберастите започват начело с Алфа Дога асфалт да ядат.Трябва да докажат пред Европа,че е качествен.
  • 19 Този коментар е премахнат от модератор

  • 20 Радо

    7 0 Отговор

    До коментар #16 от "Задкормилните управление":

    Едни четат като овце, защото им е трудно мисленето, други пък гледат фактите и не ги интересува овчите обяснения. Затова си мисля, че преди да си наясно с фактите и да спреш да се облъчваш от медиите, не е редно да си толкова категоричен, защото е смешно просто.
  • 21 Усмивката

    2 0 Отговор
    Тук деистват в сила още Османските закони. По вина носи неверника. А кой поданик на царството верва в падишаха. Никой. Тогава бой на голо с тояга да повярва. И така вековно царство на Падишаха.
  • 22 123

    3 0 Отговор
    В България няма на много места пътна маркировка, където има е изтрита.Няма пътни знаци или са боядисани с на някой футболен клуб името. Много е правилно заключението че липсва сцепление на асфалта, не е спазена технологията за да минат тънко строителите.
  • 23 Гост

    4 0 Отговор
    Плащаме си доросъвестно таксите, данъците, винетките. Като минеш през дупка, застрахователите вдигат рамене - ти си си виновен. Не дай си боже натвориш ПТП, пак си виновен - несъобразена скорост. А Радев нищо не прави по въпроса. За какво го избрахме, за да ни защитава от неправдата.
  • 24 Фирма Камбуров - щанци и матрици

    1 1 Отговор
    Ученик остана без глава след удар в пътен знак с подарен преди 14 дни мотор... 22-годишният Даниел Анелиев-Камичето е обичал до полуда мощния си мотор, но загина в жестока катастрофа край Враца... Млад моторист без книжка загина в храсталак край Велико Търново... Младокът Пламен от Трявна бил забелязан да управлява мотора си изправен на една гума, паднал на пътното платно и бил прегазен от бус "Ивеко"...
  • 25 ГРАФ КОЗЛОДУЙ

    3 0 Отговор
    Атентат срещу приближени на СИК-31 март 1997 г. в. Капитал: „Адска машина направи на парчета джипа на столична бизнесдама, която е приятелка на висш служител от средите на СИК. Пострадалата Цветанка Карагьозова излиза с бодигарда от охранителна фирма „Ипон“ Бойко Борисов , който работи в тясно сътрудничество с акционерите на застрахователна компания СИК и Интергруп Румен Николов-Пашата и Младен Михалев-Маджо. Атентатът е направен, за да сплаши човека от "Ипон"...

Напиши коментар:


Публикувай
ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa или ca нaпиcaни изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки.