5 459 41

Български ученик с революционна идея за нов асфалт

Единадесетокласникът от Русе Димитър Петков предлага в асфалта вместо битум да се използва разтопена пластмаса

Български ученик с революционна идея за нов асфалт
Кадър: БНТ

Ученик от Русе популяризира иновативна бизнес идея - в асфалта вместо битум да се използва разтопена пластмаса. Според Димитър Петков, който е автор на предложението, този метод има три предимства. Той е екологично чист, по-евтин и по-качествен и устойчив на времето.

Вместо да замърсява околната среда, пластмасата може да се използва ефективно в нови и качествени пътни настилки, от които България има нужда. Това подтикнало единадесетокласникa от гимназията по икономика Димитър Петков да разработи бизнес идеята, с която печели и национално ученическо състезание.

"Какво е рентабилното на тази идея? Тя е до три пъти по-евтина от стандартния асфалт. Ако правим стандартен асфалт, трябва да използваме веществото битум. То се добива на базата на петрол, т.е. имаме разходи за обработка. Отпадъчната пластмаса заменя битума", коментира пред БНТ Димитър Петков.

Революционното в тази идея обаче е, че новият вид асфалт е значително по-качествен, изчислява иноваторът. "От 8 до 13 пъти е по-издръжлив от стандартния асфалт", каза Димитър Петков.

Новата технология вече се прилага в Словакия, Нидерландия, Чехия и в Южна Африка. Настилката се полага с машина, наречена рециклируем влак.

"Тази машина, която е асфалтопреработваща и асфалтополагаща, ще ѝ отнеме много по-малко време отколкото стандартните", каза Димитър Петков.

Според проучванията на Димитър цената на машината е от 50 до 100 хиляди долара. Експерти в производството на асфалт смятат, че новата технология трябва да премине изпитания и най-вече да се докаже, че пластмасата ще е безвредна за околната среда, за да се приложи у нас.

Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 25 гласа.

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • 1 русенец

    87 5 Отговор
    Не разбрах кое е иновативното на идеята, след като се прилага в много страни на света.

    Коментиран от #6, #7, #14, #29

  • 2 Стоян Мавродиев любовника на Маджо

    32 3 Отговор
    Не не става с асфалта е по-добре защото ще правим повече ремонти Стоян Мавродиев заявявам пред факти че нямам къща в Гърция къщата се води на моя фирма парите за къщата са от КТБ
  • 3 ДА ИЗМЕТЕМ крадливата пасмина ГЕРБ

    39 3 Отговор
    Е как така "революционна идея", след като "вече се прилага в Словакия, Нидерландия, Чехия и в Южна Африка"...

    Коментиран от #11

  • 4 По добре

    39 2 Отговор
    костите на крадливите политици да са под асфалта.Ще се получи доста солидна настилка.

    Коментиран от #12

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор

  • 6 Стоян Мавродиев любовника на манджа

    31 1 Отговор

    До коментар #1 от "русенец":

    За първи път в България мъжката любов между генерал Гоцев Маджо и Стоян Мавродиев даде своя плод бебето се казва Бойка

  • 7 Русенец

    40 5 Отговор

    До коментар #1 от "русенец":

    Идеята за технологията не е негова. Просто се е сетил да предложи новата технология тук. Проблемът е в това, че докато не предложи и начин, да се пълни чекмеджето, няма да му я харесат. Отделно от това: добрите идеи трябва да се поощряват, както и младите новатори, които ги търсят, измислят и прилагат.
  • 8 То и сега

    19 3 Отговор
    Са си от зрънчо правени гробарските пътища.
  • 9 Този коментар е премахнат от модератор

  • 10 Емил

    34 4 Отговор
    Малкият се е объркал! Първо да завърши Пътно строителство и да види какви са изискванията за асфалта, след това промишлена химия и тогава да предложи заместител! А на Марийчето ще предложа да не се занимава със статии с "научна" насоченост - достатъчно се излага с другите!
  • 11 Русенец

    35 0 Отговор

    До коментар #3 от "ДА ИЗМЕТЕМ крадливата пасмина ГЕРБ":

    Не гледайте какво пише журналистът. Момчето не твърди, че е измислил технологията. Просто журналистите не знаят как да поднесат правилно информацията.

    Коментиран от #22

  • 12 КолевБосия

    15 2 Отговор

    До коментар #4 от "По добре":

    Нашите нрадливи политици нямат костна система. Те са глисти и могат само да паразитират. Вижда се с просто око.
  • 13 Нещо не разбрах

    14 2 Отговор
    Момчето ли е измислил метода или иска да се прилага в България както в Словакия, Нидерландия и др.страни?
  • 14 Емил

    15 0 Отговор

    До коментар #1 от "русенец":

    В чужбина старите пластмаси се използват за пълнител - не за свързващо вещество!
  • 15 Скубиду

    10 4 Отговор

    До коментар #9 от "мечо":

    Ей, електорат! Пластмасата й трябват 400 години да се разгради, че да попие в почвата. Дотогава няма да има коли, нито ще трябват пътища.

    Коментиран от #19

  • 16 бачо Илия

    10 4 Отговор
    Заглавието трябва да бъде: Момче от Русе ни информира как правят асфалт в Словения и Чехия. Идеята не е лоша, но трябва първо да се докаже че е качествена настилката по отношение на сигурността, пластмасата е хлъзкав материал, не е толкова трайна всички знаем че изложена на слънце се разпада. Евтино, евтино, ама накрая може да изезе по скъпо.
  • 17 Морски

    16 1 Отговор
    Имам известни съмнения в тази посока. Характерен белег на повечето и по- евтини пластмаси е стареенето на метеорологични условия. Освен това има големи термични разширения и свивания. Става и икзключително крехка при студено време и лесно се изпича на слънце. Не малка част от пластмасите се използват и за плъзгащилагери заради самосмазващият им ефект. Сиреч чудесно е ако има такива нови технологии, но за случая аз имам доста съмнения
  • 18 хаха

    6 6 Отговор
    ДО КОМЕНТИРАЩИТЕ: ВСЕ СПЕЦИАЛИСТИ СЕ ИЗВЪДИХТЕ БРЕ!
  • 19 Аха

    2 3 Отговор

    До коментар #15 от "Скубиду":

    , а домати ще трябват ли?
  • 20 Протестиращ

    6 2 Отговор
    Като направиш асфалт, който се яде, тогава се обади
  • 21 Да питам!

    6 2 Отговор
    Битума колко по екологично чист от пластмасата, че не моа са сета!?!?

    Коментиран от #39

  • 22 а не знаят

    12 0 Отговор

    До коментар #11 от "Русенец":

    много добре знаят. требе им фрапиращо заглавие, което да генерира цъкове в сайта, които генерират едни хубави графики за посещаемост. оттам и цените за реклама стават по-правилни

    Коментиран от #24

  • 23 Митко

    10 0 Отговор
    Мария, пак пишете глупости изсмукани от някой пръст. Няма как революционната идея да е такава, след като се прилага от "куп" държави. Може би щеше да е по-уместно да се напише: Ученик от Русе предлага да се внедри вече доказан по света нов вид асфалт...
  • 24 Баш Батка

    4 0 Отговор

    До коментар #22 от "а не знаят":

    За това ползвайте AD blocker-и за да им спрете кранчето. Brave Browser е супер. А за жълтурята си прав, много грешки, много объркан текст. Явно са станали журналя по неволя.
  • 25 Геп

    7 1 Отговор
    Ама ние как ще крадем?
  • 26 Оня от Банкя

    10 1 Отговор
    Момче ! ела в спалнята да говорим за сделка, бръкни в чекмеджето и си вземи колкото искаш 💶💶💶💶💶💶🤣🤣🤣
  • 27 Фейк

    3 0 Отговор
    Няма как пластмаса да е по издръжлива от битума , освен това частиците които се разграждат ще замърсяват, а сцеплението е по лошо, да не говорим на 40 градуса слънце и тирове отгоре за колко ще иде настилката.

    Коментиран от #28

  • 28 Русенец

    1 1 Отговор

    До коментар #27 от "Фейк":

    Глок направиха боен 9мм пистолет от пластмаса.
  • 29 Онуфри

    2 2 Отговор

    До коментар #1 от "русенец":

    Прочел е статията в някой чужд вестник и я писал за своя.....
  • 30 Този коментар е премахнат от модератор

  • 31 Next

    6 0 Отговор
    Като завали върху пластмасовия асфалт, сещаш ли се какво ще стане? Ще си имаме целогодишна зимна пързалка, няма такъв кеф.
  • 32 Шаран БГ

    3 0 Отговор
    Защо германците правят ремонт на аутобан / на автомагистрала/ 53 години след като е построен по времето на Хитлер, а ние , на единия край режем лентата за откриване , а от другата страна започва ремонта ??? Древните р,имляни как са ги строили техните пътища - още има запазени километри от тях ? Имаме прекрасни пътни инженери,проектанти и строители ! Липсата на качествен /съвестен/контрол при изпълнението, води до нарушение на качеството на строежа /влагат се некачествени материали в занижени количества /. Когаето контролът е на ниво, изпълнителите правят-струват, изкарват инвеститора некадърник / особено ако не взема рушвет, за да си затваря очите/ и го прогонват. Докато дойде нужния човек. И резултатите плачевни...... Има значение материала за построяването на пътя - по-важно е изпълнението и поддръжката, особено в миналото на макадама и паважа. Забравихме ги тези пътища, ама не строим качествено с новите материали !! Младежът ПОПУЛАРИЗИРА иновативна бизнес идея !!! Написано е много правилно - четете и асимилирайте написаното. Не знам какви добавки използват чуждоземците. По принцип пластмасата / ПВС, поливенилхлорида/ е силно уязвим от слънчевата радиация. Нужно е задълбочено проучване на технологията и резултатите при експлоатация. После как се извършва ремонт на такъв път - ние си падаме много по ремонтите !!

    Коментиран от #36

  • 33 ЧЕКМЕДЖЕТО НА МАФИЯТА

    4 0 Отговор
    ДРАГИ ИЗОБРЕТАТЕЛЮ, ТВОЯ АСФАЛТ ЩЕ Е АСФАЛТА НА КАТАСТРОФИТЕ И СМЪРТТА. НАВРЕМЕТО ИМАШЕ ТЪПА ИДЕЯ НА ОБЩИНИТЕ ДА БОЯДИСВАХА ПЕШЕХОДНИТЕ ПЪТЕКИ ЧЕРВЕНИ И ТО ОБИЛНО. ТА КАРАМ СИ АЗ В ЕДИН ДЪЖД И ПРЕД МЕН ПРЕСИЧА МЛАДЕЖ КАТО ТЕБ С МАРАТОНКИ С ПЛАСТМАСОВИ ПОДМЕТКИ В НЯКАКЪВ ПРОЦЕНТ И ТОВА МОМЧЕ СЕ ПОДХЛЪЗНА КАТО НА ЛЕД И ПАДНА НА ПЪТЯ. ДОБРЕ, ЧЕ КОЛЕЛАТА МИ БЯХА ИЗВЪН ТАЯ ПЛАСТМАСОВА ПЕШЕХОДНА ПЪТЕКА И БЯХ СПРЯЛ. ИНАЧЕ МИНАВАХ ВЪРХУ МУ ПОРАДИ НЕВЪЗМОЖНОСТ ДА СПРА. ПЛАСТМАСА В АСФАЛТА И ПЛАСТМАСА В ГУМИТЕ= СМЪРТОНОСНА КОМБИНАЦИЯ. А ЗА НАНО ЧАСТИЦИТЕ ОТ ПЛАСТМАСА ПИТАЙ ЕКОЛОЗИТЕ И ДОКТОРИТЕ. ТО ПРИ БОЙКО И МАФИЯ ВСИЧКИ ПЪТИЩА СА СМЪРТОНОСНИ.

  • 34 инжинер

    3 0 Отговор
    Проблемът на съвременното (не)качество е,че се упралява от финансисти.По-евтино значи по-кратък живот,демек по-често усвояване на финансов ресурс-мечтата на финансистите за богатеене
  • 35 инжинер

    5 1 Отговор
    Типичен пример е съвременната техника.Тъщата навремето(преди 37години) си й купили от Корекома пералня Бош и още бачка безпроблемно.Съвременните перални я изкарат 7-8 години,я не!
  • 36 ИМПЕРИАЛИСТ

    4 0 Отговор

    До коментар #32 от "Шаран БГ":

    Аутобаните на Германия преди ВСВ са с покритие от армиран бетон, а не с асфалт.
  • 37 Анон

    1 0 Отговор
    Това не е нищо ново. Камоли иновативно
  • 38 Забравете!

    1 0 Отговор
    Пътните настилки се изтриват с времето и всичко се вдига във въздуха. По-добре битум, отколкото пластмаси.
  • 39 111

    0 1 Отговор

    До коментар #21 от "Да питам!":

    Много по-чист. Пластмасите за рециклиране имат всичко. Вземат ги от сметището и ти ги тикат в асфалта, ако моеш се сети!
  • 40 незнайко

    0 0 Отговор
    ((Публикувано във факти.бг: Новата технология вече се прилага в Словакия, Нидерландия, Чехия и в Южна Африка. Eкcпeрти в прoизвoдcтвoтo нa acфaлт cмятaт, чe нoвaтa тeхнoлoгия трябвa дa прeминe изпитaния и нaй-вeчe дa ce дoкaжe, чe плacтмacaтa щe e бeзврeднa зa oкoлнaтa cрeдa, зa дa ce прилoжи у нac.)) ЯВНО В ИЗБРОЕНИТЕ СТРАНИ КЪДЕТО СЕ ПОЛЗВА НЯМАТ ЕКСПЕРТИ !!!
  • 41 гост

    0 0 Отговор
    Много глупаво е да се твърди, че полагането на пластмаса в пласт, който се износва, е екологично решение. Това означава, че под влияние на климата и колите ще се отделя микропластик, което е изключително вредно. Пластмасата не се разтваря, не е натурална съставка и пак се прави от нефт. Хората на Запад просто използват качествени материали, които изкарват десетки години, а у нас положен асфалт на цена по-висока от западняшката се разпада след няма и година. Всичко е заради корупцията, да се замисли как неговия план ще бъде изпълнен от корумпирана форма, няма да спази техническите изисквания.

Напиши коментар:


Публикувай
ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa или ca нaпиcaни изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки.