3 151 38

Защо институциите в България не работят?*

*От гледна точка на потребителите на стоки и услуги у нас

Защо институциите в България не работят?*
Снимка: БГНЕС

Често пъти потребители на стоки и услуги, останали недоволни от тях, подават жалби до различни контролни органи – Комисия за защита на потребителите, Национална агенция да приходите, Българска агенция по безопасност на храните, Комисия за регулиране на съобщенията и др. В резултат на жалбите им в повечето случаи се образуват проверки, които завършват с даден резултат, но жалбоподателят не е доволен, тъй като неговият проблем остава нерешен. В неговото съзнание институцията не си е свършила работата, оттам се трупа негативизъм, създава се мнение в обществото и т.н. Защо се получава така?

Основните причини са две. Първата е в законовата регламентация на правомощията на институциите, а втората – в неразбирането на хората на основни положения в правото. Има и други съпътстващи причини, касаещи некомпетентност на държавни служители, подаване на жалби без правен интерес или основание, подаване на жалби по отношение на проблеми, по които адресатът не е компетентен и други.

За да илюстрираме нагледно гореизложеното, ще дадем един христоматиен пример, който е вероятно да се е случвал и на много от читателите.

Иван си купува мобилен телефон. Един месец по-късно устройството започва да работи не както трябва. Иван предявява рекламация пред търговеца. От там го уведомяват, че са извършили проверка, открили са следи от влага и корозия в телефона, съответно същият е бил използван в разрез с указанията на производителя и търговецът прави отказ от рекламация. Иван е ядосан, тъй като не е излагал телефона на влага, и подава жалба пред Комисия за защита на потребителите с искане да му бъдат върнати парите или да му бъде заменено устройството с ново. По жалбата му е образувана проверка. След 1 месец получава отговор, че на търговеца е съставен акт за установяване на административно нарушение.

Примерът показва две неща, които бях споменати и по-горе. Първо, повечето институции у нас не полагат необходимите усилия да информират обществото какво може да се очаква от тях, или казано по друг начин – какви са компетенциите им. Добре е гражданите да знаят, че в подобни случаи институциите имат контролни и санкционни функции – т.е. могат да извършват проверки и да налагат имуществени санкции. Но те нямат правомощия и средства да принудят даден търговец, дори същият да е извършил административно нарушение, да извърши определено действие – в нашия пример – да върне парите или да замени телефона с нов. Идеята на тази организация (без да даваме оценка дали е ефективна, или не) е да бъдат дисциплинирани търговците да спазват потребителското (или друго) законодателство. Това към настоящия момент може да стане единствено чрез санкции, принудителни административни мерки и предписания, но не и чрез други механизми, тъй като такива няма предвидени. Тема на съвсем друг анализ е защо това не е ефективно и как може да се промени. След един такъв случай обаче в главата на Иван стои идеята, че „институциите не работят“. На второ място, тази идея е в главата на Иван и поради друга причина – неразбиране на елементарно ниво на принципа на разделение на властите. Административните органи са част от изпълнителната власт, която по своята същност не може да решава правни спорове. А в случая имаме точно това – Иван и търговецът спорят бил ли е наводнен телефонът и длъжен ли е търговецът да върне парите. Единствено съдът към момента е компетентен да разреши този въпрос, като решението му да има задължителна сила за страните и да подлежи на принудително изпълнение.

И накрая, но не на последно място, предлагаме няколко стъпки, чрез които сегашната ситуация може да се промени. Те са следните:

Изготвяне и провеждане на ефективни информационни кампании на институциите, насочени към гражданите (включително и към децата), които да заменят непрекъснатите участия на административни ръководители по сутрешни блокове и предавания, от които посланието е единствено „подавайте жалби, пък ще видим“, „работим съобразно компетенциите“ и прочие заучени фрази. Провеждане на ефективно обучение в училищата в часовете по „Етика и право“, а защо не и чрез създаване на дисциплина „гражданско образование“, в която юристи да преподават основи на държавата, устройство, компетентност на институции, базови познания за правата и задълженията, договорите и други основни понятия.

Промяна на нормативната база в областта на потребителската защита, включваща по-ефективен механизъм на органите за алтернативно решаване на спорове. Към настоящия момент към КЗП функционират единствено т.нар. помирителни комисии, които са напълно неефективни. Практиката показва, че в много случаи търговците са готови да съдействат и да удовлетворят потребителска претенция, но перспективата, че ще бъдат санкционирани така или иначе, ги демотивира. Най-правилно би било законово разрешение, стимулиращо ефективно доброволното разрешаване на споровете.

Поставете оценка:
Оценка 4 от 17 гласа.

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • 1 абг

    33 6 Отговор
    Защото им вдигнаха заплатите само с 30%

    Коментиран от #35, #38

  • 2 Директорчето

    51 3 Отговор
    В България всичко е в твоя услуга, ако се казваш Асан. Ако си Иван имаш само задължението да плащаш данъци, такси и да си мълчиш. Т'ва е!
  • 3 Е как да не работят,

    17 5 Отговор
    Институциите , в България?! Работят Яко, защото имат точен, регламентиран имуществен интерес! Факт! Фифти, фифти, за “ царот” и репресиращите, иначе няма ПАрЕ за имоти, по света и у нас и яки пенЦии... а виЕ гиди калпазани...
  • 4 Не съсвсем

    21 2 Отговор
    Доколкото си спомням - въпреки многократното обясниние - навремето имаше хора инвестирали,и загубили, парите си в пирамиди! И отново правеха след това същото! Както и , въпреки непрекъснатите обяснения и предупреждания, продължиха да се дават пари на телефонни измамници! Многократно имаше информационни кампании, относно правата на потребителите и е пълно с информация за правата на всеки, по какъвто и да е въпрос! Обаче - има предостатъчно хора, които просто не желаят да си търсят правата! Пример - сметки отпреди 10 години за телефон!Номер , който мобилните оператори прилагаха често! И въпреки, че се знаеше, че са реално невалидни и не се дължат, предостатъчно хора си ги платиха! Има хора , на които и с чук не можеш да им набиеш нещо в главата!

    Коментиран от #25

  • 5 ТаУмВзе

    7 4 Отговор
    Пак глупости! Проектираното остарявяне с цел хамстер да бичи безумно за нов ай фон. Там и за други джуфки, коли и все! Важно е хамстера да забрави, че мишок.
  • 6 Актуална Антена

    19 6 Отговор
    Ако фирмата срещу която е подаден сигнала е на наш човек, не пипаме. Ако не е на наш човек и не си плати вноската чекмедже, лошо му се пише.

  • 7 Гост

    24 2 Отговор
    С други думи, въпросните институции са нищоправци и от тях няма смисъл, щом за да си решим проблемите трябва да се обърнем към съда! Значи са излишни и трябва да бъдат закрити, след като не са ефективни! За всеки проблем - към съда! Нищо чудно, че съдиите са затрупани с дела и същите тези дела се влачат с години, което нелоялните търговци умело използват, за да откажат клиентите си от правото им!
  • 8 гост

    22 1 Отговор
    Първо правило на държавния служител от министър до милиционер:Защо трябва да правя нещо и да си създавам проблеми, тя и така заплатата ми си върви.2. Администрацията е бюрократична защото е : а/ некомпетентна - не си знае правата и задълженията; б/ страхлива - Ще взема решение, но ако ми се скарат?
  • 9 Българина

    24 1 Отговор
    Защо институциите в България не работят?!!!!!!........Не работят, защото ЧИНОВНИКА НЕ НОСИ ПЕРСОНАЛНА ОТГОВОРНОСТ.....ТОВА Е. Ако им се налагат персонални глоби, ще бачкат, та ушите ще им пукат.
  • 10 Актуална Антена

    12 4 Отговор
    Най големия нищоправещ у БГ-то е Бою Тиквата и от там надоло по веригата. Ако рата му плащат Министерска заплата оно са прай на надзорник по строителството
  • 11 Актуална Антена

    7 4 Отговор
    Най големия нищоправещ у БГ-то е Бою Тиквата и от там надоло по веригата. Ората му плащат Министерска заплата оно са прай на надзорник по строителството
  • 12 В тоалетната

    11 1 Отговор
    Да ходят на село и да копаят земите, които продадоха или дадоха на арендатори за чувал картофи или годишна рента!
  • 13 Мда

    18 1 Отговор
    Всички мобилни оператори да го ду ат!
  • 14 Цар Киро

    14 2 Отговор
    То има ли някой , който работи в тая държава?
  • 15 НАЙ БЕДНИЯ НАРОД

    16 5 Отговор
    ИДИОТИТЕ Вълчев, Борисо и ген. Мутафчийски, дали знаят колко е голям КОВИД-19??? Вирусът КОВИД-19 е с размери 15 nm /нанометъра/. Вирусът КОВИД-19 е невидим с просто око! Вирусът КОВИД-19 е невидим дори с обикновен микроскоп! Вирусът КОВИД-19 е видим само с електронен микроскоп! Порите на всяка КОВИД-маска са видими с просто око, нали? Следователно порите на КОВИД-маската, са за вирусът КОВИД-19, като футболна врата в полето, нали? Тогава защо са КОВИД-маските? За да ни дресират да си мълчим! Ами в чужбина? Ами и в чужбина са ловели и изгаряли вещици, нали? Ян Хус дори е осъден като еретик и изгорен жив на 6 юли 1415 г. Една старица, случайно попаднала на мястото на кладата, хвърлила няколко сухи съчки в огъня. Виждайки това, Ян Хус, чийто съзнателен живот преминал в защита на онеправданите, произнесъл: Sancta Simplicitas!, / „О, свещена простота!“ / Аз не съм Ян Хус, но преди да ме качи на кладата Борисов-"аз съм прост, и вие сте прости", клакьорите да проверят ИСТИНАТА, че Вирусът КОВИД-19 е с размери 15 nm /нанометъра/. Тогава защо са КОВИД-маските? Милен Цветков го каза, ден преди да го убият! "МАСКИТЕ са НЕ ДА НИ ПРЕДПАЗВАТ от ВИРУСА, а ЗА ДА МЪЛЧИМ!" ЗА ДА МЪЛЧИМ за фалшивите избори с над милион фалшиви гласоподаватели "мъртви души"! ЗА ДА МЪЛЧИМ за България на дъното на ЕС, но първа по беззаконие и корупция! ЗА ДА МЪЛЧИМ за къщата в Барселота и за шкафчето с пачки и кюлчета! И да ГОВОРИМ ДЕНОНОЩНО
  • 16 Човек който му писна от тарикати

    7 1 Отговор
    Егави изчезне държавата калпава корумпирана мафиоцка
  • 17 Човек който му писна от тарикати

    3 0 Отговор
    Институции няма закон няма държавата им дреме за потребителите исами вдигнали здравните луги да не си платиш лечението за Ради държавата калпава
  • 18 ...

    7 0 Отговор
    Комисия на мишките нямат никакви правомощия... да им се дадат правомощия и общински помещения. В момента при всички докадателства плехвърлят към съда..там обратно. ЗАЩО ВСИЧКИ ИНСТИТУЦИИ СИ ПРЕХВЪРЛЯТ ТОПКАТА
  • 19 Човек който му писна от тарикати

    4 0 Отговор
    Здравните услуги
  • 20 Човек който му писна от тарикати

    4 0 Отговор
    Гола вода е Елин Пелинския кмет и кал по вратому
  • 21 Нямам срам

    3 3 Отговор
    Щот няма такава държава искаме си царя .. с Бсп и Дпс ще ви Опраяя за 300 дена
  • 22 Човек който му писна от тарикати

    2 0 Отговор
    Апак там акви са и боклуци децата във Елин Пелин Чупят паметниците на покойниците келемца малки Дави ги шчупят пранстенцата. Малки сладки
  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 25 ТИМ Супер

    4 0 Отговор

    До коментар #4 от "Не съсвсем":

    Дълговете се продаваха на колекторски(застрахователни/БИЯЧИ/мутренски) фирми и ГЕРБОзаконите вкарваха в гроб адлъжниците, а наследниците продаваха имущество и хрантутеха брокерите с 3-8% ОТ ВСЕКИ за ужас на ЕС, където си мислеха, че населението на Бг е по-добре по интелект от Африканците...
  • 26 Констатация

    11 0 Отговор
    В България- 700 000 държавни клати-крачоли. В Швейцария - 14 000.
  • 27 То всичко

    2 0 Отговор
    гледа само келепира. Кой ще работи? Това е стара българска традиция. Така ги научиха мутрите само пари да събират и нищо друго да не ги вълнува. Мазнинка търсят само! Нещо нормално за фалиралата държава на ГЕРБ, управлявана от живото божество Борисов.
  • 28 Питанчо

    8 0 Отговор
    Защо в Канада мога да продам или купя автомобил за 10 минути, а в България един ден не ми стига само да го регистрирам?
  • 29 Щот така е заповядано от саш и европата

    4 0 Отговор
    Да ни е гадно и да се мъчим
  • 30 Шаран БГ

    2 0 Отговор
    Важното е, че имаме Министерство на бюрокрацията и ресорен министЕр, не от къде да е, а от Габрово !! Ден след ден никнат държавни учреждения, агенции, комисии, които препокриват задълженията и функциите си с други такива. Според мен това се прави с единствената цел да се сложат на държавната ясла "нашите " хора. За неефективността на държавните институции говори най-вече броят на чиновниците за същите елементарни дейности, които са се вършили преди приблизително век. В една сиромашка Община за по-малко от век време са се увеличили / без полиция, учители и медицински лица/ ДЕСЕТ ПЪТИ !!?? Най-куриозното е, че за дейност преди 40-50 години , извършвана от един човек, сега е въведена компютъризация. И зад компютъра има още един служител. Но той не всякога може да се оправи с теЙниката и за улеснение на работата, на трима-четирима седящи зад компютъра служители е назначен по един спец Ай-Ти. И като отиде гражданин за услуга, чудят се кой /коя/ да свърши работата. И докато в грозния социализъм за "трудовия народ" услугите бяха без пари, сега за етебери бумажка ....дай 5 лева !? И това законно, редовно, нормално , по капиталистически. Нямало безплатен обяд, нямало и безплатен нужник !? Как се изхранват толкова чиновници !?!?

  • 31 Хаджиментов

    3 1 Отговор
    Наследство от социализЪма. Още тогава се молехме на държавата за всичко - попълвахме молби, а не заявления. Услугите пък бяха на отчайващо ниво и затова тенекеджии, плочкаджии, келнери и таксиметраджии бяха сред най-заможните. А когато богатите обслужват бедните, не очаквай качество.
  • 32 Мето

    1 0 Отговор
    Заглавието не е правилно! Не, че не работят а за кого работят? Естествено Не работят в интерес на народа Работят за нечии частен интерес
  • 33 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 34 Демек

    1 0 Отговор
    ние обикновените хора не разбираме от право? Тоест сами сме си виновни? Бойкот на договорите с мобилни оператори, чез, топлофикация и др.
  • 35 Кауш

    0 0 Отговор

    До коментар #1 от "абг":

    Защото висят по форумите и тролят. И тук ги има.
  • 36 Мисирчо

    0 0 Отговор
    преди време ми се наложи да подавам факс до голяма българска община е казаха ми в деловодството че факс директно от граждани не е прието.толкова за институциите гафистан сме от всякъде....
  • 37 Глей ти

    1 0 Отговор
    Ако вземат да правят честни конкурси и да назначават в администрацията можещи и знаещи хора с морал, потребителите ще са по-добре защитени. Сега се назначават наши хора, които знаят, че имат "гръб" и им е все тая, какво се случва.
  • 38 Глей ти

    0 0 Отговор

    До коментар #1 от "абг":

    И тези заплати са им много.

Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa или ca нaпиcaни изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки.