Новите партии в 45-ото Народно събрание успяха да отменят ограниченията за изборните секции в чужбина. Освен това беше решено да гласуваме изцяло машинно. В студиото на „Здравей, България” по Нова ТВ бившият говорител на ЦИК Цветозар Томов и настоящият Димитър Димитров коментираха противоконституционно ли е решението за машинния вот.
„Това не е първият случай, в който такъв текст се въвежда в Изборния кодекс. Преди две години тези, които се изказаха, че това решение е противоконституционно, го гласуваха единодушно в Народното събрание. През март 2019 г. беше въведено алтернативно машинно гласуване, което не беше приложено на нито едни избори, защото по-късно беше отменено”, посочи Томов.
По думите му новото в случая е „доста истеричната реакция” на някои от партиите срещу машинното гласуване.
„Машинното гласуване е аутосорсване на изборния резултат, на някаква частна фирма, в българския случай. Тя внася някакво оборудване, то се сертифицира, процесът наистина е сложен, дори тези, които са експерти, често не могат да се ориентират в софтуера и тънкостите по създаване на изборния резултат. Един машинен глас струва 55 лева - като разходи, а хартиената бюлетина 70- 80 стотинки”, уточни Димитров.
Томов е на мнение, че машинното гласуване може да разреши два проблема, които създават хаос в изборния процес. Единият бил това да се елиминира субективният фактор при броенето на бюлетините, а другият - да се намалят недействителните гласове.
„Нито Германия, нито Нидерландия, нито Ирландия се намират в 20 век, но са преценили, че от гледна точка сигурността на изборите е добре да няма машинно гласуване. Има много други начини да се постигне съгласие на това, което се брои”, контрира Димитров.
Томов добави, че проблемите на изборния процес не може да се очаква, че ще бъдат решени просто с въвеждането на нови технологии за вота.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Чук
11:52 04.05.2021
2 честен ционист
11:53 04.05.2021
3 choko
Коментиран от #14
11:53 04.05.2021
4 чобан гатю
11:53 04.05.2021
5 choko
11:54 04.05.2021
6 Севда
Коментиран от #67
11:55 04.05.2021
7 ПСР
11:57 04.05.2021
8 Митето ще изтърве едни парички...
12:02 04.05.2021
9 Българка
Коментиран от #32, #35
12:13 04.05.2021
10 Цветозар Томов и Димитър Димитров!!!
Това Искаш да продължи??? И дмамана сте Гербаджийски Мекерета!!! До тука бяхте!!!! На Народа много скъпо му излезе да търпи, 11 год Маниполации на Избори!!! Махайте се, а Димотров има да дава обяснения и да пише в не далечно време!!!
12:14 04.05.2021
11 питам
Направо се чудят какъв абсурд да измислят, за да отменят машинното гласуване.
Нима тегленето на пари през банкомат струва 55 лв. на всяко теглене?!
12:17 04.05.2021
12 РЕАЛИСТ
12:17 04.05.2021
13 Двамата, двамата
12:18 04.05.2021
14 Хахахахай
До коментар #3 от "choko":
За теб ,Грето,ще направим от коноп хартия.947212:19 04.05.2021
15 069
Коментиран от #37, #50
12:24 04.05.2021
16 Бае Въло
Един „геймърски“ (да не се бърса „гей-“ с „джендър-“) компютър с 24" екран, мощен процесор и видеокарта, 16 GB памет, 256 SSD, 4TB HD Win10 и куп още екстри - 4-5000 лв
Пренасянето на „машината“ (кой еднокнижник измисли тази дума?) до и от секцията = пренасянето на кашоните с бюлетини.
Пести се най-скъпото - човешкия труд. Няма броене, преброяване, проверки на бюлетини. Няма чакане посред нощ. Резултатите излизат веднага.
И т.н. и т.н.
КОГО ЛЪЖЕТЕ БЕ, КРЪВОПИЙЦИ!?
Коментиран от #21
12:28 04.05.2021
17 оффф
Коментиран от #23
12:38 04.05.2021
18 щурецъ
12:39 04.05.2021
19 Колко
12:41 04.05.2021
20 фтврххт
12:43 04.05.2021
21 Миризлив пор
До коментар #16 от "Бае Въло":
Най-скъпото е софтуера, ако си свикнал да не си плащаш за софтуер и да го теглиш с кранове от Замунда съм съгласен с теб. Истината е, че основната цена е за софтуер и защита на машината. Не вярвам да си щастлив ако ходиш и гласуваш а машината накрая да покаже това което някой друг и е казал.Коментиран от #34
12:43 04.05.2021
22 ррррр
12:44 04.05.2021
23 Да, точно така
До коментар #17 от "оффф":
просто германците са си честни и почтени по природа, и не могат да си представят, че някой може да фалшифицира.12:45 04.05.2021
24 опааа
Д
12:48 04.05.2021
25 прас
Дневник
12:48 04.05.2021
26 прас
Дневник
12:50 04.05.2021
27 Перо
13:00 04.05.2021
28 Бай Ганьо селското магаре
13:01 04.05.2021
29 Глей ти
13:01 04.05.2021
30 Ама що тъй нагло лъжите,вааааа?
13:02 04.05.2021
31 Предимства
1. Манипулираните недействителни бюлетини и няма да има такива
2. Купеният вот, няма как да се крият в тъмните стаички и да се снимат с вота си.
3. По бързо ще се броят гласовете
4. Няма да се влачат тонове чували
5. Няма да има толкова отсечени дървета ...
Коментиран от #36
13:02 04.05.2021
32 7777
До коментар #9 от "Българка":
Както винаги не си в час и само глупости плямпаш. Гарантирано че си над 70 годишна!13:03 04.05.2021
33 Глей ти
Този господин Димитров, виждал ли е как протичат изборите в някои от тези държави? Едва ли. Иначе нямаше да ги споменава.
13:04 04.05.2021
34 Бае Въло
До коментар #21 от "Миризлив пор":
Преди Win10, eдин Windows струваше 200-500 лв, в зависимост от конфигурацията, MS Office - 300 лв, Антивирусна - 30-50 лв.Най-новия AutoCAD e 4000 лв с възможности, за които малко хора имат представа.
Така че, най-скъпото НЕ Е софтуера в случая. Това е обикновен алгоритъм, написан на машинен език. ВЕДНЪЖ! В десетки и стотици хиляди копия. За да достигнеш до него обаче, да го дизасемблираш и промениш или подмениш, можеш само хардуерно.
Всеки може да си направи сметката и да види лъжите, които ни пробутва шайката на корумпето.
Коментиран от #51
13:05 04.05.2021
35 Перо
До коментар #9 от "Българка":
Остава да се въведе предварителна регистрация за да не се злоупотреби с “гласуване” на мъртви души и толупа е неутрализиран!13:05 04.05.2021
36 5999
До коментар #31 от "Предимства":
А как ще си сигурен в софтуера че няма да е манипулиран.ЦИ К е на Радев.И защо да не се броят хартиените отрязъци от машината-защото ще се открие манипулацията.Само не ми казвай че е много трудоемко.Демокрацията го заслужава.13:07 04.05.2021
37 Я па тоА
До коментар #15 от "069":
На теб какво ти откраднаха? Н а с р а н и т е гащи ли. Абе чули нещо и повтарят. После ходи разправяй че нямаш сестра.Комунистите ни откраднаха изторията и съсипаха 4/5 покуления Българи и от Европейци ги направиха интелектуално осакатен народ. И ти си от сакатитеКоментиран от #39, #42
13:09 04.05.2021
38 Перо
13:15 04.05.2021
39 069
До коментар #37 от "Я па тоА":
Да, прав си, комунистите от БКП2 a.k.a ГЕРБ, и то в най-грозен уродлив вариант, определено ни разкатаха фамилията. Такива комунистически отпадъци сме нямали в цялата ни история. Те сляха комунизъм и феодализъм в едно и се получи едно уродливо чудовище за България, което ни открадна на всички демократизма, мечтите и чувството за справедливост и справедливо развитие, което е най-лошото от цялата работа. За материалните щети и пропуснатите ползи да не говорим пък. Това е истината, сънароднико. Жалко, че не го осъзнаваш.13:19 04.05.2021
40 мисирка
13:21 04.05.2021
41 удоволствие
13:28 04.05.2021
42 хихихихихи
До коментар #37 от "Я па тоА":
А ти от кое покУление си? Защото граматиката ти е от интелектуално осакатеното покУление!13:29 04.05.2021
43 Тъпи и Бедни
Коментиран от #47, #48
13:32 04.05.2021
44 ГЕРБ=БСП=ДПС
13:37 04.05.2021
45 По каква
13:38 04.05.2021
46 димитроф
13:40 04.05.2021
47 Не си помисляй
До коментар #43 от "Тъпи и Бедни":
Бедни, но не и тъпи. Не си и помисляй за гражданска война, че да не си ми насреща.Коментиран от #56
13:42 04.05.2021
48 ГЕРБ=БСП=ДПС
До коментар #43 от "Тъпи и Бедни":
Тези, които гласувате за "тикво-калинки", за бесепари и депесари рубладжии, за шкембе "патриоти", за фармацевто-бензиджии "магарета" ... Сте дори по-тъпи от гласуващите за "чалгарите".13:45 04.05.2021
49 гневна
------
Моля? Що за глупости!
13:55 04.05.2021
50 ГЕРБ=БСП=ДПС
До коментар #15 от "069":
Много си наивен. И с машини, кокто и с хартиени бюлетини има начини да се фалшифицират изборите. Просто начинште са различни. Евни са точините при хартиенжте бюлетшни, д уги ка при машините. Машините не дават по-голяма гаранция от хартиените бюлетини. Защото накрая всичко опира до някой НАЗНАЧЕН или НАЗНАЧЕНА КОМИСИЯ с 15 или 18 ТИКВЕНИЦИ, "КАЛИНКИ", "ПАРАШУТИСТИ", РУБЛАДЖИИ, НАТОВЦИ, "ПАТРИОТИ", "ДИЗЕЛ-ФАРМАЦЕВТИ" ...Коментиран от #52
13:56 04.05.2021
51 Миризлив пор
До коментар #34 от "Бае Въло":
Говориш за софтуер писан и продаващ се във хиляди а някой в милионни копия, цената на разработката се дели на бройката продадени копия. Във случая, има софтуер писан специално за случая и цената лети нагоре. Преди да напишеш нещо първо провери за какво става въпрос.13:58 04.05.2021
52 069
До коментар #50 от "ГЕРБ=БСП=ДПС":
Не съм толкова наивен да смятам, че не може да се бутне нещо по места. Но със сигурност силно ограничава опитите за манипулации. Дори само това да е, пак си има плюсовете, освен всички други вече изброени. Винаги истината е някъде по средата.14:06 04.05.2021
53 Бончо лудия
14:24 04.05.2021
54 Качо цигането
14:27 04.05.2021
55 Българин в БГ
Коментиран от #60
14:35 04.05.2021
56 КуКу Къш
До коментар #47 от "Не си помисляй":
Умен и беден е оксиморон. Нещо като дървено желязо.Който е умен не може да е беден.
14:57 04.05.2021
57 Чичо Тони
15:03 04.05.2021
58 ИМПЕРИАЛИСТ
Oтдeлнo, чe тeзи "мaшини" щe ce пoлзвaт мнoгo рядкo, a cтрувaт милиoни и милиoни....Публикувaнo във фaкти.бг: Мeжду 2000 дoлaрa и €3200 cтрувa eднa мaшинa........... 20 000 мaшини щe ca дocтaтъчни”, КOЙТO МOЖE НEКA ДA ПРECМEТНE!!! /близo 128 000 000 ЛEВA/.....ИМА МНОГОКРАТНО ПО-ЕВТИНИ НАЧИНИ ДА СЕ КОНТРОЛИРАТ ИЗБИРАТЕЛНИТЕ КОМИСИИ!!!
Увaжaeми Цветозарчо, нe прирaвнявaйтe глacувaнeтo нa избoри c прoцeдурaтa c вeндинг мaшинaтa зa зaкуcки или c бaнкoмaтa, нo
явнo cтe oт умcтвeнo изкълчeнитe чaлгa-пoчитaтeли нa шeбeкa Cлaви!!!
Коментиран от #59
15:46 04.05.2021
59 Dds
До коментар #58 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
Ти очевидно се подписва вурху бюлетината.16:54 04.05.2021
60 ттт
До коментар #55 от "Българин в БГ":
Аз гласувах машинно. Едновременно с мен влезе човек, който гласува ръчно. Аз приключих преди него!Коментиран от #62, #63
17:12 04.05.2021
61 хнвр
Ако искаш да гласуваш по пощата искаш да ти изпратят формуляр с два плика, втория е чист и анонимен и ги слагаш един в друг и така се запазва тайната на вота.
Скоро ще могат да гласуват и електронно с новите лични карти, които имат чип, като банковите карти.
17:15 04.05.2021
62 пфуууй
До коментар #60 от "ттт":
И аз така. Гласувах машинно за секунди. Оня се кри и стоя дъъълго в тъмната стаичка, докато аз чаках и майка ми, която искаше да гласува с хартиена бюлетина, чаках я 15 минути за 3-ма човека!17:18 04.05.2021
63 Да те светна
До коментар #60 от "ттт":
по въпроса.А аз и комшията гласувахме с бюлетина ,а оня дето беше влязъл с нас още не беше приключил с гласуването.17:19 04.05.2021
64 фффф
17:20 04.05.2021
65 по пощата
Всеки, който иска да гласува с писмо, уведомява Районната избирателна комисия не по-късно от третия петък (16-ия ден) преди деня на изборите или гласуването.
РИК задържат картата за гласуване (дааа, освен лична карта се гласува и с карта за гласуване, която се изпраща лично до всеки гласоподавател с QR код и специален номер за всеки!) и му изпращат материалите за гласуване по пощата, с адресиран плик за връщане с лични данни и неутрален плик за гласуване. Имащите право на глас поставят документите в плика за гласуване и ги изпращат обратно в запечатан плик. ЦИК отварят плика за връщане, вътре е още един анонимен чист плик запечатан с вота вътре, подпечатват анонимния чист плик за гласуване и го поставя неотворен в урната.
17:42 04.05.2021
66 Тъпи
20:06 04.05.2021
67 Седалинчо
До коментар #6 от "Севда":
При президент фатмак как само с машини Поне нещо умно да бяха измислили пак с веницуела се сравнява ме20:33 04.05.2021
68 Василева
23:33 04.05.2021