Вече са прокопани първите 70 метра от най-дългия двутръбен железопътен тунел, изграждан досега в България. Той е с дължина 7 километра и е компонент от мащабния жп проект Елин Пелин- Костенец, чието изпълнение стартира преди малко повече от месец. В края на вчерашния ден, министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Георги Тодоров направи проверка на строителните дейности на обекта.
„Това което виждам е, че на място се работи с много добри темпове. Към момента строителят е приключил работа по източния и западния портал на тунела и извършва изкопни дейности в тунелното тяло“, коментира министърът.
Той посочи, че това е един от важните стратегически проекти за България. „С реализирането му ще се подобри свързаността по основната жп магистрала от направлението Изток – Запад, която е част от европейския коридор Номер 8 и преминаващата TEN-T мрежа у нас. За това е важно да не се допуска забавяне, въпреки техническите и експлоатационните предизвикателства. Осъществяването на непрекъснат контрол върху целия процес също е от значение, за да се гарантира високо качество на строителството“, посочи министър Георги Тодоров.
Предвижда се тунелът да бъде завършен за 3 години. Технологията, по която се изгражда съоръжението, включва изпълнение по нов австрийски метод. Той е един от най-често използваните способи за тунелно строителство, осигуряващ гъвкавост и безопасност. Освен дългия тунел, в момента се изпълнява още едно тунелно съоръжение, с дължина почти 1 км, обясниха представители на фирмата-изпълнител. Геологията на терена, в който се изпълняват тунелите е голямото предизвикателство, разказа ръководителят на проекта Пламен Митов. При всяка промяна на геоложките условия се определя и типът укрепване – по-тежко или по-леко. В процеса на работа то се променя. В тунелите се работи на денонощен режим и непрекъснато трябва да се взимат адекватни и бързи решения, обясни още Митов.
„Изкопава се един участък и в зависимост от геологията в момента, напредъкът трябва да бъде 1,5 до 2 метра. Веднага се извършва укрепване от гледна точка на безопасност, както за хората, така и за техниката. До миналата седмица се работеше по механичен начин, с багери. Вече се извършват взривни дейности, тъй като е достигната здрава скална маса. На всеки два метра се изчаква първо да излязат пушекът и вредните газове от взрива, изкопава се и се изнася материалът, прави се първото укрепване, полагат се мрежа, рамки и други. Това е цикличен процес на повторяемост, като най-важното е безопасността на хората, работещи на обекта“, каза Пламен Митов.
Железопътната линия от Елин Пелин до Костенец, с дължина 51 километра, е най-сложният участък от направлението София- Пловдив. За да се преодолее планинският терен, през който ще премине скоростната жп линия, почти половината от участъка ще се изгражда под земята. Предвижда се строителството на над 20 километра тунели и 3 километра мостове. Проектната скорост на новото трасе е до 160 км/ч за пътнически влакове и 120 км/ч за товарни. Модернизацията на цялото трасе е на стойност 1,024 млрд. лева, които ще бъдат осигурени от две оперативни програми – Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 и Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 русенец
Коментиран от #19, #24, #28
14:11 24.08.2021
2 Будалата
Коментиран от #17, #18
14:12 24.08.2021
3 днес
14:12 24.08.2021
4 Хихихихии.. хихихихии
ПРОЕКТА ЗА СКОРОСТНАТА ЖЕЛЕЗНИЦА Е НА...БАЦЕ И ГЕРБ!
Хихихихии.... Хихихихии....
С ЧУЖДА ПИТА...ПОМЕН ПРАВИШ, ПЕ'ДЕ'РАС ФАТМАШКИ
Хихихихии.... хихихихии
Коментиран от #8, #14
14:13 24.08.2021
5 барабус
Бай Тошо го почна и още не е завършен.
14:13 24.08.2021
6 БАЙ Х@Й ‼️
14:13 24.08.2021
7 Голема кражбинка ше има
14:14 24.08.2021
8 БАЙ Х@Й ‼️
До коментар #4 от "Хихихихии.. хихихихии":
Нито е на Буци, нито е на ГЕ'П ‼️ Проектът е на Пентагона , за доставка на военна техника по-бързо , по-близо до Русия‼️14:17 24.08.2021
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Жоро
14:20 24.08.2021
12 Гого
Коментиран от #22
14:20 24.08.2021
13 Жоро
14:23 24.08.2021
14 Казуар
До коментар #4 от "Хихихихии.. хихихихии":
Проектът е на този който дава парите.14:28 24.08.2021
15 Селяк
14:32 24.08.2021
16 Алекс
Който е пътувал по подбалканската линия може да е забелязал и виадукта при Клисура построен изцяло от камък.
А сега при тази съвременна техника се строи бавно и мудно, по добре да дойдат китайски специалисти и да го изградят не за три години а за само една!!
14:32 24.08.2021
17 Един
До коментар #2 от "Будалата":
То яко те цеше той нямаше да го почнат,тия всичко спряха!!!14:48 24.08.2021
18 Правеше
До коментар #2 от "Будалата":
АМ Хемус, която отиде в небитието и беше последен шанс за северната част на страната. А и тунел през Балкана е сто пъти по-силен от тази глупост.14:50 24.08.2021
19 Казуар
До коментар #1 от "русенец":
Проектната скорост на ж.п. линията зависи от терена и наклона. Преди много години когато не е имало въздушни спирачки на определен брой вагони е имало кабини и ръчно са се натягали спирачките. Така наречените спирачи са се качвали на Вакарел при спускане на влака надолу. От тогава има израза- измръзнах като вакарелски спирач.14:53 24.08.2021
20 Шаран БГ
Коментиран от #29
14:53 24.08.2021
21 Бенбен шаран
Време е да се спре тази агония НКЖИ в.т.ч. БДЖ ?
Честито за тунела - 3 години лапачка и усвоячка.
14:59 24.08.2021
22 К.К.
До коментар #12 от "Гого":
Те така копаят 4 бригади, по две на тръба.15:01 24.08.2021
23 Симо
15:02 24.08.2021
24 ssss
До коментар #1 от "русенец":
Ако София - Бургас ми е 2 часа и половина с влак... хвърлям колата.15:08 24.08.2021
25 Шаран БГ
Ха дано сметката ми да е " без кръчмар" !
15:18 24.08.2021
26 Yafa
15:24 24.08.2021
27 селтак
15:46 24.08.2021
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 селтак
До коментар #20 от "Шаран БГ":
Е как ше ги платът? Тия за 2 месеца опукаха бюджета за 6 месеца напред!Коментиран от #31
16:46 24.08.2021
30 Красимир Дойчев
Единственото, с което съм съгласен от скептичните мнения е, че сроковете при изпълнението на строителството на тунели са нещо относително, същото важи и за средствата. Те може да надхвърлят три-четири пъти предвидените в офертата. Първо поради инфлационния фактор, второ поради геоложките условия, а също и поради неритмично осигуряване на финансирането, което ще доведе до прекъсвания на строителството, престои и ускъпяване.
Здраве и живот да са! Трасето е много трудно, съоръженията много сложни. Пожелавам успех в строителството на колегите!
И една последна корекция на статията. Отсечката от Елин Пелин до Костенец е наистина много трудна в строително отношение, но също толкова трудна е отсечката Костенец - Септември. Лесно няма...
18:47 24.08.2021
31 Епа
До коментар #29 от "селтак":
гледат от предните.19:23 24.08.2021
32 Казуар
21:21 24.08.2021
33 Машинист
17:01 25.08.2021