1 750 1

Тройно намаляха руснаците на българския пазар

Снимка: М. Богданова ©
Снимка: М. Богданова ©
Милена Богданова

Лятото свърши и е време за равносметка за случилото се на черноморския ваканционен пазар. Основната група купувачи бяха българите и руснаците, като делът на последните продължава да намалява. От 2014 г. досега рускоговорящите купувачи са намалели тройно, отчитат агенциите за недвижими имоти.

„Общият обем сделки не търпи съществена промяна, но такава се вижда в типа на купувачите и техните мотиви за покупка. От изцяло външен пазарът на имоти в сегмента „втори дом” става все по-насочен към местния пазар”, казва Теофил Петров, изпълнителен директор на Green Life Development.

От чужденците отново се активизираха представители на държави от Западна Европа. Те заемат дял, равен на около четвърт от този на рускоговорящите. Ако обаче се погледне в детайли ще се установи, че немалка част от т.нар. западноевропейски купувачи са всъщност българи с чуждестранни паспорти. „Това са хора, които са емигрирали преди много години или представители на смесени бракове. Покупката на ваканционен имот в страната е стъпка, зад която стоят комбинация от носталгия и разумно вложение на спестяванията”, казва Петров. Според него гражданите на Западна Европа предпочитат Испания.

През изминалото лято масово се довършваха започнати преди началото на кризата проекти. Иначе на пазара се оферират близо 7000 ваканционни имота, сочи справка в най-големия сайт за недвижими имоти imot.bg. От тях над 6100 са разположени в област Бургас.

Акцентът в предлагането по южното Черноморие е към двустайни жилища. Близо 3400 от офертите са именно за такъв тип имоти. За тези, които търсят малки апартаменти с две спални има над 600 предложения за имоти с големина до 50 кв.м. Броят на апартаментите с две стаи над 75 кв.м. е 500. Втори по интензивност на предлагане са гарсониерите – 1500 оферти. Следват тристайните, чийто брой е малко над 1200 броя.

По-голямата част от настоящите собственици купуват единствено за лично ползване, посочват анализатори. По-малко от 20% от тях са склонни и да отдадат имотите си под наем, когато не ги ползват. Затова и в голяма част от активния сезон апартаментите остават празни, вместо да се отдават под наем. Отчасти това е пречка тези имоти да се реализират на туристическия пазар.

Какво ще се случи през следващото лято?

Очакванията са тенденциите на този пазар да се запазят и през следващия сезон. „Вече знаем, че купувачите идват като туристи преди да сключат сделка, но сме далеч от очакването всички групи туристи да се превърнат в купувачи. Румънците са най-добрият пример за хора, които не можем да превърнем в собственици. За да вложиш средства в имот за ваканция, трябва да имаш този тип мислене. У нас това най-ярко си проличава с устойчивото присъствие на рускоговорящите”, казва Петров.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • денги неиет
    Отговор
    1 21:01  01.11.16
    ноу мъни

Напиши коментар:


Публикувай