5 425 44

Защо в София не е хубаво

Снимка: М. Богданова ©
Снимка: М. Богданова ©
Deutsche Welle

Шеметни небостъргачи, задръстени улици, шум, прах и мръсотия - София е всичко друго, но не и град за хората. И няма да бъде очовечена, докато ние самите не престанем да се дивим на голямото, бързото, лъскавото, пише в коментар за Deutsche Welle Ивайло Дичев.

Градското пространство е наситено с власт и тя ни заварва беззащитни, защото е невидима. Мислим си, че животът е просто така устроен - висиш в задръстване, живееш в сянката на съседния блок, чуваш всяка кихавица у съседите. Тази невидима власт ни въздейства някак подсъзнателно, телесно. Може да не се трогнем много от това, че някой опитва да присвои военен завод на 200 километра от нас, но изпадаме в тиха истерия, когато излезем от дома си и заварим все така осеяния с дупки тротоар, прясно набучен с нелепите зебровидни колчета.

Затова и така спонтанно възникват граждански движения в защита на града, най-често без идеология и дори без ясна програма - просто като рефлекс на телесната самозащита. Повече ги има в места като Стара Загора и Пловдив, за жалост по-малко в София, където градски дух така и не възниква.

Идеите на Ян Геел

И все пак градът няма как да се развива чрез партизански действия - необходима е последователна и отговорна публична политика. Това ни припомни гостуването на световноизвестния датски архитект Ян Геел, дошъл да съветва софийската управа. Не че каза нещо, което не знаем. И не че в България няма талантливи архитекти, които да го направят. Просто престижът в глобалния свят се концентрира в ръцете на все по-малко звезди и имаме склонност да се вслушваме само ако говори някой от най-големите.

Посланието на г-н Геел е просто: старата модерност свърши, навлязохме в пластичен, фрагментиран свят, който изисква нови решения. Разделянето на работното място от масовия жилищен комплекс (типично и за социалистическия урбанизъм) отдавна е изживяло времето си. Днес мъжът работи на едно място, жената - на друго, синът пък - от къщи по интернет. И всички те все по-често си сменят работата. Нещо повече - все по-малко хора образуват едно домакинство. В Дания например 47% от домакинствата са съставени само от един човек - неженен, разведен, овдовял. Старото стълпяване на определени места започва да става неадекватно, и то не само при жилищата, но и при офисите, които дистанционната работа ще пръска по приятни места сред природата. Епохата на масите е отминала, живеем във времето на индивида. Днес градовете не се състезават по мощ и слава, а по качество на живота, което привлича не само хората, но и инвестициите и иновациите.

Какво трябва да направи София

Какви са конкретните урбанистични следствия от тези процеси за българската столица, ако тя иска да се приближи поне малко към добрите места за живеене, които всяка година със завист гледаме в различните класации? София трябва да спре нелепите идеи за шеметни небостъргачи, които уж събират хората на едно място, а всъщност ги разделят в частни бетонни кутии. В епохата на виртуалните комуникации успешният град полага специални усилия да улеснява срещите и общуването лице в лице, да инвестира в публични пространства, пешеходни зони, зелени площи. Другият момент е, че той трябва да престане да служи на автомобила. Автомобилният транспорт задръства, замърсява, разболява. Поради което урбанистът трябва да заложи на следната стратегия - наместо да облекчава движението на коли с пътища и паркинги, да го затруднява, като успоредно с това се развива общественият транспорт. Притежанието на автомобил трябва да стане по-скъпо, по-неудобно. И тогава гражданите ще започнат да предпочитат алтернативите. Дори огромна Москва, която след падането на комунизма стана един от най-задръстените градове, днес сериозно е разтоварила централните си части. А София? Вместо да вдигне данъците на колите, общината повиши цената на трамвайните билети, вероятно за да закърпи някакъв ситуационен бюджет.

Пеша и с велосипед - възможно ли е в София?

Как да се придвижват хората? Според архитект Геел - пеша и с велосипед. Движението пеша предполага удобни тротоари, за които можем само да мечтаем, но също открити пространства, които да пресичат монотонните улици. Трябва да е приятно да ходиш - например да не те плиска вода изпод разлепената плочка на тротоара. Велоалеите също могат да поемат огромно количество трафик. При това те са много по-адаптивни към променящите се транспортни потоци, без да говорим за екологичността, тишината и ползата за здравето. В страни като Холандия и Дания около половината от придвижванията се извършват така: комбинация от велосипед и влак. За което само може да мечтае София, където карането на колело е екстремен спорт, а жп-транспорът до околните места от години е затънал в дългове и май вече го отписахме.

Новият град не бива да се мисли като машина за производство - той трябва да е по мярката на човека. Хубаво е, че тези идеи изтекоха в медиите. Може би тук-там те успяха да разклатят онези стари убедености, че повече и по-високо е непременно по-добре. Но нека се обзаложим, че в обозримо бъдеще промяна в София няма да има. Оставям пред скоби това, че големите инвеститори с небостъргачите ще се окажат по-силни от всякакви пешеходци. И че някой ще вземе парите и наместо да строи велоалеи, ще начертае едни жълти линии по тротоарите, както беше миналия път.

От нас зависи

Бедата е, че няма воля за дълбок обрат. А няма воля, защото не сме се пренастроили ценностно и самите ние, гражданите. Самите ние продължаваме да се удивяваме от голямото, бързото, лъскавото. А това е добре дошло за публичната власт, която услужливо вдига ръце и оставя метастазите на модерността да растат във всички посоки.

Защо бизнесмените строят високи кули? Ами за да прославят фирмата си, да ни направят малки, долу в подножието на своите Тръмп Тауър или Софарма. Защо алфа-мъжкарят, пък вече и любимата му, трябва непременно да ни гледат от висотата на гигантския си джип? Защото автомобилът е продължение на тялото, на мускулите, на фалоса. От билбордовете ни атакуват крещящи цветове, хилят ни се самодоволни продавачи, прелъстяват ни нахални красавици. А от нас се очаква да се дивим и да купуваме. Ако щете, вземете и монументалната пластика, която днес трескаво запълва всяко празно място в градовете ни. Не, това не е публичното изкуство на западните градове, което експериментира с формата, играе с очевидностите, забавлява; това са навъсени, бронзови герои от учебника по история, които имат за цел да внушават вина и покорство.

Как да обърнем града си към хората, как да му дадем човешки измерения? Досещате се сигурно - първо трябва да се освободим от култа към бруталната сила, с която е натоварено пространството, към сюблимното на кулите и двигателите, на скоростта и етажите. Тогава не само ще приемем, но и ще настояваме градостроителите да направят решителен завой - от кръговите кръстовища и мегаломанските стъклени паралелепипеди към град, който да е по нашата собствена мярка.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Пазарен Либерализатор
    Отговор
    1 07:51  12.10.17
    Защото се препълни със селяни.

    Коментиран от #2, #4

  • Факт 11111
    Отговор
    2 07:59  12.10.17

    До коментар #1 от "Пазарен Либерализатор":

    Тука вече се изложи....То София си е село... Безпардонно самочувствие , а всичко останало липсинг !!!...

    Коментиран от #11

  • Марадона
    Отговор
    3 08:14  12.10.17
    Не е хубаво щото НИКОЙ НЕ Е ПРАВИЛ НИЩО ЗА ИНФРАСТРУКТУРАТА, ако не е по инициатива на БАНКЯНСКИЯТ СЕЛЯНИН, нямаше един тротоар да се поднови, така че знаете НЕ ХУЛЕТЕ БАЙ СИ БОЙКО който вече 8 години ви чисти ла.ната
  • Неселянин
    Отговор
    4 08:15  12.10.17

    До коментар #1 от "Пазарен Либерализатор":

    Не зная за селяните, но ако ти си софиянец, "кореняк", както сигурно с нескрита гордост заявяваш и си разбрал това от статията - то ето го отговорът на въпроса поставен от заглавието!

    Коментиран от #5


  • Пазарен Либерализатор
    Отговор
    5 08:31  12.10.17

    До коментар #4 от "Неселянин":

    Аз СЪМ натурализиран селянин, живея си на село и не преча на столичани да се радват на трафика. Но като идвам в София, гледам да го правя колкото може по-редко, виждам блажна селяния и яко селяне. Ама яко. За това си седя на село, тук са по-малко.

    Коментиран от #6, #12

  • Факт 11111
    Отговор
    6 08:45  12.10.17

    До коментар #5 от "Пазарен Либерализатор":

    Ха така !... Значи в София са „ селяните ”..., а на село ГРАЖДАНИТЕ ! Ето това е демографски напредък !.... :)))
  • fox
    Отговор
    7 08:48  12.10.17
    Трябва да се вдигне данък сгради за 2-3 жилище, за да не стоят блпковете празни и да се спре застрояването на зелените площи. Ако има повече зеленина, колите няма да са проблем!
  • mediator37
    Отговор
    8 08:51  12.10.17
    Мой приятел наследи от леля си 4-стаен апартамент в кв."Емил Марков", живя и работи в София известно време като автоинструктор, но се върна в Русе. Каза "Невъзможно е да се живее в София, много е гадно." Друг познат, който е кореняк софиянец, каза, че ако имал достатъчно пари, би се преместил да живее във Варна. Проблемът с трафика и паркирането е неразрешим за София.
  • Random
    Отговор
    9 09:02  12.10.17
    Ще си карам където си искам. Тоя да си навре идеите за вдигането на данъците и тем подобни в ауспуха(неговия си, не на колата)
  • Темида
    Отговор
    10 09:07  12.10.17
    Е па я съм от Варна. И тука е гадно споко :)
  • Бай УРко
    Отговор
    11 09:23  12.10.17

    До коментар #2 от "Факт 11111":

    А ти гражданино от кой град си? София има над 6000 х. години история, а твоя "град"?

    Коментиран от #13

  • БАЙ ОЙ
    Отговор
    12 09:25  12.10.17

    До коментар #5 от "Пазарен Либерализатор":

    Верно ли са по-малко при вас? Като брой или като %?

    Коментиран от #21

  • Факт 11111
    Отговор
    13 09:41  12.10.17

    До коментар #11 от "Бай УРко":

    7 век пр.н. е.... Няма да се правим на проф. Божидар Димитров ... Излишно е да се доказва каквото и да било...Огледайте се около Вас....А коментарът ВИ , затвърждава мнението ми !
  • 1234
    Отговор
    14 09:43  12.10.17
    София е най-отвратителния за живеене град! Факт! Софиянци избягали по държавите, а селяните в софия и то не се диша
  • onq s konq
    Отговор
    15 09:56  12.10.17
    А бе не знам ама ас у Софя нема да искарам и един ден !

    Коментиран от #42

  • onq s konq
    Отговор
    16 10:00  12.10.17
    Да допалниа с моита ТДСка най обичакм да я изрежа в центъра на софиа да излиза черно отзаде и да смърди на софийските тарикатчета. После като си ида на село си сипвамм ракийката и ви благославям за простотията.
  • Гоуст
    Отговор
    17 10:02  12.10.17
    Айде стига с това кореняк, некореняк. Ботев и Левски и те са селяни по тая логика... Без значение какъв си роден и къде си отишал, важното е какъв човек си. Единственото разделение дали си селяндур или не.
  • Смолата
    Отговор
    18 10:06  12.10.17
    Не пречат селяните, не пречат гражданите - пречат олигофрените... Аз съм кореняк и честно си казвам, че 50% от хората в софия са точно олигофрени - агресивни, невъзпитани, шумни, несдържани и ниско интелигентни.
  • Аман
    Отговор
    19 10:08  12.10.17
    Поредния пасквил на поредния пишман- журналист, за когото подобни статии напоени с жлъч и ненавист към града, в който е избрал да живее са връх на безпреспективната му работа, която той вероятно възприема за кариера. Как бих могъл да взема насериозно подобни словоблудста след като фактите са, че въпросния писарушка е избрал да живее в София, но седи и хули от интернет трибунката на уж авторитетно чуждестранно издание, което развива някаква антибълграска пропаганда. Убеден съм, че въпросния живее я в някоя панелка, я в някой стар блок, но със сигурност състоянието на общите части на сградата, в която е жилището му е по- лошо от състоянието на тротоара пред нея, но дайте да плюем по града. А града, това сме ние, но явно писарушката това не го осъзнава, защото е твърде абстрактно за ограничения му мозък.
  • Олигарха
    Отговор
    20 10:10  12.10.17
    Най-обичам да ми говорят за кореняци аристократи и интелигенция в България дето през 40 години държавата се занулява и почваме от нищото и сумати народ се затрива или емигрира ама иначе тука има някой селяни със самочувствие на кобурги или най-малко на френски аристократи от 15-ти век щото живели 20 години "на софиата". А тия с бабите софиянки да се сетят какво е представлявала София преди 100 години- едно голямо село далеч след Пловдив, Русе, Варна и Търново.
  • Пазарен Либерализатор
    Отговор
    21 10:13  12.10.17

    До коментар #12 от "БАЙ ОЙ":

    Като бройка са по-малко, където имаше празна къща столичани купиха, реставрират и идват да живеят на чисто и тихо.
  • Образован
    Отговор
    22 10:15  12.10.17
    Авторът на статията е професор по, забележете, уж науката антропология. Хора като него принизяват и минимизират значението на науката, развивала се с векове. Антопологияте е bullsh.t.
  • Докогатакабе
    Отговор
    23 10:17  12.10.17
    СЕЛЯНДУРИЗАЦИЯТА на обществото най-много пречи. Селяндура не е просто човек от село. Той има манталитет на интелектуално ограничен селски тарикат с конски капаци, който се е докопал до някаква власт, упражнява я с настървение и смята , донякъде основателно , че е непоклатим. Обгражда се със себеподобни плевели и задушава всичко нормално и прогресивно около, под , че и над себе си.
  • Пазарен Либерализатор
    Отговор
    24 10:21  12.10.17
    За да не задълбочаваме темата - след ВСВ и бомбандирането на София са останали около 15000 жители, включително с шопите от околните села. Сега столицата събира близо 2 000 000 души. Това води до ужасен трафик, невъзможност за спиране/паркиране, мръсен въздух и среда, шум и смрад. Преди много лета, когато някой е проектирал и строил София, каквато я вуждаме днес не е мислил, че населението може да се увеличи драстично за сравнително кратко време. За ралика от архитектите на Париж, примерно. Но да не задълбочаваме, всички ние сме балканци, с особен манталитет.
  • asdf
    Отговор
    25 10:31  12.10.17
    Стига се карахте, кой където иска да живее. Голяма работа кой от къде дошъл, важното е да не е идиот!
  • 321
    Отговор
    26 10:40  12.10.17
    Решения: 1. Навсякъде в града синя, зелена, жълта и розова зона. 2. Парите от тях - само целево за градинки, велоалеи, тротоари, а и паркинги - ама подземни - под училища, паркове и пътища. 3. На всички улици с повече от 1 платно, задължително се прави велоалея, ама като датските - с две ленти и ширина поне 2 метра. 4. Центърът се затваря за автомобили в карето Сливница, В. Левски, Ботев, Патриарха - само бърза помощ, полиция и пожарна могат да влизат. А и трамваи, и метро разбира се. 5. Земите около околовръстното - общински и държавни се развиват в комплекси с осигурен път, тротоар, комуникации и парцели по 3-500 кв.м. и се продават на преференциални цени на физически лица за ниско строителство на къщи до 2 етажа. Всички частни земи, разрешения за строителство само в същите параметри. 6. НС, МС, съдилища, по-големи учреждения се изместват някъде след Вакарел с изграждане на необходимата инфраструктура. 7. Всяка къща или блок, които не си приведат собствеността в нормален вид - глоба, глоба, ремонт за сметка на собствениците и ако не се вразумят ЧСИ. Соц. слабите се подпомагат от фонда за саниране на панелките без конкурси.
  • Зорлем
    Отговор
    27 10:49  12.10.17
    Аз пак да попитам за обяснение на следния парадокс - уж всички пищят и вият срещу презастрояването, а строителството на нови жилищни сгради между съществуващите такива не спира. Ерго, някой ги купува тези нови жилища. Не вярвам строителите да ги строят, защото им е хоби! Аз лично не проумявам каква е логиката да дадеш две торби с пари за жилище в мравуняк. Че в много случаи дори се заробваш да го изплащаш 20-30 години. Онзи ден дадоха Нобела за икономика на някакъв, дето доказал, че хората не са рационални, както икономистите считат в теориите си, и май с право го наградиха...
  • jullliann72
    Отговор
    28 11:29  12.10.17
    София стана село от такива селяни като вас.Като не ви харесва отивайте си по родните места и не се връщайте повече.
  • пазарен пулверизатор
    Отговор
    29 11:35  12.10.17
    Препълни се със селяни защото либералната пазарна икономика агресивно го насърчава (не просто дава икономически права, а насърчава определени безумни дейности, като ги превръща в задължителни за оцеляването на икономическите субекти-от отделния човек до корпоративните октоподи)

    Коментиран от #32

  • Някой
    Отговор
    30 12:03  12.10.17
    Никои нормален човек не би си оставил къщата и да иде в гарсионера в Мръсна София ако не е икономически принуден.Като не развиха основния поминак на село земеделието отиде в ръцете на олигарсите на дпс и червени вождове които яко източиха ЕС фондовете,а хората какво да правят естествено че мигрират.Кадето е минал комунизъм ТРЕВА НЕ НИКНЕ.
  • Пазарен Либерализатор
    Отговор
    31 12:20  12.10.17
    Връщането на софийското жителство ще реши и редуцира един куп урбанистични и икономически проблеми.
  • Пазарен Либерализатор
    Отговор
    32 12:22  12.10.17

    До коментар #29 от "пазарен пулверизатор":

    Пазарната икономика по същност е либерална. Преди беше регулирана и се наричаше планова икономика, последствията от която търпим и днес.
  • Ганьо Говнарев Говньо
    Отговор
    33 12:26  12.10.17
    Аз напуснах София, щото не ме кефи, много е селска вече, вони и не е достоен за мене град! Ходя да работя в Норвегия, парите за два месеца там ми стигат тук за две години! На почивка - определено Турция, най-качествена и вкусна храна, красота и просто казано кеф във всички аспекти! Да и Слънчака ефтения, разврат и ЧАЛГААААААА!

    Коментиран от #34, #40

  • Да ти имам достойнството
    Отговор
    34 12:42  12.10.17

    До коментар #33 от "Ганьо Говнарев Говньо":

    В Норвегия как е в чалгата ?!... Научи ли ги ?
  • Вуте
    Отговор
    35 13:21  12.10.17
    На мене па си ми харесва у София!Не ходим на двора по нужда имам си топла вода и не я греем на котлона не палим печки магазина ми на 20 метра ...Се хубави работи!Даже часовник ми не требе!Като млатнем по стената и комшията почва да зяе - ЕЕЕЙ СЕЛЯНДУР КВО СИ СЕ РАЗМЛАТИЛ БРЕ 12 ЧАСА Е .... примерно де!Ама винаги ме информира!
  • селинджър
    Отговор
    36 13:21  12.10.17
    Вярно е, че София се препълни с хора и мрънкането на много хора е основателно, НО, хубавата страна е, че в София се НАЛИВАТ огромни средства от Бюджета, за разлика от останалите области в България! Това води до дисбаланс и е наклонена плоскост, по която се плъзгат бедните райони в България, стават още по бедни и обезлюдени и напрактика стават лесна плячка на циганите, които вършеят наред - колят, бесят, крадат ежедневно пенсиите на старите хора, изнасилват животни и хора! Помислете малко БЪЛГАРИ, защото, докато се делиме на граждани и селяни, някой друг ни превзема и след 10 години ще видите "кон боб, яде ли".
  • Алфа Ромео
    Отговор
    37 13:45  12.10.17
    В София може да ида да живея ако ме замъкнат с пистолет опрян в главата.
  • Тоя от село
    Отговор
    38 15:02  12.10.17
    Корените софийски , реколтата селска !...
  • Георги Пенев
    Отговор
    39 17:58  12.10.17
    Не знам какво хули авторчето "нелепите зебровидни колчета",ама ако не бяха те тротоарите щяха да са задръстени от коли като преди 20 години.Ама по това време авторчето е било в нужника на двора...
  • Пешо Манафа
    Отговор
    40 18:39  12.10.17

    До коментар #33 от "Ганьо Говнарев Говньо":

    Е, знае се че в Турция е кеф във ВСИЧКИ аспекти....

  • пурко
    Отговор
    41 20:08  12.10.17
    Те щото Ню Йорк и Лондон са станали по 8 милиона само от раждаемост
  • учител
    Отговор
    42 22:19  12.10.17

    До коментар #15 от "onq s konq":

    С този правопис със сигурност може евентуално само да миеш клозети
  • хост
    Отговор
    43 09:51  13.10.17
    Като спре застрояването на сега съществуващите квартали всичко ще се оправи! Трябва общита да си преразгледа коефицентите за зелени площи и да ги увеличи. Масово народа купува по южната дъга, защото знае къде ще е разположен следващия блок, а в централните квартали винаги има изненади! Днес градинка утре блок!
  • джими
    Отговор
    44 11:52  13.10.17
    лошото е, че у нас мерките винаги се взимат постфактум. Първо се налагат наказания, глоби и такси и после...някога си, се търси начин да се даде някаква алтернатива на хората. А тоя отворения сигурно има всякакви удобства и затова ръси мозък. Аз имам алтернатива - да пътувам около 50 мин. в едната посока с изключитекно нередовния грдаски транспорт или да си пална колата и да отида на работа за 8 мин. Друга опция нямам, метро няма, велоалеи няма, лошото е и че нямасто за паркиране пред работата няма - не е имало кой да задължи работодателя ми, че като направи сграда за 500 човека, трябва да осигури адекватно място за паркиране и паркираме по улици и дворове. Както и да е...оправия не виждам никакъв шанс за оправия.

Напиши коментар:


Публикувай