4 492 18

Престижните обекти на Ердоган се превръщат в бреме

Огромни мостове, бляскави летища, нови магистрали – престижните обекти, започнати от Ердоган, впечатляваха света

Престижните обекти на Ердоган се превръщат в бреме
Снимки: Shutterstock
Deutsche Welle

Четвъртият по големина висящ мост в света се продава. Тези дни стана известно, че италианската строителна фирма „Astaldi" продава дяловете си в консорциума Otoyol Yatarim ve Isletme, който строи една от отсечките на новата магистрала от Истанбул за Измир, посочва швейцарският „Нойе Цюрихер цайтунг“ (НЦЦ). Перлата на новия магистрален път е мостът "Осман Гази" над залива при гр. Измит. Съоръжението с дължина 2,5 км съкращава с повече от час пътя от Истанбул на юг, а когато новата магистрала бъде завършена, пътят до Измир ще отнема по-малко от 4 часа.

Сегашните финансови проблеми на „Astaldi", втората по големина италианска строителна фирма, нямат нищо общо с турската икономическа криза. Но продажбата на нейните дялове в Otoyol е симптоматична за случващото се в турския строителен сектор, защото и петимата турски партньори на италианската компания също продават своите дялове. Не е изключено целият проект на стойност 7 милиарда долара да бъде обявен за продан, е заявил за агенция Блумбърг изпълнителният директор на Nurol Holding Кемал Керахми. Банки вече изчисляват пазарната стойност на обекта, уточнява НЦЦ.

Престижните обекти на Ердоган се превръщат в бреме

Смяна на собствеността се очертава също и за друг голям проект в Турция - новото международно летище на Истанбул, което беше официално открито още преди да е окончателно завършено: Kolin Construction, една от петте компании в консорциума IGA, иска да продаде своя дял от 20%. А в анадолския промишлен град Коня спря изграждането на голям соларен енергиен парк с капацитет от 1 милион мегавата. Причината: трудности с кредитирането. Изпълнители на обекта са турската компания Kalyon и южнокорейският ѝ партньор Hanwha.

Строителен бум

Турският икономически възход под ръководството на президента Ердоган в последните години се дължеше най-вече на бума в строителния сектор. В негови визитни картички се превърнаха големи и разточителни инфраструктурни проекти, финансирани основно с чужди кредити. Otoyol например дължи общо 5 милиарда долара на външни кредитори, в т.ч. и на германската Дойче банк.

Престижните обекти на Ердоган се превръщат в бреме

Драматичното обезценяване на турската лира превърна тези задължения в тежко бреме за турските фирми - особено за онези от тях, които генерират печалбите си в Турция. В последно време щатският долар се разменя за 5,28 турски лири, преди една година курсът все още беше 3,78 лири за долар, а преди три години - 2,95 лири за долар.

Големите инфраструктурни обекти често се раздават по схемата BOT (Build-Operate-Transfer). Ще рече, че фирмите-изпълнителки получават правото да управляват готовия проект за определен срок от време преди да го прехвърлят на държавата. При новото истанбулско летище този срок е 25 години, а за магистралата до Измир - 22 години и 4 месеца. По този начин, чрез приходите от обекта, инвеститорите покриват направените разходи за неговото изграждане. Сегашната рецесия в Турция обаче значително намалява изгледите за печалби, което е в ущърб на строителните фирми, посочва НЦЦ.

Престижните обекти на Ердоган се превръщат в бреме

Големи финансови рискове крият въпросните обекти и за държавата, продължава изданието. Тъй като те са много престижни за нея, като напр. новото истанбулско летище, третият мост над Босфора или мостът „Осман-Гази“, държавната власт често прави компромис с икономическата рентабилност на съоръжението. А за да привлече към тях инвеститорите, тя намалява рисковете за тях, като им гарантира минимални приходи - отчасти дори в твърда валута.

Сериозни рискове

При моста „Осман-Гази“ държавата е поела гаранции за трафик от 40 хиляди автомобила на ден срещу такса от 40 долара в една посока. В момента обаче трафикът е наполовина - на ден по моста преминават 20 хиляди коли, които плащат субсидираната от държавата и въпреки това все още твърде висока такса от 103,5 турски лири (около 20 долара). По изчисления на вестник "Birgün", разходите за покриването на тези разлики струват на държавния бюджет годишно по 450 милиона долара. Сумата надхвърля приходите на държавата от всички стопанисвани от нея магистрални пътища и мостове през 2018 година, възлизащи на 1,8 млрд. турски лири (340 млн. долара).

Престижните обекти на Ердоган се превръщат в бреме

Дълговата криза в сегашна Турция се дължи основно на крайно тежкото финансово положение на фирмите. Държавният бюджет, който има дефицит от 30%, все още е стабилен, но наблюдателите смятат, че високите гаранции, поети от държавата, са много сериозен фактор, който може да разклати финансите на страната. А комбинацията от девалвация на турската валута и срив на вътрешното търсене, с които се характеризира сегашната икономическа криза в страната, увеличава значително този риск, посочва в заключение НЦЦ.

Турция

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Перър
    Отговор
    1 10:42  11.02.19
    бягат хората виждат на къде отива страната

    Коментиран от #3

  • Mорук
    Отговор
    2 10:49  11.02.19
    Дойчезеле освен критични публикаций спрямо комшиите ,май друго не знаете вие локум и баклава не обичате ли ,,или сте еврейска медия и нещо не ви харесва когато някой се развива
  • Yougad
    Отговор
    3 10:53  11.02.19

    До коментар #1 от "Перър":

    Бягат Петре, бягат, а тук изобщо не идват

  • факти
    Отговор
    4 11:01  11.02.19
    Грандоманските проекти на диктаторите, винаги се отразяват пагубно на народите им.

    Коментиран от #6

  • гост
    Отговор
    5 11:23  11.02.19
    Всичко е временно.
  • Mорук
    Отговор
    6 11:51  11.02.19

    До коментар #4 от "факти":

    Особено на нашия,и най вече
  • Ами
    Отговор
    7 12:18  11.02.19
    Те майче незнаят че всичко ще им иде на вятара.
  • 8 23:33  11.02.19
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Скункс
    Отговор
    9 23:34  11.02.19
    Ердомуз
  • Перко
    Отговор
    10 23:41  11.02.19
    А къде са хюмнетата днес?? Нещо им приседнаха хвалбите.
  • Грую
    Отговор
    11 23:49  11.02.19
    Хаха, Ердоган лапна дръвчето
  • Магистарла
    Отговор
    12 23:53  11.02.19
    А кога ще построим пътя от вълънград към едно села няколко няколко километранца.

    Коментиран от #13

  • Скункс
    Отговор
    13 00:01  12.02.19

    До коментар #12 от "Магистарла":

    Когато и да го построим ще си остане за безплатно ползване и всички ще се движат по него без да си дават последните лири.

  • 14 00:02  12.02.19
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Бирибабъл
    Отговор
    15 03:22  12.02.19
    Спокойно китайците ще купят.

    Коментиран от #18

  • 16 05:33  12.02.19
    Този коментар е премахнат от модератор
  • боб
    Отговор
    17 14:26  12.02.19
    Те поне направиха нещо в държавата си! А и продължават да правят!Има народ който да работи и да развива! Гладни няма да останат! Ами ние за къде сме!? Робите избягаха! Болярите мрат от разврат и алкохолизъм!? А малкото останало роб изнемогва под бича на болярският гнет и далаверите на политиците! А ко прайме!?!?
  • гост
    Отговор
    18 23:09  12.02.19

    До коментар #15 от "Бирибабъл":

    Много си прав , само че ще купят на безценица , щото като чакаш фалит не си в позиция да се пазариш , особено с единствения купувач !! Обаче това няма да помогне на държавата да не плаща по тия безумни договори , а ако спре , тогава вече ще е краят !!!! Как ти се струва "най-голямото" летище в китайски ръце , чии самолети и товари ще минават през него на тънка цена ???

Напиши коментар:


Публикувай