2 658 4

Една незапълнена ниша в моловете

Една незапълнена ниша в моловете
Снимка: М. Богданова ©

В софийските молове сектор „Храни и напитки” заема от 2 до 3 пъти по-малък дял от площите в модерните търговски центрове, в сравнение с тези в повечето европейски градове. От 5% преди около едно десетилетие, в момента той достига 10-15% от общата търговска площ в моловете на Стария континент. До 2025 г. се очаква да нарасне до 20% се посочва в доклад на Colliers International. В София общата квадратура, посветена на „Храни и напитки” във всички разглеждани шопинг центрове, е около 6% или 20 000 кв.м.

Разпределението на подкатегориите в сектора е специфично за всеки мол. Това, което се отнася за всички, обаче, е че включват заведения за бързо хранене тип Fast food. В противоположния край на класацията са специализираните ресторанти и баровете, които са представени само в три от осемте мола, обект на проучване.

Според Международния съвет на търговските центрове (ICSC) около 80% от площите в сектор „Храни и напитки”, трябва да бъдат предвидени за заведения за бързо хранене (Fast Food), общодостъпни ресторанти за неформално хранене (Casual Dining) и барове и клубове. Оставащите 20% са фокусирани върху импулсни покупки за допълнително хранене (Impulse Treats) и кафенета. В София по-голямата част от разглежданите молове отговарят на този стандарт.

Секторът „Храни и напитки” в столичните търговски центрове се състои предимно от местни брандове. Изключение правят подкатегориите на кафенетата и Fast food операторите. Традиционно, компаниите в сектора са разположени главно в зоната за хранене - т.нар. Food court, където основно се предлагат бургери и сандвичи (32%), и пица, паста и морска храна (22%). Здравословната храна набира все по-голяма популярност.

Colliers проведе проучване сред компаниите в сектор „Храни и напитки” в България. То показа, че 67% от тях имат планове за разрастване през 2019 г. Предпочитаните локации са главни търговски улици и модерни шопинг центрове, 38% от операторите ще разглеждат ритейл зони в офис сгради, а 25 % от компаниите се интересуват и от подходяща локация в търговски паркове Градовете, които са във фокуса им, са София (88%), Варна (25%) и Бургас (19%).

Докладът набелязва няколко посоки на развитие на разглеждания сектор в страната. Те са свързани с разширяване на Food court зоните в търговските центрове, навлизане на нови международни оператори на местния пазар, повишаване на разнообразието на предлаганата храна. Шопинг моловете имат възможност да си създадат допълнително конкурентно предимство, свързано с добавяне на представители от подкатегорията на баровете и клубовете.

София / България
Поставете оценка:
Оценка 5 от 1 гласа.

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Сиромаха
    Отговор
    1 09:51  04.06.19
    Вярно каза човека че : Има недостиг на животновъди!!!! Сиромаха НЕ! мисли че храната в моловете е "Общодостъпна" По скоро Е Трудно достъпна.
  • Миризлив пор
    Отговор
    2 09:58  04.06.19
    Ако имаше търсене на въпросната "услуга" то тя щеше да се предлага. Не мислете че мениджърите на на мол-ове са идиоти. От друга страна цената на квадратен метър площ е такава, че отказва който и да е да прави сандвичи и да ги продава на цената основно ястие в приличен ресторант.
  • Гладен брокер
    Отговор
    3 13:12  04.06.19
    Айде купувайте, че нещо немам сделки!
  • 4 10:57  23.06.19
    Този коментар е премахнат от модератор

Напиши коментар:


Публикувай