3 625 2

Имотен сегмент, в който свободните площи се увеличават

Все повече празни магазини

Имотен сегмент, в който свободните площи се увеличават
Снимка: М. Богданова ©

Оптимизиране на търговската мрежа от страна на веригите. Така с едно изречение може да бъде описана ситуацията на пазара на търговски имоти през второто тримесечие на 2020 г. През юни делът на свободните площи се е увеличил със 7% на годишна база. За сравнение, преди въвеждането на извънредно положение този процент е бил 5%. Ограничен е и броят на новите обекти в моловете, тъй като наемателите все още задържат плановете си за разширяване.

„През май оборотът в търговията бележи рекорден спад по данни на НСИ, като се отчита най-голямото понижение на този показател от 2001 г. Брандовете за мода и обувки и развлекателната индустрия изпитаха рязък спад в приходите поради неработещите магазини. Продажбите онлайн нарастват значително като обем макар и все още да не могат да компенсират загубите на търговците от периода на затваряне и последващите месеци. Все повече бизнеси използват този инструмент и в дългосрочните си стратегии“, коментира Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“ в Cushman & Wakefield Forton.

Продажбите на стоки, които не са от първа необходимост, бяха под сериозен натиск по време на извънредното положение, посочват от компанията. На фона на общата предпазливост и свиване на бизнесите, някои от брандовете, стъпили наскоро в българския пазар, реализират планираните си разширения. Примери за това за дискаунт веригите Pepco и KiK Design, които малко след откриването на първите си обекти у нас, отварят и нови локации.

Продължава предоговарянето на наемите, заради затруднените продажби и по-ниските приходи. Повечето собственици са склонни да се съгласят с редуциране на сумите за период до 6 месеца.

„Поведението на наемодателите е сходно без значение дали търговският обект се намира на улица или в търговски център. Търси се подход, в който да се облекчат временно наемателите, но има и немалко изключения на наемодатели по търговските улици, които не желаят да променят наемните условия поради разнородни причини, като това води след себе си и увеличаване на свободните помещения в почти всички градове“, допълва Иван Граматиков.

След период на постепенно увеличение, наемите в шопинг центровете и главните търговски улици търпят корекции надолу. Наемите на първокласни площи в моловете са спаднали с 10% през юни. В София за обект от 100-150 кв.м с първокласна локация в търговски център те са около 36 евро/кв. м, а на главна търговска улица – близо 55 евро/кв. м. В Пловдив, Варна и Бургас съответните нива са около 27 евро/кв. м, 28 евро/кв. м и 24 евро/кв. м.

Доходността от висок клас търговски площи се увеличава до 7.5%. Поради своята устойчивост, моловете и ритейл парковете в регионалните центрове остават във фокуса на инвеститорите.

Поставете оценка:
Оценка 2.3 от 3 гласа.

Още по темата

  • Голяма верига продава 301 магазина

    Голяма верига продава 301 магазина

    Tesco обяви, че напуска най-големия си пазар в Централна и Източна Европа – полския. В страната британската верига за хранителни стоки продава ...
    22.06.2020
    8 651
    2
  • Търговци искат опростяване на наемите

    Търговци искат опростяване на наемите

    Наемателите на магазините в подлез "Тримонциум" настояват наемите на обектите им да бъдат опростени за периода на извънредното положение. ...
    7.06.2020
    1 569
    6

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • 1 Последния Софиянец

    1 4 Отговор
    Ще взема да си направя един ресторант и на Орлов мост.Без наем,ток и такса смет.Лайф!!ха ха ха

    Коментиран от #2

  • 2 Баш Батка

    5 0 Отговор

    До коментар #1 от "Последния Софиянец":

    От студиЙентски град вече СофиЙци ли сА водитИ Ва маняк?

Напиши коментар:


Публикувай
ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa или ca нaпиcaни изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки.