1 088 5

Културните и креативните индустрии в Германия

Идеята на клъстера „Креативни и културни индустрии“ и Центъра за креативни индустрии „К-3“ е да събере културата, бизнеса и креативната индустрия

Културните и креативните индустрии в Германия
Факти

Ако ви трябват пет малки оригинални подаръка, няма да си ги поръчате в голям завод, нито пък ще ги търсите в големия мол. Ще потърсите малка фирма, която ще ви предложи интересен дизайн и ще ви ги произведе на изгодна цена. Така един от германските ми събеседници обяснява смисъла на съчетаването на креативните и културните индустрии, чиято цел е да насърчава малкия и средния бизнес, личната инициатива, художествените занаяти.

Приложението на тази „малка“ философия можете да видите в един от крайните квартали на Карлсруе, провинция Баден-Вюртенберг, където е разположил офисите си клъстерът „Културни и креативни индустрии“. Мястото и архитектурата изглеждат на пръв поглед странни. Всъщност има от какво да се учудите. Намираме се на територията на бивша кланица. Под покрива, на фасадата на една от сградите можете да видите куките от поточната линия, на който са закачали животните. Но модерният дизайн и оригиналните интериорни решения са превърнали сградите и това място в екзотичен кът.

Културните и креативните индустрии в Германия

Карлсруе е известен със седемте си университета, особено с развитието на IT технологиите и креативните индустрии. В 300-хилядния град се учат и много български студенти. Една момиче от Ловеч, което учи информационни технологии, засякохме на гарата по пътя от летището към града, докато се чудехме кой от влаковете е по-добре да хванем до Карлсруе. Още преди 30 години в Германия забелязват, че е пропуснат моментът да се обучат достатъчно компютърни специалисти. Макар и със закъснение, но проблемът се решава методично, по германски. Днес една от най-успешно развиващите се дейности, които са насърчавани и от организацията, са програмирането, компютърните игри, графичният и рекламният дизайн. На терена на бившата стара кланица, състоящата се от поредица от стари сгради, е създаден креативен център, в който са обединени единадесет културни индустрии, сред които филмопроизводство, дизайн, издателска дейност, разработка на компютърни програми и др.

На територията на клъстера, в благоустроената до неузнаваемост зона на старата кланица, са създадени над двадесет хиляди нови работни места. В един проект са обединени развитието на градската инфраструктура, културата и бизнеса. Тези три направления в дейността на клъстера се ръководят от три различни кмета. Дирк Метцгер е кмет за икономическото развитие. Привличат хора от т.нар. „заден двор“ – които работят в гаражи, малки работилнички, места, за които малко се знае. Привличат ги, дават им възможност да започнат бизнес и да се развиват. „Събираме хора с неконвенцинално мислене, с интересни идеи и които могат да се работят заедно. Защото на едно място те могат да развият общ бизнес, който поотделно не биха могли. Ние не финансираме фирмите, а им помагаме с консултации, съвети, помещения с нисък наем, създаваме им контакти“ - подчертава Дирк Метцгер. Тъй като идеите вървят по-бързо от офисната база, която могат да предложат, са намерили интересно решение. В сградата на бившия пазар за животни са вградили метални контейнери на различни нива, превърнати в малки офиси. Удивително е в какъв уютен офис може да се превърне един стар, излязъл от експлоатация метален контейнер. В него има бюра, заседателна маса, компютри интернет, отопление, климатици.

Голямото помещение, където са вместени контейнерите, е било пазар за животни. Кланицата, която съществува от 1878 г., е работила до 2006 г. Повечето сгради на територията на кланицата са запазени като паметници на архитектурата и са реновирани. До тях са новите модерни и многофункционални сгради с офиси. И това място, което е било в покрайнините на града, се превръща в бързо развиващ се нов район.

Идеята на клъстера „Креативни и културни индустрии“ и Центъра за креативни индустрии „К-3“ е да събере културата, бизнеса и креативната индустрия, като стимулира развитието и растежа на малкия и средния бизнес. Най-важната задача на клъстера „Културни и креативни индустрии“ е да създава пространства за малък бизнес. Сега строят нова сграда с модерно оборудвани офиси от 20 до 80 кв.м., в която ще преместят хората, които сега работят в контейнерите. Сградата ще е готова през март, но веднага започват още една. Градът е закупил цялата територия, клъстерът е изцяло общинска фирма и те могат да правят каквото решат. Инвестицията е тяхна, клъстерът е самостоятелна стопанска структура и поема изцяло разноските по строителството. През последните пет години са получили двеста и петдесет заявки на желаещи да получат офис, като са предоставили възможност на седемдесет и пет фирми. От тях петдесет вече са успешни, което означава, че те вече имат над двадесет – тридесет служители и тук вече им е тясно.

Клъстерната организация „К-+“, която, както казах, е изцяло общинска, вече е усвоила 25 000 кв.м. на територията на бившата кланица, като е създала нови работни места. Наемът за начинаещи фирми е 160 евро месечно. Вече се строи и нов Център за креативни индустрии. Въпреки че организацията сама инвестира, логиката ù на действие не е инвеститорска. Строи се без предварителни договори за наем или продажба. Убедени са, че клиенти няма да липсват. А и идеята не е само да се печели, а да се усвояват занемарените и изоставени индустриални зони, да се насърчават инициативата и креативността.

Ето ви и пример - Грета /на снимката/ разработва компютърни игри за деца. Работи самостоятелно в малък офис – контейнер. Софтуерната ù фирма работи с цял свят, има още една фирма за детски дрехи. Това е културно занаятчийство – правят се уникални, креативни неща, които не може да се поръчат на големи фирми. Започнала тук, в контейнера зад гърба й, но ваече има постоянни клиенти.

Културните и креативните индустрии в Германия

Нашите домакини от клъстера „Креативни и културни индустрии“ поставят акцент върху стартиращите фирми. Тръгват с един – двама души, създават им условия, консултират ги, търсят им спонсори, но най-важното - събират малките фирми заедно. На всеки две години на мястото на изоставената кланица се строи нова сграда. Интензивността е завидна. Докато се строи едната сграда, се започва следващата. И винаги има желаещи да дойдат тук.

Стефан Фул от отдела за икономическо развитие е музикант, запален мотобайкер, който веднага намира общ език с един от колегите от Културен клестър България, също музикант и запален моторист, докато обядваме в оригинално обзаведения ресторант на територията на Центъра за креативни индустрии. Впрочем, недалеч от Центъра за креативни е Музикалната академия – стар замък, чиито кули виждаме от прозореца. В Щутгарт, Манхайм и Карлсруе, основни градове на провинция Баден-Вюртенберг, музикалните индустрии са на особена почит. Музикалната академия в Манхайм, с която работят най-големите световноизвестни фирми за производство на инструменти и техника например, е известна в цял свят. На нашия въпрос домакините ни в Карлсруе обясняват, че напоследък от креативните индустрии особено силно се развива модата.

В Карлсруе младите знаят - ако нямаш средства, но имаш идея, не се чуди къде да отидеш – при тях има място. Разказваш какъв е замисълът ти, получаваш съвет как да направиш фирмата, как да я регистрираш, откъде да вземеш пари, с какво да започнеш и получаваш офис. Организацията „Креативни и културни индустрии“ е част от философията на новото предприемачество. Тя не ви дава пари, а възможност, като усвоява едновременно с насърчаването на предприемчивостта усвоява изоставени индустриални и стопански територии и ги превръща в пространства за бизнес и нови идеи.

Интересуват се и от България, от дейността на нашия клъстер „Културен клъстер България“. Не крием завистта си от опита на Германия в културните индустрии и в усвояването на пустеещите индустриални зони, от енергичността, с която общините със собствени усилия подпомагат малкия и средния бизнес. Тези усилия се връщат, като общинските клъстери не само се издържат сами, но и носят печалба, търсят социален, културен, обществен ефект.

Мисля си накрая – коя община у нас би предоставила пустеещи зони за културни и креативни индустрии, вместо да ги продаде на безценица на някой близък бизнесмен? И кого трябва да убедим, че културата и бизнесът могат да бъдат събрани заедно и използвани за облагородяване на градската среда, за решаване на проблемите със заетостта и социалната интеграция. Всъщност това е и една от целите на проекта „Културен клъстер България“ – да се опита да внедри успешните практики на наша територия.

Културните и креативните индустрии в Германия

eufunds.bg

Проект „Подкрепа за изграждане и укрепване на капацитета на СДРУЖЕНИЕ „Културен Клъстер България“, ДБФП № BG16RFOP002-2.009-0003-C01, финансиран от Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие. “Този документ е създаден с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие. Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от СДРУЖЕНИЕ „Културен Клъстер България“ и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Европейския съюз и Управляващия орган.”

Автор: Валери ТОДОРОВ


Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Batushka
    Отговор
    1 09:25  11.05.19
    Простотии. ...либерална тъпотия ...атмосферата е депресираща..

    Коментиран от #5

  • 2 09:30  11.05.19
    Този коментар е премахнат от модератор
  • 3 09:31  11.05.19
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Main Fürher
    Отговор
    4 13:25  11.05.19
    Вечна слава на братска Германия!!!Жалко,че не спечели войната,щото сега щяхме да работим за няколко хиляди райхмарки и да чукаме хубави немски момичета на морето,а не да идват еврей да играят по казина,и рускини да правят свирки за 20 лева
  • 5 13:26  11.05.19
    Този коментар е премахнат от модератор

Напиши коментар:


Публикувай