1 483 0

Конфликтите преди лягане са вредни

Как да избегнем конфликтите късно вечер

Снимка: Shutterstock
Снимка: Shutterstock
Събина Андреева

Понякога, късните спорове изглеждат неизбежни. Когато си изтощен и ти се спи, дори най-малкото нещо може да те раздразни и да се превърне в бушуващ пожар, и без се усетиш минава 2 часа посред нощ.

Проучване подчертава важността на съня в поддържането на една стабилна връзка. Ключов фактор в това да се наспиш добре, е да не изпадаш в конфликти преди лягане – по-лесно е да го кажеш, отколкото да го направиш.

Американският психотерапевт д-р Майк Талбот обяснява, че конфликтът увеличава нивото на превъзбуда, независимо колко разпален е той. Без значение каква е реакцията, е повече от сигурно, че ще ни държи будни и ще учести пулса ни.“

Притокът от адреналин и кортизол, който получаваме при спор също ще повлияе на качеството на съня, когато все пак заспим. Може да се намерим в един порочен кръг от вина и мисли, които ни пречат и правят съня невъзможен.

Талбот добавя, че избягването на проблема също може да доведе до неспокойство, понеже неизразената агресия има същия ефект като спора. Докато не се намери решение, това ще ни тревожи.

Така че, как да избегнем конфликтът преди лягане и да облекчим ситуацията по-бързо? Ето няколко начина и трика, които можем да приложим.

Планирайте

Най-лесното решение би било да не повдигаме противоречиви теми точно преди да си легнем, казват някои психолози. Ако знаем, че някой проблем може да доведе до сериозен спор, то по-добре би било да изчакаме до следващия ден и тогава да отворим темата вече отпочинали и с по-ясно съзнание.

Ако все пак, отворите темата, се съгласете да я обсъдите на следващия ден. Дори и да си мислите, че ако не поговорите за това сега, няма да го разрешите никога, психолозите допълват, че съществува разлика между решаването на проблем и същинска спешна ситуация. „Ако не може да изчака до сутринта, значи вече сте го разрешили.“ Нищо не е толкова голямо, че да не може да изчака до сутринта.

„Говорете си за говоренето. Поне ще сте съгласите, че влиза в плана и ще се опитате да разрешите прблема. Това ще създаде по-позитивно отношение във вас и половинката ви и ще ви помогне да достигнете до консенсус по-бързо.“

Слушайте

За да спрете това една дискусия да се превърне в спор, ключово е да се научите да слушате другия човек. Талбот подчертава, че „повечето конфликти се пораждат именно от грешно комуникирана информация или липсата на такава изобщо.“

Той предлага на двойките да видят нещата от гледната точка на другия и да му дадат да го разбере. Просто защото не си съгласен с някого, не означава, че задължително трябва да спориш с него.

„Не подценявайте силата на мълчанието, когато някой е ядосан. Ако партньорът ви има нещо да каже, не влизайте в конфронтация с него на момента. Чуйте какво ще ви каже спокойно, преди да предложите нещо друго. Важното е да се съгласим, че не сме съгласни и да приемем, че не винаги има правилен или грешен отговор.“

Дискутирайте проблемите ефективно

Ако не сте способни да избегнете опасен разговор, поемете отговорност за поведението си. Направете стъпка назад от ситуацията, за да обясните чувствата си по рационален начин. Ключът е да се избегне насаждането на вина, което води само до конфликт.

Специалистите съветват да не казваме неща като: „Винаги си оставяш обувките в хола, защо трябва да ти ги прибирам?“, а вместо това „Когато си оставиш обувките в хола, ме кара постоянно да вървя след теб и да прибирам.“ Това ще помогне на другия човек да види проблема от вашата гледна точка.

Бъдете честни относно начина, по който конфликтът ви влияе и изпозлвайте това като причина да намерите време за разрешаване на проблема. Както казват психолозите „рационалните решения работят, емоционалните – не.“

Напишете го

Ако сте успели да избегнете конфликт или сте спрели някой, докато се е разпалвал, все още може да се опазите от раздразнението, което идва около споровете.

Психолозите съветват да записвате чувствата си като това ще ви помогне да го обмислите и да мислите по-бистро на сутринта. Ето някой практични точки, на които да обърнете внимание:

1. Опишете нещото, което ви притеснява в другия човек

2. Опишете как ви влияе

3. Обяснете какво искате да се случи

4. Обяснете защо искате да се случи

Дръжте този списък до леглото и го прегледайте на сутринта, или просто го смачкайте и се отървете от тревогата.

Изолирайте се

Ако конфликтът се е разраснал и сте ядосани, Талбот предлага да се изнесете в някоя от статите вкъщи, за да си починете и да се изолирате за малко, докато избистрите ума си. Когато физически се махнете от стресираща ситуация, вие имате възможност да се отпуснете и да захвърлите притеснението.

Гневът е енергия и това означава, че може да бъде изразходена. Може да излезете навън на разходка с кучето, да потичате в парка или да се посветите на някоя друга физическа активност, за да излеете яда навън.



Напиши коментар:


Публикувай