527 0

Национална здравна информационна система дава старт на е-здравеопазването у нас

Милена Богданова

Минимум 21 национални електронни регистри ще бъдат внедрени в Националната здравна информационна система, обяви доц. Найден Шиваров, и.д.директор на дирекция “Информационна и комуникационна политика в здравеопазването” от министерство на здравеопазването по време на „Digital Health and Medical Innovation Forum“ (http://bit.ly/2kTMZa9), организиран от b2b Media.

За втора поредна година събитието събра специалистите от сектора от цялата страна. Традиционно форумът е модерната бизнес платформа за обмен на нови идеи и решения в сферата на здравеопазването, медицината и технологиите.

По думите на доц. Шиваров за въвеждане на е-здравепозването у нас ще послужи именно Националната здравна информационна система, в която ще има разработена и внедрена система за пациентски идентификатор; ще има изграден единен регистър на пациентите (Master Patient Index); както и повишено ниво на защита и сигурност. Очакванията са, че през 2019 г. да бъдат факт електронната рецепта и направление. Във връзка с Националната система предстои и изграждане на единен стандарт за работа с регистри в сектор здравеопазване, базиран на най-добрите практики в света и локалните стандарти; Предвижда се свързаност на всички регистри в сектора към интерфейса в http://opendata.government.bg/; както и пълно взаимодействие със съществуващите интегрирани системи в болниците у нас.

За това, че в много от лечебните заведения са въведени вече подобни интегрирани системи за управление на пациентските досиета и за работа в болниците потвърди и д-р Методи Янков, член на УС на Националния съвет на частните болници.

Служебният министър на здравеопазването Илко Семерджиев отправи писмено приветствие към гостите и организатора на събитието: “Вярвам, че организираният от b2b Media форум ще позволи на всички участници да обменят професионален опит, ценни знания и примери за добри практики. Убеден съм, че активният диалог между всички заинтересовани страни е важна стъпка към постигането на общата ни цел – осигуряване на качествено и компетентно обслужване на българските пациенти. Нещо повече – по мое мение събития от този род утвърждават доброто име на българския лекар и професионализма в медицината и насърчават високите стандарти в здравната журналистика”

В България не е направено нищо за създаване на единни регистри и не се знае къде кое лекарство може да бъде намерено, какви лекарства има на пазара и др., каза председателят на Българския фармацевтичен съюз Илко Гетов. По думите му в Европа лекарствата имат уникален продуктов номер и всеки, от единен сайт, може да го провери и поръча.

Ако пациент търси лекарство в България, трябва да провери на сайта на Изпълнителната агенция по лекарствата, но това не означава, че то е налично на пазара, посочи още той.

Проф. Гетов допълни, че за медицинските изделия пациентите не могат да открият нито регистър, нито цената им, нито кой е производителят. Липсва подробен регистър и на аптеките, в който гражданите да проверят какви хора работят в дадена аптека, какво е работното й време и др. Съюзът е разработил електронен регистър и през сайта на организацията всеки може да провери колко са, кои са и къде практикуват правоимащи магистър-фармацевти.

В над 20 областни града няма нито една денонощна аптека, а в 11 общини - нито една аптека, сключила договор с НЗОК, допълни проф. Гетов.

Проект за общ информaционен портал на общинските здравни заведения в София представи Огнян Лютаков, юристконсулт в дирекция "Здравеопазване" в Столична община. Интересни презентации и анализи направиха и участниците от частния сектор, сред които Пламен Тютюнков, експерт иновации в здравеопазването, Таня Илиева, консултант регулации и финансиране по програмите на ЕС, Йордан Карабинов, основател на Контро ООД.

Софтуерът CONTRO бе акцент сред дигиталните решения, които бяха обсъдени в рамките на „Digital Health and Medical Innovation Forum“. Йордан Карабинов, един от създателите на софтуера сподели повече за същността на продукта: „Система за управление и контрол на разходи и договори, CONTRO се състои и разпространява на модули. Той се фокусира върху различните бизнес процеси и дава възможност на всички участници да се включат с оторизирано ниво на достъп. Софтуерът е интуитивен, интерактивен, лесен за използване и позволява бързо внедряване в рамките на 1 седмица. Едно от основните му предимства е функционалността, която се базира на предварителното одобрение на всеки разход, договор или анекс към него в организацията.“

Традиционно организаторите дават трибуна и на start up компании. С иновативни идеи се представи Даниел Георгиев, Iris Technologies.

Главият редактор на b2b Media Надя Маринова коментира “Форумът за иновации в здравеопазването се провежда за втора поредна година и за наше най-голямо удоволствие събира експерти от различни сфери на здравния и технологичния сектори, както и представители на държавната и общинската администрация, експерти и изобщо иноватори. Беше вълнуващо да обсъдим новите идеи и приложения в сферата на здравеопазването, грижата за човека и технологичните промени, които предстоят.”

Как лидерите в здравния сектор общуват със своите аудитории и какви са тенденциите в дигиталните комуникации в здравеопазването? Отговорите представи Надежда Ванева, управляващ партньор в агенция за интегрирани маркетингови комуникации 3CON – комуникационен партньор на събитието. Ключови в този процес са изграждането на доверие, създаването на общности, автентичното видео съдържание без предварителен сценарий и оптимизирането на каналите за мобилни устройства. Тя цитира доклад от 2016г. на Института за здравни проучвания на PricewaterhouseCooper, според който 80% от анкетираните са отворени за нови възможности за посещение при лекар – извън традиционните методи.



Напиши коментар:


Публикувай