9 Юни, 2017 13:56 3 939 2

Човешката еволюция е започнала в Европа

• човечество-
  • еволюция-
  • европа-
  • африка-
  • учени-
  • археолози-
  • българия-
  • гърция-
  • балкани-
  • човекоподобни-
  • graecopithecus freybergi

Отктиването на най-стария известен прародител на хората оспори централната хипотеза, че човечеството произхожда от Африка

Човешката еволюция е започнала в Европа - 1

От къде е тръгнал човешкият вид? Кога сме се отделили от маймуните и сме започнали да еволюираме, за да се превърнем във вида, който сме днес? От години археолози и антрополози спорят по този въпрос. С всяка следваща находка, учените добавят по едно парченце от огромния пъзел на човешката еволюция.

Последните открития обаче, принудиха учените да започнат да подреждат картинката отначало, тъй като доказаха, че нашият вид всъщност е започнал началото си в Европа, а не в Африка, както се предполагаше до сега и това се е случило много по-рано.

Понастоящем се знае, че най-близкият съвременен родственик на човека е шимпанзето. Кога обаче, е започнало отделянето на човешката линия от тази на приматите и къде е живял последният им общ предшественик е било тема за множество спорове и дискусии. Все пак повечето експерти смятат, че нашата еволюционна линия започва от маймуните преди около седем милиона години в Централна Африка, където хоминидите са останали през следващите пет милиона години, преди да се разпръснат по света.

Но наскоро в България и в Гърция бяха открити две вкаменелости от маймуноподобни същества с човешки зъби, които са живели преди 7,2 милиона години.

Откриването на това създание, наречено Graecopithecus freybergi, доказва, че нашите предци вече са се били заселили в Европа и са еволюирали 200 000 години преди най-ранния африкански хоминид.

Международен екип от изследователи твърди, че тези констатации изцяло променят идеята и представата ни за началото на човешката история, като в същото време разкриват, че последния общ предшественик на шимпанзетата и хората — т.нар. "липсващо звено" — всъщност е живял в средиземноморския регион.

Анализ на двете находки показва, че възрастта на находката, открита край българския град Чирпан е на 7,24 милиони години, а тази от Пиргос, Гърция — на 7,175 милиона години.

Твърдението, че Graecopithecus freybergi е бродел из Европа преди 7,2 милиона години, се базира на открита долна челюст през 1944 г. е Гърция и на един-единствен зъб, открит през 2009 г. близо до българския град Чирпан, където вече текат усилени разкопки.

"Би било чудесно да намерим цял скелет, но и едно бедрото също ще помогне много", заяви професор Спасов пред Ройтерс, допълвайки, че се надява да намери нови фосили, които да подкрепят теорията, че хоминидите произхождат от Източното Средиземноморие.

"Най-вероятно те са мигрирали към Африка заради изменението на климата, започнало по онова време", обяснява той.

Източна Европа е била превърната в открита савана, в която хищници дебнели от всякъде. Животът на едно такова място би бил изключително труден и опасен и това принудило хоминидите да търсят и намират нови източници на храна и мигрирали към Африка.

"Това изследване променя изцяло досегашните идеи и представи на науката и историята за времето и мястото, където човечеството е направило първите си стъпки нагоре по еволюционната стълбица. Грекопитекът не е маймуна. Той е член на племето на хоминидите и директния праотец на хомо сапиенс", заявява професор Николай Спасов от Българската академия на науките.

Очаква се през септември учените от Гърция да възобновят разкопките и в съседна Македония, където ще продължат да търсят останки от този първи наш прародител.

• 1 Бъкс

Бъркани с грешки
  • 2 Бойчо Маймуната

С голямо притеснение си позволявам да прекъсна научния възторг на учените, но смятам, че те грешат, само малка, мъничка част от тези мили същества са еволюирали, а масата, множество от другите маймуни не са мръднали и сантиметър напред до сега в развитието си - всеки ден ги виждаме навред, слушаме ги, живеем с тях и дори и в този сайт често пишат за тях в рубриката - България и Крими !