15 Юни, 2017 16:46 4 731 1

• наса-
  • космос-
  • лечение-
  • чернобил

Учените се надяват с тяхна помощ да покорим чужди планени и да лекуваме болести като рак

Защо НАСА изпрати гъби от Чернобил на МКС? - 1
Снимки: shutterstock

Гъбите, които растат в забранената зона около ядрената електроцентрала Чернобил привлякоха вниманието на учени от НАСА.

Съвсем наскоро екземпляри от тези гъби, расли в радиоактивната пустош около авариралия украински АЕЦ на космическо пътуване с надеждата, че с тяхна помощ ще може да се промени начина, по който в момента медицината лекува рака, съобщава изданието "Бизнес Инсайдър".

В понеделник осем вида гъби, събрани от мястото на най-тежкия ядрен инцидент в историята на човечеството, заминаха към Международната космическа станция Международната космическа станция (МКС) на борда на ракета "SpaceX".

Учените се надяват да разберат как гъбите от Чернобил успяват да се предпазят от радиация.

По-рано, след обстойно проучване, експертите откриха, че тези гъби съдържат белтъчини, устойчиви на радиация.

Защо НАСА изпрати гъби от Чернобил на МКС?

Резултатите от изпитанията, които ще се проведат в Космоса, учените се надяват не само да помогнат за развитието на медицината по отношение на начина, по който лекуваме болестите на Земята, но също така и до революционни открития, които ще помогнат на човечеството да изследва Вселената отвъд вече познатите ни граници.

Учените смятат, че експлозията в атомната електроцентрала в Чернобил е освободила в околната среда толкова радиоактивен материал, колкото се съдържа в 400 атомни бомби. Тази радиация е унищожила всички растения и диви животни в околността.

Тридесет години по-късно районът все още е доста безплоден. Но тези гъвкави гъбички са първите форми на живот, които растат и дори процъфтяват в тази радиоактивна пустош. Учените открили, че някои от тези видове дори растат заради радиацията.

Освен това учените се надяват, че от тези гъби може да се създаде антирадиационен крем, който да се използва от астронавтите при полети към други планети.

По време на тестовете, учените открили, че гъбите съдържат меланин — същия тъмен пигмент, който се съдържа и в човешката кожа — който им помага да се защитят от вредното радиоактивно лъчение и им помага да превърнат тази радиация в източник на храна.

"Гъбите, събрани от мястото на инцидента, имат повече меланин, отколкото гъбите, събирани извън забранената зона. Това означава, че гъбичките са се приспособили към радиацията, а около 20% от тях открихме, че са радиоактивни, което означава, че те растат благодарение на радиацията. Те я харесват", обяснява Кастири Венкатасваран, старши научен сътрудник в лабораторията за реактивни двигатели на НАСА.

Изследването също така ще помогне на учените да създадат култури, които могат да процъфтяват в екстремни, богати на радиация условия, каквито са условията на Марс.

• 1 незнайко

Нищо страшно няма в Чернобил. Все едно Хирошима и Нагасаки да са безлюдни .