8 232 4

Ето кои храни подмладяват мозъка и очите

Той допринася за нормалното функциониране на очите и добро зрение

Снимка: shutterstock
Снимка: shutterstock
Милена Трачева

Какво трябва да ядем, за да бъде умът ни бистър, а мисълта ни да сече като бръснач? Според едно съвсем скорощно изследване, проведено от група американски учени, най-важното условие е в храната ни да се съдържа лутеин – важно съединение, което не се произвежда от организма и трябва да се набавя с храната.

Спанакът и къдравото зеле са начело в списъка. Зеленолистните зеленчуци съдържат големи количества лутеин, който може да се намери още и в авокадото и яйцата. Той се натрупва в тъканите на главния мозък и в очите.

Учени от университета в Илинойс обясняват защо е важно да се поддържа адекватно равнище на лутеин в храната, пише Eurek Alert.

Учените изследвали ефекта на лутеина върху 60 души на възраст между 25 и 45 години. Оказало се, че хората на средна възраст с по-висока концентрация на лутеин в организма, от гледна точка на невронните реакции изглеждали на много по-млади. Което означава, че лутеинът защитава мозъка от възрастови изменения.

Шведски учени от Университета Линкьопинг пък установили, че лутеинът успешно се бори с възпалението. Както знаем, възпалението в организма е тясно свързано с коронарната недостатъчност. Известно е, че възпаленията в организма са свързани с исхемичната болест на сърцето. В тяхното изследване са участвали 193 души, страдащи от исхемия.

Учените измерили концентрацията на 6 разпространени каротиноиди (природни пигменти), включително и лутеин, в кръвта на доброволците. Специалистите отчели и равнището на интерлевкин 6 – маркер на възпалението. Изследването показало, че колкото по-висока е концентрацията на лутеин в кръвта, толкова по-ниско е нивото на интерлевкин 6.

Ето кои храни се отличават с високо съдържание на лутеин ми в какви количеста:

- кейл, къдраво зеле и зеленолистни зеленчуци - съдържа 23 720 микрограма лутеин в 1 чаша
- спанак - 20 350 микрограма лутеин в 1 чаша
- ряпа - 12 154 микрограма лутеин в 1 чаша
- тиква - 2 756 микрограма лутеин в 1 чаша
- маруля - 2 589 микрограма лутеин в 1 чаша
- броколи - 1 685 микрограма лутеин в 1 чаша
- моркови - 1 072 микрограма лутеин в 1 чаша
- артишок - 780 микрограма лутеин в 1 чаша
- домати - 221 микрограма лутеин в 1 чаша
- яйца - 191 микрограма лутеин в 1 яйце

Специалистите са открили също, че възпалителната активност на клетките от имунната система на участниците намалявала под въздействието на лутеина.

Съединението се поглъща от клетките на имунната система и се натрупва в тях.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • тони
    Отговор
    1 17:15  13.08.17
    Отлична статия
  • Марадона
    Отговор
    2 19:51  13.08.17
    Много хубава статия

    Коментиран от #3

  • Бай Б
    Отговор
    3 07:38  14.08.17

    До коментар #2 от "Марадона":

    Прав си, убава е !
  • Радо
    Отговор
    4 15:31  14.08.17
    А има ли някаква опасност от предозиране на организма с лутеин? Понеже зимата почти всяка вечер си правя настъргана ряпа с моркови за ракийцата - и затова питам.

Напиши коментар:


Публикувай