7 919 29

Помните ли автобусите на соца?

Автобусите и автогарите от соца - незабравими легенди

Снимка: socbg, Автогара Бургас
Снимка: socbg, Автогара Бургас
Събина Андреева

Спомняте ли си ученическите екскурзии и автобусите от онова време? Тогава се возихме на модерния за времето си межуградски модел „Чавдар” 11М4. Тази легенда се произвежда от 1977 г. почти до края на социализма.

За разлика от малко по-стария 11М3, този е със самоносеща конструкция и окачване на въздушна възглавница. Забележително добър за времето си автобус, той е произвеждан по лиценз на Kassbohrer Setra, разказва retro.bg.

"Чавдар" возеше изключително меко, и още тогава са произвеждани модели с климатична инсталация. Двигателят е 6-цилндров, 216 к.с. Raba по лицнез на MAN, унгарско производство . Благодарение на него, той се движи със скорост близка на днешните междуградски луксозни автобуси.

Именно този модел рейсове притежава и БМТ "Орбита" (Бюро за младежки туризъм). С него поколения младежи и ученици са ходили на екскурзии между 1984 -1986 г. до Смолян и Пампорово, до Мелник и Роженския манастрир, до Габрово (Етъра), Дряново и В.Търново.

Автобусната линия от Пловдив до село Златовръх също се е възползвала от подобни чудеса на соца.

Ето как изглеждаха автогарите преди:


Димитровград


Хисаря

Ловеч

Ямбол

Толбухин

Варна

  • Помните ли автобусите на соца? снимка #1


  • Коментари

    Коментарите са сортирани от стари към нови
    • Пазарен Либерализатор
      Отговор
      1 13:32  23.11.17
      Помним ги, разбира се. Всичко помним.
    • Гоу©т
      Отговор
      2 13:32  23.11.17
      Когато последно се возих с такова помня, че смърдеше на изгорели газове вътре в него.
    • Пак сте с грешка
      Отговор
      3 13:36  23.11.17
      Това на снимката е автогарата в гр.Трявна ,а не гр.Ловеч !
    • qqqqq
      Отговор
      4 13:39  23.11.17
      Какви хубави времена бяха.

    • Morgoth
      Отговор
      5 13:57  23.11.17
      Аз помня автобуса от Плевен до Белене: Чавдар, от тези без въздушна възглавница, а двигателя му наполовина в кабината Вътре пълно и изобщо не се диша, свързвам го единствено с опити за повръщане. Извън града се движеше с не повече от 60 и стигаше за завидните 2 часа, погледнах сега разписанието и на днешните автобуси им трябва само 1 час.

      Коментиран от #6

    • Дамммммммм
      Отговор
      6 14:07  23.11.17

      До коментар #5 от "Morgoth":

      Това е било през 60-те ,70-те години...не е имало лукс и комфорт. Мога да ти кажа,че и сега има стари влакове в Англия още с дървени пейки-огромен кеф е..На вътрешните им линии м/у някое графство или градче влаковете са от "старото време". Вярно че е неудобно,задушно( прозорците не се отварят?!!?,!) ,бавно,остаряло... .. но е готино...

      Коментиран от #16

    • hemus
      Отговор
      7 14:31  23.11.17
      НА ЕДНА ОТ СНИМКИТЕ НЕ Е ЛОВЕЧ , ГАРАНЦИЯ !
    • Човек от Смолян
      Отговор
      8 15:38  23.11.17
      А сега познайте кой град в България няма автогара защото общински съвет я продаде?
    • Тошко Балканкарчето
      Отговор
      9 16:22  23.11.17
      Някога сме произвеждали мотокари и сме били на трето място в света по производство на подемна техника. А комбинатът "Чавдар"? Срутиха го до основи. Така се отнасяме към своето, родното. Какво друго да очакваш от такава нация, която си самоуничтожава благата?

      Коментиран от #15

    • Алфа Ромео
      Отговор
      10 16:22  23.11.17
      Кефиха ме тези заоблените автобуси, не знам Чавдар ли бяха или някаква друга марка, отвътре имаш чувството че си в малък самолет. Като бях в детската градина ни водиха на екскурзия с такъв, не стигаха местата и наредиха столчета на пътеката, едва ли отговаряше това на европейските стандарти за сигурност, но беше хубаво.

      Коментиран от #11

    • Чавдарче
      Отговор
      11 16:46  23.11.17

      До коментар #10 от "Алфа Ромео":

      Има вероятност да са били Шкода 706 РТО, Чавдар М81 или ПАЗ 672

      Коментиран от #12

    • Пазарен Либерализатор
      Отговор
      12 21:46  23.11.17

      До коментар #11 от "Чавдарче":

      Имаше едни ПАЗ-чета 4х4, без прозорци по тавана, 6 цилиндров мотор вътре в купето, до сега автобус 4х4 не съм виждал, идеално е за кемпер, с доработки, разбира се.

      Коментиран от #13

    • Борис
      Отговор
      13 22:43  23.11.17

      До коментар #12 от "Пазарен Либерализатор":

      Парчетата бяха с мотор на газ 53 осем цилиндъра.
    • Помня
      Отговор
      14 01:41  24.11.17
      Модерен за времето си айде бе. С немски двигател и шаси на остарял и изваден от производство в Западна Герматия Ман. А като вдигнеше към 100 по парчето магистрала духаше отвсякъде, щото каросерията беше българска. Та не лъжете младите.
    • Помня
      Отговор
      15 01:49  24.11.17

      До коментар #9 от "Тошко Балканкарчето":

      Нищо не можеш да очакваш от нация, която няма елементарно чуство за реалност. Да наричаш "блага" техника, която за нищо не става, не сега, а тогава говори за проблеми с паметта или за манипулиране. За тая подемна техника за която плачеш, разправяха навремето японците я купували за да я претопяват заради метала. И да не е истина е показател за мнението още тогава за качеството й.

      Коментиран от #26

    • Помня
      Отговор
      16 01:53  24.11.17

      До коментар #6 от "Дамммммммм":

      И през 80 те бяха същите и нищо готино нямаше. Бъркаш възприятията на туриста и нормалното ежедневие. Колкото до Чавдарите- през 80 те западните туристи у нас не ги возиха в Чавдари. Мисля че това е достатъчно показателно.
    • Шаран БГ
      Отговор
      17 07:32  24.11.17
      Всяко нещо с времето си! Помня след Войната файтоните, които превозваха пътниците от Гара Горна Оряховица до Града. И някъде в началото на 50-те се появиха едни смешни автобуси, с муцуни като на камион. Дълго се конкурираха с файтоните. Пътуваха чак до Лясковец.... След 1960-65 година "Шкодите" победиха окончателно.... Много е смешно, разбира се и неетично , да сравняваме това "ракетно" време с волските коли и цървулите на българските войници в Сръбско-българската война ! Всяко нещо с времето си, със своите недостатъци и чар !! Някъде в началото на 70-те години в град Русе се появиха нови разкошни "трамваи", унгарско производство, марка "Икарус", с отопление и самостоятелна кабинка за водача. Много от шофьорите и в най-студените зимни дни / само русенци си знаят какво е зима /бяха в тези кабинки по бели ризи и вратовръзка ! Красота....

      Коментиран от #18

    • Нищо не помня
      Отговор
      18 11:58  24.11.17

      До коментар #17 от "Шаран БГ":

      Вие на колко години сте ?

      Коментиран от #19

    • 19 15:36  24.11.17
      Този коментар е премахнат от модератор
    • Баджанака
      Отговор
      20 16:05  24.11.17
      Хисаря-това е гарата с градските автобуси ,а не автогарата
    • Нищо не помня
      Отговор
      21 16:54  24.11.17

      До коментар #19 от "ААА":

      Което означава : ........

      Коментиран от #22

    • ААА
      Отговор
      22 19:38  24.11.17

      До коментар #21 от "Нищо не помня":

      Някога много отдавна , морето изхвърлило на несебърският бряг едно магаре. Магарето било дълго време в морето , и било в полуразложен вид. Наизлезли хората и започнали да се чудят какво е. Туловище голямо , големи уши, големи зъби. Решили да повикат кмета , като най-умен. Кмета огледал трупа , мислил , мислил и рекъл- Ехи денехи екато хроня логос - Има няма сто годишен заек.

      Коментиран от #23

    • Нищо не помня
      Отговор
      23 00:36  25.11.17

      До коментар #22 от "ААА":

      ☺ Благодаря за превода и легендата !
    • Били
      Отговор
      24 10:33  26.12.17
      http://www.delcampe.net/page/item/id,261627063,var,K1205-1975-AVTOTRANSPORT-TRANSPORT--BUS--Calendar-Calendrier-Kalender--Bulgaria-Bulgarie-Bulgarien,language,E.html
    • Били
      Отговор
      25 10:40  26.12.17
      https://myntransportblog.files.wordpress.com/2014/04/1967-setra-s-150-kc3a4ssbohrer.jpg произвежда се до 75 г

    • Живко
      Отговор
      26 09:42  24.04.18

      До коментар #15 от "Помня":

      Голям недостиг на метали е имало в Япония, а ние тукс нали сме богати на метали....
    • edingabrovec
      Отговор
      27 10:27  24.04.18
      Естествено,че ги помним,даже още се возим в някои от тях в градския транспорт!
    • 123
      Отговор
      28 23:55  24.07.18
      Да,рейсовете бяха стари грозни и смръдливи,но пък времената бяха хубави и безгрижни,особено за децата ! С носталгия и малко тъга си ги спомням тези моменти,имаше толкова много положителни емоции,живота беше по простичък и лек,и въпреки всичко беше готино време.........сега и капка не е останало от това !
    • ТЪПАК ОБАМА
      Отговор
      29 13:29  21.08.18
      А АКО ЗНАЕТЕ В АМЕРИКА КАКВА ПРОФАНЩИНА БЯХА - НЕ В ЦЕНТЪРА НА ПРОСТАШКИЯ NY, МАЛКО ПО НАВЪТРЕ... СРАВНЕНИ С МНОГО НАШИ НЕЩА БЛЕДНЕЯТ. А И НАПОСЛЕДЪК С КУЛЕКОВИСТКИ НАПЪН , БЕЗПАРДОННОСТ ИСАМОУВЕРЕНОСТ НОВИЯ ХИТ - БИЛИ НИ ПРАЗНИ СОЦ МАГАЗИНИТЕ, ЛОШИ РАБОТИ, ЛОШИ ХОРА МАМАТАААА.. И Т.Н. ЯЖ СЕГА ИСТИНСКИ ДОМАТИ, КУПИ СИ ТРИСТАЕН, ИЛИ Х5 И ОТИДИ НА МОРЕ - МОЖЕ И ЗА ШВЕДКИ, ИЛИ АЙДЕ САМО ЕДИН МЕРЦЕДЕС СИ КУПИ - НАШ ГА ?? ТА НЕ ОТ ОЩЕ ДЕМОКРАЦИЯ СУБФОРМИ НА ИЗПОЛЗВАНЕ ИМАМЕ НУЖДА - ОТ КАРТЕЧНИЦИ, АБЕ И ДЕТСКИ ДА СА АМА КАРТЕЧНИЦИ !!

    Напиши коментар:


    Публикувай