2 052 5

8 причини по-често да хапвате риба (плюс един разбулен мит)

Рибата е безусловна част от здравословния и пълноценен хранителен режим

Снимки: shutterstock
Снимки: shutterstock
Милена Трачева

С наближаването на един от важните православни празници – Никулден, повечето хора се сещат, че трябва по-чсто да включват риба в менюто си.

Специалистите по хранене препоръчват поне два пъти седмично да хапвате рибни ястия.

Рибата и рибните продукти дават на организма ни редица полезни и незаменими вещества, които се грижат за доброто ни здраве, външен вид и добро настроение.

За да се убедите, че по-често трябва да посягате към морската храна, ви предлагаме 10 причини в подкрепа на рибните ястия.

Богата е на хранителни вещества
Няма нито един вид риба, която да не е богата на важни хранителни вещества — като протеини и разнообразие от витамини и минерали. Колкото по-мазна е една риба обаче, толкова по-добре, защото получавате високи дози от мастноразтворимия витамин D, чиято липса най-силно усещаме през мрачните и студени дни на зимата. Мазните риби са и с много по-високо съдържание на омега-3 мастни киселини, които са незаменими за правилното функциониране на мозъка и организма като цяло.

Може да намали риска от сърдечен удар и инфаркт
Именно заради високото съдържание на омега-3 в рибата, учените смятат, че редовната й консумация може да подобри здравето на сърцето и да намали риска от сърдечни заболявания. В едно от множеството изследвания по темата, проведено сред 40 000 лекари от САЩ, се установява 15% по-нисък риск от сърдечни заболявания сред тези, които консумират риба поне веднъж седмично.

Може да подобри функцията на мозъка
Не е тайна за никого, че с напредването на възрастта капацитетът на мозъка често намалява. Много изследвания обаче потвърждават връзката между редовната консумация на риба и намаленото увреждане на мозъка вследствие на възрастта. Една от причините може да е свързана със сивата материя в мозъка, тъканта, която свързва невроните, отговорни за обработването на информация и паметта. Изследванията откриват, че хората, които консумират риба веднъж седмично, имат повече сива материя в мозъчните центрове, които регулират емоциите и паметта.

По-щастливи сме с порция риба
Не само защото вкусната и истинска храна ни кара да се чувстваме по-добре. Редовната консумация на риба може да намали риска от поява на депресия — причината отново е в омега-3 мастните киселини, които, освен че имат позитивен ефект върху психичното благосъстояние, могат да подобрят и начина, по който организмът реагира на антидепресантите.

Запълва липсата на слънце
Не е случайно, че мазните риби като сьомгата са ежедневие в храненето на северните народи. Рибата е един от най-богатите източници на витамин D — всъщност само с една порция сьомга си набавяте 100% от необходимата дневна доза.

Грижи се за здравето на очите
Две независими изследвания сред жени в напреднала възраст откриват съответно 42% и 53% по-нисък риск от макулна дегенерация — заболяване, което е основна причина за намаляването на зрението и ослепяването при възрастните.

Спим по-добре
Има много причини за намаленото качество на съня, което е все по-често срещано в напрегнатия съвременен свят. От постоянен стрес до излагането на синя светлина непосредствено преди лягане (като тази от таблета или телефона), но според учените, недостигът на витамин D също може да е водещ фактор. А както вече отбелязахме, малко храни са толкова богати на ценния витамин, както рибата.

Вкусна е и е лесна за приготвяне
Не е нужно да търсите сложни рецепти (трудно и ще намерите такава, що се отнася до рибата). Най-големият й плюс е фактът, че е толкова лесна и бърза за приготвяне — идеална за вечер през седмицата, когато нямате време и сили за губене. Но също така е и изключително вкусна, така че да се превърне в изживяване за всички сетива. Какво по-хубаво?

И за финал: Можем ли да ядем риба и млечни продукти заедно?
Един от най-големите митове в света на храненето — че съвместната консумация на риба и млечни продукти може да доведе до натравяне или появата на стомашно разстройство. Добрата новина е, че няма абсолютно никакви научни доказателства за това. Всъщност, в много кухни съществуват най-различни традиционни рецепти, които използват комбинацията — от печена риба със сметанов сос, през рибен чаудър, до пържен сафрид със сос от кисело мляко, чесън и орехи. Една от причините за появата на мита, е във факта, че и рибата, и млечните продукти са богати на протеини, което може да затрудни храносмилането. Но ако по принцип нямате проблеми със стомаха, няма причини да се притеснявате.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • гост
    Отговор
    1 10:29  05.12.17
    Пържено уклейче с биричка е класика.

    Коментиран от #2

  • Анонимен
    Отговор
    2 11:01  05.12.17

    До коментар #1 от "гост":

    Пържено и бира е класика за тумбаците, в каквито са се превърнали вече много български мъже.
    Задушено парче сьомга е 100 пъти за предпочитане пред съмнително пилешко, само че, както и с всичко друго, цените на сьомгата у нас са силно надути от спекулантите.

    Коментиран от #3

  • Мунчо
    Отговор
    3 12:04  05.12.17

    До коментар #2 от "Анонимен":

    "Силно надути"!? Много меко се изразяваш, възпитан си ...

    Коментиран от #4

  • goni
    Отговор
    4 16:22  05.12.17

    До коментар #3 от "Мунчо":

    Абре, Мунчо!:) Това е Дама!:) Тя, разбира се много разбира от риба!:) Най-вече от Шарани!:) Колкото до сьомгата там вече нещата са по различни!:) Ама, и там ще се е изучила!:)
  • 5 00:33  06.12.17
    Този коментар е премахнат от модератор

Напиши коментар:


Публикувай