1 885 0

8 храни срещу лошо настроение

Снимка: shutterstock
Снимка: shutterstock
Милена Трачева

Тук не става дума за онези мазни и калорични храни, към които посягаме когато ни е тъпо, или тъжно, или изморено. Не става дума и за онези най-мазни, най-сладки и изобщо най-вредни храни, за което човек може да се сети. Не е нужно храната да е вредна, за да ни накара да се почувстваме добре — дори напротив.

Кисело мляко за повече щастие

Млякото ще повиши нивото на калций в организма, който от своя страна ще помогне на мозъка по-лесно да се справя със състояния на депресия, резки промени в настроението и раздразнителност — все симптоми на дефицит на калций. Съчетайте с горски плодове, за да подсилите ефекта, или го използвайте в рецепти като по-полезната алтернатива на масло, майонеза, крем сирене, които да замените частично или изцяло с кисело мляко — така ще получите почти същия вкус и количество протеин и калций, без толкова много мазнини и калории.

Яйца срещу раздразнение

Яйцата са източник на триптофан, който може да ви е от полза, ако денят ви е прекалено натоварен и често ви изкарват извън нерви. В този случай от полза е и наличието на протеин и лецитин, които ще помогнат на мозъка да функционира по-бързо и по-добре, и да се справя по-лесно с вземането на решения в напрегнати състояния.

Кейл срещу песимизъм

Ако ви се струва, че нещата не вървят на добре и няма шанс да се оправят, пробвайте с кейл. Високото количество антиоксиданти и картеноиди могат да са една от причината за по-позитивен поглед към живота — това поне твърди изследване, което открива, че хората с оптимистичен подход имат по-високо съдържание на тези две субстанции в кръвта. Вкарайте повече кейл в храненето си под формата на зелено смути — те всъщност са доста вкусни, или го пробвайте на чипс — гарантираме, че ще се изненадате приятно от вкуса (и че няма да се чувствате виновни, след като ометете цялата тава).

Леща при липса на енергия

Също както горските плодове, и оттук можем да се заредим с фолат. Фолатът е водоразтворим и тялото не може да го съхранява дълго време, така че е важно да си го набавяме всеки ден за правилното функциониране на мозъка. Но освен това лещата е отличен източник на протеин, които допълнително ще спомогне да се чувстваме презаредени физически и психически. И въпреки че традиционно я консумираме като супа, от леща стават страхотна салата — добавете към сварената, охладена и изстудена леща една глава лук, нарязана на тънки шайби, домат на кубчета, червена чушка на ивици, щедро количество пресен магданоз, малко пресен джоджен и подправете със зехтин и сол.

Горски плодове срещу тъга

Малини, къпини, боровинки, ягоди съдържат важния за психическото здраве фолат — а ако не си набавяте достатъчно от него, нищо чудно това да е причината да се чувствате отчаяни и тъжни. Освен това горските плодове имат и богато съдържание на антиоксиданти, които намаляват оксидативния стрес — още една причина, поради която се чувствате в недостатъчно добра форма. Съчетайте ги с шоколад за максимално полезен ефект, или ги добавете в червено смути като това тук.

Шоколад против стрес

Шоколадът провокира производството на ендорфини в мозъка, които ни карат да се чувстваме добре, като освен това намаляват нивата на хормона на стреса кортизол. Разбира се, винаги предпочитаме шоколад с минимум 70% съдържание на какао, заради съдържанието на антиоксиданти, които липсват в млечния вариант. За още по-добър ефект, комбинираме с ягоди или други горски плодове, които също имат положителен ефект върху психологичното ни здраве.

Червено цвекло за спокойствие

С толкова много ползи, които носи този зеленчук, нищо чудно, че действа добре и на психичното здраве. Бетаинът, който се съдържа в цвеклото, има признат ефект върху настроението, спомага за чувството на спокойствие и действа като естествен антидепресант. В цвеклото се съдържа и антиоксидантът бетаин, който не се среща на много места, а има мощна способност да се справя със свободните радикали в организма. За да съхраните максимално нивото на полезни вещества в цвеклото, е добре то да преминава минимална топлинна обработка — добавете го в салата, смути, или леко го запечете на фурна, нарязано на тънки кръгчета и поръсено със сол, зехтин и риган.

Телешко срещу тревожност

Чувството на безпричинна тревога никак не е приятно, а една от причините за появата му може да е липсата на витамини от група В. А един от начините да повишите нивата им, е като консумирате повече телешко. Не забравяйте, че ако имате възможност, винаги предпочитайте месо от крави, хранени на паша, поради различното качество и количество на полезните вещества в месото, в сравнение с това от животни, хранени със зърно. За оптимално здравословно ястие с гарантиран позитивен ефект върху доброто благосъстояние на тялото и ума към телешкото добавете запечено червено цвекло и чипс от кейл.



Напиши коментар:


Публикувай