23 Май, 2018 14:40 2 483 2

• имунен дефицит-
  • инфекции-
  • бактерии-
  • инфекциозни заболявания

Протеин, който унищожава бактериите, причиняващи инфекции у хората се справя дори с онези, развили резистентност към антибиотици

Учени имат ново оръжие срещу супер бактериите. Вижте кое е то! - 1
Снимка: shutterstock

Оказва се, че тютюнът притежава изключителни лечебни свойства и може да бъде верен съюзник в борбата ни с редица опасни и страшни заболявания. Това са открили група австралийски учени, които наскоро публикуваха статия за своето невероятно откритие в специализираното издание Nature Communications.

Екипът от университета Ла Троуб в Австралия доказа, че протеин, съдържащ се в декоративните тютюневи растения (Nicotiana Аlata), притежава свойства, които могат да помогнат в борбата с инфекциозните заболявания, включително ХИВ, вируса Зика и енцефалитните вируси, пише медицинското издание Medical Xpress.

С помощта на синхротрон изследователите получили изображения, разкриващи атомната структура на тютюна и открили, че пептидът NaD1 нарушава външния клетъчен слой на болестотворната гъбичка кандида албиканс, която е причинител на сериозни заболявания при хора с имунна недостатъчност. Когато имунната система не функционира правилно, гъбичната инфекция може да мигрира към други части на тялото, включително кръвта и мембраните около сърцето или мозъка и да предизвиква смъртта на полезните микроорганизми.

Пептидът в тютюна обаче, може да се справи в тях, благодарение на начина, по който им въздейства.

NaD1-PA разрушава мембраната около бактерията и я унищожава

Екипът открил, че NaD1 може да унищожи гъбичката дори и в случай, че е мутирала и е станала резистентна към антибиотици. Това се дължи на механизма му на действие, който се различава от този на антибиотиците, към който гъбичките могат да градят "имунитет".

Авторите на изследването отбелязват, че инфекциите са един от основните проблеми на съвременното здравеопазване и причиняват смъртта на всеки осми жител на планетата.

Предполага се, че през следващите 30 години смъртните случаи, причинени от бактериални инфекциозни заболявания ще нарасне драстично, заради появата не все повече резистентни към антибиотични организми. Учените се надяват, че тяхното откритие може да стане основа за производството на ново поколение лекарства, които няма да имат такива тежки странични ефекти, каквито имат антибиотиците.

През 2014 г. същата група учени установи, че NaD1 е в състояние да убива и раковите клетки. Освен това е известно, че в декоративните тютюневи цветове се синтезират и други молекули с противогъбични свойства.

Снимка: shutterstock