Last news in Fakti

13 Август, 2020 15:44 6 606 15

Как ресторантите ни залагат психологически капани

  • меню-
  • ресторант-
  • сервитьорка-
  • обслужване-
  • трикове

Малките трикове, чрез които ресторантите ни карат да поръчваме и да харчим повече

Как ресторантите ни залагат психологически капани - 1
Снимки: Shutterstock

Менюто на един ресторант е много повече от просто списък с ястия. В повечето случаи то се изработва стратегически от меню специалист или консултант, който да гарантира, че отговаря на изискванията на ресторанта, лесно се чете и най-важното – носи печалба, пише pochivka.blitz.bg.

Създаването на меню за ресторант е цяло изкуство и има експерти, които се занимават единствено с това. Целта на всички е една и съща – да бъдат подмамени клиентите да си поръчат повече и по-скъпи продукти.

Средствата, които се използват, са най-различни. Те включват и една добра доза психологически трикове.

Вижте някои от малко познатите номера, с които чрез менюто се влияе на избора на клиента какво да си поръча за ядене.

1. Ограничават възможностите ви

Най-добрите менюта разчитат на психологическата теория, известна като „парадокс на избора“, която твърди, че колкото повече възможности имаме, толкова по-неспокойни се чувстваме.

Златното число? 7 възможности във всяка категория в менюто – 7 разядки, 7 предястия и т.н.

„Когато сложим повече от 7 неща, гостът ще бъде затрупан и объркан, а когато е объркан, той обикновено се придържа към нещо, което вече е ял преди“, разкрива меню инженер. Няма нищо лошо да се придържаш към познатото, но едно добре направено меню би трябвало да те примами да опиташ нещо различно. И по-скъпо.

„Когато усложняваме менюто, ние всъщност затормозяваме клиента. Когато той си тръгне, се чувства неудовлетворен и това е отчасти заради усещането, че може да е направил грешен избор“, посочва консултант. А когато си тръгнете с лош вкус в устата, е много по-малко вероятно да се върнете отново там.

2. Добавят снимки

Добавянето на добре изглеждаща снимка до предлаганата храна увеличава продажбите с 30%. „Мозъкът реагира на показаната ви снимка така, както реагирате, ако сложат чинията пред вас“, обяснява професор от Университета в Айова.

„Ако сте гладни, реакцията ви е: „Ще взема това, което е на снимката. Колкото по-ярка е снимката по отношение на движение, цвят и точност на презентацията, колкото е по-реалистична, толкова повече ще стимулира реакция от ваша страна“, посочва той.

Как ресторантите ни залагат психологически капани

3. Манипулират цените

Един от начините да ви накарат да похарчите повече пари е като направят етикетите с цените възможно най-незабележими. „Махаме знака за долар, защото това е болезнен момент. Той напомня на хората, че харчат пари“, казва консултантът. Вместо $12.00 за сандвич е много по-вероятно да видите 12.00 или дори само 12. Освен това сумата, изписана словом (дванадесет долара) подтиква клиентите да харчат повече.

Линиите от многоточия, водещи от името на ястието до цената, е кардинална грешка в дизайна на менюто. Този тип меню е бил създаден преди модерните средства за печатане. Бил е начин страницата да изглежда добре форматирана, но това, което се случва в действителност, е че клиентът чете дясната страна на менюто, където са цените, намира най-ниската и след това поглежда в ляво, за да види какво получава за нея“, разкрива консултантът.

Решението? „Сгушени“ цени или поставяне на цената дискретно веднага след описанието на мястото със същия шрифт и цвят, за да може погледът ви само да се плъзне по нея.

4. Използват скъпи примамки

Един от триковете е да се сложи ужасно скъп продукт най-отгоре на менюто, който да кара всичко останало да изглежда на разумна цена. Сервитьорът ви няма да очаква наистина да си поръчате омар за 300 долара, но една пържола за 70 изглежда доста по-поносима.

Малко по-скъпите ястия (все още в границите на това, което клиентът би могъл да плати) предполагат, че храната е с по-добро качество. Този начин на структуриране на цената буквално може да накара клиента да се почувства по-доволен, когато си тръгне.

5. Играят си с погледа

Както в супермаркета печелившите артикули са на нивото на очите, така и в ресторантите менюто се прави така, че да грабне погледа ви. Горният десен ъгъл е най-желаното място, там се слага най-печелившото ястие. След това ордьоврите се слагат в горната лява част, а салатите отдолу.

Друг номер е оставят пространство около най-скъпите продукти като ги слагат в квадратчета или ги отделят от останалите по някакъв друг начин. По този начин погледът се привлича натам.

6. Играят си с цветовете

Разнообразието от цветове помагат за предизвикване на чувства и мотивиране на поведение. Синьото е успокояващ цвят, затова често се използва за успокояващ ефект.

И може би сте забелязали колко много ресторанти използват червено и жълто в своя фирмен знак. Има доказателства, че червеното стимулира апетита, а жълтото привлича внимание. Двата заедно са идеалната комбинация за реклама на храна.

7. Използват засукани фрази

По-дългите и подробни описания продават повече. Колкото повече символи сте изписали върху менюто, толкова по-малко струва стоката в съзнанието на клиента, защото им давате повече за парите им.

Например обикновения „шоколадов пудинг“ става „сатенен шоколадов пудинг“. Клиентите оценяват храната, която е описана по-подробно, като по-вкусна.

Прилагателни като „отгледани в линия“, „израснали във ферма“, „местно производство“ са много привлекателни за клиентите. Този трик е толкова ефективен, че някои американски щати имат закони за „истина в менюто“, които не позволяват на ресторантите да лъжат за неща като произхода на месото.

8. Карат ви да изпитвате носталгия

Всички имаме някое ястие, което ни кара да се връщаме в детството. Ресторантите знаят това и се опитват да го използват за себе си.

Клиентите понякога искат да опитат нещо автентично и традиционно, защото „вече не ги правят като преди“. Имайте го предвид следващия път, когато си поръчате „Пилешката супа на баба“.


Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 17 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Изпуснали сте

    41 0 Отговор
    Сервитьорките носят къси полички и им се вижда дупето.
  • 2 пробит лев

    32 0 Отговор
    Каквото и да правят, ако ти е празен джоба, все тая.
  • 3 Последния Софиянец

    6 16 Отговор
    Имам чаша жълти стотинки и като искат ресто я давам на сервитьора и те се засрамват и ми я връщат.От много време ми е .Ха ха ха

    Коментиран от #6, #9, #11

  • 4 Селски

    8 3 Отговор
    Когато отида на ресторант или подобно ...
    Винаги питам какво ще ми препоръчат !
    Другия вариант е взимам си нещо , което ми харесва .
    Менюта много рядко чета ...
    И винаги започвам с аператив хи хи .
  • 5 Домашна храна

    13 2 Отговор
    и домашна ракия ,на село това е. Не ме боли корема,не ме боли главата.
  • 6 Ти нали

    10 1 Отговор

    До коментар #3 от "Последния Софиянец":

    си на протеста бе, за какви стотинки ревеш, малко ли ви дават!?

    Коментиран от #8

  • 7 Афера

    6 2 Отговор
    Айде стига с тия либерастки простотии и превземки. Гавра с храната и с хората, това е
  • 8 Последния Софиянец

    8 5 Отговор

    До коментар #6 от "Ти нали":

    Сутрин в седем отварям едното заведение,на обяд помагам във второто и следобед в третото.От 19 часа на протеста.Тежко ,ама няма как .С намален персонал съм заради измисления коронавирус.
  • 9 Лост

    5 0 Отговор

    До коментар #3 от "Последния Софиянец":

    А ако не съм срамежлив и другия път дойда с 3-4килограма и с кухненската везна и отмеря стотинките от 1 и 2 сервитьорката колко време ще ги брои?

    Коментиран от #10

  • 10 Последния Софиянец

    6 0 Отговор

    До коментар #9 от "Лост":

    Ще те черпя за оригиналност.Такива хора трябват на България,а не мишки.

    Коментиран от #13

  • 11 Стисльо

    6 1 Отговор

    До коментар #3 от "Последния Софиянец":

    Типично за член на младежката компартия.Дори ще си поискаш и пари да ти дадат, за дето си им уважил ресторанта.А на тръгване си вземи повечко от клечките за зъби и 10 пакетчета захар.
  • 12 стар кръчмар

    5 0 Отговор
    Ако не дай боже вляза в чужда кръчма сядам зареждам се със търпение и чакам да ме преметнат. До сега нема пропуск...
  • 13 Лост

    1 1 Отговор

    До коментар #10 от "Последния Софиянец":

    Преди три месеца се разхождах с 500 лева от старите за глобата за маска, но малко се притеснявах да не ми върнат цяло 200.
  • 14 123

    1 0 Отговор
    Тези цени описани като Омар за 300$ и Пържола за 70 има само във ресторантите Мишлен 3 звезди, и дори и там цените не са толкова високи. А 2 големи свинска пържоли с 2 гарнитури и салата за повече от 15$ няма. Както и не се предлагат свински пържоли в Мишлен ресторант 3 звезди. Близо 70$ струва стейк с гарнитури от 1 кг и двеста грама ако можеш да го изядеш.

    Коментиран от #15

  • 15 незнайко

    1 0 Отговор

    До коментар #14 от "123":

    Затова тези ресторанти ХВЪРЛЯТ най много храна в казана, доказано е ! За тях е интересна печалбата и реномето, нещо като Мерцедес и останалите . За Мерцедес вече знаем, че се излагат . Очакваме и с ресторантите да се случи същото !