1 446 0

България изостава с новите методи за обучение по математика

Българския национален отбор в Хонконг
Българския национален отбор в Хонконг

България изостава с въвеждането на нови методи за обучение по математика, с подготовката на мотивирани учители по математика и със стимули за учениците да се занимават с математика. Това заяви пред Факти.бг зам.-директорът на ИМИ-БАН проф. Петър Бойваленков, ръководител на българския национален отбор, който наскоро се върна от 57-мата международната олимпиада по математика в Хонконг с 6 медала.

В отборното класиране България тази година е на 18-то място. Миналата година бяхме на 29 място, а през 2014 г. – на 37 позиция. Първенец тази година стана отборът на САЩ, на второ място са Корея, на трето място е отборът на Китай. В топ 10 има само два европейски отбор – на Русия (7 място) и Великобритания (8 място).

 

На какво се дължи големия ръст в резултатите на отбора? От 29-то на 18-то място.

Ръстът не е голям, мястото на България е в топ 20 на света. Добрите резултати се дължат на упоритата работа на учениците през годината, на техните учители и на подготовката, която проведохме, както всяка година, преди олимпиадата. Не мога да не кажа, че очаквахме и малко повече. Все пак сме първи на Балканите и четвърти в ЕС (ако броим Брекзит, даже и трети ;-)).


Как премина пътуването дотам и как се справиха учениците с часовата разлика?

Дотам нормално, но на връщане имахме притеснения - сутринта на летището в Доха разбрахме, че в Турция е имало опит за преврат и въздушното пространство над Турция може би е затворено. Часовата разлика не е непреодолим проблем и не оказа съществено влияние. Но не се мина без здравословни проблеми - един от учениците беше на антибиотик през цялото време.   

Какви са Вашите наблюдения върху съвременното обучение по математика у нас и по света? Какви са предимствата и недостатъците на обучението у нас?

Ще се опитам да отговоря накратко. България изостава с въвеждането на нови методи за обучение по математика, с подготовката на мотивирани учители по математика и със стимули за учениците да се занимават с математика. Неслучайно думата "математика" се появи три пъти в предходното изречение. МОН трябва най-после да се вслуша в гласа на професионалистите и да си формира правилни приоритети.

Нашите предимства са в традициите и в наличието (все още) на добре подготвени кадри. Опитваме се да превърнем в предимство и наличието на много наши бивши олимпийци в различни университети по света, но това никак не е лесно.

Доколкото разбрах всички наши участници са спечелили медали. Какво означава това за тях, а и за Вас?

Медалите са важен успех за тях и за отбора, за техните учители и училища! За половината отбор ученическата математика приключва (поне от едната страна на "барикадата"), а останалите трима получиха ценен опит и извлякоха ценни поуки. Доколкото знам, те са го споделили и със съучениците си. В тази връзка искам да кажа, че имаме голям потенциал сред сегашните 9-11-класници.

Мнозина говорят, че математиката е скучна. Аз, обаче, съм чувал математици, които твърдят обратното. Какво е Вашето мнение и как може да се мотивират повече ученици да се занимават с математика?

Скучна е за тези, които не я разбират! Имаме голям брой мотивирани ученици (но бихме са радвали и на още). Елате да ги видите например на Математическите боеве в Созопол през септември - едва ли след това ще кажете, че са скучни и нямат чувство за хумор. Вярно е, че някои шеги само ние си ги разбираме, но сигурно е така във всяка сериозна професия.
 

Оттук накъде? Кога е следващата олимпиада и кога започва подготовката?

Следващата международна олимпиада е в Бразилия (14-26 юли 2017) и подготовката

за нея започна. Най-важните жалони са: споменатите по-горе математически боеве през септември, текущата подготовка (триседмични цикли от вида списък задачи-контролно-лекция) от октомври до март, трите големи състезания (наречени прозаично есенно, зимно и пролетно), седмицата на олимпийската математика на ИМИ-БАН в началото на януари, участието ни във "висшата лига" Romanian Masters of Mathematics в края на февруари, кръговете на националната олимпиада, участието ни на Европейската олимпиада за момичета през април (там бяхме трети тази година след Русия и САЩ), подготовките за

RMM, EGMO и БОМ през февруари-април, участието ни (на разменни начала) на Всерусийската олимпиада в края на април, контролните за определяне на националните отбори и накрая триседмичната подготовка за МОМ на разширения национален отбор.

 Както виждате, дори само от горното изброяване на най-важните моменти следва, че

България има добре развита система от състезания, по-малки и по-големи, почти целогодишно. Тази система е плод на сътрудничеството между МОН и СМБ, макар и напоследък да се чуват странни изявления от страна на МОН.



Още по темата

Напиши коментар:


Публикувай