1 836 4

Бензин в политиката

Венцислав Михайлов
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

При риболов и избори се лъже най-много. И при двата случая човек е изкушен да се похвали било с победа на вота или каква голяма риба е хванал. Все пак има и такива люде, които показват и какви шарани са хванали.

Проверките на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) за наличие на картел при горивата са добра инициатива, но далеч не са единственото, което държавата може да направи, за да гарантира конкуренцията и по-ниските цени.

Странно е, че точно преди изборите държавата откри картел. Трябва да припомним, че регулаторът се занимава със сектора от средата на 2015 година и през февруари излезе с анализ, който откри синхрон в ценообразуването при големите вериги.

След това се завъртяха Баба Марта, Великден, Гергьовден, летни отпуски и щом изборите почукаха на вратата КЗК заговори за картел в горивата.

Наличието на малък брой складове за горива, които отговарят на изключително високите изисквания на държавата, е сред факторите, които също водят до по-високи цени. Това води до по-малко конкуренция и от там по-високи цени. Над половината от горивата в бензиностанциите са с произход бургаската рафинерия на "Лукойл", се посочва в анализа на КЗК.

Основен проблем в сектора е, че голяма част от доставчиците не притежават собствени данъчни складове поради невъзможността да отговорят на законовите изисквания за изграждане и регистриране на такива, както и поради недостатъчен финансов ресурс. Условията за отварянето на такъв склад включват уставен капитал от 500 хиляди лева и гаранции до 30 милиона лева за дължим акциз.

Преразглеждането и евентуалното облекчаване на някои административни изисквания би стимулирало както предприятията, свързани с производството и реализацията на горива, така и други стопански субекти да инвестират в създаването и регистрирането на нови данъчни складове за горива в страната.

По този начин увеличеният внос би оказал конкурентен натиск върху местните доставчици по отношение на цената и условията на доставка.

Депутатите трябва да помислят как да решат този проблем, а не евентуален картел между големите доставчици на горива.

Облекчаване достъпа на търговците до акцизни складове може да стане чрез отварянето на държавни складове и чрез сключване на двустранни споразумения с други страни - членки на ЕС за взаимно съхранение на задължителните запаси от нефт и нефтопродукти на тяхна територия.

Освен това резултатите от проверките на КЗК за картел при горивата могат да се обжалват в съда, което отнема около година, за да се стигне до окончателно решение.

В същото време посочените от КЗК шест дружества "Лукойл България", "Еко България", "Шел България", "ОМВ България", "Нис Петрол" и "Петрол" ще бъдат принудени да водят агресивна рекламна кампания, за да не изгубят клиенти.

Депутатите, вместо да си гласуват платен отпуск за изборите, да седнат и да помислят за поставените проблеми... Иначе остава неприятният вкус, че се използва държавен орган за натиск в икономиката.

При риболов и избори се лъже най-много. И при двата случая човек е изкушен да се похвали било с победа на вота или каква голяма риба е хванал. Все пак има и такива люде, които показват и какви шарани са хванали.

България


Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Тошибиян
    Отговор
    1 08:41  14.10.16
    Интересно като станат колите на ток и слънчеви батерии дупката от петрола как ше се запълни в бюжета?

    Коментиран от #2

  • дедо стефчо
    Отговор
    2 08:47  14.10.16

    До коментар #1 от "Тошибиян":

    Ще почнат да играят и с тока :) Ще има акциз, таксите за пренос, задължение към обществото, ДДС и т.н. :)
  • gogo
    Отговор
    3 09:16  14.10.16
    То да беше само картел само бензина ами банките застрахователите храната тока всичко е карател за да съществуват трябва политически чадър и то от най високо ниво. За това хората са казали рибата се вмирисва от към главата.
  • кроко
    Отговор
    4 09:55  14.10.16
    Общо взето автора е прав - картела при горивата не е единствения картел и той е в резултат от законите и изискванията, които са така направени, че да има колкото се може по-малко играчи и по-малко конкуренция. Но за тези неща се говори от години и не мисля че депутатите, които са приели въпросните закони, ще седнат да ги променят - депутатите са част от схемата.

Напиши коментар:


Публикувай