2 398 17

Шампиони сме по загинали на пътя в Европа

В топ 10 сме по ниска раждаемост, шампион сме по смъртност в света

Калина Петрова

Част от демографския проблем на България е пътният травматизъм, като той е може би с най-сериозни размери, макар и не толкова голям като абсолютна стойност. При пътния травматизъм сме шампион. Явно е, че сме сред нациите, които сме по-склонни на компромис със законите, по-малко спазваме правилата. Това заяви в интервю за Факти.бг Искрен Веселинов, народен представител от парламентарната група на Патриотичния фронт в 43-то Народно събрание и ръководител на Центърът за демографска политика.

Г-н Веселинов в България на пътя водим война. Статистиката за 2016 г. по пътищата са загинали 703 души или около двама на ден при 7 365 тежки пътно транспортни инцидента или около по 20 на ден, ранените са 9 311 или близо над 20 на ден. Ситуацията за 2015 г. е почти същата с малки разлики. В същото време статистиката на НСИ за новородените през 2015 г. сочи, че те са 66 370. Как бихте коментирали тези стряскащи факти?

Част от демографския проблем на България е пътния травматизъм, като той е може би с най-сериозни размери, макар и не толкова голям като абсолютна стойност. При намаляването на смъртността има ред компоненти, един от които е намаляване на травматизма. При пътния травматизъм сме също един от шампионите. Защото при средно 50 – 51 човека на 1000 загинали в пътно – транспортни произшествия в Европа, България на практика има двойно постижение. Ние традиционно се държим над 100 човека на милион загинали през годината.

Та в това отношение на практика два пъти водим Европа в смъртността при пътно транспортни произшествия, да два пъти повече хора умират на 1000, като промил говоря, а не като абсолютна стойност. Защото естествено една Германия с нейните милион жители има по-висок брой ПТП и по-висок брой загинали. На глава от населението ние сме едни от европейските шампиони. Прави впечатление, като се гледа статистиката на убитите на милион жители всъщност ние сме шампионите на Източна Европа и донякъде и Южна Европа. Явно нациите, които сме по-склонни на компромис със законите, по-малко спазваме правилата .

Не оказва ли влияние и инфраструктурата и превенцията за тази мрачна статистика?

Със сигурност инфраструктурата е една от сериозните предпоставки за ПТП. Залитането по няколко пътни обекта за магистрали в Южна България, водят до пълно неглижиране на останалата част от пътната мрежа в страната и липса на планомерно поддържане на пътищата. Липсва политика за регионално развитие, тъй като има едни огромни региони от страната, в които години наред не се случва никакъв сериозен инфраструктурен проект. Примерно оперативна програма „Транспорт” , на която една от основните й задачи, е да намалява разликата в развитието на регионите за целия планов период, в момента се изпълнява така, че няма нито един сериозен инфраструктурен на север от Балкана. По нея нито едно евро няма да отиде на север от Балкана. Тази част от страната е дискриминирана. И това е предпоставка на първокласни пътища като Русе – Велико Търново, Русе – Варна, в участъците от Варна към София също има изключителна концентрация на ПТП-та, където качеството на пътната настилка е под всякаква критика. Коловозите, лошата сигнализация на пътищата, лошото обезопасяване, е предпоставка за леталните изходи от множеството катастрофи по тези пътища. Но ниската дисциплина е един от сериозните фактори, които са комплексни.

Друг основен проблем е превенцията. При последните промени на Закона за движение по пътищата отново увеличихме наказателната репресия срещу водачите, с цел да завишим дисциплината. По време на обсъждането си позволих да кажа, че това е най-лесно, защото не струва никакви усилия и пари на държавата. Но важен е въпроса какво се прави от ученическата скамейка за дисциплина на пътя, формира ли се някакво съзнание, че от поведението на пътя зависи твоя живот и този на другите. При обучението на шофьорите и формиране на обществено настроение и нетърпимост към този тип поведение държавата е големия длъжник и не прави нищо. А същевременно репресията си има своя предел, хората ще си кажат „ те пак увеличиха глобите, но не ме хващат и сега ще се случи същото”. Трябва един по-дългосрочен хоризонт за борбата с пътно транспортния травматизъм.

И на фона на войната на пътя как бихте коментирали статистиката за новородените и като цяло демографската ситуация в страната?

Статистиката за новородените, които дава НСИ, не е коректна цифрата. Защото тези 66 370 те са родени не само в България, но и извън страната, които в последствие са регистрирани в общините, за да се извади ЕГН. Става дума за наши имигранти, които постоянно пребивават извън граница и обикновено са около 10 000. Реално погледнато ние сме под 60 000 новородени в България, вероятно между 50 000 – 55 000 годишно. В топ 10 сме на страните с най-ниска раждаемост в света.

Същевременно ние се превърнахме в шампион по смъртност в света. Според статистиката, която е публикувана на сайта на ЦРУ, ние сме всъщност втори в света по смъртност. Това „сериозно постижение” го направихме миналата година, когато се изкачихме от шесто на второ място, изпреварвайки Украйна и Сирия, където се води война. Това е изключително тревожен факт. Като добавим тук и 3 промила, които излизат годишно от България или това са 20 000 човека и се получава една цифра между 60 000 и 70 000, с която намалява населението на България.

Освен това знаете, че българските мъже са с най-ниска продължителност на живот в ЕС – няма и 71 години. Трябва да се отбележи, че продължителността на живот от 71 години се дължат на факта на ранното измиране на хората. Доживелите 50 години примерно живеят обикновено още 15 години след това. Обаче детската смъртност, и тази между 40 и 50 години, също е изключително висока. Тук основно място имат сърдечно съдови заболявания, рак и други пандемични проблеми, които лошото здравеопазване и профилактика генерират.

Трябва да отбележим, че населението, което НСИ публикува на страницата също е изключително надценено и България е малко между 6 900 000 и 7 000 000, като не броим тези които на практика не са се дерегистрирали от България и не са обявили новите си постоянни местожителства по света. Т.е. изчислявайки този профил е малко по-висок от това, което обявяваме, но той няма как точно да се изчисли.

София / България


Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Кибик (гост)
    Отговор
    1 08:15  18.02.17
    Тъп, алкохолизиран матр'ял, лоши пътища, шофьорски книжки срещу заплащане, ушевите се крият в храстите вместо да помагат на движението, на кое място очаквате да бъдем?
  • Коко (гост)
    Отговор
    2 08:31  18.02.17
    Българина не живее добре, това са резултатите от този процес. И това е нормално.
  • факт (гост)
    Отговор
    3 08:43  18.02.17
    населението на българия се знае точно във всеки един момент, но имащите право на глас за изборите винаги са повече с около 700 000 хиляди
  • mediator37 (гост)
    Отговор
    4 08:58  18.02.17
    Лентата за изпреварване е лентата на живота.
    С глоби и сваляне номера на коли безопасност не се постига. Постига се с гладки и прави пътища, ленти за изпреварване и отбивки.
  • Гост (гост)
    Отговор
    5 09:24  18.02.17
    Тази "държава" вече е попаднала в спиралата на самоунищожението. Единственият път за достоен живот и бъдеще на децата ни е емиграцията.
  • Факт (гост)
    Отговор
    6 09:29  18.02.17
    До коментиращите.....
    Вижте глобите в цяла европа и тогава пишете!!!
    Ние сме с най-смешните санкции за откачено шофиране,престрояване и т.н
    Искам да ви помоля да карате така както в Бг в Испания,Франция,Белгия,Холандия,Англия,Германия,Норвегия и да ми кажете защо е такава статистиката....
    Защото всеки тук е тарикат и го боли .... затова ще е така.

    Коментиран от #7

  • Morgoth (гост)
    Отговор
    7 10:09  18.02.17

    До коментар #6 от "Факт":

    Глобите не ги гледай по абсолютна стойност, направи си упражнението да ги сравниш с минималната работна заплата в съответните страни които изброяваш и ще видиш, че отдавна сме задминали много от тях.
    Основните ни разлики с тях са две - събираемостта на тези глоби и инфраструктурата. Немските пътища постигат едновременно високи скорости и малко жертви, но цената на това е огромна магистрална мрежа, защото колкото и жестоки да са катастрофите на магистрала те са рядкост за разлика от претоварените двулентови пътища които ние имаме.
  • Коко (гост)
    Отговор
    8 10:12  18.02.17
    Еми то не може по всичко да сме последни...
  • кроко (гост)
    Отговор
    9 11:45  18.02.17
    Ревяхте че Боко бил лош но Боко поне пътища строеше. А сега какво шампиони?

    Коментиран от #10, #11, #12

  • Лупи (гост)
    Отговор
    10 12:15  18.02.17

    До коментар #9 от "кроко":

    Абе неадекватник, парите дадени за пътища от тиквата ти мила, дето един такъв "строител" заяви, че я е е..л в г..за на всеослушание, са в пъти повече отколкото трябва за такова строителство още повече, че взе заеми и обра КТБ с дружките си от ДПС. По новите пътища на любимия ти вожд вече има дупки, като след 10 годишна жестока експлоатация, а те са на 2-3 години, някой и по-малко. Тия пари дето е обрал вожда за любимите ти пътища ще ги връщаме стотици години поради мутренската икономика, чиято производна е любимия ти вожд. Държавата се затрива с огромни темпове и една от причините и то не малка е точно Винету!
  • MITKO KULTURISTA (гост)
    Отговор
    11 15:37  18.02.17

    До коментар #9 от "кроко":

    Какви пътища ве,драги ми смехурко.Ти излизал ли си извън България да видиш какво са пътища от 1клас,2клас и 3 клас пътна мрежа? Нашите "магистрали" са третокласни пътища за евро стандартите. Безплатни третокласни пътища от националната пътна мрежа,за които не се плащат нито винетки,нито има кпп-та за такси (като например на истинските високосоростни пътища тип магистрали).
  • User (гост)
    Отговор
    12 15:43  18.02.17

    До коментар #9 от "кроко":

    Тиквон строи щото му е най-лесно от там да краде.
    Колко ремонта имаше на магистрала Люлин, за целия си мандат не се сети тунелите да ремонтира-и умря човек.
    Дупки колкото искаш. магистрала Люлин се е нацепила даже.
    По стандарт пише че трябва 7см асфалт- той казва да слагат 3-4. Камъните стърчат ама нали е тъмен та не си личи и всички скандират- Бойко,Бойко...
  • ФАКТ (гост)
    Отговор
    13 17:18  18.02.17
    В края на краищата пак стигаме до там, че ние сме си виновни за всичко това! Инфраструктурата няма да коментираме, защото наистина е под всякаква критика, но все пак преди да зопчнеш да изпреварваш без да знаеш дали всеки момент няма да има челес сблъсък това какво означава? Че не ти се живее вече, че искаш да убиеш някой който няма вина в другата кола, в края на краищата трябва да се съобразиш с мизерните условия и да караш съобразно тях, ако няма да се съобразяваш с условията НЕ СЕ КАЧВАЙ ДА КАРАШ! Ако не ти харесва пътя, отивай и протестирай на жълтите павета не си бъркай по цял ден там де не огрява слънце....ако и това не ти се прави .......... , но не убивай невинни хора на пътя!!!!!!!!!
  • Гоуст (гост)
    Отговор
    14 17:39  18.02.17
    Не знам някой дали е гледал статистиката през социализма: убитите на пътя са били почти два пъти повече отколкото сега, при положение, че сега колите са 10 пъти повече

    Коментиран от #17

  • Гого (гост)
    Отговор
    15 17:36  19.02.17
    Нали ни убеждаваха като караме със запалени фарове ще намалим смъртността на пътя да ама не!
  • Факт (гост)
    Отговор
    16 02:35  20.02.17
    75% от колите по пътищата са боклука на Европа. Това е истинската причина. Купил си автомобил, свиди му за гими и обслужване вклчително спирачки и прочие. Е какво да последва? Докато годишните прегледи са чиста формалност за да ви вземат парите, ще има някойси бастун който ще е потенциален убиец на пътя... Скапан манталитет. Няма оправия...
  • Трол (гост)
    Отговор
    17 22:57  21.02.17

    До коментар #14 от "Гоуст":

    Ти наред ли си?

Напиши коментар:


Публикувай