2 530 20

Три причини да се махне паметникът пред НДК

Аз нямам нерви да ги обобщавам

Иван Стамболов - Сула
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Тъкмо си мислехме, че съдбата на паметника „1300 години България“ пред НДК е вече уточнена и чакаме само багерите, когато отново се надигна ропот от средите на творците и професионалистите в защита на изделието. Отново се извадиха всички привеждани през години аргументи и започнаха да се размятат в т. нар. „публично пространство“. Който иска – да ги чете.

Това коментира в блога си Иван Стамболов – Сула.

Аз нямам нерви да ги обобщавам. Ще изтъкна само три напълно достатъчни причини паметникът да бъде махнат и повече няма да се занимавам. Тези причини условно можем да наречем същностни, технически и етични.

Съмнителна идейна, историческа и естетическа стойност

Професионалистите, онези, които са завършили някакво образование по изкуствата, изкарват си хляба с изкуства или пък и двете заедно, се опитват да ни убедят нас, простите граждани, че не разбираме нито от архитектура, нито от скулптура, нито от градоустройство, и затова не е редно да се изказваме по такива фундаментални въпроси като какви паметници къде да се слагат. Винаги съм казвал, че изкуството умира, когато спре да бъде приложно и стане академично. Така е и с театъра, така е и с операта, така е до голяма степен и с живописта. Да не говорим за гоблените и трагичната им съдба, когато престават да бъдат калъфки за възглавници и ги окачват в рамка на стената.

Монументалните творби в градска среда имат една единствена причина да съществуват – да радват окото на гражданите и да изразяват тяхната представа за себе си, за историята им и за съвремието им. Когато дойде някой свъсен академик да им обяснява кое е хубаво и как те не могат да го разберат поради собствената си ограниченост, когато монументалното изкуство спре да радва и започне да възпитава, когато се превърне в държавна пропаганда, тогава, съгласете се, то вече не е никакво изкуство.

Какво ни разказва паметникът пред НДК? Разказва ни историята на нашата родина, такава, каквато сме длъжни да я мислим според тоталитарната идеология и персоналните бълнувания на Людмила Живкова. Тази история започва в дивите и волни степи и свършва, увенчава се в апотеоза на социалистическия човек. Социалистическият модернизъм е най-модерният модернизъм!!! А, разбира се, най-модерният социалистически модернизъм е съветският.

Паметникът се състои от стари творби на Старчев и нова архитектура. Символиката му е изцяло в духа на съветския окултизъм, агни-йога, Рьорих, тибетски кристали и енергии, спиралата на Людмила Живкова и т.н. – тоест, символиката му е куха и наивна. Истината е, че монументалното изкуство винаги е повече или по-малко казионно, защото е скъпо и се излага на обществено място. Поръчките за монументално изкуство в градска среда почти винаги са държавни или общински. Е, на коя власт е паметник „паметникът“ пред НДК? Кои идеи искаме да са живи чрез него, каква точно „духовност“ съхраняваме?

Паметникът е порутен

Той започва да се разпада веднага след откриването си, сякаш прокълнат от небесата. Днес стърчи като гнил зъб в центъра на нашия иначе сравнително добре изглеждащ град. Каква естетическа наслада носи? В какво възпитава? Как издига духа и накъде го води? В крайна сметка, с каква информация ни обогатява? Това е просто руина. Даже не е паметник на руините, защото тук не е нито Дрезден, нито Хирошима. Нашата руина не напомня за разрухата, а самата тя е разруха. Тъй че който търси естетика в сегашното състояние на паметника (защото има и такива интелектуалци), търси под вола теле.

Как се постъпва с такива порутини? Или се ремонтират, или се премахват. В сегашното състояние на паметника пред НДК всякакви разговори за естетическите му качества, духовната му стойност, исторически послания и емоционален заряд са абсолютно безпредметни. Те евентуално биха били актуални, ако паметникът се намираше в първоначалния си вид. Сега, тъй като ремонтът е както финансово, така и технически невъзможен, да отнесат бронзовите фигури в музея на социалистическото изкуство и да разчистят терена с грижата на добри стопани.

Заради този паметник е унищожен друг паметник

Без да сравняваме двата паметника идейно, исторически и естетически, това е несправедливост, а несправедливостите трябва да се поправят. Да построиш нов паметник до стария, това е, да речем, допълване на историята, добавяне на факти и гледни точки към нея. Но да разрушиш паметник, за да построиш на негово място друг – това е заличаване на историята, подмяна на историята.

Пък и да искаме, пак не можем да сравняваме паметника на Людмила Живкова с паметника на Желязната дивизия. Защото, докато първият изразява някакъв историко-естетико-идеен делириум, то вторият е истински паметник, истинска история, истински имена и съдби на хора с чест, достойнство и саможертва. Техният паметник заслужава да бъде възстановен на мястото си, а ние като граждани и техни потомци сме длъжни да го направим. Защото ако не го направим, ще приличаме на осквернители на гробове.

Това са трите причини да бъде премахнат паметникът пред НДК: защото е носител на уродлива естетика, защото е непоправимо увреден и защото е заел чуждо място. Слава Богу, в правилната посока има решение и на Общината, и на съда. Да го приемем като дисциплинирани и цивилизовани граждани и да вървим да дирим духа на Блаватска и Щайнер другаде. Освен това мисля, че Картаген трябва да бъде разрушен.

България


Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Моамар
    Отговор
    1 08:09  04.07.17
    Защо не пренесат чинията на Бузлуджа на мясотото на паметника за да могат социалистите да се качват вътре и да гледат през прозорците

    Коментиран от #2

  • ЦК на Българската Комунистическа Партия
    Отговор
    2 09:59  04.07.17

    До коментар #1 от "Моамар":

    Това само ние можем да го решим!

    Коментиран от #3

  • Все комунизма им виновен
    Отговор
    3 10:06  04.07.17

    До коментар #2 от "ЦК на Българската Комунистическа Партия":

    Хаха, братле! Само така пич!
  • Монго
    Отговор
    4 12:11  04.07.17
    Можеше да се изтъкне само една причина-на мязаше на нищо!

  • Паметника на монумента на постамента
    Отговор
    5 12:22  04.07.17
    Мисля правилно се маха. Скоро ще приключи съществуването на 1300 годишната държава България. Що тогава да има паметник,като няма да има държава?
  • случаен
    Отговор
    6 12:27  04.07.17
    Да ме извини подрастващото поколение, както и великите творци, жертви на "социалистическия реализъм", но това нещо, издигнато в центъра на София, мязаше на един петоъгълен седмо...ник . И кой знае защо цитати на горкия Левски! Едва ли някоя друга държава има национален герой с името на когото се спекулира толкова много! Името му е къде ли не, някакви цитати къде точни, къде преиначени се сипят навсякъде. Тъпотията ни е завладяла напълно! Нелепа работа! Портретът на този човек виси над главите на политици и бизнесмени, които никак, ама никак не споделят неговите идеи и морални ценности, пълен абсурд! А тази некадърно реализирана творба трябва да се премахне, защото застрашава живота на хората. При този демографски срив животът на всеки човек струва повече от паметник, отдавна загубил значението си поради истината за нещата от нашия живот. Натрапен и грозен! Плочата със списъка на загиналите за България войници е много по-ценен и истински! Поклон пред паметта им.

    Коментиран от #8

  • Azazel
    Отговор
    7 12:42  04.07.17
    Аз, като типичен свъсен академик, знам, че този паметник е един от първите образци на деконструктивизма (архитектурният стил, властващ в цял свят през последните 30-35 години) и, за разлика "изкуството", дето радва окото на гражданите (Азис, мутро-барокът и паметниците със светещи очи), е единственият български паметник, който влиза в световните книги по история на съвременното изкуство. Деконструктивизмът, подобно на всяко ново и по-революционно течение в архитектурата, трудно се разбира и приема от необразованите му съвременници, но безспорно ще остави ярка следа в световната архитектура. Градовете, които не се противят на на пръв поглед фрагментираните и хаотични архитектурни образци, един ден ще привличат милиони туристи с тях. Но "възвишените естети" като нас, биха бутнали и кулата в Пиза, защото, аналогично, има "съмнителна естетическа стойност" и изглежда порутена...

    Коментиран от #9

  • юрист
    Отговор
    8 16:08  04.07.17

    До коментар #6 от "случаен":

    “...Публикувано във факти.бг: но това нещо, издигнато в центъра на София, мязаше на един петоъгълен седмо...ник ...“ Извинен сте- цяла Софип го знае точно с това съществително. Не познавам човек, който да харесва този паметник- от кореняци- софиянци от 4-5 поколения, до млади жители на София. Всички са единодушни, че паметникът не струва и не го възприемат като паметник. Щом толкова много различни хора не харесват паметника, значи той наистина е изключително грозен и не отговаря на представата на никой от тях за паметник в чест на България. Никой не може да ме убеди, че всички тези хора са някакви същества без вкус, без формиран естетически поглед върху изкуството или че те самите не разбират нищо от изкуство...
  • юрист
    Отговор
    9 16:14  04.07.17

    До коментар #7 от "Azazel":

    „...Публикувано във факти.бг: и, за разлика "изкуството", дето радва окото на гражданите (Азис, мутро-барокът и паметниците със светещи очи), е единственият български паметник, който влиза в световните книги по история на съвременното изкуство....“ Хайде сега- защо не го сравните с паметниците на св. св. Кирил и Методий пред Националната библиотека, ами с азис- какво общо пък има последния с ...паметниците ?! Замисълът може да е чудесен, но формата, която е приел, е ОТВРАТИТЕЛНА! По-добре старчев да беше построил един модел на двойната днк верига и да беше вплел в нея някакъв български държавен символ или нещо подобно, отколкото тази грозотия!

    Коментиран от #12

  • ЖАЛКИ ТИПОВЕ
    Отговор
    10 16:45  04.07.17
    ВАРВАРИТЕ СА РУШАЛИ СИЧКО СЛЕД СЕБЕ СИ А НИЩО НЕ СА СТРОЯЛИ .ПРИЛИКАТА СЪС СЕГАШНИЯ СТРОЙ Е ОЧЕВАДНА.ДОРИ И НЕМЦИТЕ ВГРАДИХА В ПАРЛАМЕНТА РУСКИ НАДПИСИ ОТ 1945 ЗА ДА СЕ ПОМНИ ИСТОРИЯТА И ДА СЕ ВЗИМАТ ПОУКИ ОТ НЕЯ.

    Коментиран от #11

  • 681 1944
    Отговор
    11 19:31  04.07.17

    До коментар #10 от "ЖАЛКИ ТИПОВЕ":

    А фашистите къде ги остави? Живеем в 21 век, демокрация, всички са равни... Не се радвай толкова, момче!..

    Коментиран от #16

  • Azazel
    Отговор
    12 21:25  04.07.17

    До коментар #9 от "юрист":

    Сравнявам го с изброените, защото масовият български вкус за "изкуство" и "култура", се впечатлява най-вече от тях. Паметникът на Кирил и Методий, макар и сполучлив, и на точното място, няма висока художествена стойност и никога няма да влезе в световните учебници по изкуство, за разлика от така ненавиждания от вас паметник на Старчев, който отдавна е в тях. И, да, в последните години изглеждаше ужасно - като скелет на призрак, но вината за това е изцяло на общината, която вместо да отдели средства да го възстанови (самият Старчев, както и няколко млади проектанти имаха чудесни идейни проекти за това), реши да си направи евтин ПР пред невежите си избиратели.

    Коментиран от #15, #19

  • bibos
    Отговор
    13 22:34  04.07.17
    Страхотно написано. Роден съм в социализма, помня старият паметник, ходихме на "Монтето" след училище - 21 ва и Френската и имаше атмосфера, нещо свято. Това което построиха после е боклук и както винаги се случва се самоунищожи. Нека видим отново имената на смелите Българи.
  • Али Бабата
    Отговор
    14 23:54  04.07.17
    Публикувано във факти.бг: Заради този паметник е унищожен друг паметник ------------ За негово сведение паметникът на войниците от 1-ви и 6-и пехотни полкове бе полуразрушен от англо-американската авиация, която освен живите,изби и мъртвите българи. Пак за негово сведение НИКЪДЕ в България по време на тази черна, неблагодарна, диктаторска власт до 1989 г., която власт образова и окултури такива селянчета, като този и без която власт още щяха да са в цървули и да чистят компирите с почернели нокти, та същата тази власт не разруши нито нито един войнишки паметник. Що за безродник трябва да си, за да разрушиш паметник, макар и спорен, прославящ дълговечността на Родината ти?!

    Коментиран от #18

  • Пръцко
    Отговор
    15 01:13  05.07.17

    До коментар #12 от "Azazel":

    И да влезе, и да не влезе - все тая, щото истинските учебници по изкуство - добри или лоши, са навсякъде около нас, а твоите световни "учебници" ги четат няколко свъсени академици, и то с едно наум...
  • ЖАЛКИ ТИПОВЕ
    Отговор
    16 11:06  05.07.17

    До коментар #11 от "681 1944":

    НАПИШИ НЕЩО СВЪРЗАНО ЧЕ НИЩО НЕ ТИ СЕ РАЗБИРА .М....ЛИТЕ ЛИ ИМАШ В ПРЕДВИД КОГАТО ИСКАШ ДЕМОКРАТИЧНО ДА МЕ СРАВНЯВАШ С КРАДЦИ И КРИМИНАЛНИ ТИПОВЕ.

  • гощо
    Отговор
    17 12:39  05.07.17
    Абсолютно подкрепям това мнение и трите точно описани причини!!!
  • гощо
    Отговор
    18 12:43  05.07.17

    До коментар #14 от "Али Бабата":

    Не си прав,ма хич не си!!! Ако онази любимата ти власт не ги беше докарала да мизерстват в столицата сега щяха да си карат Фераритата покрай лозята,фермите и т.н. Ти също можеше да си сред тях,а не да ми филосовсташ тука!!! Погледни се в огледалото,чуй се и ще разбереш какво са сътворили онези от любимата ти власт!!!
  • юрист
    Отговор
    19 01:12  06.07.17

    До коментар #12 от "Azazel":

    “...Публикувано във факти.бг: , за разлика от така ненавиждания от вас паметник на Старчев, който отдавна е в тях...“ Сори- обаче не го харесвам и няма сила, която да ме принуди да го харесвам! Не съм културтрегер, но посещавам художествени галерии от 5 годишна и претендирам за изграден естестически вкус и художествен усет...Знаете, че специално при изкуството красивото за един може да е грозно за друг. Тук няма стандарти и уравниловка. Повече нямам какво да добавя.
  • Пръцко
    Отговор
    20 02:37  09.07.17
    Само едно ще добавя - БЪЛГАРИЯ е много по-древна и стара от измислената 1300-годишна възраст. И този огромен, грозен, порутен цирей в центъра на града хич да не ми го хвалят свъсените дървени академици! Като са го строили, явно са се прехласвали по Айфел, ама неговото творение оцелява и се доказва повече от сто години, за разлика от "деконструиралата" се паметка на един измислен рожден ден...

Напиши коментар:


Публикувай