Last news in Fakti

16 Юли, 2017 08:00 3 571 11

Долу ръцете от паветата, о, неразумни и юроди!

  • паве-
  • софия-
  • прага

Разбира се, калдъръмът е още по-голямо, а да не говорим за естествената, екологична и органична почвена настилка

Долу ръцете от паветата, о, неразумни и юроди! - 1
Снимка: Shutterstock
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

В пресата четем: „Националният институт за недвижимото културно наследство е разпоредил на Столична община да върне паветата на бул. „Прага“…

Браво! Така се прави! Паважът е голямо културно наследство. Разбира се, калдъръмът е още по-голямо, а да не говорим за естествената, екологична и органична почвена настилка, която зиме запечатва в себе си „песента на колелетата“. Но кой ти мисли за тези неща в днешното просташко и технократско време, когато само шепа самотни интелектуалци се грижи за духовността на българина!

Ако не беше паважът, кои щяхме да сме ние? Никои.

Безродници, Хамово семе. В паважа диша сянката на поколенията. Без него нямаше да познаваме своите корени, губещи се далеч в мрака на хилядолетията. В паважа отекват копитата на Аспаруховите конници и кротките строфи на Лилиев. В него се мярка приказният силует на Белоногата и мъждука кандилцето на Паисий.

Италия може да има своя Бернини, оставил площада „Сан Пиетро“, но пък ние си имаме безименните майстори на павета и бордюри, застлали не една улица, по която е минал не един танк от Горнобанската бригада, за да дефилира на парад пред мавзолея.

Браво на института! Повече такива институти дайте нам!

Аз вярвам, че паветата по бул. „Прага“ са само първата стъпка в кръстоносния поход на доблестните учени за спасяване на културното ни наследство. Но предстоят още много битки.

Да вземем дървените дограми.

Ах, тези дървени дограми с дългите възглавници като салами, сложени между тях, за да не подвява! В тези дограми почива духът на стара София. Колко слугинчета са въздишали зад дограмите по минаващите навън войници! Колко бяло сладко е изядено и колко градски песни са се въртели на стария грамофон! А сега? Кажете ми кой варварин разреши подмяната на дървената дограма с тези недодялани и неиздържани в никакъв стил стъклопакети? Та те даже брутализъм не са! Те са кич! Къде отиде историческият облик на фасадите? Че ние, ако ще сменяме дограмите, дайте направо да взривим сградите и да не се мъчим повече!

Ами печките на дърва и въглища? И тях унищожихме с лека ръка и без никаква грижа за културното наследство. Какво е това парно, какви са тези климатици? Къде е паметта ни, къде е културата ни? Къде са старите комини, уютно димящи в опушените софийски вечери? Къде са циганите с резачките за дърва? Къде са онези незабравими кофи, с които внасяхме в мазетата стоварените на тротоара въглища? Няма ги! Отидоха си!

Позволихме им да си отидат ние, неблагодарните потомци! Всичко се руши, всичко тлее в забрава! Булгар, булгар! Ти не си народ, а мърша! Ти не цениш своята култура. Ти даже не можеш да я разпознаеш, ако не ти я посочи някой, който специално е учил за това.

Но защо битката трябва да е само за недвижимото културно наследство? Ами движимото? То не трябва ли да бъде бранено и съхранявано?

Съдържанието на боклукчийските кофи също е културно наследство, което всяка нощ се изхвърля с лека ръка. Макар и не недвижимо като паветата, то също носи безценни сведения за материалната култура и бита на българина, обитаващ тези места в най-близкото минало (снощи) – разказва ни с какво се е хранил, белил ли е картоф и краставица, пекъл ли е патладжан, рязал ли си е ноктите, чел ли е вестник, правил ли е нещо друго с вестник и още десетки истории, които чакат някой да ги прочете. Ето защо, наред с института за недвижимото наследство, трябва да се направи и такъв за движимото.

Да са живи и здрави интелектуалците и неправителствените организации,

които са на своя пост! Те са мъчениците на новото време. Те се опълчват срещу всяка власт, която иска да заличи ценни руини от паметта на народа. Те се опълчват и срещу самия народ, който с простотията си не ги заслужава да му бъдат елит и художествено-творческа интелигенция. Те познават стиловете и теченията, знаят кое паве от коя епоха и коя школа е, умеят да разчетат посланията, заключени в размера на паветата, тяхната форма и начина, по който са подредени на завоите. Все неща, които простаците не знаят и не умеят. И вместо да са благодарни, когато някой се опитва малко от малко да култивира колибарските им души, простаците нагло и неблагодарно вилнеят, арогантно вадят павета от бул. „Прага“!

Да, велик е подвигът

на Националния институт за недвижимото културно наследство. Но те само си вършат работата, макар доблестно и сърцато. От любов към истината трябва да отбележим, че същинската заслуга за това паветата днес да са културно наследство, е на Вежди Рашидов от времената, когато е бил министър и е можел да прави такива неща. Хвала! Освен това мисля, че Картаген трябва да бъде разрушен. Стига да не се окаже някой паметник на културата…


Поставете оценка:
Оценка 4 от 1 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ЦСКА

    16 11 Отговор
    Поздрав за автора!
  • 2 Morgoth

    22 9 Отговор
    Хората са го казали - на чужд гръб и сто тояги са малко. Надали някой от тези хубавци живее на булевард с павета, иначе нямаше да мисли така. А и коли надали карат, с толкова акъл пари за кола трудно се изкарват!
  • 3 Фриман

    14 9 Отговор
    Трябва да оставят само жилти павети и тези до Александр Невски, всичко останало да демонтират и да забравят за този ужас! Кой търси история в камъни? Историята се крие в човека, негово разбиране за нещата и разкази на предците, а не в безпрактична настилка, създаваща звуци и чупеща колата ти! И да не забравяме, че у нас не могат да ги оправят нормално, когато ремонтират пътя! Против павета съм!
  • 4 ЦОЛЕ

    14 0 Отговор
    ЧЕ ТО ТОВА Е ДАЛАВЕРАТА, ДА СЕ ГЕПЯТ ПАВЕТАТА
  • 5 Ulavia

    4 5 Отговор
    Що ни тровиш с гшупости бе ? Ти за прогрес чувал ли си?
  • 6 Жоро

    4 0 Отговор
    Хвала, ама си забравил за един голям радетел на паве-културата: Жоро "Павето" от 1973 г. ... Голям радетел беше!
  • 7 ДОРИ И ПАВЕ ТВА СИ Е НАШЕ БГ.ПАВЕ

    11 2 Отговор
    В ГЕРМАНИЯ ЕДНО ПАВЕ Е ПЕТ ЕВРО А В АНГЛИЯ Е ОТ ПЕТ ПАУНДА НАГОРЕ И АНГЛИЧАНИТЕ СА ЛУДИ ПО ТЯХ .НАШТЕ ПОЛИТИЦИ МЕКЕРЕТА НЕ ГИ Е ЕНЯ ЗА НИЩО ИЗРИВАТ ПАМЕТНИЦИ БИЛИ РУШАЩИ СЕ И ОПАСНИ АМИ ПАВЕТО КЪТ Е НЕЧУПЛИВО ??? ЯВНО ПО ПРИТЕСНЯВА ТЕЗ ПАВЕТА ДА НЕ ФРЪКНАТ КЪМ ГЛАВИТЕ ИМ.
  • 8 gost

    2 0 Отговор
    готино:)
  • 9 Шаран БГ

    5 2 Отговор
    Не знам кой, как и защо изнесе паветата на България в ДДР. Още след 1980 год.ние умниците, вместо да си павираме улиците с голям наклон на балканските градчета, ги засилихме в братска Германия. Всички планински градчета и селца югоизточно от магистралата Дрезден - Плауен до границата с Чехия, имат улици с чудесен български /витошки/ паваж!! А ние положихме върху четири пръста трошляк около три пръста асфалт, който първия сериозен дъжд чрез порой отнесе още в развития социализъм. Сега не знам каква е идеята и парите към чий джоб са се насочили!? Паважът за улици без сериозен наклон е просто безсмислен. Да се плаче за него е смешно и неуместно. Това не означава, че няма къде да върши прекрасна работа у нас !!! На негово място е по-добре да има асфалтова настилка, но положена върху сериозна каменна /или бетонна/ основа. Както са ни завещали древните римляни !!!
  • 10 filo

    1 2 Отговор
    Абе ти нормален ли си бе, в главата ти е паве. Това е настилка отпреди 150 години, коята амортизира колите и при движението им по паважа се създава невероятен шум, който прещи на живущите около павираната улица. Естествено, че асфалта е 100 пъти по добра настилка от паважа.
  • 11 Роман дизел

    0 0 Отговор
    А навремето какви камъни имаше само!