4 616 9

ТОЛ-системата - новата близалка за народа

Милен Ганев Главен редактор
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

След парите от контрабандата, като извор на всенародни благини, с ролята на универсална близалка, която властта подава на населението, в аванс се сдоби и ТОЛ-системата. Още преди да е тръгнала. Така и не видяхме нито един контрабандист, привързан за позорния стълб, но бабите знаят, че получават „великденски“ и „коледни“ надбавки „от контрабандата“. И сигурно палят свещица и за нея, като ходят на черква.

Всичко пък, което е способно да нарисува въображението на нашенеца, може да се осъществи с парите от ТОЛ-таксите. Да се чуди човек, къде беше тая система преди пет, преди десет години. Нямаше ли кой да ни светне и сега да сме надупчили Балкана с поне три тунела и прекрачили Дунав с още два-три моста. Със собствени приходи. Щяхме и „Струма“ да сме си направили с наши пари, а не сега да треперим, че ако още малко се потуткаме, Европа ще си вземе парите обратно. Да не говорим за „Хемус“ – догодина валяците щяха да са подминали не Севлиево, а вече да са освободили и Търговище от тегобите на опасния път при Боаза.

Дори човек, който няма идея за какво става въпрос, би се почувствал гузен, ако чуе тревожната констатация, че губим милион и половина дневно от забавянето на ТОЛ-системата. Констатация, поднесена с обвинителен тон към земя и небо, звяр и природа. И най-вече към фирмите-обжалвачи, които спъвали процедурата и потичането на жълтиците към държавния джоб. Превозвачите ни отдавна настояват за въвеждането на ТОЛ-системата, но в същото време са загрижени от състоянието на окаяните ни пътища, от които ще се събират таксите. И от опасността, от незаобиколим фактор на Балканите, да се превърнем в заобиколен. Въпросът закъсняхме или подраняваме с ТОЛ-системата ще си остане висящ, поне докато тя не тръгне. А дотогава ще ни рисуват виедукти, ден след ден и лот след лот.

Друг пиниз, който властта успешно разтяга като ябланишки локум е този с преизпълнението на приходната част на бюджета. Простичко е. Правят го и в най-забутаните общини и то от зората на демокрацията. Като заложиш умишлено ниски стойности на събираемост, логично е те да бъдат надскочени на полугодието. А горницата да се развява гордо, като чаршаф след първата брачна нощ. Както повелява традицията в някои наши региони. И да се намества, разбира се. По целесъобразност.

Явно у нас подобна политика се радва на успех. Най-малкото ако съдим по рехавите протести срещу властта. Още един-два фейсбук-митинга пред Парламента и Борисов може да удължи мандата си служебно. Пък и както казва Цветан Цветанов - те не протестират срещу властта, а срещу системата...

България


Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Факт
    Отговор
    1 10:16  12.09.17
    Жалка картинка сме :(
  • goni
    Отговор
    2 10:43  12.09.17
    Евала! Милене!
  • Morgoth
    Отговор
    3 10:58  12.09.17
    Работата с бюджета е като в бриджа - ако не си изкараш задължението много зле, но ако заявиш ниско задължение, колкото и да преизпълниш пак си на минус. Това показва неумение да планираш и да предвидиш приходите и разходите. Все пак винаги е по-добре да си на плюс отколкото на минус и когато заслужено критикуваме сегашните управници е добре да помним и колко по-големи беди са ни довличали на главите техните първи конкуренти.
  • Pesho
    Отговор
    4 11:21  12.09.17
    Обикновено ТОЛ таксите се въвеждат за магистрали, да напомняме ли, че допреди пет години нямаше нито една завършена магистрала, така че след като се направиха магистралите е време и за ТОЛ таксите.

  • Борко
    Отговор
    5 14:15  12.09.17
    Нищо конкретно не прочетох като аргументи против тол системата и магистралите. Само продължение на многогодишната антиправителствена риторика и редакционна политика.

    Коментиран от #6

  • Поне две неща против ТОЛ системата
    Отговор
    6 16:43  12.09.17

    До коментар #5 от "Борко":

    1. Плащаш на зелено. Т.е. няма магистрала, но ти плащаш, та евентуално да има. Нека погледнем "Тракия" - в най-новата си част, от Нова Загора до Бургас в дясната лента има коловози и бабуни. Все едно няма асфалт, а кал. Това са го градили същите хора, които сега искат още пари за да строят отново. Пак ли със същото качество? 2. Чрез ТОЛ системата ще видите как бедните ще плащат за богатите. Нещо, което с винетките е малко по-трудно. Значи само правозни средства над 3,5 тона ще плащат, но те обслужват най-вече хората - транспорт (София-Варна), храни, горива, отопление. Тези такси естествено ще се платят от превозвачите, но ще се начисляват в крайните цени, които ще плащаме всички ние. Кой основно използва пътищата и няма да плаща, т.к. останалите освен тези над 3.5 тона няма да плащат - богатите и тук таме и някой по-беден, но ще плащат и тези, които нямат коли, не ходят никъде, т.к. нямат пари. И баба Гицка от Гинци ще плаща, за да може Пеевски да се вози безплатно. Това е абсурдът на тази ТОЛ система, която е толкова хвалена.
  • Колю
    Отговор
    7 08:41  13.09.17
    Въведе ли се системата трябва да се премахнат или намалят на половина поне винетните такси. Иначе си е просто още един данък върху всички без значение ползваш или не. Ако пък я ползваш на няколко години веднъж си съвсем прецакан . Хубавия път ще ти излезе златен. Много добре знаят как трябва да е ,но не го и споменават за да ни оскубят още. Платени за всички видове превозни средства които ще я ползват и годишна винетка за останалите дупки по пътищата от 36 лв - 3 лв на месец. Стига им толкова за боята която от време на време ползват и ние трием. Другото да си го вземат от магистралите на които повечето хора няма да се качим защото нямаме "бизнес" там или не сме на държавно виме. Искаш да ползваш-плащаш. Какво толкова сложно има. Не искаш и не се качваш на магистрала. Цяла Франция е така. Нея да не я заобикалят транспортите ?

    Коментиран от #8

  • Morgoth
    Отговор
    8 10:31  13.09.17

    До коментар #7 от "Колю":

    В момента се обсъжда въвеждането и само за товарните автомобили, но един път стане ли факт много лесно може да се направи и за леките коли. Стане ли това винетките най-вероятно ще отпаднат и ще си спомняме с умиление тяхното време, защото със стотак ще те ожулят само за две отивания от София до Варна или Бургас.
  • Uflaf
    Отговор
    9 05:29  16.09.17
    А ако нямаш ходене там и си ползваш колата от Разград до Шумен и Русе най-далеч ? С колко ще те ужилят като не плащаш винетка. Не трябва ли да е само с данъка на МПС-то ? Или, колко ще струва на човечеца пенсионер който отива 1 път до Варна без да бърза със старичка кола от Провадия . Кара си по старите пътища кеф ти през Девня или на север като се отбие през Игнатиево ,Аксаково и така чак до Златни пясъци. Не бърза , колата не е първа младост и пенсията е доволно ниска. Той колко пъти ще изтрие и захаби магистралата ? Или до сегашните събирани през целият му живот за калпави пътища пари не стигат за да ги ползва . Не стигат и за междуселските с трамплините . Длъжник ли е даже и като умре или в таксата за погребение е включена цената на винетката на катафалката. Да речем от село до града или обратно.

Напиши коментар:


Публикувай