1 732 9

Защо хвърляме пари на вятъра в образованието?*

Изобщо, където и да погледнете в икономиката, работодателите са вдигнали ръце от образователната система и си правят своя паралелна - много по-ефективна и за много по-малко пари

Владимир Каролев
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Правителството дава още не-знам-колко-си-стотин милиона за образование. Чудо – празник!

Това пише в профила си във Фейсбук Владимир Каролев.

Само че хората, които би трябвало да оценят дали резултатът от това ще е положителен, не изглеждат особено ентусиазирани. Де факто из целия икономически спектър, частният сектор строи частни училища - в ИТ индустрията се започна с СофтУни, вече и „Империа“ имат училище, автомобилният клъстър също е вдигнал ръце, ще прави обучителен център (технически факултети бол, ама студентите не могат да сглобят и тостер, къде ти автомобил), в рудодобива отдавна са се отчаяли - всички големи рудодобивни компании си отглеждат кадри в специални собствени магистърски програми, а „Дънди“ са си създали дори и частна гимназия в Челопеч, в енергетиката положението е същото - ЧЕЗ наливат пари в професионално образование като луди, „Софийска вода“ изпращат кадри на другия край на света да се обучават, защото тук няма програма, която да комбинира биология и инженерни науки (каквото е нужното за работа в модерните пречиствателни станции), финансовият сектор спонсорира финансово образование в училищата, като засега застрахователите са най-активни и изливат вероятно милиони годишно (примерно, „Метлайф“), и т.н.

Изобщо, където и да погледнете в икономиката, работодателите са вдигнали ръце от образователната система и си правят своя паралелна - много по-ефективна и за много по-малко пари.

Но държавата не ще да види и чуе техния добър пример, който доказано работи и е уверена, че като налее още няколко-стотин-милиона, всичко ще цъфне. Ама, друг път.

*Заглавието е на редакцията

България


Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • 1 11:32  31.10.17
    Този коментар е премахнат от модератор
  • ЕЦБ
    Отговор
    2 11:37  31.10.17
    Много прост човек е този каролев, а само се бута навсякъде.

    Коментиран от #9

  • агент мерудия
    Отговор
    3 13:13  31.10.17
    Фирмите си правят специализирани училища. Нали, за да профилират учениците трябва да имат нужната подготовка, не може да ги хванеш от гората и да им обясняваш как се пише код!? За да програмираш ти трябва база да стъпиш. Проблема е в липсата на база във висшите и профилираните училища, учениците нямат нужната практика, защото базата струва много пари! Така, че Каролев показва само, колко е некомпетентен и какъв дървен философ е, типично за милиционер от ДС. На всяко гърне мерудия, но не е виновен тоя, който яде баницата, а защо му обръщат внимание на тоя многознайко нямам идея, сигурно медията, която пише за него има връзки с червената мафия и ДС, иначе словесната му диария звучи крайно несериозно.
  • агент мерудия
    Отговор
    4 13:15  31.10.17
    Защо публикувате совоизлиянията на тоя противак? Плаща ли ви нещо ли кво? Има ли тема, по която многознайкото да не е компетентен?

  • агент мерудия
    Отговор
    5 13:22  31.10.17
    Накоро бях в Германия и минах покрай едно професионално училище, до самото училище имаше залепени гаражи, които много приличат на сервизите на Бош, вътре се виждаха телфери и най-различни машини, отвън имаше паркирани две огромни ремаркета, а вътре в тях се виждаха самолети, имаше по един самолет със сгънати крила и част от платнището откриваше предната му част!!!!!! Не знам, какво учат в тоя техникум, но като им видях базата се сещайте, какво могат да правят, като завършат. Напишете някоя серизона и интересна статия, вместо да копирате менията на разни изтрещелници.
  • Наивно и тъпо
    Отговор
    6 15:06  31.10.17
    Работодателите обучават работници, защото образованието е съсипано, но не образоват никого. Очевидно това не е пътят, иначе на запад отдавна да бяха закрили училищата. Проблемът е в ниското качество на чиновниците в МОН, а и в другите министерства. Не може да назначаваш само калинки и да се надяваш на нещо свестно като резултат. Така че авторът е написал един вреден текст, т.к. не е посочил истинските проблеми на образованието, а те са именно липсата на пари. На първо място за заплати на учителите, след това за адекватната среда на обучение. Но явно и той е късоглед.
  • onq s konq 2
    Отговор
    7 17:56  31.10.17
    Каролев, прав си за всичко.
  • Реалист
    Отговор
    8 18:32  31.10.17
    Колкото по - неграмотни ученици , толкова по - високи учителски заплати ! Е , наистина , НЯМА ТАКАВА ДЪРЖАВА !
  • незнайко
    Отговор
    9 09:58  01.11.17

    До коментар #2 от "ЕЦБ":

    Ако го гледаме от нивото на Вашата камбанария ДА, след като не знаете, че име се пише с главна буква !!!

Напиши коментар:


Публикувай