2 146 7

За църквата на Македония и народа ни*

Автокефалията в православието непременно – от 1100 години насам – означава признаване на отделен народ

Николай Гочев

Както можеше да се очаква, медийната атака срещу Патриарха и Синода се усилва, тъй като в понеделник ще се обсъжда „македонският въпрос“.

Хора, които цял живот се трудят да направят разкол в българската Църква, намериха поредна възможност за изява: пак опит за разделение на българския народ, този път чрез даване на църковна автокефалия на част от него.

Това коментира в профила си във Фейсбук доц. Николай Гочев.

Сега Църквата е атакувана с националистически намеци

(с македонците сме братя, имаме обща история, нека се сближим), но никой от апологетите на македонската автокефалия не смее и няма да посмее да каже истината – а именно, че става дума за един народ.

Преди 140 години чрез Сан Стефанския договор, съставен главно въз основа на екзархийския ни диоцез, беше обявено, че българите обитават огромна за европейските мащаби територия, при това на геополитически най-важното място. Че то е такова, това е известно още от времето на Троянската война. Ето защо не беше допуснато създаване на държава, в която те да бъдат заедно. Това не стана и при следващите опити за обединение, направени през XX в.

Така че македонските българи останаха извън България и въпреки страшните гонения, чиято цел беше унищожението им, оцеляха и дори създадоха отделна държава. Но това не значи, че те не са българи.

Създаването на македонска автокефална църква обаче ще ги откъсне от България

вече не просто административно-политически, но по същество: защото автокефалията в православието непременно – от 1100 години насам – означава признаване на отделен народ. Не е преувеличение да се каже, че и днешният гръцки народ съществува благодарение на българската автокефалия от IX-X в.: без това събитие може би и до днес в тази част на света щеше да има гръкоезични и славяноезични християни, но не православни „българи“ и „гърци“.

Така че днешният натиск върху Синода за действие в посока „македонска автокефалия“ не е друго, освен опит за разединяване на българския народ. Подходящо занимание за разколници, които не харесват православието, каквото е от IX век насам – защото не харесват християнството.

*Заглавието е на редакцията

България


Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • GEORGE (гост)
    Отговор
    1 10:19  27.11.17
    Ах,доценте,доценте...който те титуловал да ти бере гайлето.Всеки има право на самоопределение,огледай се и ще разбереш че не е необходимо да се връщаш назад...
  • Българофил (гост)
    Отговор
    2 10:24  27.11.17
    Както е имало Кубратова, Аспарухова ,Волжка Българии и т.н.Сега ще има и Македонска България.Не е приятно , но е факт.71
    .
  • Историческо решение (гост)
    Отговор
    3 13:23  27.11.17
    "РЕШЕНИЕ на Св. Синод по повод отправено писмо от Македонската православна църква 27 ноември 2017 12:23,

    Българска Патриаршия Свети апостол Павел учи за Църквата, че е тяло Христово, като казва „И кога страда един член (от тялото Христово), страдат с него всички членове; кога се слави един член, радват се с него всички членове” (I Кор. 12:26) § 1. - Св. Синод на Българската православна църква – Българска патриаршия в заседанието си на 27.11.2017 г. - пълен състав, разгледа писмо, вх. № 676/14.11.2017 г., на Македонския архиепископ Стефан, Председател на Св. Синод на МПЦ. Българската православна църква – Българска патриаршия, никога не е била безразлична към страданията на Македонската православна църква, поради което, след направени разисквания, Св. Синод единодушно РЕШИ: При положение, че МПЦ признава БПЦ – БП за своя Майка -Църква, БПЦ – БП със съзнание за своя свещен дълг поема ангажимента да окаже пълно съдействие, като ходатайства и се застъпва пред Поместните православни църкви, предприемайки всичко необходимо за установяването на канонически статут на МПЦ. § 2. – Във връзка с предходното решение, Св. Синод РЕШИ: Определя Синодална архиерейска комисия за преговори с МПЦ и останалите Поместни православни църкви за установяването на канонически статут на МПЦ в състав: Старозагорски митрополит Киприан – Председател, и членове: Ловчански митрополит Гавриил, Пловдивски митрополит Николай, Западно- и Средноевропейски митрополит Антоний, Варненски и Вел

    Коментиран от #4

  • Браво на БПЦ (гост)
    Отговор
    4 13:29  27.11.17

    До коментар #3 от "Историческо решение":

    БРАВО ! НЕЗАВИСИМО ОТ МНЕНИЕТО НА ДРУГИТЕ ПОМЕСТНИ ПРАВОСЛАВНИ ЦЪРКВИ, ТОВА РЕШЕНИЕ НА БПЦ ИМА ИЗКЛЮЧИТЕЛНО ВИСОКА МОРАЛНА И ИСТОРИЧЕСКА СТОЙНОСТ !
    Що се отнася до аргументите и опасенията на автора, то те са нереалистични в днешни дни !
  • кирил (гост)
    Отговор
    5 15:23  27.11.17
    това е точно,но не се разбира от пишанпатриотите.борбата на българите за признаване на автокефална българска екзархия завършила с признаването й през 1870 г в цариград е признаване на българската нация. признаването на мпц в същия ранг е признаване на македонизма и още една стъпка по разделението между нас. отново пиша,това е дело на руските и сръбските служби
  • Хасан (гост)
    Отговор
    6 16:11  27.11.17
    А какво става с Румелия???...Разпокъсана между Турция,България,Гърция и Македония...
  • стоян георгиев (гост)
    Отговор
    7 00:30  28.11.17
    в македонската православна църква масовката е сърбомани българомразци.българските свещенници са избити ,а на тяхно място са докарани хора учил в сръбски духовни семинарии.не очаквам нищо положително от тва независимо как ще се развият нещата.ако искат признаване първо клира им трябва да се обучава у нас и след това да се връща в македония.другото е алабализми .без български клир в македонските църкви всички наши надежди са сбилжаване ще се провалят,щото македонизма е по същество антибългарска идеология и съвременната македонска църква е средство за разпространението му.

Напиши коментар:


Публикувай