1 777 5

Смущения в ефира

by Fakti.bg

"Днеска бяхме на някакво тъпо събрание, за да ни ковладят, че сме някакви неумерени, крайни и че трябва да сме... слава Богу, не сработи и ти помогна за това, твоят смях..." Думите са на журналистката от телевизия BiT Люба Кулезич. Казани са в контекста на шеговит разговор с госта й в студиото "Честно казано" - журналистът в радио Magic FM Митко Павлов. Той е в предаването, за да представи пародийната си рубрика, посветена на Наталия Кобилкина (която има предаване в BiT - "Без задръжки" - бел. ред.).

Според ръководството на медиата тези думи са "изнасяне на вътрешна информация" и заради това договорът с Кулезич трябва да бъде прекратен. За повечето хора от медийната гилдия уволнението е поредният случай от последните месеци, в който критични към явната и задкулисна власт журналисти биват махнати от ефира.

Думите на Кулезич в ефир имат предистория и контекст, който до известна степен засилва съмненията за BiT. Недоволството на водещата в ефир е провокирано от проведено точно преди предаването ѝ събрание, пише авторът Весислава Антонова в коментар за "Капитал".

На него участват продуценти, водещи и журналисти в медиата. Присъства и единият от собствениците на телевизията, Павел Вълнев, който по принцип живее в САЩ.

По време на сбирката на екипите остри реплики си разменили Люба Кулезич и изпълнителната директорка на медията Симона Ангелова. Според мениджърката, която цитирала банкера Атанас Буров, "парите обичат тишината", затова и някои предавания трябвало да се откажат от крайните позиции и острия тон, защото по този начин пораждат подозрения за политически обвързаности. Било намекнато, че именно предаването на Кулезич е такова. Водещата на "Честно казано" реагирала и обяснила, че думите на Буров се отнасят за банката, докато природата на медиите и телевизията в частност е да вдигат шум и да коментират важни теми от социалния и политическия живот.

Поради изнасяне в ефир на невярна информация за работата на медиата договорът на Люба Кулезич, който бил до 31 декември 2017, е прекратен предсрочно, като ще й бъдат изплатени всички полагащи й се възнаграждения до края на годината, обясни пред "Капитал" Сашо Диков. Той каза още, че в началото на следващата година собствениците, които живеят в САЩ, ще бъдат отново в България и тогава ще бъде предложена отново работа на Кулезич.

Капитал потърси по телефона Павел Вълнев, но той отказа коментар и предложи да се срещнем на 10 януари следващата година, когато ще в България. Изпълнителният директор Симона Ангелова също не коментира, защото според нея всичко вече е обяснено от програмния директор Сашо Диков и тя няма какво да добави. Така нямаше кой да ни отговори на въпроси като има ли външен натиск за уволнението на Кулезич, как точно с позицията си и събеседниците си тя пречи на приходите на медиата и кои пари зависят от това.

Самата водеща на "Честно казано" Люба Кулезич коментира пред "Капитал", че в работата ѝ никога не са се намесвали нито собственикът, нито програмният директор Сашо Диков. Не бяха такива отзивите ѝ за Симона Ангелова. "Намеци какъв да е тонът на предаванията са непрофесионални и неетични", коментира Люба Кулезич.

Когато преди малко повече от две години BiT започна да излъчва програмата си и в България, тя даде заявка да прави свободна и независима журналистика. Да е настроена критично към властта и да включи в схемата си сериозна публицистика и коментари на обществено значими теми. Да бъде остров на добрите послания за българите по света.

Макар и с нисък рейтинг, за две години тя стана разпознаваема именно с опитите да запази чистия си некомерсиален формат и безпристрастен тон. Това беше добър знак за българския пазар, на който има критично малък брой медии, които са срещу статуквото на политическия натиск и икономическите зависимости. С други думи, BiT не пееше в хора на медиите с фалшиви гласове.

Всичко вървеше добре, докато там работеше дългогодишната водеща, продуцент и програмен директор на БНТ Нери Терзиева, която бе ръководител на проекта и създател на програмната концепция. Докато програмен директор беше Ралица Ковачева. Истинският завой в програмната политика на канала започна, когато те и двете, по различни причини, напуснаха телевизията. И това бяха първите притеснителни сигнали, че BiT може да смени тона.

Дали има външно влияние и върху програмната политика на медиата ще се разбере съвсем скоро. Ако има такова, то лесно ще проличи през съдържанието в ефир. Предавания със силен обществен отзвук правят самият програмен директор Сашо Диков - "Просто Диков", както и журналистките Полина Паунова и Силвия Великова - "Хайд парк".

България


Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Дикембе Мутомбо (гост)
    Отговор
    1 14:18  03.12.17
    Много жалко за BIT, че поеха по този път. Т.е. ако са били наясно, че така ще стане, поне да не се бяха били в гърдите колко са независими, понеже сега са просто поредните...

    Не съм против ГЕРБ (най-малкото зло в момента са), но точно от такава критика имаше нужда - обективна и точна, както предаванията на Кулезич (която също поначало не ме кефи). И не като безпочвените брътвежи на Корнелия.

    Сега к'во...

    Коментиран от #2

  • ha ha ha (гост)
    Отговор
    2 14:52  03.12.17

    До коментар #1 от "Дикембе Мутомбо":

    Точно ГЕРБ са най-голямото зло в момента, пич ;)

    Коментиран от #3

  • Дикембе Мутомбо (гост)
    Отговор
    3 18:03  03.12.17

    До коментар #2 от "ha ha ha":

    Гледам да го давам обективен и неутрален. С удоволствие бих гласувал за друга реална тяхна алтернатива. На миналите избори опитах даже, ама не влезе в парламента.

    Няма как да ме убедиш обаче, че БСП или (камо ли "и") ДПС е по-малко лошо от тях. При ГЕРБ поне се вижда нещичко, което се прави. Кражби, далавери, ама остава нещо изградено и за хората. При другите вече сме видели, че има само кражби, далавери и нищо налице.

    Коментиран от #4

  • Дикембе Мутомбо (гост)
    Отговор
    4 18:05  03.12.17

    До коментар #3 от "Дикембе Мутомбо":

    И въпреки всичко НЕ гласувах за мама Цецка. Чак толкова неутрален не съм :)
  • Баба Гена (гост)
    Отговор
    5 18:43  04.12.17
    Това предаване показваще истината за многонеща в държавата.И по нареждане на някой го спряха.Като слушах нищо лошо не е казала.Просто си намериха причина да направят това.

Напиши коментар:


Публикувай