913 2

За календара и църквата

Оказва се, че тази промяна може да послужи като повод за несъгласие след християните, което, ако не бъде преодоляно, логично води към разкол

Николай Гочев
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Относно календарния въпрос: трябва да се припомня, че никъде в Евангелието или в Новия завет на хората не се препоръчва да почитат Бога на точно определени дати. Вместо това е разказана историята за това, редно ли е да се лекува в събота. И по този повод се казва, че не човекът е сътворен заради съботата, а обратно – съботата е учредена заради човека.

Разбира се, Мойсей казва кой празник кога да се отбелязва, но тогава това е било необходимо, за да се въведе един първоначален ред в богослужението. Но самият предмет на празника, тоест онова, което се празнува, е по-важен от датата, на която се празнува.

Тази година се навършват 50 години от замяната в богослужението на БПЦ на Юлианския календар със създадения през първата половина на XX в. Новоюлиански (подобен на въведения от Рим през XVI в. Григориански). По този начин църковните дати се уеднаквяват с гражданските. Оказва се, че тази промяна може да послужи като повод за несъгласие след християните, което, ако не бъде преодоляно, логично води към разкол. Така че това различие е добре дошло за онези, което са против единството на Църквата, тоест против нея самата. Всъщност на тях им е все едно по кой календар ще се служи – не това ги интересува, а именно разделението.

Но смисълът от приемането на новия календар не е просто в това, че той е по-точен – никой не оспорва, че е по-точен. То е в това, че в православието Църквата и държавата не се противопоставят, а са в съгласие (съ-действие, синергия). Затова възражението, че на Атон и в Иерусалим се служи по стария календар, е неуместно, тъй като в единия случай става дума за поместна църква без държава, а в другия - за монашеска република, също без държава. Очевидно, Църквата не може да следва държавата в нейното безбожие или ерес, но въвеждането на астрономически по-точен календар не е нито безбожие, нито ерес.

Колкото до Русия, там без съмнение архиереите разбират, че уеднаквяването е за предпочитане. Но те знаят, че смяната ще усили позицията на местните старостилци (старообрядци), които веднага ще кажат: „Ето, видяхте ли къде е истинското православие? При нас, а Московската патриаршия – това са едни съучастници на масона Вартоломей и слуги на Ватикана...“ И за да избегнат това сътресение, се въздържат.

България


Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • вярващ
    Отговор
    1 03:31  15.01.18
    "по добре голям залък изяж, но голяма дума не казвай". Малко изречения, но голяма каша в тях и по скоро в главата на пишещия. Всичко това идва от стремежа да излъже всички други, а оттам и себе си. И накрая да си повярва, че това, което се опитва да докаже, е истина. Безумци, за вас в Псалтира е написано: "положиша знамения своя, знамения и не познаша" (Пс. 73:4). И по-нататък: "Рекоха в сърцето си техните приятели заедно: елате да оставим всички празници Божии на земята. Техните знамения не ги видяхме, няма вече пророци и нас няма кой да ни познае вече" (Пс. 73:9-10). Който не иска да изпълнява Божиите наредби, си измисля оправдания. Но няма как да излъже Св. Писание - там е написано всичко, което е станало и което ще стане. Така че повече четете, а по-малко словоблудствайте. Вие не чествате дни, а събития. А защо тогава хвърляте всичките си усилия да празнувате Нова година на 1 ви януари? Чествайте я на 21 март! Например. А защо всеки от вас чества рождения си ден на точно определена дата? Чествайте го когато ви падне. Към личните си празници или към тези на наши близки сме много стриктни, а към Божиите нехаем. И ако някой друговерец ни каже как да празнуваме, ние веднага ще го послушаме не толкова от послушание към него, а защото просто нехаем към нашата вяра! Още много може да се каже по въпроса, но....
  • Щирлиц
    Отговор
    2 21:05  15.01.18
    С това си смешно изказване Николай Гочев само показа, че нищо не разбира от календарния въпрос. написал е наистина толкова много глупости, че ще са нужни две страници да им се отговори. Защо Благодатният огън слиза в Йерусалим по юлианския, а не по григорианския календар? И когато масоните местят календара по папския - нея година Огънят не слиза. Втора лъжа - григорианският календар не е по-точен. По-точен е юлианският, който и до днес се използва от физиката и астрономията. Така че Гочев да си свери часовника вместо да се изказва неподготвен. Трето - в Русия също има синергия между Църква и държава и въпреки това Църквата е по стар стил, а не по папския григориански нов календар. И четвърто - старостилците нямат нищо общо със старообрядците, но Гочев изби рибата, като ги сбърка, показвайки, че е тотално безхаберен по въпроса и е добре повече да чете преди да пише по материя, от която не разбира, иначе става като чукчето от вица. Препоръчвам му внимателно да прочете всички статии на календарна тема от най-добрия сайт у нас по този въпрос - БЪДИ ВЕРЕН - http://budiveren.com/index .php?option=com_content&view=category&id=37&Itemid=59 http://budiveren.com/index.php?option=com_content&view=category&id=62&Itemid=341

Напиши коментар:


Публикувай