1 226 12

Сделката с ЧЕЗ и националната сигурност

Бизнесът на ЕРП-та е специфичен

Венцислав Михайлов
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Свидетели сме на една голяма сделка за продажбата на акции на активи в енергетиката, която всички очаквахме от дълго време. Знаехме заинтересовените, проследихме „шушукането“ в енергийните, но и в политическите среди. Президента на Чехия дойде в България за „да информира българския министър-председател г-н Борисов“ за сделката и избрания купувач“, така поне коментираха посещението му някои централни медии.

И последва изненадата.

Това се посочва в експертен анализ на Иван Хиноивски.

Едно българско дружество току-що основано, с история по-къса дори от една човешка бременност закупи акциите на най-голямото електроразпределително дружество в България с годишен оборот от над 1,5 млрд лева на година. В публичното пространство се спряга бюджет на сделката от порядъка на 320 милиона евро.

За системния анализ на възможните рисковете от това прехвърляне на акции и лиценз

трябва да се вземат предвид редица обективни обстоятелства, като например стратегическото значение на този бизнес, покриващ повече от 40% от територията на България, но с много по-голяма тежест за българската енергетика като се вземе предвид, че и главата на държавата-столицата София като най-големия потребител на енергия в страната е също в обсега на услугите на този оператор.

Нямам нищо против купувача, дори адмирирам предприемачеството му досега да прави бизнес в една по-отровна от сярна киселина бизнес-среда на възобновяемите енергийни източници в България. Но експлоатацията и поддържането на едно толкова важно енергийно дружество като електроразпределителната мрежа на Западна България и столицата е съвсем различна работа, защото касае една от най-важните критични енергийни инфраструктури в страната. И не е само въпрос на „намиране” на въпросните няколкостотин милиона евро за разплащане по сделката и прехвърляне на лиценза (които, според мен най-вероятно ще бъдат гарантирани от някое офшорно дружество...). Много по-сериозни ще се окажат другите два проблема: за наличието на експертен потенциал и визия на собственика на капитала за управление и развитие на мрежовия оператор, както и осигуряване на достатъчна ликвидност на компанията за експлоатацията, поддържането и развитието на мрежовите услуги, които вероятно са съизмерими с цената на сделката. Защото експертите много добре знаят колко сериозни и капиталоемки са новите пазарни изисквания за развитие на мрежовите оператори в енергетиката съгласно европейските изисквания и стандарти за либерализация на енергините пазари – въвеждане на нови умни мрежи, съпроводено с подмяна на електромерите с нови, интелигентни, както и с развитието на нови комплексни мрежи за приложение на принципа „потребител-производител на енергия”. И може би това бяха, според мен, водещите причини ЧЕЗ да изоставят този бизнес у нас като се имат предвид необходимите предстоящи значителни инвестиции в мрежите, както и консервативната регулаторна политика в България по задържане на цените на дребно и трудното утвърждаване на разходи за модернизация като присъщи за дейността на мрежовите оператори.

В последните дни сме свидетели на какви ли не идеи на някои политици –

от идеята за изкупуване на акциите на ЧЕЗ от държавата, до „разпъването на кръст” на министър Петкова за това че не се е намесила без да се има предвид, че тя практически няма никакви юридически основания не само за искане на информация за сделка между две частно-правни търговски дружества, камо ли за намеса и въздействие върху нея. Но, заслужава си да се проверят твърденията за нарушения в процедурата от страна на други кандидати за сделката, които са загубили. Още повече, че това са реномирани международни компании с голям опит в този бизнес. Но, това не касае българските институции, а по-скоро държавната ЧЕЗ и изискванията при такива сделки да се спазват европейските стандарти за прозрачност и равнопоставеност на кандидатите. И ако в бъдеще има някакво обжалване от на сделката от другите кандидати, то това трябва да се осъществи по законодателството и процедурите за общалване на Чешката република.

Разбира се, и българската държава име своите различни лостове за въздействие, особено от страна на КЕВР, на който Закона за енергетиката чл. 21, т. 23 вменява правото да „разрешава/ респективно да не разрешава извършването на разпореждане с имущество, с което се упражнява лицензионна дейност в енергетиката в определени случаи, които водят или могат да доведат до нарушаване сигурността на снабдяването по различни причини”, както и членовете в същия закон чл.51,ал.1 и чл.59, ал.1, т.2, които регламентират случаите и реда на отнемане на придобития лиценз по различни причини. В този специфичен случай, в който обществото е особено заинтересовано да получи повече информация за произхода на средствата на бъдещия собственик на акциите разследвания и отговори ни дължат както КФН , така и ДАНС.

А идеята за изкупуване на акциите на ЧЕЗ от държавата,

която няколко политически сили лансираха тези дни е несъстоятелна по няколко причини.

Първо, това ще доведе рязко влошаване на макроикономическите показатели на бюджета на държавата и повишаване на дефицита, и второ, дори това да е преодолима пречка, достатъчно е да се сравнят икономическите показатели на болшинството държавни енергийни компании в България с тези на частните дружества, за да се убедим че почти всички държавните дружества изпитват сериозни ликвидни пробеми. И тук няма нищо ново, от десетки години насам тези дружества, освен поради лошо управление и липса на реформи са подложени и на външен натиск от държавни, политически, профсъюзни и общински институции „да помагат”. И това по-точно означава спорни назначения и раздуване на щатовете, спонсориране на различни инициативи, необосновани обществени поръчки и т.н..

Аз обаче съм песимист относно вероятността някога до обществото да достигне истинската информация за истинските собственици на акциите на бъдещето ЕРП „България Запад”, например....

България


Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Ежко
    Отговор
    1 17:11  26.02.18
    Интересно как държавните дружества няма да изпитват ликвидни проблеми, като който дойде на власт и ги "изтупва" като брашнян чувал!Видат ли се някъде събрани пари накуп, те потъват в нечия партийна централа.Отделно лептата за ремонтните работи и подкупа за извършването им....
  • Ние сме трима
    Отговор
    2 18:32  26.02.18
    Няма как да се влоши положението. Аз съм отговорен човек и за малко да стана шеф на ДАНС. А сега имам подкрепата на поне един главен прокурор и поне на един министър председател. По-добре от това, здраве му кажи.
  • Ads
    Отговор
    3 21:22  26.02.18
    Няма никакво значение кой е собственик. Гинка, Пенка, аз или ти. Бизнесът е регулиран от държавата. Важен е мениджмънта на компанията. Ако беше Енерго Про нямаше ли да има пък монопол? Айде и те не стават. Ами кой тогава? Т.нар. някой стратегически инвеститор. Кой като няма такъв кандидат. Да не говорим, че не може да се диктува на собственика на кого и на каква цена да продава.

    Коментиран от #10

  • УТОПИЯ
    Отговор
    4 21:39  26.02.18
    КВА ДЪРЖАВА БЕЕЕЕ. ОСТАЯХА А ДА ЩРАКА ВИНЕТКИ ДА СЪБИРА АКЦИЗИ ОТ ЦИГАРКИ И АЛКОХОЛ. БАКАЛИЯ НЕ ДЪРЖАВА.

  • ние сме от Пазарджик
    Отговор
    5 00:39  27.02.18
    Проблема тези дни че госпожата е от Пазарджик ако беше от софия ок ако беше наш човек ок а тя от Пазарджик
  • висок
    Отговор
    6 08:38  27.02.18
    "Публикувано във факти.бг: Аз обаче съм песимист относно вероятността някога до обществото да достигне истинската информация за истинските собственици на акциите на бъдещето ЕРП „България Запад”, например...." Прав сте, много хора мислим така.
  • висок
    Отговор
    7 08:42  27.02.18
    И определено ще се сбъдне една моя прогноза: Тока ще стане 3 лв преди бензина! Цената е държавно регулирана.... но като спре тока да дни, седмици в няколко села и градчета.... ДКЕВР ще признае всякакви милиардни разходи на Гинка и този зад нея и цената ще стане.... виж горе! Лек ден.
  • шит
    Отговор
    8 16:09  27.02.18
    Тезата, че държавата е лош стопанин и изцяло българско произведение. И държавата и частното дружество могат да бъдат добри стопанин, зависи от манталитета на обществото. Чешкото общество е много по-развито от българското, показател за това е, че държавната енергийна компания изнася капитал, инвестира в други страни. Подобни примери са общината на гр. Виена и много други.
  • Лост
    Отговор
    9 20:33  27.02.18
    Само нискочел дебил или платен трол може да твърди, че държавата не може да стопанисва добре отрасли, като енергетиката или петролния бизнес при все, че в световен мащаб голям процент от тия бизнеси са точно държавни. В конкретния случай в България да се остави целия ресурс строен от държавата в частни ръце е меко казано престъпление. Виновните за разграбването ѝ трябва да се изправят пред трибунал понеже това е престъпление срещу държавата. Виж да дойде някой да си отвори частна електроцентрала разбира се! Няма проблеми, да си направи инвестицията, да си сложи милиардите евро в страната и да си продава ток АКО ИМА КОЙ ДА МУ ГО КУПИ, а не да се подаряват държавни централи и мрежи на кака Гинка или "Американ прешъс джипсис" и после държавата да е ЗАДЪЛЖЕНА да изкупува тая енергия ако никой не я иска. Толкова е сбъркано всичко, че само истински болен мозък може да си помисли, че сме на прав път в енергетиката. А бяхме една от най-развитите страни в това отношение в Света до преди има няма 30 години. А народа да е толкова тъп, че да седи и гледа как го крадат и какви циркове му играят си заслужава теглото.

    Коментиран от #11

  • Grip
    Отговор
    10 06:29  28.02.18

    До коментар #3 от "Ads":

    Като ти чета жалкия коментар, все едно съм на пресконференция дадеа от тиквара
  • Ккк
    Отговор
    11 06:33  28.02.18

    До коментар #9 от "Лост":

    Много точно казано
  • 12 16:29  28.02.18
    Този коментар е премахнат от модератор

Напиши коментар:


Публикувай