10 672 7

Дизелът: Какво проспа Германия?

През първите си години като канцлерка Ангела Меркел често беше наричана "климатичната канцлерка"

Deutsche Welle
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Германските общини могат да налагат забрани за влизане на дизелови автомобили в централните части на градовете. Това е жълт картон за отличничката по екология Германия. Коментар на Йенс Турау.

През първите си години като канцлерка Ангела Меркел често беше наричана "климатичната канцлерка". Тя беше решена да даде тласък на международната екологична политика и вършеше едва ли не чудеса при срещите на Г8 и Г7, за да убеди останалите държави в ползата от тази политика. Навремето Меркел дори обяви енергийния обрат за свой приоритет.

Тя обаче забрави едно: да приобщи към тези усилия и мощната германска автомобилна индустрия. Затова автоиндустрията реши да се спасява сама: тя продължи да произвежда мощни автомобили с много конски сили, проспа прехода към електромобилност и продължи да залага на дизеловите двигатели, защото те изпускат по-малко парникови газове от бензиновите. Дизеловите автомобили обаче замърсяват в много по-голяма степен въздуха с азотни оксиди. Така концерните решиха да си послужат с измама, за да прикрият именно тези високи стойности.

Сега Върховният административен съд уважи жалбата на природозащитниците. Съдиите от Лайпциг постановиха, че при надвишени стойности на азотните оксиди в германските градове и когато нищо друго вече не помага, властите могат (и трябва) да налагат забрани, с които да държат дизеловите автомобили по-далеч от и без друго тежкия автомобилен трафик в градските центрове. Така съдът свърши това, което политиката пропусна да направи.

Ще изостави ли Германия дизела?

На първо време сметката за това ще бъде платена от доверчивите купувачи на дизелови автомобили, сред които има и много средноголеми и малки предприемачи. Защото до този момент усилията на политиците и автомобилните концерни да решат проблема чрез преоборудване на автомобилите не сполучи - това е възможно само със софтуер, струващ по няколко хиляди евро на автомобил. А концерните не бяха готови да плащат такива суми. Сега очертаващите се забрани може и да променят позицията им.

Политиката пък, която не желае да дразни допълнително могъщия автомобилен бранш, си блъска главата над алтернативни решения: мисли как да въведе безплатен градски транспорт и да оборудва автобусите и служебните автомобили с електрически двигатели. При това политиците знаят отлично, че замърсяването може да се върне в допустимите норми само с нови и преоборудвани, екологично чисти дизелови автомобили - и то ако промяната се осъществи достатъчно бързо. В противен случай наистина могат да бъдат въведени забрани за движение - не веднага, но в средносрочен план. И не само в градове с лош въздух като Дюселдорф и Щутгарт, а и в много други германски градове.

Редица местни политици вече предупреждават, че забраните за дизеловите автомобили са трудно осъществими, защото градовете и общините не разполагат с достатъчно полицаи. Накрая сигурно ще стане така, че най-новите дизелови автомобили, които покриват строгите норми на ЕС, ще бъдат снабдени със специална плакета и ще могат да се движат навсякъде из страната. А по-старите автомобили ще трябва да бъдат преоборудвани. За това решение обаче засега не се очертава мнозинство в Бундестага. И с право провинциите се чувстват предадени от централната власт.

Автомобилна Германия се променя

Впрочем, това също е нещо ново за нас: че германското правителство вече не успява така успешно да се съпротивлява на Брюксел по спорни въпроси, засягащи пряко автомобилната индустрия. Но положението изобщо не е чак толкова лошо: нали Германия погреба ядрената енергия и построи хиляди нови ветрогенератори и слънчеви инсталации. Сега страната на многото магистрали (без ограничение на скоростта по тях) и на лъскавите автомобили (които са символ на висок стандарт) получава и нова концепция за мобилност. С малко натиск от Брюксел и от германските съдилища.

Германия


Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • дизелар
    Отговор
    1 14:37  01.03.18
    Яааа,какво разминаване в мненията на нашите общин- ски екотикви и немците.Нашите спецове твърдят,че един- ствено новите дизели са еко а германския съд не е съгла- сен с това. А бе да ги дават насам,тука са екологични и това е.
  • Ангела Мерки
    Отговор
    2 15:20  01.03.18
    Дизелите, както и другите печки на твърдо гориво трябва да се забранят и в България!

    Коментиран от #3

  • от народа
    Отговор
    3 16:19  01.03.18

    До коментар #2 от "Ангела Мерки":

    защо ако не пушат какво ти пречат комонисте нима бензина с газ ако щеш сложена не замърсява нали
  • гост
    Отговор
    4 18:36  01.03.18
    Купувайте само руски коли-те нямат дизели !!! А аз ще си карам Е 280 ,евро 4 , с наличен катализатор и DPF филтър и съм сигурен,че следващите 10 години ще мога да влизам в централните зони на всички европейски градове.

    Коментиран от #7

  • Шофьор
    Отговор
    5 20:32  01.03.18
    Не вярвайте на тая лъжа, че някой ще успее да забрани на държавата производител на най добрите дизелаци в световен мащаб, да се движат в самата нея .Еии направо че падна смех.
  • Slavic Vibes
    Отговор
    6 01:41  02.03.18
    Новините от Германия са толкова важни за мен, колкото ф*шкията на Питбула ми е важна за глобалното затопляне.
  • Goto
    Отговор
    7 19:44  04.03.18

    До коментар #4 от "гост":

    Хаха, братчед , дай го на вторични тоя кинеф,кво ми го фалиш ? Щял да влиза в европейските градове. Освен на Горубляне да влезеш, че да си купиш още некой отпадък, на друго место нема де да влезеш. Като земете да припадате по тия нафтови отпадъци и умирам от смях.

Напиши коментар:


Публикувай