14 951 19

Онова, което не знаете за "Райънеър"

За пилотите на компанията няма дори и по една чаша безплатна вода или кафе

Онова, което не знаете за "Райънеър"
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

За пилотите на "Райънеър" няма дори и по една чаша безплатна вода или кафе. И не само това. Стачката в голямата нискотарифна авиокомпания хвърля светлина върху мизерните условия на труд и заплащане за пилотите.

Днес си в Ню Йорк, утре – в Бангкок. Преспиваш в луксозни хотели, а приятна компания ти правят обикновено младички стюардеси. Това отколешно клише за професията на пилота все още не е съвсем отмряло. Реалностите обаче бързо го изпреварват.

Днес вече наблюдаваме една почти пролетаризирана пилотска професия, където най-вече младите хора затъват в огромни дългове, преследвайки мечтите си за полет в небето. Те обикновено са принудени сами да си плащат обучението, а после трудно си намират постоянна работа в някоя авиокомпания. Проблемът им е голям, дълговете - още по-големи – често пъти над 150 хиляди евро.

"Плащай, за да летиш"

Млади пилоти, които вече са положили теоретическите изпити, а практическият им опит се изчерпва със симулатора и с управлението на някой малък спортен самолет, все по-често са принудени дори да си плащат, за да седнат на мястото на помощник-пилота в голяма пътническа машина редом с опитен колега. Само по този начин те могат да получат съответния лиценз за управление на Боинг- 737, което пък е предпоставка за кариера като пилот на пътнически самолет. Запознати със ситуацията в „Райънеър" твърдят, че и там все по-често се практикува моделът „Плащай, за да летиш". Младите пилоти не само че не получават пари за работата си като помощници, а и трябва сами да си плащат за подобна възможност.

Пилотската професия е единствената, която начинаещите си „купуват" срещу много пари и после години наред живеят на ръба на фалита. Чудно ли е тогава, че тя вече изобщо не е тъй привлекателна, както беше - особено като се има предвид, че в сферата на комуникациите или на финансите младите хора могат да изкарват много повече пари.

А пилотите на „Райънеър" – най-голямата авиокомпания в Европа, която миналата година обслужи 128 милиона пътници – са в особено тежко положение. Една от най-големите нискотарифни компании в света се смята от пилотите и за един от най-лошите работодатели. Тяхното огорчение се трупа вече от години, а днес най-после се изля в голяма пилотска стачка.

Напоследък пилотите и без това масово напускат компанията. Твърди се, че само през миналата година фуражките са си взели 700 пилоти. „Не съм изненадан", казва Джеймс Аткинсън, който от 2006 до 2014 г. е пилотирал боинги на „Райънеър", а днес работи за една китайска авиокомпания и получава доста повече пари.

Според германския синдикат на пилотите „Кокпит", началната пилотска заплата в „Райънеър" е около 25-30 хиляди евро годишно – преди данъци. След пет години стаж помощник пилотите могат да стигнат до 70 хиляди годишно, а опитните първи пилоти изкарват до 130 хиляди евро на година. Китайски авиокомпании плащат на опитните пилоти до 300 хиляди евро годишно, а и фирмените условия обикновено са значително по-добри. Защото на международния трудов пазар има излишък от млади помощник-пилоти – и недостиг на опитни капитани.

Според фирмената стратегия на „Райънеър", в Европа персоналът е разпределен в около 80 бази – от Литва до Мароко и от Ирландия до Кипър. В почти всички страни заплащането се различава, при това много пилоти работят не на трудов договор, а формално като самонаети лица, тъй че плашат и двойни социални осигуровки. Тази разпокъсаност е преднамерена – и тъкмо в резултат от нея персоналът дълги години не можеше да се организира и да защити правата си.

Трудови договори с повече права

Ето защо едно от най-важните искания на пилотите е да получат трудови договори при еднакви условия. Те са особено недоволни и от факта, че – за разлика от повечето други авиокомпании – „Райънеър" им заплаща единствено реалните часове в полет, но не и дългите престои поради обичайните закъснения. Дори когато закъсненията са особено продължителни, персоналът не получава нито допълнително заплащане, нито пък командировъчни за покриване на евентуално необходимите нощувки и допълнителни разходи.

Джеймс Аткинсън разказва: „В почивните ми дни редовно се случваше да ми се обадят с молба на собствени разноски да се добера до някоя от базите на „Райънеър", където в момента липсвал персонал. Така понякога съм имал тежки петдневни смени, след които на собствени разноски е трябвало да се прибирам обратно в собствената си база. Това направо те съсипва." Тъкмо този пинг-понг от непредсказуеми премествания между базите сега е в центъра на критиката, която огласяват пилотите. Да не говорим пък за абсурди като това, че на борда пилотите трябва да си плащат дори за минералната вода и за кафетата, които пият. „Никой от екипажа не получава дори една бутилка минерална вода. Ако искаш вода – купувай си я", казва Аткинсън.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Още по темата

  • Райънеър възобновява полети

    Райънеър възобновява полети

    Компанията за нискобюджетни полети Райънеър ще възобнови част от своите курсове, съобщи The Telegraph. Изпълнен ще бъде график от 1000 полета. ...
    12.05.2020
    5 493
    15
  • Нова голяма стачка в Ryanair

    Нова голяма стачка в Ryanair

    В петък е възможно да има отменени полети на нискотарифния превозвач. „Нова голяма стачка в Ryanair“, предупреждават от МВнР. Причината е ...
    28.09.2018
    1 116
    3
  • Стачка в Ryanair блокира половин Европа

    Стачка в Ryanair блокира половин Европа

    Ваканционните планове на хиляди пътници на Ryanair могат да бъдат засегнати заради двудневната стачка на кабинния персонал на компанията, която ...
    25.07.2018
    4 104
    2

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • 1 Ко каза ко

    13 51 Отговор
    25-30000 евро годишно. Еми да дойдат да се пробват тука 9-10000 лева годишно тука.

    Коментиран от #2, #17, #19

  • 2 Ridik

    43 6 Отговор

    До коментар #1 от "Ко каза ко":

    Ало-о-о всезнайко, направи справка и виж колко получават стюардесите в Bulgaria Air. Пак се включваш неподготвен.

    Коментиран от #3

  • 3 Пипо

    19 11 Отговор

    До коментар #2 от "Ridik":

    Колкото им платят ТИМаджийте и не съм видял, някоя стюардеса да е цъфнала и вързала, а познавам от 10 години, няколко такива!!
  • 4 Pinokio

    41 3 Отговор
    Райън са 10 пъти по-големи мизерници и водят убедително пред Уиз Еър като отношение към пътниците и прилагане на цигански номера за измъкване на допълнителни парички.
  • 5 мдааа

    41 4 Отговор
    След прочетеното трябва доста смелост да летиш с тази компания ! Ако толкова са циции и мизерници по отношение на персонала, колко ли "отделят" за подръжка на самолетите е следващия въпрос ? Като добавим и руската рулетка "ще има полет няма да има полет" еми не мерси ! А печелят зверски много, но вече става ясно, как !
  • 6 Тото

    26 2 Отговор
    Нещо като Uber sky. Още един прекрасен пример защо не трябва да се предоверяваме на свободните пазари

  • 7 EIRE

    15 17 Отговор
    Никой друг не предлага билети по 9 Евро, пътувам и ще пътувам само с Ryanair, винаги купувам вода и кафе на пилотите, просто превзеха позара и другите са бесни, иначе живея на 20км от къщата на O, Leary, така се прави бизнес, това е шанс за Bg летищата

    Коментиран от #9, #10

  • 8 Лъжи и полуистини

    6 2 Отговор
    Вярно но наполвина! Т.е. пълна манипулация
  • 9 Dublin

    10 6 Отговор

    До коментар #7 от "EIRE":

    Щом пътуваш за 9 еврака - едва ли им купуваш кафе и вода. Защото за тримата пилоти отиде 20 евро сметката. Хахаха,

    Коментиран от #12

  • 10 Баварец

    0 1 Отговор

    До коментар #7 от "EIRE":

    Я прочети това, па после надъхвай: https://m.webcafe.bg/article/691260256
  • 11 Биде

    12 1 Отговор
    Алчност, страшна алчност!Работодателите се чудят как да прецакат финансово работника и да сложи още нещо към милионите си- в местен и световен мащаб
  • 12 Eire

    5 1 Отговор

    До коментар #9 от "Dublin":

    Тук в Еире е нормално 100,120 Евро на ден по някой път и уиски им вземаме пеят хубаво . Но ще видя във четвъртък летя за бг, как досега не стачкуваха, чети ирл. Вестници
  • 13 ба ги другарко

    12 2 Отговор
    всъщност вече им викат шофьори :) кат' да си шофьор на автобус, само че карат въздушен автобус :) отдавна не е престижно! престижно беше до средата на '90 ... и едно време се разчиташе на това да бъдат обучени в родната им страна от армията и след време като остареят, то да преминат в гражданската авиация, и изобщо се говореше за престиж... а сега ги обучават за 3г. даже намаляха сроковете и вече не им ги знам... даже намалиха сроковете на обучение на стюардите... бързо оплешивяват от радиацията и стреса! бачкат за малко пари и са яко експлоатирани! само дет' униформите им са лъскаво бели :) другото всичко е черно и мизерстват в евтини хотели, така наречените е'алници :) дори не може да се каже, че виждат поне свят :) гледат облаците и т'ва е! жените им, ако имат изобщо се праскат с др. мъже... тъпа работа е, ама пък уж престижна :)
  • 14 Филип ll

    7 12 Отговор
    RyanAir е най-голямата и най-добрата самолетна компания. Летят само с нови Boeing 737, затова поддръжката им е проста и евтина. Пилотите им работят за агенции да, но те имат трудови договори със своите работодатели и получават конкурентни заплати за пазара в момента. Самата статия подчертава, че стачката не е за пари, а за подобряване на работното време и придвижването за собствена сметка. Аз работя за голяма компания в Англия и такситата и транспорта ми се заплащат. Иначе заплатите в Ryanair са гъвкави - £140 000 в Англия, £80000 в по-бедните страни на Европа. А начална заплата за обучаващ се втори пилот от £25000 никак не е зле. Никой не се е родил научен. И най - важното, геният на господин о’Лиъри - да те закара от А до Б за смешно малко пари. Никога не съм имал оплакване от Ryanair.

    Коментиран от #15

  • 15 Филип 3

    11 2 Отговор

    До коментар #14 от "Филип ll":

    Колко ти платиха за този коментар

    Коментиран от #16

  • 16 Филип ll

    6 4 Отговор

    До коментар #15 от "Филип 3":

    Приблизително £1200. Толкова съм спестил пътувайки с Ryanair, a не с БГА Балкан например, където заплатите на пилот са не знам какви. Това е моята истина. Няма как коментари в чатрум да я променят.
  • 17 4444

    2 1 Отговор

    До коментар #1 от "Ко каза ко":

    Много си кух. Как я сътвори тази глупост
  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 xaxaxaxa

    3 0 Отговор

    До коментар #1 от "Ко каза ко":

    Естествено, че ще вземат 6 пъти повече от теб завистник негоден, даже е малко трябда поне 10 пъти колкото получаваш ти минимум! Защото такива като тебе, които чакат да се стъмни за да седнат в някое кафене да лежат, и да гледат мачове или слушат чалга, са на светлинни години от тези които, личното си време за почивка инвестират в нови знания и квалификации! Но ти си ограничен и няма как да схванеш какво ти казвам, айде със здраве! :) Продължавай в същия дух, може някой ден да ти дойде акъла :)

Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa или ca нaпиcaни изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки.