7 Ноември, 2018 10:00 5 332 20

Къде са 50 млн. лв. от Синя зона в София?

  • синя зона-
  • софия-
  • паркиране

Какво (не) се случва с милионите от платеното паркиране в столицата, питат от „Спаси София“

Къде са 50 млн. лв. от Синя зона в София? - 1
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

С всяка изминала година зоните за платено паркиране (синя и зелена зона) в София се разширяват, като освен центъра, започват да обхващат и по-периферни жилищни квартали. От 1 - ви ноември, общият брой платени места скочи с ⅓ и достигна над 28 000. Платеното паркиране е инструмент за въдворяване на ред и част от транспортната политика на много европейски градове, съществуваща от десетки години. В този обществен договор няма нищо спорно – плащаш и в замяна получаваш уредено паркиране и добра инфраструктура.

Това коментира Андрей Зографски от „Спаси София“.

За разлика от другите градове обаче управлението и резултатите от зоните за платено паркиране в София пораждат множество сериозни въпроси. Какви са целите на зоната и какво иска Столичната община да постигне след три, пет или десет години? В какво се инвестират събраните пари и какви подобрения можем да очакваме от тях? Какви са целите на транспортната и благоустройствена политика, които Столичната община си е поставила? За съжаление, десет години след въвеждането на синята зона в столицата, те не получиха ясен отговор. Затова, нека си отговорим сами.

Огромни приходи – почти 50 млн. лв. на година

Приходите от синя и зелена зона нарастват всяка година. Не само заради механичното разширяване на зоните, но и поради нарастващия брой автомобили в столицата, които търсят места. През 2016 г. (преди зоната да бъде разширена в кварталите Лозенец и Оборище) приходите бяха 23,5 млн. лв., а след разширяването се увеличиха с допълнителни 12 млн. лв. Плануваното през 2018 г. разширение с Горен Лозенец, Оборище и Красно село пък ще донесе още най-малко 12 млн. лв. ежегодни приходи за ЦГМ. А като към всичко това добавим и наскоро прехвърлените за управление към ЦГМ буферни паркинги при метростанциите, стигаме до колосалната сума от близо 50 млн. лв. годишни приходи от платено паркиране.

Къде са 50 млн. лв. от Синя зона в София?

За сравнение, общите разходи на Столичната община за образование (големият приоритет на кмета) и здравеопазване се равняват на ежегодните приходи на ЦГМ от зоните за платено паркиране.

Къде отиват 50-те милиона?

ЦГМ е дружество натоварено със задачата да управлява, развива и подобрява мобилността на жителите и гостите на София. Затова е логично именно тази общинска структура да инвестира събраните приходи в няколко сфери: подобряване на градския транспорт, подобряването на условията за паркиране и подобряване на инфраструктурата в града. Акцизите работят по аналогичен начин – таксите от алкохол и цигари се инвестират в по-добро здравеопазване, а тези от горивата уж отиват за пътищата. Затова при паркирането – събраните средства би трябвало да се инвестират в устойчиви политики, които да направят живота в София по-комфортен и организиран – намаляването на зависимостта от личните автомобили, по-бърз и редовен градски транспорт и подобрена инфраструктура за пешеходци и велосипедисти.

Къде са 50 млн. лв. от Синя зона в София?

Повече градски транспорт? Да, ама не!

Човек би помислил, че парите от паркиране отиват предимно за субсидиране на градския транспорт, но това просто не отговаря на истината. Транспортната задача на градския транспорт беше намалявана много поредни години, отливът на пътници не спира, а одитният доклад на Сметната палата намери сериозни и необясними разминавания в дейността на дружеството.

“През 2014 г. ЦГМ е използвал едва 12.8% от планираните средства от платено паркиране за финансиране на градския транспорт, а през 2015 г. – 22.7%, без да посочи причина за разминаването”.

Въпреки че ЦГМ разполага със сериозен собствен финансов ресурс, дупките се покриват директно от данъкоплатците. От една страна, ЦГМ продължава да получава огромни субсидии от Столичната община, въпреки че цената на билета беше увеличена драстично с 60%. От друга, Столичната община ежегодно получава от републиканския бюджет, т.е. държавата, субсидия от над 100 млн. лв. за градския си транспорт. Доколко е справедливо хората от Силистра или Петрич да плащат за градския транспорт на София, при положение, че ЦГМ се разпорежда с колосални суми, оставяме на всеки да прецени.

Защо с тези пари не бе построен нито един подземен паркинг?

Парите очевидно не отиват и за строителство на нови паркинги. Със сигурност щяхме да разберем, ако със средствата от синя и зелена зона беше построен дори един подземен или многоетажен паркинг през последните 10 години.

Наслушахме се на гръмки обещания за подземни паркинги из цяла София. Под училищни дворове, площади и къде ли не щяха да бъдат осигурени хиляди паркоместа, които да премахнат колите от улиците и да осигурят комфортно паркиране на живущите. Само че в унисон с вече станалия характерен за Столичната община начин на работа, нито едно от тези обещания не се реализира. Това разбира се не пречи на ЦГМ да продължава да събира десетки милиони годишно за отдаване на публичните пространства, т.е. нашите улици, като платен паркинг, без да има задължението да строи истинска инфраструктура, която значително да облекчи проблема с паркирането.

Разчитайки само на държавни и общински субсидии,

ЦГМ се превърна в паразит и дупка, в която потъват милиони левове годишно.

Това е дружество, което е неспособно да изпълнява политики и инвестиции.

Тази жалка констатация, уви, не се промени и с идването на новия директор – Християн Петров преди две години. Доказателство е фактът, че в Капиталовата програма на Столичната община за четвърта поредна година се залагат средства за довършване на вече построените подземни паркинги при метростанциите Стадион Васил Левски, Централна ж.п. гара и Сливница. Щом ЦГМ не може даже да се справи с довършването на вече построени паркинги, при това с осигурен бюджет, какво остава за строителство на нови (подземни) такива в центъра и кварталите?

Инфраструктурата нито се поддържа, нито се ремонтира…

Разширяването на платените зони ясно показа и че ЦГМ няма намерение да инвестира в облагородяване на кварталите. “Инвестицията” се изчерпва със забиването на колчета по често разбитите и несъществуващи тротоари на цена от 15 лв. бройката, без цената за монтиране, по официална информация на ЦГМ.

Въпреки дългогодишните обещания как “от тази година влизаме масирано в кварталите”, засега не сме станали свидетели на някаква сериозна акция за ремонт и модернизация на софийската инфраструктура – тротоари, пътно платно и осветление. Не е работа на ЦГМ да организира и управлява ремонтите на улиците (не на последно място съществува сериозен риск парите безследно да се “усвоят”), но Столичната община би трябвало да намали субсидията си към дружеството и да ползва тези средства за истинско и чувствително подобрение на условията за придвижване на пешеходците.

Къде реално отиват парите?

Основен проблем е, че никой управляващ не дава отговор на този важен въпрос. Въпреки голямото обществено недоверие към Центъра за градска мобилност (ЦГМ) и многото скандали за корупция, никой от Общината не намира за необходимо да обясни за какво точно се изразходват нашите пари. Годините минават, а гражданите не усещат подобрение в начина, по който паркирането и градският транспорт са организирани. Нито кметът Йорданка Фандъкова, нито ресорният заместник - кмет Евгени Крусев дават обяснение и точни разчети къде са похарчени парите на софиянци. Новото ръководство на дружеството също не намира за необходимо да отговори на обществените очаквания за прозрачност.

Предвид разширението на Зоната със 7 000 нови платени паркоместа, или около една трета, от „Спаси София“ настояваме отговорните лица в ЦГМ и Столичната община да представят инвестиционен план с конкретни проекти и срокове, поне за следващите три години.

Практиката непременно трябва да започне с бюджета за 2019 г., в който да бъде нагледно показано как дружеството смята да похарчи тези над 50 млн. лв. Не е морално да се налага събирането на още пари от софиянци, без да е ясно кой и за какво ги харчи. Гражданите, освен правото да живеят в подреден и работещ град, преди всичко имат правото да бъдат информирани какво се случва с техните пари. А политиците имат задача да отговорят на тези очаквания!

Междувременно ние ще подготвим и ще представим наши предложения за това как тези средства могат да бъдат инвестирани отговорно, така че да решат проблемите с паркирането, градския транспорт и инфраструктурата.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Софиянеца

    46 1 Отговор
    Както обикновенно и тези милиони лвчете потъват някъде по сметките на някого както и останалите 1,5 милиярда лева! Как ви звучи спортна площадка за 30 хил. лв с 5 лоста и две успоредки от метал? Или пързалка и пясъчник за 20 хил. лв!
  • 2 ЦелияГрад

    21 1 Отговор
    Да и занем, че крайната цел е целия град да е някаква зона ... но какъв смисъл ще има ако всички квартали са в зоната, нали уж идеята е да регулираш посещаемостта на някои зони като има такса. Като направиш всички квартали зона - просто ще събираш пари от всички, но логически смисъл защо го правиш вече няма да има..... и да знам, че на запад също събират пари от всички по този начин, но защо си копираме най-лошите практики също. Ние сме България, трябва да си имаме наши правила !
  • 3 Сумиране

    26 1 Отговор
    Общата сума е много по-висока, коли се вдинат и в много други неспоменати квартали, примерно ако си в/у тротоар спрял. и какви ли не други нарушения на база разхвърляните знаци.
  • 4 Фандък Ага Ефенди

    34 0 Отговор
    Да разбираме ли, че и тези от ЦГМ са от мафията, както всичко друго на територията!? Въобще останаха ли честни люде? Какво се казва - като погледна на горе и виждам дъното !
  • 5 NLO

    20 0 Отговор
    от 2019 увеличете синя зона двойно
    После да се чудим къде са не 50 а 100 мил.
  • 6 боцмана

    22 1 Отговор
    Само в София ли има синя зона? Ха сега сметнате колко са милионите.
  • 7 аман

    4 46 Отговор
    тия песнопейски на педерасчетата от спаси софия сме ги чували - те ги пробутват нон стоп на тъпанарите склонни да ги слушат
    парите били потъвали - да в бюджета на София !
    динасите н ацгм са под контрола на сметната палата , коята всяка година ги одитира !
    това че на педерасчетата от спаси софия не им дават персонален отчет - не прави пари те да потъват някъде ,както тръбят тия притурки на ком-партията !

    Коментиран от #10

  • 8 SAAB

    16 1 Отговор
    На "острова" са ......като му свалят охраната от НСО ще чуем и къде е острова........надявам се да е срещу АЕЦ на Дунав.......:)
  • 9 Депутат

    10 3 Отговор
    В корупцията няма нищо лошо,лошото е когато сме извън нея
  • 10 извод

    16 3 Отговор

    До коментар #7 от "аман":

    И ТИ ЛИ БЛАЖИШ ОТ ТАЗИ ЛЕГАЛНА ПЕЧАТНИЦА ЗА ПАРИ ?
  • 11 гост

    12 1 Отговор
    Всяко дружество трябва да се отчита на годишна база къде и за какво дава парите, да има краткосрочен, средносрочен и дългосрочен план. Ето в САЩ прибарха няколко милиарда от ФВ и веднага ги инвестираха в електрически автобуси за стотици милиони, енергоефективни системи и гражданите виждат къде са отишли тези пари. У нас гражданите дават, а някакви мутрагени и мазни типове само събират. Да, има си разходи, заплати, амортизации, но пак трябва да остават десетки милиони. Имат 1300човека заети, което значи към 2млн. за заплати, милион за амортизации и още няколко милиона за поддръжка и други разходи. Да, ама те отчитат приходи в хиляди левове, а не милиони, така излиза, че са на загуба и са на субсидия, а реалните проходи са серозни.

    Коментиран от #12

  • 12 Даже

    15 0 Отговор

    До коментар #11 от "гост":

    Даже и да са на нулата ... струва ли си да измисляш глоби, за да могат 1300 човека да се прехранват с глоби от други хора. Остави милионите - то е ясно, говорим тук за моралния акт. Как 1300 човека започват да живеят на база кожудерстване на милиони други хора... и какво допринасят те за обществото със своята работа.

    Коментиран от #15

  • 13 мафия

    12 0 Отговор
    Същото е и в Пловдив. Направиха паркирането 2 лева на час, но къде отиват тези пари - никой не знае! А целият град е разкопан и задръстен от коли.
  • 14 пешо

    1 16 Отговор
    комунистите на сапун заедно с лайнетата от спаси софия
  • 15 гост

    11 0 Отговор

    До коментар #12 от "Даже":

    Навсякъде по света в развитите страни я има тази служба и глобите са по-солени от тези в София. Едно спиране на плаж във Флорида ти е 20долара например, в малък град в Германия е 3евро на час, в Лондон там пък преминаваш през пропусквателен пункт за града и плащаш десетки паудове на ден. Но разликата е, че там е уредено, инфраструктурата е безупречна, а у нас е мизерия и това най-много не ми харесва, че у нас за кален паркинг искат пари, няма една тоалетна, няма асфалт, няма нещо, за което да си струва да си дадеш парите. Което само по себе си е обир. Само факта, че изписват доходи от по няколко стотин хиляди, а реално са десетки милиони, са достатъчен сигнал за корупция във всяко едно ниво и звено.
  • 16 Онзий

    5 1 Отговор
    Паричките отиват при по- големите парички .А ние ще глдаме как се увеличават сините зони. При паричките от данаци,акцизи на горива,винетки,застраховки ипътни такси.
  • 17 КОЮ

    7 1 Отговор
    Добър вечер , вчера пътувах до Велико Търново и решихме да разгледаме Царевец .Да ама целия град е разкопан щот ГЕРБ се готвят за избори и няма никъде места за паркиране .На централна улица имаше стоянак за 5 таксита и след нея паркирани много автомобили с месна регистрация , имаше табела че се заплаща с СМС или талон и максимално време 3 часа за престой . Така слезнах огледах се 10 мин къде да закупя талон няма нито автомати нито чичка с жилетка мотах се мотах и накрая тръгнах .Докато се мотах огледах всички коли около мене нито една нямаше талон или скоба . Автомобила бе спрян 11:50 , обядвахме , пазарихме , обиколка на Царевец и към 16:10 се връщам и кво да видя СКОБА . Майната на 19 лева дето ме оскубаха , обаче като ги питах двамата дето се измъкнаха защо нито една от другите коли около мен нямат скоби при положение че са същите дето стоят тука повече от 3 часа , онея нагледци ми викат ТЕ СИ ПЛАЩАТ С СМС . ТА да се върнем на темата
  • 18 КОЮ

    5 1 Отговор
    Всичките тея пари дето се вземат от чички и жълтурковци се вземат без касова бележка или фискален бон , тези пари отиват в сивия сектор на мафиотската ни държава . Няма как да очаквате тези парични средства да се калкулират на 100 % в хазната , те се крадът , с тези пари се купуват цигански гласове за да се задържат на власт и да ни подтискат .
  • 19 фактите

    5 2 Отговор
    малката индия.Кенефа на европа няма какво повече да се каже.Емигрирай те и не се връщай те в кенефа на европа
  • 20 hell

    3 0 Отговор
    За всеки средно интелигентен българин е ясно, че тези пари са откраднати от управляващите, без значение от коя партия са. Въпросът е защо интелигентните мислещи хора в България не правят нищо за решаването на проблема, а избират пътя към чужбина. Революцията наближава.