2 782 30

Борисов не пуска властта, защото се страхува дали ще спечели предсрочни избори

Когато Волен Сидеров се почувства застрашен за политическото си оцеляване, "Атака" минава в опозиция, смята политологът Георги Киряков

СЕГА
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Интервю на политолога Георги Киряков за в. „Сега“

Георги Киряков е политолог. Завършил е СУ "Св. Климент Охридски". Специализира организационно развитие на партиите и изборни практики.

- Г-н Киряков, как си обяснявате, че за наследник на Валери Симеонов, който скандализира обществото, бе назначен началникът на кабинета му Марияна Николова? Някаква демонстрация ли е това?

- В цялата ситуация има политическо късогледство. Не в самата простичка рокада, а в цялото поведение на Симеонов от началото на мандата. При определянето на политическите приоритети, във взаимоотношенията му с коалиционните партньори - и в малката, и в голямата коалиция. Не може основните му приоритети да са не като на вицепремиер на цялата държава, а на Бургаска област- намаляване на шума в даден курорт или пък личните битки с някакви хора от региона от миналото му на собственик на телевизия.

Наблюдавайки действията му досега, логично се стигна той да бъде сменен от шефа на кабинета си. Жената, която досега е отговаряла за дневните ангажименти на вицепремиера, вече ще отговаря за ангажиментите му пред избирателите. Толкова ли в НФСБ няма изградени през годините кадри, които да бъдат предложени за толкова сериозна позиция?!

- Явно няма...

- Вероятно няма. Аз само казвам каква е логиката на едно такова политическо действие. Вероятно няма, защото през годините те никога не са успявали да прескочат каквато и да е бариера. Тази партия няма капацитет, с влизането си във властта тя сериозно надхвърли възможностите си да управлява.

- Смяната на Симеонов слага ли край на напрежението сред управляващите?

-Може да се каже, че по някакъв начин е туширано. Но напрежението остава по други линии и се отварят нови фронтове в малката и голямата коалиция. Виждаме от първите изяви на Валери Симеонов в НС, че тази битка не е приключила. Става дума за взаимно недоверие и неприязън между две личности. Ясно е, че ще бъдем свидетели на продължаваща конфронтация между Симеонов и Волен Сидеров и в "Обединени патриоти" (ОП).

- Само Симеонов ли проявява политическо късогледство?

- Напрежението в ОП беше заложено още със създаването на коалицията. Тя не се появи заради истински каузи, а единствено с цел участие в разпределението на определен ресурс и задоволяване на властовия нагон на няколко човека. Красимир Каракачанов още в предишни опити да се съставят правителства показа, че мечтата му е да е военен министър. Въжделението му най-накрая се осъществи.

Втората цел на коалицията беше овладяването на патриотичната кауза. Ако не беше патриотично-популистката вълна, която заля Европа, трите партии нямаха шанс да влязат в парламента дори като ОП. Случайността помогна и на Симеонов, и на Каракачанов да осъществят мечтите си. Помогна и на Волен Сидеров да оцелее в политиката. Той до такава степен се е сраснал с участието си във властта, че вероятно ще изпадне в дълбока емоционална криза, ако е вън от парламентарния живот.

- Ако целта на Сидеров е да води листата на ОП за евровота, ще я постигне ли по този начин?

- Вероятно парламентът тесен за неговата душа е и вече иска на ниво Европа. Освен символно, аз обаче не мога да разбера желанието му да бъде водач на листа. В европейските избори първата позиция не гарантира сигурно влизане в ЕП. Спомнете си как на миналите избори Меглена Кунева бе водач, а там отиде Светослав Малинов. И втори, и пети да е Сидеров, той може да спечели евродепутатско място, ако получи достатъчно гласове. Затова мисля, че все пак въпросът е символен.

- А в обществото рокадата ще сложи ли край на напрежението и протестите?

- Обществото ще продължи да бъде напрегнато. Фокусът на гнева на хората вече не е нито Симеонов, нито дори изказванията му. Фокусът е, че България продължава да е най-бедната държава в ЕС, обедняването поради липсата на адекватно увеличаване на доходите, промените в данъците. Виждаме как бизнесът излиза и казва: "Ще увеличим заплатите от следващата година". Ако е имало как, защо не ги увеличихте досега? А ако няма предпоставки, както се оплаквахте преди протестите, защо обещавате, какво ще стане после? Ще фалирате ли? Последните действия на работодателите показаха, че бизнесът абсолютно лицемерно реши, че трябва да тушира напрежението, като обещае в бъдеще време вдигане на доходите. Бизнесът се притича на помощ на държавата и заклейми протестите. Преди това пък говори срещу майките.

- Защо работодателите се разграничиха категорично от служителите си?

- Обяснението е, че големият български бизнес е казионен. Не говоря за малките и средните и семейните фирми. Големият бизнес зависи от европейските субсидии и от обществените поръчки, които са под контрола на държавата. Едрият бизнес не би могъл да съществува на пазарен принцип, ако ги няма тези ключови за тях фактори. Бизнесът каза през последните дни на два пъти: ние сме с таз, която е на власт.

Напрежението обаче не може да намалее, защото проблемите са огромни и в най-различни посоки. В здравеопазването - огромни, в образованието, в съдебната система. В България малко хора повярваха на констатациите в евродоклада, че у нас вече има независима съдебна система. У нас все още няма усещане, че е извършена сериозна реформа.

- Президентът Радев се намеси в конфликтите с няколко изказвания и вето. Чрез Цветан Цветанов ГЕРБ яростно го нападат. Кой печели от размяната на удари?

- Това е вторият политически сюжет, който се разиграва от доста време. Около президента се оформя втори властови център, съсредоточават се обществени, икономически и всякакви интереси. Това по никакъв начин не се нрави на ГЕРБ и лично на Бойко Борисов. Ако досега той е успявал да концентрира почти цялата власт, то сега около Радев започва да се консолидира електорална мощ, която ерозира подкрепата за ГЕРБ. Това кара управляващите да изпадат в сериозна паника и душевен дисонанс. Това личи от опитите им по всякакъв начин да минимизират щетите. Всички тези интриги с колите на НСО, с жена му Десислава Радева, с катастрофата с баща му показват паниката.

Радев вече успя да се ориентира. В началото направи няколко малки тактически и стратегически грешки. Например влезе в излишна дискусия за комисията за самолетите, подхлъзна се да коментира и историите с жена си. Но се вижда, че се е ориентирал и подкопава сериозно основите на властовата конфигурация.

- Според много хора президентът говори доста общо и избирателно, като се има предвид, че е сред най-добре информираните хора в държавата. Вие какво смятате?

- От политологическа гледна точка президентът не би трябвало да е "про" или "анти" Бойко Борисов, а да поставя големите цели. Да посочва ключовите проблеми не е достатъчно, ние тях ги знаем. Те нито са от настоящото правителство, нито само то е виновно за тях. Картината на проблемния български преход е известна. От Радев очакваме да се занимава със стратегическата визия за бъдещето на държавата, да задава дневния ред за запазване на демократичните устои и изграждане на гражданското общество. А не да се ограничава до констатации - да, България е бедна, да, България е корумпирана.

- Как очаквате да продължи да функционира парламентът?

- Историята показва, че когато Сидеров се чувства застрашен за политическото си оцеляване, "Атака" минава в опозиция на управлението, което преди е подкрепяла. С голяма доза сигурност можем да кажем, че и сега ще постъпи така, ако не му се удовлетворят исканията. Кой ще го наследи като патерица на коалицията? Възможностите са две: ДПС, което е уж опозиция, но всъщност в ключови моменти крепи мнозинството, или пък "Воля", която е лесна за обработване. Видяхме, че искането за отнемане на имунитети направи хората на Марешки изключително меки и гъвкави при осигуряването на кворума, при гласуването на важни решения. Що се отнася до ДПС, тайното или явното взаимодействие с движението ще е на много висока цена за ГЕРБ. Първата сметка ще бъде платена при приемането на бюджета. ДПС винаги са искали по-голям дял от публичните финанси.

- Ще бъде ли възможно с всички тези зависимости ГЕРБ да изкара пълен мандат?

- ГЕРБ видимо се притесняват дали ще спечелят предсрочни избори, а през 2019 г. ще се случат две важни неща - ще се разпределят 10 милиарда лв. и ще се избира нов главен прокурор. За партията на премиера е изключително важно да участват и в двете неща. Мисля, че вътрешно в себе си те изпитват страх да не останат извън това раздаване, поради което ще се държат във властта на всяка цена. За мен това е единственото логично обяснение да говорят за изкарването на пълен мандат в този момент, когато ясно се вижда, че управлението с ОП ерозира подкрепата за ГЕРБ. То означава сигурна загуба на следващи избори. При тази ситуация, която се развива в момента, и при тези отношения в коалицията предсрочният вот е неизбежен. Дали ще е преди евроизборите, дали ще е с тях, дали ще е между тях и местните - това е без значение.

България


Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • толерантен
    Отговор
    1 19:02  28.11.18
    Политиката в България трябва да се коментира от патолози, не от политолози. Ма то и световната.
  • 2 19:06  28.11.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Първанка
    Отговор
    3 19:08  28.11.18
    Боко,с теб сме,власт няма да даваш, особено на комунягите.

    Коментиран от #20

  • mediator37
    Отговор
    4 19:14  28.11.18
    Ами защо криете, че политологът Георги Киряков е член на ДПС. Да му четем нощните полюции от позицията на безпристрастен? Много Киряк Стефчовци имаме сред нас - българите.

  • Нема кой друг
    Отговор
    5 19:41  28.11.18
    Той че я пусне ама кой ще дойде, освен това на едни пресрочни резултатът ще е същият - Герб + Патриоти, никой не иска социалистите да се правят на държавници
  • Гого
    Отговор
    6 19:48  28.11.18
    Много врачки станаха .
  • Потев
    Отговор
    7 19:51  28.11.18
    ТРЯБВА ДА ВКАРАТ В ЗАТВОРА СЛАВИ ТРИФОНОВ ЗА ФАЛШИВА ПРОПАГАНДА / ТОЙ НЕ СТАВА ЗА НИЩО/ И ЗА ПРОДРИВНА ДЕЙНОСТ :)))
  • Morgoth
    Отговор
    8 19:54  28.11.18
    Борисов ще спечели изборите, но ПФ няма да са там вече и ще трябва да се коалира с ДПС, а направи ли това си заминава.

    Коментиран от #9

  • Потев
    Отговор
    9 20:00  28.11.18

    До коментар #8 от "Morgoth":

    Защо да не са там ? Валери Симеонов ще спечели 2 пъти повече гласове от предишните, Каракачанов също, единствено Атака ще загуят малко.

    Коментиран от #11, #15

  • Страшно е а?
    Отговор
    10 20:53  28.11.18
    Бойко несе страхува за власта, а от последствията, които ще го сполетят след падането му от власт. ЦЕНТРАЛНИЯ СОФИЙСКИ ЗАТВОР новия и вечен дом.

    Коментиран от #19

  • Morgoth
    Отговор
    11 21:20  28.11.18

    До коментар #9 от "Потев":

    Ако не е тази, ще е следващата година - ще видим.
  • ХА ХА ХА
    Отговор
    12 21:30  28.11.18
    КОГАТО ФАКТИТЕ ГОВОРЯТ И БОГОВЕТЕ МЪЛЧАТ, САМО ПЛАТЕНИ ЖУРНАЛИСТИ--- БЛЯ БЛЯ , БЛЯ !
  • хохо
    Отговор
    13 21:39  28.11.18
    Пълни глупости. Няма никави основания за искане на оставка на правителството. Погледнете колко автомобили се движат непрекъснато в градовете. Няма как да е скъп бензина при такъв трафик, нито гражданската и данъците да са непосилни. "Протестите" са на сбирщина платени от бсп, които организират пуч защото им погнаха спонсорите, малоумници.
  • Бачо
    Отговор
    14 22:26  28.11.18
    Ще спечели. Точно толкова , колкото да не може да направи правителство. И тогава вариантите са 2 - или се навежда на ДПС.............да го уважават постоянно и да е зависим от тях или прави правителство БСП пак с ДПС. Боко ще стои по коридорите на парламента като бит п..........с, а тримата обединени психопати пак ще лаят колко са партиоти. Абе ........този филм сме го гледали. Нито Боко , нито БСП могат да вземат повече от преди. И всичките тези анализатори - какво ново ни казвате??????
  • Чичо Ангел
    Отговор
    15 22:32  28.11.18

    До коментар #9 от "Потев":

    Защото остонаха много малко такива тако теб. Да ги гласуват. Как не разбирата , че единственото , за което стават е да си пълнят гушите. Бих казал жалко. Но не искам да те обидя. Наистина. Но е факт - не стават. Само гушат. Спомни си примерно кои бяха депутати но волен - кузов, Слави Бинев , на Капка сина й........и всички други безименни и безгласници. При Боко е същото. При Нинова - тоже. Не вежзам оправия никъде.
  • Съгласен
    Отговор
    16 00:03  29.11.18
    Ами да направи като потрошенко в укропията - въвежда "военно положение" и готово!!! Печели избори за 50 години напред!!! Измисля си и той "руска агресия" (всъщност това всеки ден ни дърдорят някои откачалки по телевизиите!) и го въвежда! Е, такива като коритаров и тодоров (брррррр....гнус) могат да му подскажат КАК да го направи! Или пък иво минджев..........всъщност, къде се запиля това същество, отдавна не е джафкал по телевизора!!!
  • Еми да готвим бесилото ли?
    Отговор
    17 00:40  29.11.18
    Като не с добро... 2-3 милиона българи трябва да изметем 10-20 хил. античовеци пт нашата родина завинаги!!!
  • filo
    Отговор
    18 00:54  29.11.18
    Комунистическата пропаганда ни залива отвсякъде. Чети народе и попивай знания за живота.
  • filo
    Отговор
    19 00:57  29.11.18

    До коментар #10 от "Страшно е а?":

    Ти вярваш ли си бе? Кой политик е бил в затвора бе льольо. А пък тия с плюсовете са от матряла.
  • filo
    Отговор
    20 01:00  29.11.18

    До коментар #3 от "Първанка":

    Правилно, подкрепям.
  • Анатоли 73
    Отговор
    21 01:11  29.11.18
    Те ГЕРБ и БСП са си комунисти другото е демагогия за балаци
  • ПЕЕВ
    Отговор
    22 09:21  29.11.18
    НИКОГА ВЕЧЕ БСП НА ВЛАСТ.
  • ТОА
    Отговор
    23 09:35  29.11.18
    какво е направил добро за народа тоя , че да излезе на предсрочни, разбира се че ще го издухат смешника
  • Адалиетака
    Отговор
    24 13:57  29.11.18
    Червен трол е и този "експерт". Радев е поредния бушон, с който БСП иска да вземе властта и после държавата да се възстановява някакси.
  • Грую
    Отговор
    25 14:09  29.11.18
    Дръж кокала Бо'кооо, тия само те плашат. Така както дигна бюджетя за догодина и ти не мо'ж го изпълни, а пък като се смени властта съвсем! Иначе хоризонта дето си го задал е ясен - криза - нов поток от имигранти за Запад - след още десетина години управление към 4 милиона население и всички на село да гледат овце и да копат компири, че да има какво да ядат, а пък то дотогава и образованието ще е на такова ниво, че само овчери и изполичари ще може да прави!
  • бомбата
    Отговор
    26 00:21  30.11.18
    Нов мандат за Борисов, ама тоя път три пръста със среден водещ IYI !!!!!

  • Случайно минаващ
    Отговор
    27 00:52  30.11.18
    Екзекуции както в китай на стадиона с куршум в главата и такива като боко,цецо физическото,дебелия,кака кури,метко и др после за храна на чакалите.трябва да изтече мръсната кръв за да се оправи тая държава.аналогично е било така в франция,сащ,германия и др които в момента са водещи икономики.рака се лекува като се изреже тумора а не като се пие аналгин.всичко друго е прах и пепел
  • ШАРАНКОВ
    Отговор
    28 09:35  30.11.18
    АМАН от ЛЪЖИ винаги съм гласувал но вече ЕДВА ЛИ
  • Ша го
    Отговор
    29 09:56  30.11.18
    Бара кабела боко
  • пешо от мала фуча
    Отговор
    30 15:26  30.11.18
    батко с гоЛемата вилица не пуска властта оти ако падне от власт до две годинки че го сполети същото което сполете ония гявол луканов!

Напиши коментар:


Публикувай