10 955 55

Българска винетка - до края на нищото

С нови разпоредби управниците ще побъркат шофьорите на пътя - дори когато път няма

Снимка: БГНЕС
Снимка: БГНЕС
СЕГА
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

В края на ноември с поредни, седми за тази година, промени в Закона за пътищата, приети на първо четене, депутатите разписаха правила, по които от 1 януари на идната година ще бъдат издавани електронни винетки за леки автомобили и ще бъде въведена тол система за тежките камиони от 16 август. Междувременно се пръкна за обсъждане наредба, с която бе определена цената на винетките и така наречената компенсаторна такса, ако караш без валиден стикер. С друга наредба се предвижда да може да се въвежда платено преминаване по мостове, тунели, проходи и т.н. независимо от платената пътна такса. Управляващата коалиция смело отхвърли и ветото на президента, който оспорваше въвеждането на по-висок данък за старите коли под формалния повод за защита на екологията - напук на възраженията, че това засяга огромна част от населението.

За капак ни бе обяснено, че валидните и през идната година годишни винетки за леките коли "е добре, за улеснение на системата, да се конвертират в електронни". Ако не го сторим, новосъздаван втори КАТ със служители на Агенция "Пътна инфраструктура" ще брои иначе изрядни водачи за нарушители и ще може да ги спира на пътя за проверка. Вярно, нямало да ги глобява, а да им пожелава "добър път", но, както се казва в един стар виц, лошото усещане си остава...

Струва ми се, че всичко това е прекалено, издава бързане да се създават правила без достатъчно обсъждане, преди хората да са се усетили какво им готвят, и без да има и най-малък признак за подобряване на състоянието на пътищата.

Декларирам, че никаква винетка няма да преобразувам в електронна,

докато не изтече сегашната ми, валидна някъде до след средата на февруари догодина. Няма да го направя, защото отказвам за пореден път да върша работата на някакви несвестни чиновници по министерства и агенции. Решението е лично, но бих призовал никой да не го прави. Защото хората в парламента, които са писали промените в закона, би трябвало да знаят, че валидността на годишната винетка от дата до дата бе въведена едва от тази година. Тоест, ако си я купил примерно на 15 април, важи до 14 април догодина. Освен залепения стикер съм длъжен да пазя касовия бон за винетката. На него абсолютно коректно е написано къде е купена, номера на автомобила и в чия полза е плащането - Дружество по Закона за задълженията и договорите "Винетни стикери", София, улица "Сребърна" 14.

Тоест цялата нужна информация в електронен вид е налична при пътната администрация. Нейна работа е при промяна в начина на издаване на винетките просто да въведе тези данни в новата си електронна система, вместо да ни прави на идиоти. И

как да имам вяра на рекламираната електронна система,

ако нещо толкова елементарно не може да бъде свършено? Продажбата на електронни винетки, уверяват ни, щяла да тръгне на 17 декември. Някъде дотогава ще се появят и камерите, които да следят за платени такси. Но дали отново се залага, поне в началото, само на мобилни екипи с разширени права, които досега са давани само на КАТ?

Както в. "Сега" писа, според промените в закона, определени от председателя на управителния съвет на АПИ, длъжностни лица ще имат право да спират движещи се пътни превозни средства чрез сигнал със стоп палка, с описваща полукръг червена светлина, като сигнал за спиране може да бъде подаден и от движещ се автомобил на АПИ. Служители на новата структура - Национално тол управление, ще могат чрез постоянно светещ или мигащ надпис „Национално тол управление - Следвай ме!“ да проверяват документите за самоличност и свидетелството за управление на водача, както и всички документи, свързани с управляваното превозно средство. Те ще връчват и покани за съставяне на актове за установяване на административни нарушения, електронни фишове и/или наказателни постановления, включително и такива, съставени от други контролни или административнонаказващи органи извън структурата на АПИ. Как е гарантирана връзката със системата на КАТ например? Колко е надеждна? Не знаем. Но имаме спомени за Търговския регистър.

Буквално дни преди да тръгне новата система,

няма списък на местата, откъдето ще се купува винетката.

Обещават ни до средата на декември да е ясно. Знае се, че ще има и мобилно приложение. Но пък се предвижда, евентуално, да има "мобилни касички", тоест ПОС терминали в автомобилите на проверяващите, които да събират "компенсаторна такса". Тя е определена на 70 лева, отделно санкцията от 300 лева за лека кола, ако кара без винетка. Разписано е, ако водач бъде хванат да кара без винетка, да не може да мине годишен технически преглед. Същото ще важи и ако има неплатени глоби или имуществени санкции по влезли в сила наказателни постановления или електронни фишове за нарушения. При продажба на автомобила електронната винетка няма да се прехвърля автоматично, а новият собственик ще трябва специално да уведоми АПИ за промяната. Кола с неплатена винетка няма да може и да напуска границите на страната. Но какво става, ако системата "забие" или бързо я хакнат? По новите правила вече не е нужно да носим хартиен документ за платеното.

Директорът на тол звеното Антон Антонов дори каза, че при плащане на винетката по банков път може да има забавяне "както при всеки банков трансфер". И посъветва, за да няма изненадани, да проверяваме през сайт дали имаме валидна електронна винетка!?

Това вече не подлежи дори на нормално нецензурно определение, макар на английски да си има съответен световнопопулярен термин. Това е някаква

нагла арогантност, която вменява на милиони хора да се съобразяват с импотентността на администрацията

и да търпят несгоди от нейната немощ, вместо да бъдат подпомагани от същата тази администрация. Също като намерението да се плаща за "мостове, тунели, проходи". Записът в съответната наредба, вярно, отразява законов текст, приет пак с промени в Закона за пътищата в средата на тази година. Е, от МРРБ успокояват, че става дума не за съществуващи, а за бъдещи съоръжения - като митичните тунели под Шипка и Петрохан. Или за участъци, отдадени на концесия, макар че път на концесия у нас няма и единственият подобен опит по царско време предизвика масов гняв и бе скоропостижно прекратен.

Важното в случая е, че ако бъде въведено подобно плащане, трябва да има и алтернатива. Чуха се примери за страни с винетна система (в Европа те са само 8, заедно с България), където също се плаща за преминаване по мостове и през тунели. И дума не се чу, че те могат да бъдат заобиколени. Че във всички страни с винетка тя се иска само за магистрали и първокласни, рядко второкласни пътища и

алтернативните маршрути са също толкова добре поддържани

Че най-често става дума за сложни междугранични съоръжения. Че в Швейцария, да речем, винетката (макар и само годишна, няма по-кратък период), е по-евтина от българската годишна.

Никой не знае още какъв ще е обхватът на новата винетна система. Засега се чу, че камионите ще плащат тол за 60% от републиканската пътна мрежа - магистрали, първокласни и второкласни пътища. Това са около 11 000 километра. Спомена ги председателят на Научно-техническия съюз по транспорт Ясен Ишев. Това са 55-60% от републиканските пътища. Първоначалните идеи били за 16 000 от общо около 20 000 км републикански пътища. Но впоследствие ще се мисли обхватът на тола да бъде разширен. Според Антон Антонов конкретно предложение се чака скоро, в началото на декември. Все пак камионите ще плащат според километрите след август.

За леките коли - нито дума, макар за тях системата да влиза от 1 януари. За тях сега се иска такса дори за пътища, които отдавна са разбити, а преминаването по някои би било изпитание и дори за най-запалените офроудъри. Ако някой си направи труда да отвори списъка с платените пътища, ще установи, че вероятно е по-дълъг от Битие - първата книга от Стария завет.

Колкото до увеличените данъци, и при тях

чухме аргументи, граничещи с цинично отношение

към хората. Финансовият министър сметна, че вдигането на налога за най-старите автомобили щяло да е колкото две кутии цигари. За минимално увеличение в абсолютна стойност говореше и шефката на бюджетната комисия в парламента Менда Стоянова.

Тук проблемът е напълно подменен. От една страна, голяма част от милионите автомобили в България са стари, защото хората не могат да си позволят нови, а в България, напук на приказките за екология, дори не се мисли за стимули за подмяна на овехтелите или силно замърсяващи возила, както се прави в други страни. Пак голяма част от колите се държат и поддържат просто защото са единствената връзка на хората в малките населени места и особено в отдалечените села с големите градове или с общинските им центрове. Обществен транспорт или няма, или е нарядко и неудобен. За развит и удобен жп транспорт изобщо не може да се говори.

Неотдавна Найден Зеленогорски, председател на Асоциацията на българските градове и региони, заяви, че общинските пътища, които са около 19 500 км, особено четвъртокласната пътна мрежа, са в отчайващо състояние. Освен това общините се грижат и за около 57 хил. км улична мрежа.

Проучване на Евростат пък показа, че два от българските региони са сред петте в ЕС, в които пътищата са най-смъртоносни. Водещ е Северозападният със 153 жертви, преизчислени спрямо 1 милион души население. Това е над 15 пъти спрямо регион Виена и над три пъти повече спрямо средното за ЕС. На пето място е нашият Северен Централен регион - със 132 загинали. Това са и регионите с най-слабо развита пътна мрежа, която по традиция не се поддържа с години. Негативната статистика, колкото и нашите органи да не признават, зависи и от състоянието на пътищата. Но и за тях се плаща, защото българската винетка е задължителна до края на нищото.

България


Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • пейо
    Отговор
    1 19:05  06.12.18
    Честито. Когато се въведе тол систеата превозвачите ще вдигнат цените на услугата. И накрая отново хората ще плащат това.

    Коментиран от #2

  • Гост
    Отговор
    2 19:09  06.12.18

    До коментар #1 от "пейо":

    Че то имало ли е някога нещо откакто свят светува, което да се е плащало от друг ?
  • Брадвата
    Отговор
    3 19:11  06.12.18
    Тол-системата струва 160 милиона на държавата, а 19-те огромни Оракъл-рака ги прави един колега за трицифрена сума и на приятелски начала.. :) То остави, че е загубен, ама не е ясно от кого ще се търси отговорност, ако нещо се прехебе. А колко пари остават за фирмата подизпълнител - е не е истина!
  • Брадвата
    Отговор
    4 19:13  06.12.18
    Честно казано, ако никой не си плати винетката, тия 20-30 коли по магистралите и пътищата абсолютно нямат никакъв шанс, ще бъде масов та*ак с държавните "органи". Не да ви давам идеи как да се борите с тъпанарите във властта, щото е доказано че българина акъл си има, и му дай пари

    Коментиран от #47


  • злобар
    Отговор
    5 19:23  06.12.18
    Така ще е като си нямаме "жълти жилетки" !
  • ЦЙУ
    Отговор
    6 19:44  06.12.18
    ББ тихично си направи още една полиция винетната - тя щела да проверява и документите за самоличност, ще има и стоп палки, утре може и тя да започне да арестува и пр.Такава винетна полиция няма в целият ЕС та до Африка.
  • Иван
    Отговор
    7 19:59  06.12.18
    ГРОБ в Гроба.....
  • 8 20:40  06.12.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • То си е така
    Отговор
    9 20:51  06.12.18
    Мощна кола дебел врат милиони зад гърба и няма закони в тая държана Бай Ганьо немож са се оправи
  • аааа
    Отговор
    10 20:55  06.12.18
    Българинът краде като за последно,и е прав!Може ,пък да е последният му мандат!Крадецът си остава крадец!
  • Прекрасна статия
    Отговор
    11 21:52  06.12.18
    НС и МС да я четат в четири академични часа! След това изпит! Който не е разбрал авторът уволнение!

    Коментиран от #15

  • 12 21:57  06.12.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • патриотъ
    Отговор
    13 22:14  06.12.18
    Боко го плюва народа,а той мисли,че дъжд вали и продължава да ни тормози!Това никъде го няма!Герб трябва да си отиде и никога повече да не чуем за него,освен от затвора!
  • гого
    Отговор
    14 22:30  06.12.18
    Съгласен съм с автора на статията на 100 %.
  • Айхман
    Отговор
    15 22:38  06.12.18

    До коментар #11 от "Прекрасна статия":

    Поздравления за коментара.Но дали от НС и МС ще прочетат статията. Съмнявам се.Сигурно ще се уплашат ако хората се вдигнат срещу готвените простотии.
  • 16 22:40  06.12.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • 17 22:49  06.12.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • 18 23:00  06.12.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Рамбо
    Отговор
    19 23:01  06.12.18
    Я ЧЕ СИ КАРАМ ПАК БЕЗ СВИНЕНКА !!!!!!!!!!!?
  • 20 23:07  06.12.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Тихо
    Отговор
    21 23:42  06.12.18
    Тези герберска мафия ограбва собствения си народ, като тоталитарните режими в Африка! Ще въведат и такси за минаване по мост, през тунел и тн. За капак създават и собствени органи за репресия - втори КАТ, специализиран съд и какво ли не. Сглупихме да гласуваме за тях, а какво излезе...

    Коментиран от #34

  • 22 00:04  07.12.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • 23 00:23  07.12.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • vasik atanasova
    Отговор
    24 01:06  07.12.18
    по този начин герб правят едно добро на бсп че настройват хората срещу тях като ги тормозят с тези винетки от 60 на 100 данъци безумно високи гражданински безумно високи и мики маул бонус малс и така нататъка айде да видим още какви глупости ще измислят и прегледа го направете 150 лева и горивото 3 лева купона е пълен
  • vasik atanasova
    Отговор
    25 01:17  07.12.18
    не сме народ ей това е има още много да се учим от гърците те са единни и си постигат целите за съжаление това е останало от многобройните кланета на турците

    Коментиран от #27

  • Чичо Гошо
    Отговор
    26 07:06  07.12.18
    Законите в България се мислят както интернет законите в Европеиският съюз, от хора който си нямат и на представа какво се случва и как работи :)
  • 27 07:13  07.12.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Фатих Мехмед
    Отговор
    28 07:26  07.12.18
    Българско робство ше се сетите че при Султана ше се живеее а не да мрете тука
  • Фатих Мехмед
    Отговор
    29 07:27  07.12.18
    На ви свобода и европа муахахахахах можете и вицове за живков да си говорите като пътувате муахахахаха
  • FOW
    Отговор
    30 08:35  07.12.18
    Докога само ще си честитим новите безумия на продажните НИ и алчни политици-ДОКОГА
  • Колю
    Отговор
    31 09:13  07.12.18
    Публикувано във факти.бг: Че във всички страни с винетка тя се иска само за магистрали и първокласни, рядко второкласни пътища и алтернативните маршрути са също толкова добре поддържани " Точно тук се изразява рекета държавен и политически на който от 2005 г. сме подложени с тези винетни такси. Нямате шанс да стигнете до никъде без да плащате без значение от кое село до кой да е град. Освен с трактор или джип през полето. Излиза ,че в България всичко е О.К. пътища ,а от година на година те стават все по-зле за сметка на един -два пътя с които се хвалят някои политици. На гробища или на лозе да отидеш и хоп " Винетка " след табелата за изход от град или село. Без значение какъв е пътя. За електронна пътна карта на пътищата за които се иска винетка и за които не се иска се говори от години ,но опитайте да намерите . С "гуглето " не става. Само пише " ще бъде " колкото и асфалта и боята за разделителни линии ще бъде. Мъгла и тъмно като стане и половината пътища изчезват. Още пет фара да имаш и пак няма да видиш на завоите дупките , висящите клони в стъклото и боята и калта извадена от тракторите на асфалта. Табелите обаче ще ти извадят очите в края на затънтените села с пасящи или преминаващи животни и каруци с крадени дърва.

    Коментиран от #35

  • Хасанчо
    Отговор
    32 09:16  07.12.18
    В закона пише ,че след заплащане на компенсаторна такса административно наказание не следва. Кое е вярно ? 70 лв за автомобил или 30 лв щото на много места различно. Аз много искам да се интегрирам и да плащам ,но нямам желание щото не знам за какво ?
  • Uflaf
    Отговор
    33 09:27  07.12.18
    vasik atanasova- Ми то БСП и Гроб са едно и също. Сега единия краде като за световно и ако мине номера ,но парите пак ще са в определен кръг хора. Не разбрахте ли номерата на политиците ? Накраде се и хвърли далаверата на следващия от дружинката с определения по-малък процент. Всичките са изедници и докато не влязат в затвора или да предизвикат старото -бедни работещи срещу богаташи с полиция и жандармерия зад гърба си ,нещата няма да се оправят. Факт е ,че Гробарите си отиват от властта ,но какво от това. Постлаха милионите и никой от следващите няма да се откаже. Иначе се лаят един друг за пред народеца който все повече намалява за сметка на циганите и политиците. Вредителите в природата оцеляват. Виж плъховете ,комарите и др. гадинки докато не се вземат мерки. Едната от тях е както те ни опразниха джобовете ,така ние да им докажем ,че са празни и никой нещо де не им плати.

    Коментиран от #36

  • filo
    Отговор
    34 10:17  07.12.18

    До коментар #21 от "Тихо":

    Ганьо, навсякъде пътищата са платени или с винетка или с ъол така, какво мрънкаш бе. Освен това ще ти припомня, че винетките бяха въведени още през царското управление в нячалото на 2005 година.
  • filo
    Отговор
    35 10:22  07.12.18

    До коментар #31 от "Колю":

    Навсякъде е различно, пътищата са плате ни или чрез винетка или чре магистрална такса. Не заблуждавайте хората платени драскачо.

    Коментиран от #39

  • filo
    Отговор
    36 10:25  07.12.18

    До коментар #33 от "Uflaf":

    Кажи къде не се краде? Има ли такова място?
  • апи
    Отговор
    37 10:25  07.12.18
    винетки и за нсо и всички държавни служби който се движат по р.п.мрежа
  • гост
    Отговор
    38 10:57  07.12.18
    Аааааа ГЕРБ ще духат супата на изборите м...........

    Коментиран от #55

  • Я ме светни
    Отговор
    39 11:00  07.12.18

    До коментар #35 от "filo":

    На всякъде има алтернативен път!Освен в Швейцария.

    Коментиран от #53

  • Бай Благой
    Отговор
    40 11:08  07.12.18
    Правих сметка наскоро, че новата агенция за ТОЛ системата ще гълта минимум около 28милиона лева на година и то само коли, горива, заплати на хора!! Направо си е Е*АЛО мамата братче с тия ГЕРБ-аджии!! Голямо ограбване ще пада...
  • ГОСТ
    Отговор
    41 11:13  07.12.18
    То навсякъде пътищата са платени ама никъде хората не работят за 250Е на месец.Средната заплата била 1300 и не знам колко си,ама мен какво ме интересува това я вижте колко процента от хората работят за минималната заплата, сигурно са 90%. Кожите ни съдирате в.........м.......
  • Бай Хой
    Отговор
    42 11:59  07.12.18
    Абсолютно съгласен съм с всичко написано в статията. Поредната глупост на тия кенефи в Парламата - не стига че са ме изцоцали за 97 кинта ами и да ходя да я презаверя. Освен това трябва да пазя малкия отрязък на винетката и касовата бележка .......за чии х/й им е на КАТ-джиите касовата бележка за винетката . Абе въобще такива дебили са тия че не е истина
  • ДРУГ
    Отговор
    43 14:05  07.12.18
    Пак да засегна темата за данъците, Имам пикап, на които данъка беше 15 лв. 1+1 фабричен, не е с решетка. По новия закон, със данъчния калкулатор по стария, който е наличен в интернет, догодина данъка ще е 480 лв. Да ми е честото 2 те кутий цигари, само дето не пуша.

    Коментиран от #44, #49

  • Бай Хой
    Отговор
    44 14:38  07.12.18

    До коментар #43 от "ДРУГ":

    Аз пък съм за премахването на Н1 тъпотиите - ти караш пикап който товариш и нон стоп си по пътищата и плащаш 15 лв. Аз с мойта умряла Мазда правя по 10 - 15 к на година и си ме клатят за 250 лв щот е 163 коня. Еми много ясно че ще плащаш 480 лв ай стига , да не говорим за всичките Х5, Кю7 , Кайени и тем подобни "товарни" автомобили с 6 лв данък.

    Коментиран от #50

  • Шофьор
    Отговор
    45 14:48  07.12.18
    Някой ще потърси ли отговор на въпроса "Защо в Румъния годишната винетка е 26 евро, а в България почти 50 евро"?

    Коментиран от #51

  • АНАНИ от ЧАКАНЧЕВО
    Отговор
    46 16:22  07.12.18
    БЪДЕТЕ КОРЕКТНИ. ПОБЛИКУВАИТЕ ИСТИНИТЕ
  • Wwwwww
    Отговор
    47 17:35  07.12.18

    До коментар #4 от "Брадвата":

    Линчуване на тия бирници
  • Wwwwww
    Отговор
    48 17:38  07.12.18
    Рано или късно ще го д..ат
  • ДРУГ
    Отговор
    49 17:38  07.12.18

    До коментар #43 от "ДРУГ":

    To хубаво, ама сега всеки месец внасям поне 700-900 лв ддс с този пикап. Ся да видим да ли ще ги внасям след нова година. Минавам на сиво. няма да плащам нито 300 лв осигуровки, нито ддс, Горанчето да ми го...... Колкто и да изкарам са си мой.
  • ДРУГ
    Отговор
    50 18:24  07.12.18

    До коментар #44 от "Бай Хой":

    И прави разлика между пътен данък т.е винетка - и данък за имущество. Първия се плаща на АПИ, а 2 на общината.
  • Пешо
    Отговор
    51 18:55  07.12.18

    До коментар #45 от "Шофьор":

    Целта е, като не можем да изпреварим по нищо друго румънците, поне да сме по цени на винетките далече преди тях! 😂

  • Метгонтан
    Отговор
    52 21:26  07.12.18
    В цяла Европа , има платени пътища , и задължително безплатни такива ! Само наште изедници , лапат от винетки , данъци мпс , сега и тол системи . Можеш да си караш само в града безплатно, а в същото време реват за замърсяване .... в същото време вдигат ГО......то бетер турското робство бе .....
  • ХанкоБрат
    Отговор
    53 01:04  08.12.18

    До коментар #39 от "Я ме светни":

    Напротив и в Швейцария си има алтернатива. И там никой не те насилва да си купуваш мИнетка за 47 франка, ако караш по второстепенни пътища.
  • ХанкоБрат
    Отговор
    54 01:08  08.12.18
    Извода е всички спрете да купувате - винетки, минетки, да плащате данъци и каквото се сетите и може да се мине без него. Така ще мрат от яд мюсюлмано-джендърите от ГЕРБ, защото ще имат по-малко за крадене.
  • Вуйо
    Отговор
    55 03:04  08.12.18

    До коментар #38 от "гост":

    Само супата ли?

Напиши коментар:


Публикувай